Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta
Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä.
Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.
Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa.
Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään.
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi kukaan ei ajattele sitä kipsijalkaa?
Mieheni sai aikoinaan traumoja pienenä,kun joutui mummon ja vaarin hoitoon vanhempien lähdettyä lomalle. Pelkäsi, etteivät ikinä tule takaisin. En suosisi mitään ulkopuolisia hoitajia.
Et suosi ulkopuolisia hoitajia koska miehelläs on traumoja.. ei helv
Mikä ongelma?
Lapsi, joka on loukannut itsensä ja pettynyt kun ei päässyt matkalle, joutuu joidenkin vieraiden hoitamaksi, jos vanhemmat eivät pysty. Sinun mielestäsi traumoja ei voi kehittyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vain toivotaan, että perheeseen iskee joku kiva ripulitauti juuri ennen lähtöä.
Toivotaan tätä samaa myös ap:lle kun oma reissu uuden kumppanin kanssa koittaa.
Miksi, kun ap ei ole vastuusta laistanut. Isä on tekemässä törkeät oharit.
Joo, on "tosi" törkeetä että se isä ajattelee niitä muitakin lapsiaan ja puolisoaan? Ja se, että on aiemmin hoitanut asiansa lapsen suhteen hyvin, mutta nyt kun tapahtui näin, niin ei voi minkäänlaista joustoa odottaa exältään? Ai niin ei, kun on iskän VUORO. Nyt on niin VUORO.
Isä on vuoronsa hyväksynyt, joten homma on hoidettava.
Sehän on ihan eri asia, jos vanhempi sairastuu. Tämä palsts vain on täynnä eronneita, jossa se etä ei ota vastuuta lapsen sairasteluista. Sairastunut lapsi palautetsasn välittömästi lähivanhemman luo. Lasta ei käytetä lääkärissä, lasta ei lääkitä ym.
Voin kuvitella itseni tuona jalkapuolena lapsena.
Olisin kiukkuinen toiselle vanhemmalle, joka ei töiltään ehdi minua hoitamaan.
Vielä kiukkuisempi olisin sille toiselle ja hänen perheelleen, jotka lähtivät reissuun ilman minua. Jättivät yksin, sulkivat perheensä ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kiukkuisempi olisin sille toiselle ja hänen perheelleen, jotka lähtivät reissuun ilman minua. Jättivät yksin, sulkivat perheensä ulkopuolelle.
Ai minä rakastaisin sisaruksiani niin paljon että toivoisin että he edes pääsevät reissuun kun minä en pääse. Mutta mä osaajiin ajatella muitakin ihmisiä kuin omaa napaani.
Vierailija kirjoitti:
Niin se ex vaan hylkää lapsensa uuden perheen tieltä. Lapselle pettymys jo se, ettei pääse matkalle, mutta siihen lisänä vielä toinen vanhempi toteaa ettei halua viettää aikaa ramman kanssa.
Voi luoja mitä myrkkyä ! Onnea loppu katkeraan loppu elämääsi.
No, jos meillä olisi kolme lasta ja yksi murtaisi jalkansa, niin todennäköisesti jäisi mummulaan sitten meidän muiden matkan ajaksi. Ei lapsi pettymykseen kuole ja sellaista elämä on. Yhden ongelmien takia ei voi kaikkien lomaa vetää palasiksi, kun kyse ei ole edes mistään hengenvaarallisesta tilasta. Lapsi voi saada sitten isältä jonkun hyvitysjutun myöhemmin.
Ja palkkaa lapsenvahti, jos ei pärjää yksin. Pyydä isältä rahaa palkkaan. Luulen, että suostuu hyvinkin, jos kerran oli lapsi matkaankin tarkoitus ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään monen ihmisen lomaa tuosta syystä peruta. Lapsi mukaan vaan. Ei murtunut jalka elämää estä. Uida ei tietenkään voi ja pesut kannattaa suorittaa ihan kosteuspyyhkeillä loman aikana.
Mutta onhan sitä paljon tekemistä mihin voi osallistua. Pyörätuolin voi yleensä lainaa lähes mistä tahansa. Valitsee vaan esteettömiä reittejä lomalla. Moni joutuu suoriutumaan arjesta näin jokainen päivä.
Lapsella olisi tosi kurjaa köpötellä keppien kanssa jalka paketissa ja katsoa, kun toiset käyvät uimassa, huvipuistoissa, retkillä etc. En suosittele, kokemusta vastaavasta on.
Tottakai muut lähtevät matkalle kun on kaikki suunniteltu. Se ei ole itsekkyyttä. Tällaisissa tilanteissa joustaa maahan jäävä huoltaja tai muu lähipiiri matkalle lähtevän avustuksin. Tarvittaessa jalkapotilas pääsee mukaan kyllä, kun ei ole sen enempää sairas. Vaikuttaa siltä että matkan peruminen olisi ainoa oikea tapa mutta sen tietää miksi ex puoliso sellaista toivoo. Lapsen jalka tuskin tässä on se isoin murhe.
Vierailija kirjoitti:
No, jos meillä olisi kolme lasta ja yksi murtaisi jalkansa, niin todennäköisesti jäisi mummulaan sitten meidän muiden matkan ajaksi. Ei lapsi pettymykseen kuole ja sellaista elämä on. Yhden ongelmien takia ei voi kaikkien lomaa vetää palasiksi, kun kyse ei ole edes mistään hengenvaarallisesta tilasta. Lapsi voi saada sitten isältä jonkun hyvitysjutun myöhemmin.
Ja palkkaa lapsenvahti, jos ei pärjää yksin. Pyydä isältä rahaa palkkaan. Luulen, että suostuu hyvinkin, jos kerran oli lapsi matkaankin tarkoitus ottaa.
On kyllä kummalliseksi mennyt maailman meno!
Ei sovi mun perhekäsitykseeni että yksi jätetään yksin. Eikä vanhemmuuteen ajatus, että joku toinen hoitaa. Eikä se, että asia korvataan jollain lahjalla / uudella matkalla / katteettomalla lupauksella.
Jos mun lapseni olisi vastaavassa tilanteessa, vanhempana en voisi kuvitellakaan lähteväni lomailemaan. Lomalta vähintään soittelisin facetimepuheluita monta kertaa päivässä. Ihmeellisen itsekkäitä ihmiset ovat nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä alapeukutatte? Ap sanoo ihan samaa että näin lapsi ajattelee perheestään. Kertokaapa miten aiotte asian hoitaa niin, että lapselle ei jää ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun lapseni olisi vastaavassa tilanteessa, vanhempana en voisi kuvitellakaan lähteväni lomailemaan. Lomalta vähintään soittelisin facetimepuheluita monta kertaa päivässä. Ihmeellisen itsekkäitä ihmiset ovat nykyään.
Ystäväni oli viime vuonna vanhemman lapsensa kanssa reissussa. Nuorempi oli toisella vanhemmallaan. Ystävälläni oli niin ikävä tätä nuorempaa että totesi ettei tee enää tällaisia puolikkaita reissuja, joissa vain toinen paikalla. Näemmä kaikilla ei ole samaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä tällaisia "jaa, yksi lapsista on kipeä, lähdetään me muut lomalle, joku muu hoitaa" -ihmisiä. Selkeästi ap:n lapsi on exän perheessä vaan joku sidekick, joka joskus sattuu viettämään aikaa heidän kanssaan.
Äh. Tässä on se toinen vanhempi täällä kotona.
Niin mitä sitten?
Lapsen piti lähteä matkaan toisen vanhempansa uuden perheen kanssa. Puhun siitä, miten lasta ei selkeästi arvosteta siinä perheessä.
Päinvastoin näköjään arvostetaan koska hänet haluttiin mukaan matkalle ja ostettiin kallis lippu. Kyllä isä olisi voinut matkustaa uuden perheen kanssa alkukesästä ilman esikoista, mutta halusi tämän lapsen mukaan.
Mutta onnettomuus muutti suunnitelmia. On kohtuutonta että muiden perheenjäsenten pitäisi perua kallis ja odotettu loma jos yksi ei pääse, ja lapsen äitihän on paikalla. Ap sanoi olevansa vähän uupunut, mutta voihan isäkin olla, kenties tämä loma on ollut hänelle kauan odotettu henkireikä. Ja kyllä kouluikäinen pärjää työpäivän yksin, tai voi kysyä sukulaisia tai ystäviä auttamaan.
Isä voisi sitten myöhemmin tehdä uuden matkan vain esikoisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni oli viime vuonna vanhemman lapsensa kanssa reissussa. Nuorempi oli toisella vanhemmallaan. Ystävälläni oli niin ikävä tätä nuorempaa että totesi ettei tee enää tällaisia puolikkaita reissuja, joissa vain toinen paikalla. Näemmä kaikilla ei ole samaa..
Olisi keskittynyt tähän vanhempaan lapseen täysillä. Sääli häntä kun vanhempansa ei nauttinut hänen seurastaan vaan kaipaili lempilastaan.
Huolimatta siitä kuka hoitaa lasta nyt, lapsen pitäisi saada uusi matka isän kanssa vaikka syyslomalla, niin että pettymys lieventyisi.
En jaksa lukea kaikkia viestejä, mutta siis kuinka pitkälle lomalle se ex ja perheensä ovat lähdössä? Tästä saa käsityksen, että ovat koko loppukesän poissa.
Todennäköisesti kyse on kuitenkin jostakin Viikko Turkissa -tyyppisestä tilanteesta. Itse palkkaisin tuoksi viikoksi lastenhoitajan kotiin, muutama tuntikin päivässä riittää kun on jo kouluikäisestä kyse. Maksatte hoitajan erän kanssa puokkiin. Sitten kun ex palaa matkalta, niin lapsi tietysti hänen luokseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyl mä sain lentää vaik muksuna mursin nilkkani. Nilkka kipsattiin, särkylääkettä naamaan ja lennolle kohti etelää. En könkännyt menemään kainalosauvoilla vaan porukat työnteli mua pyörätuolilla. Piececof cake. Toki harmitti kun en voinu uida, enkä juoksennella rantahiekalla, mut muuten ihan hyvä loma.
Miul oli käsi paketis kun oltiin Inglesissä. Uia en saanu, mutta silti oli aivan ihanaa. Käytii eläintarhas ja meriretkel, sain kahlailla ranravedes, pötkötellä auringos ja syödä herkkui. Tuolloin olin n. 13v
Vierailija kirjoitti:
Kyl mä sain lentää vaik muksuna mursin nilkkani. Nilkka kipsattiin, särkylääkettä naamaan ja lennolle kohti etelää. En könkännyt menemään kainalosauvoilla vaan porukat työnteli mua pyörätuolilla. Piececof cake. Toki harmitti kun en voinu uida, enkä juoksennella rantahiekalla, mut muuten ihan hyvä loma.
Mistä sait pyörätuolin?
Vierailija kirjoitti:
Ikävintä tässä on lapsen pettymys. Jo ilman odotetun lomamatkan peruuntumistakin jalan murtaminen keskellä lomaa on tosi ikävää tuon ikäiselle. Lisäksi lapsen piti olla sairaalassa alkuun ja nyt on lääkkeet, nukkuu huonosti, jalkaa särkee ja tylsistyttää ym ym. Tähän kun lisää sen, että on odottanut viikkotolkulla että saa viettää aikaa toisen vanhempansa kanssa ja vieläpä lomamatkalla.. ja nyt joutuu vierestä katselemaan kun uudet lapset lähtevät hänen vanhempansa mukana sinne. Ja se että tämä kaikki jää mun hoidettavaksi. Käytännön järjestelyt varmaan jotenkin saa hoitumaan, tottakai lapsi menee töiden edelle. Mutta joudun kantamaan lapsen tunteet täällä yksin kaiken kaaoksen keskellä. Mulla myös voimat loppu, oli luonnollisesti itsellekin järkytys tuo koko onnettomuus enkä juuri nukkunut viikkoon. En vaan pysty ymmärtämään miten voi ihminen tietoisesti tehdä noin ikävän tempun omalle lapselleen. Ap
"Ikävän tempun"? Ai isänkö vika se onnettomuus nyt on? Eiköhän häntäkin harmita että lapsi ei pääse mukaan. Ei kaikki uusperheet ota etälapsia lomalle mukaan ja maksa heidän matkojaan, olisit iloinen että isä haluaa viettää aikaa lapsen kanssa ja vie matkalle. Törkeää mustamaalaa nyt häntä huonoksi vanhemmaksi. Lapsenkin on ihan hyvä oppia ettei maailma pyöri hänen ympärillä, voisi olla iloinen että edes sisarukset pääsevät isän kanssa matkalle, ei ollut kenenkään vika eikä tahto että hän joutuu skippaamaan sen ,ikäviä juttuja vaan tapahtuu joskus.