Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta
Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä.
Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.
Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa.
Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään.
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.
Lopeta jo jankutus. Kyllähän ap voisi olla pois töistä, mutta ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko juttu keksitty alusta loppuun, miten te menette näin helppoon...
Vaikka oiskin keksitty tarina niin kyllähän nämä kommentit ja alapeukutukset kertoo karua kieltä siitä miten moni on valmis puolustamaan selkärangatonta isää ja uusioperheen vaimoja jotka näitä vässyköitä käskyttää.
Ex hoitanut ap.n mukaan moitteettomasti vuosia lapseen liittyvät asiat. Nytkin oli tiedossa yhteinen lomamatka lapsi mukana, mutta äkillinen tapaturma pisti kuviot uusiksi. En sentään puhuisi selkärangattomuudesta. Nytkin isä yrittää järjestää hoitajaa lapsen avuksi kotiin ap.n töiden ajaksi.
Itse sivusta seurannut muutamia uusperhe-sekoiluja, missä ex/isä/äiti laiminlyö velvoitteitaan ja lapsi/lapset edellisestä suhteesta jätetään kylmästi
"...kuten täällä jo kerrottu niin äiti joutui jäämään töistä pois..."
Eihän äiti töistä pois ole, perui pari työmatkaansa.
"Sellaista se on noissa uusperhesotkuissa. Ydinperheessä tottakai työ menisi edelle ja lomalla oleva vanhempi hoitaisi kaikkia lapsia."
Ydinperheitä ja uusperheitä ei voi lähtökohtaisesti verrata, koska asutaan eri asunnoissa. Tämä tekee asioista paljon haasteellisempia. Uusperheellisyys on valinta, kuten ydinperheellisyyskin. Jos valitsee uusperheellisyyden, tulee olla valmis joustamaan sen eteen. Ei voi vaatia samaan kuin ydinperheessä.
Vierailija kirjoitti:
"Ja kyllähän tässäkin isä jättää lapsensa kylmästi taka-alalle."
Isällä on myös muita lapsia, jotka ovat odottaneet lomamatkaa kovasti. Äiti on nyt hyvä ja joustaa. Olisi kohtuutonta perus lomamatka muilta isän lapsilta, kun lapsella on äiti, joka voi hoitaa häntä.
Ja kyllä, vanhemmuuteen kuulu se, että tarvittaessa otat töistä palkatonta vapaata hoitaaksesi sairastunutta yli 10 vuotiasta lastasi, tai palkallista jos lapsi on alle 10 vuotta. Jos tähän ei ole halua, niin soita sosuun, ja ilmoita, että vanhemmuus ei enää kiinnosta. Ehkä lapsi sitten muuttaa pysyvästi isälleen, ja ongelma poistuu.
Ja kyllä vanhemmuuteen kuuluu myös se, että lomat joskus peruuntuvat.
Vierailija kirjoitti:
"Sellaista se on noissa uusperhesotkuissa. Ydinperheessä tottakai työ menisi edelle ja lomalla oleva vanhempi hoitaisi kaikkia lapsia."
Ydinperheitä ja uusperheitä ei voi lähtökohtaisesti verrata, koska asutaan eri asunnoissa. Tämä tekee asioista paljon haasteellisempia. Uusperheellisyys on valinta, kuten ydinperheellisyyskin. Jos valitsee uusperheellisyyden, tulee olla valmis joustamaan sen eteen. Ei voi vaatia samaan kuin ydinperheessä.
Se uusperheellinen ei voi vaatia exää joustamaan omien sotkujensa vuoksi.
"Niillä muilla lapsilla on toinen vanhempi, joka voi lähteä heidän kanssaan lomalle. Kyllä tässä tilanteessa vanhempi pakenee lastenhoitoa, kun ei hoida omalla vuorollaan."
Väännetään rautalangasta:
Lähihuoltajalla on ensisijainen vastuu. Sairaalla lapsella on oikeus olla kotonaan, joka on lähihuoltajan luona.
Jos lähihuoltajuus ei kiinnosta, luovuta lapsi isän lähihuoltajuuteen. Sen jälkeen sinulla on oikeus sanella ehdot milloin otat lapsen luoksesi.
Isä on etähuoltaja, joten hänellä on oikeus ilmoitta, että lapsen on oltava riittävän terve matkustamiseen. Sinulla ei ole oikeutta päättää, mitä isä tekee lapsiviikoillaan. Jos lapsi ei ole kykenevä osallistumaan etäviikon toimintaan, hän jää kotiin. Jos et halua tällaista järjestelyä, pyydän lastenvalvojaa merkitsemään isä lähihuoltajaksi. Tämän jälkeen voit itse sanella, milloin lapsi saa tulla sinun luoksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tottakai se Suomessa oleva vanhempi hoitaisi, jos ei olisi töitä. Onko ihmisiltä jäänyt huomaamatta tuo kohta, että ap on töissä? Kyllä työt menevät toisen vanhemman loman edelle."
On ihan normaalia käydä töissä ja suoriutua silti lastenhoitojärjestelyistä. Nykyvanhemmat ovat uskomattoman uusavuttomia. "En pääse töihin, kun minulla on lapsi, en saa asiaa järjestettyä." Tekosyitä.
Kyllä ap varmaan olisi työt saanut järjesteltyä, jos tämä olisi ollut hyvissä ajoin tiedossa. Ei kaikissa työpaikoissa noin vain oteta vapaita ja vaihdella vuoroja lyhyellä varoitusajalla.
Mitenhän yh.t saavat työt järjestettyä, jos lapsi äkillisesti loukkaantuu/sairastuu.
-eri
Miksi ihmeessä lähihuoltajuus pitäisi luovuttaa isälle, kun hän ei selvästikään halua ottaa vastuuta?
Vierailija kirjoitti:
"Ja kyllähän tässäkin isä jättää lapsensa kylmästi taka-alalle."
Isällä on myös muita lapsia, jotka ovat odottaneet lomamatkaa kovasti. Äiti on nyt hyvä ja joustaa. Olisi kohtuutonta perus lomamatka muilta isän lapsilta, kun lapsella on äiti, joka voi hoitaa häntä.
Ja kyllä, vanhemmuuteen kuulu se, että tarvittaessa otat töistä palkatonta vapaata hoitaaksesi sairastunutta yli 10 vuotiasta lastasi, tai palkallista jos lapsi on alle 10 vuotta. Jos tähän ei ole halua, niin soita sosuun, ja ilmoita, että vanhemmuus ei enää kiinnosta. Ehkä lapsi sitten muuttaa pysyvästi isälleen, ja ongelma poistuu.
Isäähän se vanhemmuus ei kiinnosta ja Luuletko tosiaan että uusi vaimo ottaisi tämän miehensä lapsen entisestä liitosta saman katon alle asumaan kun jo lomamatkastakin syntyi tällainen soppa? Perhe on yksikkö ja lapsia kuuluu kohdella samanarvoisesti. Mutta eihän se toteudu nytkään koska nämä uusperheen lapset saavat isältään enemmän aikaa ja huomiota kuin lapsi edellisestä suhteesta. Ap'n ei ole mitään tarvetta ottaa palkatonta koska työ menee aina loman edelle ja hoitovuoro on isällä. Toivottavasti sulla ei ole lapsia koska olet sydämetön ja kohtuuton "muka aikuinen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tottakai se Suomessa oleva vanhempi hoitaisi, jos ei olisi töitä. Onko ihmisiltä jäänyt huomaamatta tuo kohta, että ap on töissä? Kyllä työt menevät toisen vanhemman loman edelle."
On ihan normaalia käydä töissä ja suoriutua silti lastenhoitojärjestelyistä. Nykyvanhemmat ovat uskomattoman uusavuttomia. "En pääse töihin, kun minulla on lapsi, en saa asiaa järjestettyä." Tekosyitä.
Kyllä ap varmaan olisi työt saanut järjesteltyä, jos tämä olisi ollut hyvissä ajoin tiedossa. Ei kaikissa työpaikoissa noin vain oteta vapaita ja vaihdella vuoroja lyhyellä varoitusajalla.
Mitenhän yh.t saavat työt järjestettyä, jos lapsi äkillisesti loukkaantuu/sairastuu.
-eri
Tuo on täysin eri asia. Ap ei ole yh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko juttu keksitty alusta loppuun, miten te menette näin helppoon...
Vaikka oiskin keksitty tarina niin kyllähän nämä kommentit ja alapeukutukset kertoo karua kieltä siitä miten moni on valmis puolustamaan selkärangatonta isää ja uusioperheen vaimoja jotka näitä vässyköitä käskyttää.
Ex hoitanut ap.n mukaan moitteettomasti vuosia lapseen liittyvät asiat. Nytkin oli tiedossa yhteinen lomamatka lapsi mukana, mutta äkillinen tapaturma pisti kuviot uusiksi. En sentään puhuisi selkärangattomuudesta. Nytkin isä yrittää järjestää hoitajaa lapsen avuksi kotiin ap.n töiden ajaksi.
Itse sivusta seurannut muutamia uusperhe-sekoiluja, missä ex/isä/äiti laiminlyö velvoitteitaan ja lapsi/Sama asia, hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Jäämällä sairaan lapsen hoitovapaalle. Ap:lla ei ole tähän tarvetta, koska hän ei ole yh. Työ menee loman edelle.
Vierailija kirjoitti:
"Niillä muilla lapsilla on toinen vanhempi, joka voi lähteä heidän kanssaan lomalle. Kyllä tässä tilanteessa vanhempi pakenee lastenhoitoa, kun ei hoida omalla vuorollaan."
Väännetään rautalangasta:
Lähihuoltajalla on ensisijainen vastuu. Sairaalla lapsella on oikeus olla kotonaan, joka on lähihuoltajan luona.
Jos lähihuoltajuus ei kiinnosta, luovuta lapsi isän lähihuoltajuuteen. Sen jälkeen sinulla on oikeus sanella ehdot milloin otat lapsen luoksesi.
Isä on etähuoltaja, joten hänellä on oikeus ilmoitta, että lapsen on oltava riittävän terve matkustamiseen. Sinulla ei ole oikeutta päättää, mitä isä tekee lapsiviikoillaan. Jos lapsi ei ole kykenevä osallistumaan etäviikon toimintaan, hän jää kotiin. Jos et halua tällaista järjestelyä, pyydän lastenvalvojaa merkitsemään isä lähihuoltajaksi. Tämän jälkeen voit itse sanella, milloin lapsi saa tulla sinun luoksesi.
Ei se noin mene. Jos vuoroviikot ja kuukaudet on sovittu niin vanhempi huolehtii vuorollaan. Etävanhempi ei ole mikään kakkosvanhempi, vaan kantaa vastuun kuten se lähivanhempikin.
Kyllä itsekin tiedän millaisia vastuunpakoilijoita isät on. Lisäksi se uusi puoliso supsuttaa korvaan ja kiristää.
Vierailija kirjoitti:
"Työ menee matkan edelle. Miksi sinä jankkaat äidin vastuuta muttet isän?"
Isällä on myös muita lapsia, joista hän on vastuussa. Äidin vastuulla on vain yksi lapsi. On normaalia, että toinen vanhempi hoitaa sairastunutta lasta, ja toinen elää terveiden lasten kanssa normaalia kesälomaa. Äiti on kohtuuton. Pitää ajatella myös isän lapsia!
Tekisi mieli ravistaa sinua, sen verran ylimielinen minä minä tyyppi olet kyllä.
"Toivottavasti sulla ei ole lapsia koska olet sydämetön ja kohtuuton "muka aikuinen"."
Olen itse luopunut työurastani hoitaakseni vammaista lastani, joten pidän ap:n narinaa lyhyestä poissaolosta lähinnä naurettavana. Moni luopuu työstään vuosikymmeniksi. Ap tässä on sydämetön. Lapsi ei saisi sairastaa kotonaan. En itse kehtaisi lähettää lasta jalka kipsissä muiden nurkkiin! Hoitaja kotiin, tai ap jää pois töistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Yh:t järjestävät elämänsä siten, että huolehtivat yksin kaiken. Tässä ap on luottanut isään, joka on ennen hoitanut osansa. Nyt isä teki törkeät oharit. Ap vastuullisena äitinä nyt huolehtii asiat. Valitettavasti siitä nyt kärsii työnantaja.
Isän välinpitämättömyys vaikuttaa nyt niin moneen tahoon. Luuseri kun on.
Haluan huomattaa, että monet ovat vuosia pois työelämästä esim. lapsen syöpähoitojen vuoksi tai vammaisen lapsen vuoksi. Ap:n pitäisi joustaa 2 viikkoa, mutta ei halua. Oikeasti. Anna lapsen sairastaa kodissaan. Etäviikoille voi mennä sitten, kun on parantunut. Miten ap kehtaat?
Vierailija kirjoitti:
"Toivottavasti sulla ei ole lapsia koska olet sydämetön ja kohtuuton "muka aikuinen"."
Olen itse luopunut työurastani hoitaakseni vammaista lastani, joten pidän ap:n narinaa lyhyestä poissaolosta lähinnä naurettavana. Moni luopuu työstään vuosikymmeniksi. Ap tässä on sydämetön. Lapsi ei saisi sairastaa kotonaan. En itse kehtaisi lähettää lasta jalka kipsissä muiden nurkkiin! Hoitaja kotiin, tai ap jää pois töistä!
Ja minä en isänä kehtaisi lähteä ulkomaille lomalle kun oma lapsi sairastaa ja kaipaa luotettavaa aikuista rinnalleen. "Muiden nurkat", eli isän koti on myös tämän erolapsen toinen koti. Hyi miten oksettava olet.
AP ja suurin osa täällä ei selvästi osaa ollenkaan asettua isän asemaan. Jos kuvio olisi toisin päin eli äiti olisi lähdössä uuden miehensä ja muiden lastensa kanssa matkalle ja isä ei suostuisi hoitamaan lasta niin isää haukuttaisiin joukolla kelvottomaksi. Matkaa ei tietenkään peruta jos se on jo sovittu, maksettu yms. Vaikka heillä olisi matkavakuutus ei se todennäköisesti edes korvaisi muuta kuin lapsen matkan peruuntumisen koska lapsella jää toinen huoltaja kotimaahan. AP:n pitää nyt vain niellä katkeruutensa ja hoitaa lasta matkan ajan.
Niillä muilla lapsilla on toinen vanhempi, joka voi lähteä heidän kanssaan lomalle. Kyllä tässä tilanteessa vanhempi pakenee lastenhoitoa, kun ei hoida omalla vuorollaan.