Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta
Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä.
Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.
Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa.
Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään.
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä, ex ei ota lasta, yrittää hankkia hoitajan minun kotiin työpäivieni ajaksi, mutta ei ole tietenkään varmaa löytyykö ketään täysjärkistä keskellä lomakautta parin päivän varoajalla. Itse jouduin perumaan työmatkat, pomo ei ollut iloinen ja nyt joutuu joku työkavereista hoitamaan ne hommat, ei ollut tietenkään vihainen, kun enhän minä tälle mitään voi, mutta kyllä tuli tunne, että ei tykännyt. Se jäi vaivaamaan, että näinkö muistetaan seuraavissa yyteissä tms.
Selvisi myös, että exän vakuutus olisi korvannut kaikkien matkat, mutta hänpä oli mennyt varaamaan kohteen majoituksen kaverinsa kautta, joka sai sen edullisemmin ja siis tän toisen henkilön nimissä ja kortilta mennyt maksut. Että vain lennot saisivat vakuutuksesta. En tiedä mitä he oli ajatelleet tätä kuviota suunnitellessa.. Vaikea ymmärtää.
Minun ja minun kumppanin matkaa ei tietenkään ex suostu korvaamaan.
Mulle ny
Paljon voimia ap! Kun vaan jaksat olla hyvä työntekijä, tuskin pomosi tätä kauaa muistelee. Kenelle tahansa voi käydä niin että lapsi sairastuu eikä pääsekään työmatkalle. Meillä oli alun perin 5 jäsentä tiimissä, ja tuli Yt:t. Me keillä on pieniä lapsia ja paljon poissaoloja saatiin jäädä. Irtisanotuilla oli jo aikuiset lapset.
Ap tuli vielä mieleen että jos lapsesi on 1. tai 2. luokalla, päivystävä päiväkoti saattaisi pystyä auttamaan, jos heillä on riittävästi resursseja. Meillä päin tällainen apu maksaa 25€/pv koululaisilta. Meidän lapsen tapauksessa olisivat voineet ottaa 3. luokkalaisenkin, koska hän ei pärjää kotona yksin sairautensa takia.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä, ex ei ota lasta, yrittää hankkia hoitajan minun kotiin työpäivieni ajaksi, mutta ei ole tietenkään varmaa löytyykö ketään täysjärkistä keskellä lomakautta parin päivän varoajalla. Itse jouduin perumaan työmatkat, pomo ei ollut iloinen ja nyt joutuu joku työkavereista hoitamaan ne hommat, ei ollut tietenkään vihainen, kun enhän minä tälle mitään voi, mutta kyllä tuli tunne, että ei tykännyt. Se jäi vaivaamaan, että näinkö muistetaan seuraavissa yyteissä tms.
Selvisi myös, että exän vakuutus olisi korvannut kaikkien matkat, mutta hänpä oli mennyt varaamaan kohteen majoituksen kaverinsa kautta, joka sai sen edullisemmin ja siis tän toisen henkilön nimissä ja kortilta mennyt maksut. Että vain lennot saisivat vakuutuksesta. En tiedä mitä he oli ajatelleet tätä kuviota suunnitellessa.. Vaikea ymmärtää.
Mulle ny
Paha ja tyhmä ex.
Viisas ja täydellinen ap
Vierailija kirjoitti:
Isää ei voi pakottaa ottamaan vastuuta lapsesta, hyvin monen isä on häipynyt kokonaan eikä mitään tapaamisia ole.
Omalla kohdalla eron jälkeen piti päivystää silloinkin kun lapsi oli isällään. Hyvin usein tuli puhelua että tule hakemaan nyt sitä ja tätä eikä voida enää pitää. Kyllä se päävastuu usein eron jälkeen valitettavasti jää äidille, vaikka paperilla olisikin yhteishuoltajuus.
Suosittelisin neuvottelemaan isän kanssa paljonko on valmis maksamaan jollekin joka tulee kesätöikseen huolehtimaan lapsesta äidin työmatkojen ajaksi. Voi kyllä vedota siihen, että kaikki rahat on mennyt reissuun. Mutta minkäs teet.
Tällainen kultakimpale piti sitten ottaa puolisoksi ja vielä lisääntyä. Nyt sitten kaikesta kärsii lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko sillä exällä sukulaisia, jotka vois hoitaa? Toinen mummu ja vaari?
Juuri niin. Sisko, serkku, naispuolinen tuttava.
Miksi just naispuolinen? Aivan, eihän niihin miehiin voi luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ny
En ihan usko tarinaa siitä, että on kaverin kautta varatu matkat. Kyllä se ex kuule nyt valehtelee sulle.
Koko juttu keksitty alusta loppuun, miten te menette näin helppoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä ja veljeni olimme alakouluikäisiä, vanhempani palkkasivat kuukaudeksi lähellä asuvan teinitytön katsomaan peräämme. Hän oli muistaakseni noin 16-17 v.
Olisimme varmaan jotenkin pärjänneet keskenämmekin, mutta äitini teki vuorotöitä, ja isäni oli usein työmatkoilla, joten olisimme joutuneet olemaan paljon yksin.
AP:n lapsi nyt on kipsinsä kanssa täysin kotioloissa, joten eikö voisi palkata jotain lähes täysi-ikäistä teiniä seuraneidiksi/herraksi vaikka muutamaksi tunniksi päivässä? Hän voisi samalla huolehtia ruokailusta yms. asioista joissa kepeillä liikkuva saattaa tarvita apua. Sovitaan, että vanhemmat maksavat palkan puoliksi.
Tämähän ei ratkaise ongelmaa. Lapsi pääsee kepeillä könkkäämään kotona. Ongelma oli se, että isä peruu lapsiviikon, ja äidill
no mitä itse tekisit, jos olisit ap?
Vierailija kirjoitti:
Juu, todnäk provo, mutta tommosia etävanhempia löytyy, jotka rakastavat kyllä lapsiaan, mutta vihaavat exää enemmän -> lapsi kärsii etän kostotoimenpiteistä. Nimimerkillä kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, todnäk provo, mutta tommosia etävanhempia löytyy, jotka rakastavat kyllä lapsiaan, mutta vihaavat exää enemmän -> lapsi kärsii etän kostotoimenpiteistä. Nimimerkillä kokemusta on.
Ei tässä ole tuollaisesta kyse ollenkaan, vaan vastuusta ja periaatteesta. Se vain on fakta, että isät laistaa vastuun pahan hetken tullen. Iseillä ei ole sellaista rakkautta ja vastuuntuntoa kuin äideillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmeisesti kuvitellaan, että vanhemmalla on mahdollisuus järjestää jotain korvaavia matkoja tuosta noin vaan.
Matkavakuutushan korvaa exän ja lapsen peruuntuneet matkat!
Mutta mistä niille revitään tuosta noin vaan aika?
Varmaan just sieltä samasta mistä ap:n odotetaan löytävän lisälomaa lapsen hoitoon ex:n reissun ajaksi.
tai sitten ihan vaan ex:n talviloma viikko tai muutamia päiviä siitä pidennettynä viikonloppuna.
Olipa kaikin puolin nihkeästi ja ala-arvoisesti toimittu ex:ltä! Tämän jälkeen on varmasti vaikea luottaa enää mihinkään hänen sanomaansa. Miten ex perusteli sen, että hänen matkansa on tärkeämpi kuin sinun?
Eli itkette että ette saa lomaa omasta lapsestanne? Miksi piti mennä tekemään niitä alunperin?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka oiskin keksitty tarina niin kyllähän nämä kommentit ja alapeukutukset kertoo karua kieltä siitä miten moni on valmis puolustamaan selkärangatonta isää ja uusioperheen vaimoja jotka näitä vässyköitä käskyttää.
Vierailija kirjoitti:
Eli itkette että ette saa lomaa omasta lapsestanne? Miksi piti mennä tekemään niitä alunperin?
Isä itkee (ja uusi vaimo). Äiti on osuutensa tehnyt ja töihin pitäisi palata. Mutta kuten ketjua lukeneena tiedätkin niin taas se oli äiti, joka joutui luopumaan töistä ja omista menoista että isä pääsee uusperheensä kanssa lomalle. Toivottavasti saavat äkäisen turistiripulin koko kööri.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ny
Katkeralta vaikutat ja että nautit kun saat isän ja lapsen välille kitkaa. No lapsesi siitä tulee kärsimään.
Miksi exän pitäisi sun lomamatka korvata? Moitit häntä että on ollut ajattelematon matkavakuutuksen suhteen mutta onko itselläsi vakuutus? Kyllähän hyvä vakuutus korvaa jos lapsi sairastuu ja vanhempi ei pääse sen takia matkalle.
"Mulle nyt tärkeintä, että lapsi toipuu ja että loppuloma olisi mahdollisimman siedettävä. Lapsi on kyllä jo sen ikäinen, että tajuaa miten toinen vanhempansa häntä kohtelee enkä itse aio asiaa kaunistella."
Älä vaan missään tapauksessa arvostele toista vanhempaa lapsen kuullen. Minun äitini teki tätä. Se on lapselle ihan kamalaa. Anna lapsen itse muodostaa omat johtopäätöksensä ja käsityksensä.
Äitini aina haukkui ja arvosteli isää. Isä puhui aina kauniisti äidistäni. Vanhempani olivat eronneet, äiti oli lähivanhempi. Molemmat vanhemmistani tekivät virheitä ja olivat epätäydellisiä, kuten kaikki ihmiset. En ole enää tekemisissä äitini kanssa, isään on hyvät välit. Lapseen sattuu, kun toista vanhempaa haukutaan, siitä riippumatta, onko tähän haukkujan mielestä aihetta tai ei.
Minusta olisi ollut kohtuutonta vaatia ex:ää perumaan lomamatkansa. Tottakai se vanhempi hoitaa lasta, joka on Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka oiskin keksitty tarina niin kyllähän nämä kommentit ja alapeukutukset kertoo karua kieltä siitä miten moni on valmis puolustamaan selkärangatonta isää ja uusioperheen vaimoja jotka näitä vässyköitä käskyttää.
Ex hoitanut ap.n mukaan moitteettomasti vuosia lapseen liittyvät asiat. Nytkin oli tiedossa yhteinen lomamatka lapsi mukana, mutta äkillinen tapaturma pisti kuviot uusiksi. En sentään puhuisi selkärangattomuudesta. Nytkin isä yrittää järjestää hoitajaa lapsen avuksi kotiin ap.n töiden ajaksi.
Itse sivusta seurannut muutamia uusperhe-sekoiluja, missä ex/isä/äiti laiminlyö velvoitteitaan ja lapsi/lapset edellisestä suhteesta jätetään kylmästi taka-alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex hoitanut ap.n mukaan moitteettomasti vuosia lapseen liittyvät asiat. Nytkin oli tiedossa yhteinen lomamatka lapsi mukana, mutta äkillinen tapaturma pisti kuviot uusiksi. En sentään puhuisi selkärangattomuudesta. Nytkin isä yrittää järjestää hoitajaa lapsen avuksi kotiin ap.n töiden ajaksi.
Itse sivusta seurannut muutamia uusperhe-sekoiluja, missä ex/isä/äiti laiminlyö velvoitteitaan ja lapsi/lapset edellisestä suhteesta jätetään kylmästi taka-alalle.
Eihän tässä ole jätetty taka-alalle. Lapselle oli ostettu lippu ja hänet haluttiin mukaan perheen lomamatkalle. Sairastumista ei kukaan valinnut, sellaista ikävä kyllä joskus vaan tapahtuu. Itse äitinä olisin tottakai pitänyt lapsen luonani enkä olisi loukkaantunut isän matkalle menosta. Lasta yrittäisin lohduttaa että isääkin harmittaa ja hän olisi ollut toivottavaa matkaseuraa. Haluan vahvistaa lapsen itsetuntoa enkä kostaa exälle hintana lapsen itsetunnon heikentyminen ja paha mieli.
Mulle nyt tärkeintä, että lapsi toipuu ja että loppuloma olisi mahdollisimman siedettävä. Lapsi on kyllä jo sen ikäinen, että tajuaa miten toinen vanhempansa häntä kohtelee enkä itse aio asiaa kaunistella.
Ap