Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta

Vierailija
13.07.2025 |

Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä. 

Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.

Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa. 

Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään. 

Kommentit (580)

Vierailija
521/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen osa on kamala.

Äiti: Sulla on hirveä isä, kun se ota sua luokseen. Nyt mä joudun perumaan mulle tärkeitä menojani sinun takiasi! Ymmärrätkö miten kamala isä sinulla on? Ymmärrätkö miten väärin isäsi kohtelee sinua, kun minä joudun luopumaan omista menoistasi sinun takiasi?

Lapselle varmaan tulee sellainen olo, että äiti rakastaa häntä ja on halukas hoivaamaan häntä, kun hän sairastaa?

Lapselle tulee varmasti sellainen olo, että kumpikaan vanhemmistaan ei hänestä välitä, ja hän on riesa äidilleen. Rakastava sijaisperhe voisi olla hyvä idea. 

Vierailija
522/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan huomattaa, että monet ovat vuosia pois työelämästä esim. lapsen syöpähoitojen vuoksi tai vammaisen lapsen vuoksi. Ap:n pitäisi joustaa 2 viikkoa, mutta ei halua. Oikeasti. Anna lapsen sairastaa kodissaan. Etäviikoille voi mennä sitten, kun on parantunut. Miten ap kehtaat?

Miten ap:n ex kehtaa! Miten voit syyttää, ap:ta asiasta, joka on kaiken järjestänyt ja järjestää!? Vain isä on tehnyt väärin.

Etävanhempi ei ole mikään kakkosvanhempi, joka poimii rusinat. Hänellä on samanlainen vastuu huolehtia sairas lapsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan huomattaa, että monet ovat vuosia pois työelämästä esim. lapsen syöpähoitojen vuoksi tai vammaisen lapsen vuoksi. Ap:n pitäisi joustaa 2 viikkoa, mutta ei halua. Oikeasti. Anna lapsen sairastaa kodissaan. Etäviikoille voi mennä sitten, kun on parantunut. Miten ap kehtaat?

Miten itse kehtaat? Ja lue ketjua, ap jää lapsen kanssa ja on perunut oman lomansa ja työnsä. 

Vierailija
524/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja minä en isänä kehtaisi lähteä ulkomaille lomalle kun oma lapsi sairastaa ja kaipaa luotettavaa aikuista rinnalleen. "Muiden nurkat", eli isän koti on myös tämän erolapsen toinen koti. Hyi miten oksettava olet."

Minä olen erolapsi, eikä isän koti ollut koskaan minulle toinen koti. Valtaosalle ei ole. Muiden nurkat, muiden ehdoilla. Aikuisten eivät itse kestäisi tuota, mitä lapsiltaan vaativat!

Lapsella on yksi koti, toinen koti on kuin kesämökki, jossa on kiva käydä silloin kun haluaa. Ei muutkaan lähde mökille jalka kipsissä.

Vierailija
525/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen osa on kamala.

Äiti: Sulla on hirveä isä, kun se ota sua luokseen. Nyt mä joudun perumaan mulle tärkeitä menojani sinun takiasi! Ymmärrätkö miten kamala isä sinulla on? Ymmärrätkö miten väärin isäsi kohtelee sinua, kun minä joudun luopumaan omista menoistasi sinun takiasi?

Lapselle varmaan tulee sellainen olo, että äiti rakastaa häntä ja on halukas hoivaamaan häntä, kun hän sairastaa?

Lapselle tulee varmasti sellainen olo, että kumpikaan vanhemmistaan ei hänestä välitä, ja hän on riesa äidilleen. Rakastava sijaisperhe voisi olla hyvä idea. 

Paitsi, että äiti ei joudu perumaan menojaan lapsen takia, vaan isän takia.

Isä tekee oharit ja osoittaa välinpitämätyömyyttä. 

Vierailija
526/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten itse kehtaat? Ja lue ketjua, ap jää lapsen kanssa ja on perunut oman lomansa ja työnsä." 

