Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta

Vierailija
13.07.2025 |

Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä. 

Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.

Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa. 

Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään. 

Kommentit (580)

Vierailija
481/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mulle nyt tärkeintä, että lapsi toipuu ja että loppuloma olisi mahdollisimman siedettävä. Lapsi on kyllä jo sen ikäinen, että tajuaa miten toinen vanhempansa häntä kohtelee enkä itse aio asiaa kaunistella."

Älä vaan missään tapauksessa arvostele toista vanhempaa lapsen kuullen. Minun äitini teki tätä. Se on lapselle ihan kamalaa. Anna lapsen itse muodostaa omat johtopäätöksensä ja käsityksensä.

Äitini aina haukkui ja arvosteli isää. Isä puhui aina kauniisti äidistäni. Vanhempani olivat eronneet, äiti oli lähivanhempi. Molemmat vanhemmistani tekivät virheitä ja olivat epätäydellisiä, kuten kaikki ihmiset. En ole enää tekemisissä äitini kanssa, isään on hyvät välit. Lapseen sattuu, kun toista vanhempaa haukutaan, siitä riippumatta, onko tähän haukkujan mielestä aihetta tai ei. 

Minusta olisi ollut kohtuutonta vaatia ex:ää perumaan lomamatkansa. Tottakai se vanhempi hoitaa lasta, joka on Suomessa.&n

Tottakai se Suomessa oleva vanhempi hoitaisi, jos ei olisi töitä. Onko ihmisiltä jäänyt huomaamatta tuo kohta, että ap on töissä? Kyllä työt menevät toisen vanhemman loman edelle.

Vierailija
482/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä tuollaisen tempun jälkeen loppuisi viikko-viikko-systeemi. Helpompi järjestää oma elämä ja työt, kun lapsi on pääsääntöisesti itsellä, eikä tarvitse miettiä, luistaako toinen vanhempi viime hetkellä vastuusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tottakai se Suomessa oleva vanhempi hoitaisi, jos ei olisi töitä. Onko ihmisiltä jäänyt huomaamatta tuo kohta, että ap on töissä? Kyllä työt menevät toisen vanhemman loman edelle."

On ihan normaalia käydä töissä ja suoriutua silti lastenhoitojärjestelyistä. Nykyvanhemmat ovat uskomattoman uusavuttomia. "En pääse töihin, kun minulla on lapsi, en saa asiaa järjestettyä." Tekosyitä.

Vierailija
484/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko juttu keksitty alusta loppuun, miten te menette näin helppoon...

Vaikka oiskin keksitty tarina niin kyllähän nämä kommentit ja alapeukutukset kertoo karua kieltä siitä miten moni on valmis puolustamaan selkärangatonta isää ja uusioperheen vaimoja jotka näitä vässyköitä käskyttää.

Ex hoitanut ap.n mukaan moitteettomasti vuosia lapseen liittyvät asiat. Nytkin oli tiedossa yhteinen lomamatka lapsi mukana, mutta äkillinen tapaturma pisti kuviot uusiksi. En sentään puhuisi selkärangattomuudesta. Nytkin isä yrittää järjestää hoitajaa lapsen avuksi kotiin ap.n töiden ajaksi. 

Itse sivusta seurannut muutamia uusperhe-sekoiluja, missä ex/isä/äiti laiminlyö velvoitteitaan ja lapsi/lapset edellisestä suhteesta jätetään kylmästi

"Eihän tässä ole jätetty taka-alalle"

Sitähän minä kirjoitinkin, ettei ap.n tapauksessa lasta ole jätetty taka-alalle. 

Vierailija
485/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, oletin yllä osallisien sukupuolia. Mutta joka tapauksessa sukupuolesta riippumatta ap:n ex pakoilee vastuuta!

Lopeta älytön pokkurointi. On ihan sopivaa olettaa sukupuolia, siinä ei ole mitään pahaa. Äitihän tämmöisiä useimmiten kirjoittaa. Se on fakta ja siitä ei ole kahta sanaa. Kaikista ahtaimmin ajattelevat ne, jotka puuttuvat tämmöisiin joutaviin asioihin.

Vierailija
486/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tottakai se Suomessa oleva vanhempi hoitaisi, jos ei olisi töitä. Onko ihmisiltä jäänyt huomaamatta tuo kohta, että ap on töissä? Kyllä työt menevät toisen vanhemman loman edelle."

On ihan normaalia käydä töissä ja suoriutua silti lastenhoitojärjestelyistä. Nykyvanhemmat ovat uskomattoman uusavuttomia. "En pääse töihin, kun minulla on lapsi, en saa asiaa järjestettyä." Tekosyitä.

Kyllä ap varmaan olisi työt saanut järjesteltyä, jos tämä olisi ollut hyvissä ajoin tiedossa. Ei kaikissa työpaikoissa noin vain oteta vapaita ja vaihdella vuoroja lyhyellä varoitusajalla.

Vierailija
487/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään."

Kannattaa varmaan soittaa sossuun, ja kysyä löytyisikö joku sijaisperhe, joka pystyisi huolehtimaan lapsesta täysi-ikäisyyteen asti. Kerrot, että olette vanhempina kykenemättömiä joustamaan lapsen eteen ja järjestämään hänelle hoitoa ja huolenpitoa, koska haluatte priorisoida omat lomanne. Toivottavasti saatte apua pian! 

Vierailija
488/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne järjestelyt on usein tehty hyvissä ajoin. Jos tulee jotain yllättävää, lomalla oleva ottaa tietenkin lapsesta kopin. 

Vierailija
489/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka oiskin keksitty tarina niin kyllähän nämä kommentit ja alapeukutukset kertoo karua kieltä siitä miten moni on valmis puolustamaan selkärangatonta isää ja uusioperheen vaimoja jotka näitä vässyköitä käskyttää.

Ex hoitanut ap.n mukaan moitteettomasti vuosia lapseen liittyvät asiat. Nytkin oli tiedossa yhteinen lomamatka lapsi mukana, mutta äkillinen tapaturma pisti kuviot uusiksi. En sentään puhuisi selkärangattomuudesta. Nytkin isä yrittää järjestää hoitajaa lapsen avuksi kotiin ap.n töiden ajaksi. 

Itse sivusta seurannut muutamia uusperhe-sekoiluja, missä ex/isä/äiti laiminlyö velvoitteitaan ja lapsi/lapset edellisestä suhteesta jätetään kylmästi taka-alalle.  

Voi kamala kun se isä on osallistunut kuten isän kuuluukin mutta silti reissu etelään on prioriteeteissa ylempänä kuin oman lapsen terveysjaoston hyvinvointi. Ja kyllä, isä "yritti" järjestää pakotettuna hoitoapua mutta kuten täällä jo kerrottu niin äiti joutui jäämään töistä pois ja perumaan oman matkansa. Se jos mikä on selkärangatonta. Ja kyllähän tässäkin isä jättää lapsensa kylmästi taka-alalle. 

Vierailija
490/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä tuollaisen tempun jälkeen loppuisi viikko-viikko-systeemi. Helpompi järjestää oma elämä ja työt, kun lapsi on pääsääntöisesti itsellä, eikä tarvitse miettiä, luistaako toinen vanhempi viime hetkellä vastuusta. 

No ei taatusti ole, jos työ sisältää paljon matkustelua. Olette te uskomatonta sakkia. Ex joustanut tähän asti ja ap luonut uraansa ja nyt yksi poikkeus. Sosiaalitoimistoon ollaan heti ottamassa yhteyttä ja riitautumassa ex.n kanssa täysin. Ja toiset kannustaa tällaiseen. Riitaiset huoltajatko on lapsen etu? Hohhoijaa ja kaikki yhden matkan takia, joka kestänee max. 2 viikkoa. 

Vierailija
491/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä ap varmaan olisi työt saanut järjesteltyä, jos tämä olisi ollut hyvissä ajoin tiedossa. Ei kaikissa työpaikoissa noin vain oteta vapaita ja vaihdella vuoroja lyhyellä varoitusajalla."

Pakottavasta perhesyystä saa jäädä palkattomalle vapaalle lyhyellä varoitusajalla. Alle 10 vuotiasta saa jäädä hoitamaan palkallisesti muistaakseni 3 vuorokauden ajaksi hoidon järjestämistä varten. Laki koskee kaikkia työpaikkoja.

Kyllä meidänkin perheessä on jouduttu palkatonta vapaata ottamaan nuorten sairastaessa. Pakottavasta syystä työnantajan on tähän suostuttava, laki määrää sen. 

Vierailija
492/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sivusta seurannut muutamia uusperhe-sekoiluja, missä ex/isä/äiti laiminlyö velvoitteitaan ja lapsi/lapset edellisestä suhteesta jätetään kylmästi

Siis terveys ja hyvinvointi.

Vierailija
493/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä ap varmaan olisi työt saanut järjesteltyä, jos tämä olisi ollut hyvissä ajoin tiedossa. Ei kaikissa työpaikoissa noin vain oteta vapaita ja vaihdella vuoroja lyhyellä varoitusajalla."

Pakottavasta perhesyystä saa jäädä palkattomalle vapaalle lyhyellä varoitusajalla. Alle 10 vuotiasta saa jäädä hoitamaan palkallisesti muistaakseni 3 vuorokauden ajaksi hoidon järjestämistä varten. Laki koskee kaikkia työpaikkoja.

Kyllä meidänkin perheessä on jouduttu palkatonta vapaata ottamaan nuorten sairastaessa. Pakottavasta syystä työnantajan on tähän suostuttava, laki määrää sen. 

Ap:n ei todellakaan tarvitse ottaa palkatonta vapaata, jotta toinen vanhempi pääsee lomalle. Tai jos hän ottaa, lomaileva vanhempi korvaa sen ap:lle.

Vierailija
494/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ menee matkan edelle. Miksi sinä jankkaat äidin vastuuta muttet isän?

Vierailija
495/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap:n pitäisi ottaa palkatonta vapaata, jos toinen vanhempi luistaa vastuusta?

Vierailija
496/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja kyllähän tässäkin isä jättää lapsensa kylmästi taka-alalle."

Isällä on myös muita lapsia, jotka ovat odottaneet lomamatkaa kovasti. Äiti on nyt hyvä ja joustaa. Olisi kohtuutonta perus lomamatka muilta isän lapsilta, kun lapsella on äiti, joka voi hoitaa häntä.

Ja kyllä, vanhemmuuteen kuulu se, että tarvittaessa otat töistä palkatonta vapaata hoitaaksesi sairastunutta yli 10 vuotiasta lastasi, tai palkallista jos lapsi on alle 10 vuotta. Jos tähän ei ole halua, niin soita sosuun, ja ilmoita, että vanhemmuus ei enää kiinnosta. Ehkä lapsi sitten muuttaa pysyvästi isälleen, ja ongelma poistuu.  

Vierailija
497/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työ menee matkan edelle. Miksi sinä jankkaat äidin vastuuta muttet isän?"

Isällä on myös muita lapsia, joista hän on vastuussa. Äidin vastuulla on vain yksi lapsi. On normaalia, että toinen vanhempi hoitaa sairastunutta lasta, ja toinen elää terveiden lasten kanssa normaalia kesälomaa. Äiti on kohtuuton. Pitää ajatella myös isän lapsia!

Vierailija
498/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ap:n pitäisi ottaa palkatonta vapaata, jos toinen vanhempi luistaa vastuusta?"

Vanhempi ei luista vastuusta. Hän ottaisi lapsen mukaan, jos lääkäri ei olisi tätä kieltänyt. Vanhempi on vastuussa muista matkalle lähtevistä lapsista. Hän ei siis pakene lastenhoitoa.

Ap voi luovuttaa pysyvästi huoltajuuden isälle, niin jatkossa tämä ei toistu! Suosittelen. 

Vierailija
499/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työ menee matkan edelle. Miksi sinä jankkaat äidin vastuuta muttet isän?"

Isällä on myös muita lapsia, joista hän on vastuussa. Äidin vastuulla on vain yksi lapsi. On normaalia, että toinen vanhempi hoitaa sairastunutta lasta, ja toinen elää terveiden lasten kanssa normaalia kesälomaa. Äiti on kohtuuton. Pitää ajatella myös isän lapsia!

Sellaista se on noissa uusperhesotkuissa. Ydinperheessä tottakai työ menisi edelle ja lomalla oleva vanhempi hoitaisi kaikkia lapsia.

Vierailija
500/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan