Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta
Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä.
Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.
Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa.
Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään.
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Poikaystäväsi, joka ei halua asua kanssasi, voi hoitaa kipsilasta niin kauan kun olet töissä.
Ap:llä ei ole poikaystävää vaan "kumppani" eli nainen. Eikö tämä nainen voisi lähteä ap:n uuden vaimon ja lasten kanssa ulkomaille, jolloin ap:n exä voisi jäädä kotiin hoitamaan jalatonta lastaan ja ap voisi käydä normaalisti töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystäväsi, joka ei halua asua kanssasi, voi hoitaa kipsilasta niin kauan kun olet töissä.
Ap:llä ei ole poikaystävää vaan "kumppani" eli nainen. Eikö tämä nainen voisi lähteä ap:n uuden vaimon ja lasten kanssa ulkomaille, jolloin ap:n exä voisi jäädä kotiin hoitamaan jalatonta lastaan ja ap voisi käydä normaalisti töissä?
Ei kumppani ome aina nainen!
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ex lähteä myöhemmin matkalle kahdestaan lapsen kanssa, kun jalka on parantunut?
Pattayalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti, joka ei halua hoitaa lastaan ja toinen äiti, joka on kykene reissaamaan ilman miestään. Sanaton... Vetäkää vaikka pitkällä tikulla kumpi sen jalkapotilaan nyt saa loppukesäksi vaivoikseen.
Ensksimainitsemasi äiti ON hoitanut lastaan tunnollisesti. Toinen nainen, jollaon omia lapsia, ei piittaa miesystävänsä lapsesta. Sain käsityksen, että lapsen isä ei asu naisen kanssa vaan he vain tapailevat.
Uuh mitä raivoa uutta vaimoa kohtaan, josta tai jonka piittamisista ei oikeasti tiedetä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi se lapsi ei pärjää työpäivää yksin kotona Minkä ikäinen?
En ole ap, mutta itselläni on 8 ja 10 vuotiaat eikä kumpikaan pärjäisi yksin kotona kipsi jalassa. Hankalaa se on aikuisillekin. Olen hoitanut keski-ikäisiä kipsijalkaisia ihmisiä sairaalassa, koska eivät pärjää kotona. Kaikki ei pysty hyppimään yhdellä jalalla, eikä keppien kanssa käveleminen ole niin yksinkertaista. Esim. miten otat ruoan jääkaapista, lämmität sen ja kulkevat ruokapöydällä jos pompit yhdellä jalalla tai kuljet keppien kanssa.
Vaikea uskoa, että tavallisen kipsin kanssa edes päätyisi sairaalaan. Päivystyksessä tai poliklinikalla kipsaus ja kotiin. Osa voi joutua jopa töihin, riippuen työstä ja murtumasta.
Eri asia on laajat kipsi
Tuskin niitä sairaalassa säilötään vieden sairaammilta petipaikkoja. Joku kotihoito sitten erikseen, joka käy kotona auttelemassa, jos ei yksin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen isän pitäisi perua oma matkansa ja olla kotona oman lapsensa kanssa. Se on sitten isän vaimon oma päätös, että haluaako hän lähteä matkalle kolmistaan lastensa kanssa vai peruuko hänkin matkansa.
Luulisi, että isän uuden puolison/avopuolison lapsille olisi kivaa olla lomalla äidin kanssa ilman "vieraan" henkilön eli isäpuolen läsnäoloa. Silloin voidaan olla vähän rennommin.
Minkä isäpuolen? Ei tässä jutussa ole isäpuolta.
Olet oikeassa. Aloitus oli pitkä ja minulta jäi jotain huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Isän uudet lapset ja nyxä vihaavat rampaa lasta loppuikänsä, jos eivät pääse kauan haaveillulle ulkomaanmatkalle. Rampa lapsi ei ikinä enää halua mennä isänsä uuden perheen luo.
Sana "rampa" kuuluu edelliselle vuosituhannelle.
Kun minä ja veljeni olimme alakouluikäisiä, vanhempani palkkasivat kuukaudeksi lähellä asuvan teinitytön katsomaan peräämme. Hän oli muistaakseni noin 16-17 v.
Olisimme varmaan jotenkin pärjänneet keskenämmekin, mutta äitini teki vuorotöitä, ja isäni oli usein työmatkoilla, joten olisimme joutuneet olemaan paljon yksin.
AP:n lapsi nyt on kipsinsä kanssa täysin kotioloissa, joten eikö voisi palkata jotain lähes täysi-ikäistä teiniä seuraneidiksi/herraksi vaikka muutamaksi tunniksi päivässä? Hän voisi samalla huolehtia ruokailusta yms. asioista joissa kepeillä liikkuva saattaa tarvita apua. Sovitaan, että vanhemmat maksavat palkan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun minä ja veljeni olimme alakouluikäisiä, vanhempani palkkasivat kuukaudeksi lähellä asuvan teinitytön katsomaan peräämme. Hän oli muistaakseni noin 16-17 v.
Olisimme varmaan jotenkin pärjänneet keskenämmekin, mutta äitini teki vuorotöitä, ja isäni oli usein työmatkoilla, joten olisimme joutuneet olemaan paljon yksin.
AP:n lapsi nyt on kipsinsä kanssa täysin kotioloissa, joten eikö voisi palkata jotain lähes täysi-ikäistä teiniä seuraneidiksi/herraksi vaikka muutamaksi tunniksi päivässä? Hän voisi samalla huolehtia ruokailusta yms. asioista joissa kepeillä liikkuva saattaa tarvita apua. Sovitaan, että vanhemmat maksavat palkan puoliksi.
Tämähän ei ratkaise ongelmaa. Lapsi pääsee kepeillä könkkäämään kotona. Ongelma oli se, että isä peruu lapsiviikon, ja äidillä on työreissut ja oma reissu.
Vierailija kirjoitti:
Löytyisikö joku nuori vailla kesätöitä? Palkkausu siis lapsenvahdin. Ex voi maksaa vähintään puolet. Ja kai ex voi lapsen ottaa ulkomaan matkan jälkeen luokseen.
Se jonka vastuulla oli huolehtia sinä aikana lapsesta tietenkin maksaa kulut.
Mun lapselta murtui jalka kun oli 13-vuotias, niin että leikattiin ja oli alkuun 4 päivää sairaalassa. Eli varmaan samantapainen tilanne kuin ap:lla.
itsellä myös se huoli ja stressi lapsesta ja lapsen kannattelu oli kyllä varsin voimia vievää ja meillä perheessä toinenkin lähivanhempi.
Meillä oli hiihtoloma tulossa ja lähdettiin joka tapauksessa, mutta lapta ei jätetty yksin mökkiin vaikka olisi muiden lasketteluiden ajan hyvin pärjännyt, vaan joku oli aina hänelle pitämässä seuraa ja yritettiin keksiä paljon aktiviteetteja, joihin myös hän pääsi osallistumaan. jos hän ei olisi voinut lähteä mukaan olisin minä jäänyt hänen kanssaan kotiin ja isä ja isoveli lähtenyt matkaan.
ymmärrän hyvin ap:n voimattomuuden. Ymmärrän myös ex:n fiilikset, mutten exänä voisi lähteä matkalle vaan jäisin lapseni kanssa kotiin.
toisaalta uskon, että mieheni vastaavassa tilanteessa ajattelisi asiaa enemmän ex:n tyyliin. Omien sanojensa mukaan käytännöllisesti. Itse taas lähtisin lapsen tunteista.
Ja järjestäisin lapselle uuden reissun syyslomalle, kuten joku ehdotti.
Tietysti asia on hankalampi, jos ex:n uudet lapset ovat taaperoita, jolloin uuden puolison on hankala lähteä yksin matkaan kahden kanssa.
joka tapauksessa exän pitäisi huomioida lapsen tunteet ja jos lapsi jää ap:lle auttaa käytännön järjestelyissä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmeisesti kuvitellaan, että vanhemmalla on mahdollisuus järjestää jotain korvaavia matkoja tuosta noin vaan.
Matkavakuutushan korvaa exän ja lapsen peruuntuneet matkat!
Mitä se ei vastasi ap:n ehdotukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmeisesti kuvitellaan, että vanhemmalla on mahdollisuus järjestää jotain korvaavia matkoja tuosta noin vaan.
Matkavakuutushan korvaa exän ja lapsen peruuntuneet matkat!
Mutta mistä niille revitään tuosta noin vaan aika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei ratkaise ongelmaa. Lapsi pääsee kepeillä könkkäämään kotona. Ongelma oli se, että isä peruu lapsiviikon, ja äidillä on työreissut ja oma reissu.
äh. Ongelma on se, että tuli muutos suunnitelmiin. Vanhemmat eivät pysty tekemään yhteistyötä ja ratkomaan ongelmaansa yhdessä. -menevät sinne omiin poteroihinsa. Eivät näe sitä että ovat kokonaisuus, ja heillä on se yhteinen lapsi. Sen lapsen etua tässä nyt pitäisi ajatella ja RATKAISTA YHTEINEN ONGELMA.
-kumpikin pudotti rukkaset, ja olettaa toisen ratkovat.
Ihmeellisen avutonta porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se ei vastasi ap:n ehdotukseen?
Ap häipyi kuin pieru Porvooseen. Ehkä jo uusi provo tulilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruisiko ex matkan jos yhteisillä lapsilla olisi jalka kipsissä? Ei varmasti, vaan koko sakki lähtisi lentoon. Ikävää ensimmäisen liiton lapselle, että kohdellaan toisen luokan kansalaisena.
Lapsi ei saa lääkäriltä lentolupaa.
Käy yksityisellä TK.sta ei saa ikinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti, joka ei halua hoitaa lastaan ja toinen äiti, joka on kykene reissaamaan ilman miestään. Sanaton... Vetäkää vaikka pitkällä tikulla kumpi sen jalkapotilaan nyt saa loppukesäksi vaivoikseen.
Jalkapotilas lähtee reissuun, murtunut jalka ei ole sille este. Mutta perillä ohjelmaa sovitetaan niin että vammainen pärjää myös.
Kipsi ja 30+ helle. Hotellihuone. Kuka tuollaiseen haluaa lähteä. Lentomatkalla vielä jo valmiiksi kipeä jalka turpoaa siellä kipsin alla.
Ilmastointi yleensä löytyy hotellista. Helle se on täälläkin. Lentomatka nyt tietysti hieman hankaloittaa, särkylääkettä on olemassa. Lapset toipuu yleensä todella nopeasti. Oma ADHD poika ei pienenä pysynyt hetkeäkään paikallaan edes kipsin kanssa.