Miksi sitten valittaa täällä. Ap on etuoikeutettu, kun elää kulttuurissa, joka lain voimalla turvaa sen, että hän voi jäädä kotiin hoitamaan äkillisesti sairastunutta lastaan. Kiitollisuuden sijaan ap valittaa, miten on kamalaa, kun joutuu hoitamaan omaa lastaan. Itse en pystyisi lähettämään sairastavaa lastani muiden käsiin. Yleensä äidit eivät tähän pysty.

Vierailija
527/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paitsi, että äiti ei joudu perumaan menojaan lapsen takia, vaan isän takia."

Äiti peruu menonsa siksi, että lapsen jalka on kipsissä.

Vierailija
528/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ap:n ex kehtaa! Miten voit syyttää, ap:ta asiasta, joka on kaiken järjestänyt ja järjestää!? Vain isä on tehnyt väärin.

Etävanhempi ei ole mikään kakkosvanhempi, joka poimii rusinat. Hänellä on samanlainen vastuu huolehtia sairas lapsi. 

Mistä me tässä ketjussa tiedämme paljonko ap.n ex on joustanut aikaisemmin. Entä jos hän on joustanut paljonkin? 

Vierailija
529/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paitsi, että äiti ei joudu perumaan menojaan lapsen takia, vaan isän takia."

Äiti peruu menonsa siksi, että lapsen jalka on kipsissä.

Ei vaan siksi, kun isä teki oharit. 

Vierailija
530/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja minä en isänä kehtaisi lähteä ulkomaille lomalle kun oma lapsi sairastaa ja kaipaa luotettavaa aikuista rinnalleen. "Muiden nurkat", eli isän koti on myös tämän erolapsen toinen koti. Hyi miten oksettava olet."

Minä olen erolapsi, eikä isän koti ollut koskaan minulle toinen koti. Valtaosalle ei ole. Muiden nurkat, muiden ehdoilla. Aikuisten eivät itse kestäisi tuota, mitä lapsiltaan vaativat!

Lapsella on yksi koti, toinen koti on kuin kesämökki, jossa on kiva käydä silloin kun haluaa. Ei muutkaan lähde mökille jalka kipsissä.

No siinäs näet, uusioperhe on sinunkin isäsuhteesi rikkonut. Eiköhän tuossa tarkoitettu että lasten kuuluu olla samanarvoisia vaikka vanhemmat sössii asiansa pahemman kerran. Lapsi on aina se joka kärsii näistä tilanteista eniten. Ja näille uusioperheiden vaimoille tiedoksi että jos et hyväksy miehen lapsia entisestä suhteesta niin älä kosta sitä lapselle, valitse sinkkumies.

Vierailija
531/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä etäisät valittavat siitä, kun lähiäidit eivät lähetä sairaita lapsiaan heidän luoksensa. On normaalia, että äiti haluaa hoitaa sairastunutta lastaan itse. On normaalia, että lasta ei lähetetä sairaana pois kodistaan.

Tämä ketju on pöyristyttävä. Sääliksi käy lasta. 

Vierailija
532/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ko itsekäs?

On fakta, että nykyään työnantajalla voi mennä nopeasti maku työntekijään, joka joutuu olemaan noin paljon poissa.

Vierailija
533/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No siinäs näet, uusioperhe on sinunkin isäsuhteesi rikkonut."

Mikä uusioperhe? Ei minun isäni mitään uutta perhettä hankkinut minun lapsuuteni aikana. Tästä huolimatta isäni koti oli minulle aina kyläpaikka, vaikka kävinkin siellä "isäviikonloput" kuten oli sovittu. 

Vierailija
534/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten itse kehtaat? Ja lue ketjua, ap jää lapsen kanssa ja on perunut oman lomansa ja työnsä." 

Miksi sitten valittaa täällä. Ap on etuoikeutettu, kun elää kulttuurissa, joka lain voimalla turvaa sen, että hän voi jäädä kotiin hoitamaan äkillisesti sairastunutta lastaan. Kiitollisuuden sijaan ap valittaa, miten on kamalaa, kun joutuu hoitamaan omaa lastaan. Itse en pystyisi lähettämään sairastavaa lastani muiden käsiin. Yleensä äidit eivät tähän pysty.

Edelleen: lue ketjua ennenkuin kommentoit. Tilanne eli vielä ketjun aloittamisen jälkeen ja päätyi siihen mihin yleensä päätyy: äiti joustaa. Ja ihan turhaan sinä ap'ta syyllistät. Lapsella on myös ISÄ joka ei pistänyt tikkuakaan ristiin järjestääkseen tätä asiaa OMALLA HOITOVUOROLLAAN. 

Vierailija
535/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ap:ko itsekäs?

On fakta, että nykyään työnantajalla voi mennä nopeasti maku työntekijään, joka joutuu olemaan noin paljon poissa."

Kuinka monetta kertaa ap on pois sen vuoksi, että lapsen jalka on kipsissä? Niinpä niin. Jos työntekijä hoitaa muuten työnsä kunnolla, mutta on kerran työuransa aikana sen vuoksi pois, että lapsen jalka on kipsissä, niin työnantaja arvostaa tällaista työntekijää. Kyllä ne on muut syyt, mistä menee maku työntekijään.

Vierailija
536/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti, joka ei halua hoitaa lastaan ja toinen äiti, joka on kykene reissaamaan ilman miestään. Sanaton... Vetäkää vaikka pitkällä tikulla kumpi sen jalkapotilaan nyt saa loppukesäksi vaivoikseen.

Miksi puhut pelkistä äideistä, muttet isistä ollenkaan?

Vierailija
537/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen: lue ketjua ennenkuin kommentoit. Tilanne eli vielä ketjun aloittamisen jälkeen ja päätyi siihen mihin yleensä päätyy: äiti joustaa.

Sittenhän asiat on hyvin. Lapsen etu on toteutunut. Hän saa sairastaa kotonaan, äitinsä huolenpidossa. Kunhan äiti nyt vain muistaa olla arvostelematta isää lapselle. Ja äiti voisi poistua vauva-palstalta ja keskittyä lapsensa kanssa olemiseen. 

Vierailija
538/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen: lue ketjua ennenkuin kommentoit. Tilanne eli vielä ketjun aloittamisen jälkeen ja päätyi siihen mihin yleensä päätyy: äiti joustaa.

Sittenhän asiat on hyvin. Lapsen etu on toteutunut. Hän saa sairastaa kotonaan, äitinsä huolenpidossa. Kunhan äiti nyt vain muistaa olla arvostelematta isää lapselle. Ja äiti voisi poistua vauva-palstalta ja keskittyä lapsensa kanssa olemiseen. 

Samoin isän/miehen etu, täysin äidin/naisen kustannuksella. Kuten niin usein.

Vierailija
539/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti, joka ei halua hoitaa lastaan ja toinen äiti, joka on kykene reissaamaan ilman miestään. Sanaton... Vetäkää vaikka pitkällä tikulla kumpi sen jalkapotilaan nyt saa loppukesäksi vaivoikseen.

Miksi puhut pelkistä äideistä, muttet isistä ollenkaan?

Tietääkseni tässä sopassa ei ole mukana kuin yksi isä joka ei kykene vastuunkantoon. 

Vierailija
540/580 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tottakai se Suomessa oleva vanhempi hoitaisi, jos ei olisi töitä. Onko ihmisiltä jäänyt huomaamatta tuo kohta, että ap on töissä? Kyllä työt menevät toisen vanhemman loman edelle."

On ihan normaalia käydä töissä ja suoriutua silti lastenhoitojärjestelyistä. Nykyvanhemmat ovat uskomattoman uusavuttomia. "En pääse töihin, kun minulla on lapsi, en saa asiaa järjestettyä." Tekosyitä.

Kyllä ap varmaan olisi työt saanut järjesteltyä, jos tämä olisi ollut hyvissä ajoin tiedossa. Ei kaikissa työpaikoissa noin vain oteta vapaita ja vaihdella vuoroja lyhyellä varoitusajalla.

Mitenhän yh.t saavat työt järjestettyä, jos lapsi äkillisesti loukkaantuu/sairastuu. 

-eri 

Jäämällä sairaan lapsen hoitovapa

Kysymys kuului yleisellä tasolla viestin väitteeseen:  "Ei kaikissa työpaikoissa noin vain oteta vapaita ja vaihdella vuoroja lyhyellä varoitusajalla." 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän