Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta

Vierailija
13.07.2025 |

Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä. 

Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.

Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa. 

Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään. 

Kommentit (580)

Vierailija
541/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Etävanhempi ei ole mikään kakkosvanhempi, joka poimii rusinat. Hänellä on samanlainen vastuu huolehtia sairas lapsi."

Lapselle on kohtuutonta, että häntä riepotellaan kodista toiseen sairaana. Lapsi sairastaa siellä, missä hän asuu vakituisesti / ensisijaisesti. Tässä on kysymys lapsen edusta. Lapsen etu menee aikuisten edun edelle. 

Vierailija
542/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Etävanhempi ei ole mikään kakkosvanhempi, joka poimii rusinat. Hänellä on samanlainen vastuu huolehtia sairas lapsi."

Lapselle on kohtuutonta, että häntä riepotellaan kodista toiseen sairaana. Lapsi sairastaa siellä, missä hän asuu vakituisesti / ensisijaisesti. Tässä on kysymys lapsen edusta. Lapsen etu menee aikuisten edun edelle. 

Toki lähivanhempi voi tarjota että poistuu omasta kodistaan 2 viikon ajaksi, ja ex tulee hänen kotiinsa hoitamaan sairastunutta lasta. Myös tällainen ratkaisu olisi lapsen edun mukainen, mutta käsittääkseni tästä ei ollut nyt kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan huomattaa, että monet ovat vuosia pois työelämästä esim. lapsen syöpähoitojen vuoksi tai vammaisen lapsen vuoksi. Ap:n pitäisi joustaa 2 viikkoa, mutta ei halua. Oikeasti. Anna lapsen sairastaa kodissaan. Etäviikoille voi mennä sitten, kun on parantunut. Miten ap kehtaat?

Miten ap:n ex kehtaa! Miten voit syyttää, ap:ta asiasta, joka on kaiken järjestänyt ja järjestää!? Vain isä on tehnyt väärin.

Etävanhempi ei ole mikään kakkosvanhempi, joka poimii rusinat. Hänellä on samanlainen vastuu huolehtia sairas lapsi. 

Mistä me tässä ketjussa tiedämme paljonko ap.n ex on joustanut aikaisemmin. Entä jos hän on joustanut paljonkin? 

Ei ole joustanut paljon. Tosin ei ole usein ollut tarvetta, koska kun lapsi oli pienempi tein töitä eri paikassa (tietysti huonommalla palkalla) ja pystyin ja halusin useimmiten olla esimerkiksi sairaan lapsen kanssa kotona. Ex on pitänyt ihan hyvin kiinni sovituista viikoista ja on lomaillut lapsen kanssa ja niin edelleen, mutta en puhuisi joustosta, sillä kiperät tilanteet olen yleensä hoitanut minä. Nyt lapsen ollessa jo hieman isompi ei joustoa ole niin paljoa enää tarvinnutkaan, kunnes tietysti nyt. Tänäkin kesänä minä järjestin kuuden viikon ajan lapsen hoidon ja exälle olisi jäänyt kolme viikkoa.

Ap

Vierailija
544/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap tarjonnut ex:lle, että poistut kodistasi 3 viikoksi ja hän voi tulla hoitamaan lastasi kotiisi, jotta sairaan lapsen ei tarvitse olla muiden nurkissa?

Vierailija
545/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ulkopuolisen silmin on helppo esittää järkevimmältä tuntuva ratkaisu. Ilman muuta kaikkia harmittaa kun haaveri sattuu. Toisaalta ymmärtää että pitkä ulkomaanmatka toteutuu, kun lapsella on kuitenkin kotimaassa vanhempi joka häntä voi hoitaa. 

Lapsi joutuu jäämään kotiin ja Suomeen ja täällä on yksi vanhempi, vaikka työt ovatkin jo jatkuneet. Molemmat vanhemmat ovat velvollisia miettimään miten lapsen hoito järjestetään eli kaikki keinot kehiin. Joko työssäkäyvä ottaa hoitolomaa tai sitten ulkopuolinen hoitaja työpäivien ajalle. Jos isovanhemmat eivät tule vastaan niin sitten on pakko miettiä että itse hoitaa koko ajan, jolloin exän pitäisi tulla vastaan tulonhankinnan menetyksistä tai sitten ulkopuolisen palkkaamisesta tulleisiin kuluihin.

Lyhyt kotimaanmatka on helpompi siirtää. Toisinaan vain täytyy niellä kiukku ja pettymys ja hoitaa se oma lapsi kuntoon ja kantaa myös hänen pettymyksensä että matka hänen osaltaan peruuntui. 

Vierailija
546/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan tähän vielä omasta kokemuksestani. Itse sairastuin vakavasti ja äkillisesti 16 vuotiaana. Äiti lähetti minut etä-isän hoidettavaksi. Isä piti minusta kyllä hyvää huolta, mutta olisin halunnut olla kotona, ja äitini hoidossa. Nykyisin en juuri ole tekemisissä äidin kanssa, isään on hyvät välit. Älä tee ap samaa virhettä. Sairaana lapsi tarvitsee äitiään enemmän kuin koskaan!

Vierailija
547/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"exän pitäisi tulla vastaan tulonhankinnan menetyksistä tai sitten ulkopuolisen palkkaamisesta tulleisiin kuluihin."

Exä maksaa jo elatusmaksuja, eli kulut on korvattu. Lisäksi lapsilisät maksetaan lain mukaan lähivanhemmalle. Olisiko ap:lla mahdollisuus neuvotella etätöistä?

Vierailija
548/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:ko itsekäs?

On fakta, että nykyään työnantajalla voi mennä nopeasti maku työntekijään, joka joutuu olemaan noin paljon poissa.

Ja miten paljon poissa ap nyt joutuu olemaan? Omien puheidensa mukaan menee normisti töihin, työnantaja joustaa kahden työmatkan osalta. 

Vierailija
549/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin lapsen isä, jäisin ilman muuta pois matkalta ja jäisin kotiin lastani hoitamaan. 

Vierailija
550/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tottakai se Suomessa oleva vanhempi hoitaisi, jos ei olisi töitä. Onko ihmisiltä jäänyt huomaamatta tuo kohta, että ap on töissä? Kyllä työt menevät toisen vanhemman loman edelle."

On ihan normaalia käydä töissä ja suoriutua silti lastenhoitojärjestelyistä. Nykyvanhemmat ovat uskomattoman uusavuttomia. "En pääse töihin, kun minulla on lapsi, en saa asiaa järjestettyä." Tekosyitä.

Kyllä ap varmaan olisi työt saanut järjesteltyä, jos tämä olisi ollut hyvissä ajoin tiedossa. Ei kaikissa työpaikoissa noin vain oteta vapaita ja vaihdella vuoroja lyhyellä varoitusajalla.

Mitenhän yh.t saavat työt järjestettyä, jos lapsi äkillisesti loukkaantuu/sairastuu. 

-eri 

Kysymys kuului yleisellä tasolla viestin väitteeseen:  "Ei kaikissa työpaikoissa noin vain oteta vapaita ja vaihdella vuoroja lyhyellä varoitusajalla." 

Niin? Edelleenkään kaikissa työpaikoissa ei oteta vapaita noin vain. Yh on sellaisessa työssä, jossa se onnistuu. Ap on järjestänyt työnsä siten, että lapsi on joka toinen viikko toisella vanhemmalla.

Vierailija
551/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuskin enää ilmaantuu ketjuun kertoakseen tarinalle jatkoa, millaisen huithapelin ex sitten lapselle hoitajaksi järjesti. :) 

Vierailija
552/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin lapsen isä, jäisin ilman muuta pois matkalta ja jäisin kotiin lastani hoitamaan. 

Etkä jäisi. 

Lähdetään tämmöisestä kuviosta: 

Ydinperhe. Äiti on lähdössä kolmen lapsen kanssa matkalle, isä on töissä Suomessa. Yksi kolmesta lapsesta murtaa jalkansa. Oikeastiko olette kauhuissanne, jos se äiti lähtee niiden kahden kanssa matkalle ja yksi jää sitten isän kanssa kotiin? 

Miten tämä nyt eroaa tästä tilanteesta? Toinen vanhempi on kotona, joten lapsi jää hänelle. Toinen jatkaa lomaansa muiden lasten kanssa. Muistaisin itsekin lapsena jääneeni kuumeisena kotiin ja äidin huomaan, kun isä lähti sisarusteni ja serkkujeni sekä niiden vanhempien kanssa Linnanmäelle. Alunperin piti kaikkien mennä, mutta kun sairastuin, niin muut meni ja harmikseni jäin kotiin. Äiti seurana. 

Vierailija
553/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkä jäisi. 

Lähdetään tämmöisestä kuviosta: 

Ydinperhe. Äiti on lähdössä kolmen lapsen kanssa matkalle, isä on töissä Suomessa. Yksi kolmesta lapsesta murtaa jalkansa. Oikeastiko olette kauhuissanne, jos se äiti lähtee niiden kahden kanssa matkalle ja yksi jää sitten isän kanssa kotiin? 

Miten tämä nyt eroaa tästä tilanteesta? Toinen vanhempi on kotona, joten lapsi jää hänelle. Toinen jatkaa lomaansa muiden lasten kanssa. Muistaisin itsekin lapsena jääneeni kuumeisena kotiin ja äidin huomaan, kun isä lähti sisarusteni ja serkkujeni sekä niiden vanhempien kanssa Linnanmäelle. Alunperin piti kaikkien mennä, mutta kun sairastuin, niin muut meni ja harmikseni jäin kotiin. Äiti seurana. 

Meidän ydinperheessä loma peruttaisiin, jos toinen vanhempi käy töissä, eikä siksi pysty hoitamaan jalkansa murtanutta. Kiva, että monelle ihmiselle työpaikka on niin itsestäänselvyys, että voi ihan tuosta noin vaan ruveta perumaan sovittuja töitä ja kuormittamaan työkavereita. Kyllä monessa työpaikassa se muistetaan sitten yt-neuvotteluissa.

Vierailija
554/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tajua. Kuinka voit sanoa, etten jäisi kotiin hoitamaan lastani? Jos vaikuttaisi siltä, että rouvani ei pärjäisi kahden muun kanssa reissussa, myös he jäisivät kotiin. Elämässä sattuu ja tapahtuu ja itse kunkin täytyy oppia sietämään pettymyksiä. 

Vierailija
555/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on taas yksi esimerkki vastustaa uusperhesotkuja. Mutta oma mielipiteeni on, että kun lapsi vahingoitti itsensä äidin hoidossa niin vastuu lapsen hoidosta on hänellä. Lisäksi isän uusi perhe on odottanut yhteistä lomamatkaa pitkään, olisi erittäin epäreilua heitä kohtaan, jos se jouduttaisiin perumaan. Ei lomia ole niin helppo järjestellä. Ap vaati kohtuuttomia kun halusi, että lapsen isä peruu matkansa. 

Vierailija
556/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruisitko loman kaikkien osalta, vai jäisit yksin pois niin, että nykyinen puoliso ja kaksi muuta lastasi lähtevät matkaan? 

Vierailija
557/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen: lue ketjua ennenkuin kommentoit. Tilanne eli vielä ketjun aloittamisen jälkeen ja päätyi siihen mihin yleensä päätyy: äiti joustaa.

Sittenhän asiat on hyvin. Lapsen etu on toteutunut. Hän saa sairastaa kotonaan, äitinsä huolenpidossa. Kunhan äiti nyt vain muistaa olla arvostelematta isää lapselle. Ja äiti voisi poistua vauva-palstalta ja keskittyä lapsensa kanssa olemiseen. 

Sinä voisit poistua täältä ja opetella käytöstavat.

Vierailija
558/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi estänyt isää tulemasta lapsen luo? 

Vierailija
559/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap tarjonnut ex:lle, että poistut kodistasi 3 viikoksi ja hän voi tulla hoitamaan lastasi kotiisi, jotta sairaan lapsen ei tarvitse olla muiden nurkissa?

Lakkaa sanomasta "muiden nurkissa". Vaikutat ihan idiootilta.

Vierailija
560/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan tähän vielä omasta kokemuksestani. Itse sairastuin vakavasti ja äkillisesti 16 vuotiaana. Äiti lähetti minut etä-isän hoidettavaksi. Isä piti minusta kyllä hyvää huolta, mutta olisin halunnut olla kotona, ja äitini hoidossa. Nykyisin en juuri ole tekemisissä äidin kanssa, isään on hyvät välit. Älä tee ap samaa virhettä. Sairaana lapsi tarvitsee äitiään enemmän kuin koskaan!

Sekava kirjoitus. Et halunnut isän luo mutta välit hänen kanssaan lämpimät mutta äidin kanssa välit huonot vaikka olisit hänen kanssaan halunnut olla? Kostamalla ja kaunaa kantamalla rikot vain itsesi. Ja miksi vaadit äidiltäsi enemmän kuin isältäsi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä