Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkko menettää joka vuosi noin 55 tuhatta jäsentä

Vierailija
13.07.2025 |

Kirkon alasajo on vääjäämätön tosiasia. Joka ainoa vuosi noin Porvoon asukasluvun verran häviää kirkon jäsenmäärä, eli noin 55 tuhatta jäsentä. Alle 10 vuoden päästä kirkkoon kuuluu alle puolet kansasta.

Kommentit (223)

Vierailija
161/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olet hävinnyt tämän pelin. Jos muslimi luopuu uskostaan niin jostain päin maailmaa tulee uskonveli ja vetää kurkun auki. 

Näin tekisivät kristitytkin jos noudattaisi at Raamatun sanaa.

Vierailija
162/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma johtuu siitä, että väite Raamatun Jumalallisesta alkuperästä ei ole totta.

Nyt sekoitat Raamatun Koraaniin. Ei Raamatulla ole tai edes väitetä olevan jumalallista alkuperää - jotkut fundamentalistikristityt niin voivat väittää, mutta he ovat (ainakin Suomessa) mitättömän pieni vähemmistö.

Kyllä on Raamatun mukaan. Vai sinäkö tiedät muita paremmin Herran ajatukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei ehkä edes ajattele asiaa, kuuluu 'tottumuksesta' kirkkoon kun aikanaan sinne liitetty.

Mutta esim. minä en käy koskaan kirkossa (pl. satunnaiset hautajaiset, häät tms. joiden katson kuuluvan ko. henkilöiden kirkollisveroista "maksettaviksi" kenen tilaisuudesta kyse) tai muissakaan srk:n tilaisuuksissa. 

Miksi maksaisin n. 500-600e/vuosi, eli liki 50-60e/kk palvelusta mitä en käytä? Maksaisiko joku tuon summan esim. jostain maksukanavapaketista, mistä ei tule ikinä mitään katsottavaa? Tuskin.

Asioita myös näin ULKOPUOLISENA seuranneena, siis julkista keskustelua +pari uskovaista tuttua, niin olen miettinyt, ehkä kirkon kannattaisi 'jakaantua'? Tuntuu ettei vanhoollisemmat ja suvaitsevammat enää mahdu saman katon alle, mikä syö MOLEMMILTA osapuolilta kannattajia ja jäseniä.

Olisi ehkä fiksua jakaa nyk. kirkko kahteen haaraan (kirkoissa voisi olla molempien tilaisuuksia) vaik liberaali ja konservatiivinen haara, johon halukkaat sitten voisivat jäädä/liittyä. Näin ei (uskovaisten) tarvitsisi hylätä kirkkoa sen takia vastustaako vai puolustaako vaikka samaa sukupuolta olevien kirkkovihkimisiä jne.

Vierailija
164/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää woketusta ja samasukupuolisuutta. Piispat suojelemaan kaikkia homopedofiliatilaisuuksia. 

Näillä kirkko nousuun.

Jos ois pakko valita, olisin mieluummin homo kuin kristitty.

Vierailija
165/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse erosin kirkosta jo lähes 20 vuotta sitten, mutta on tullut ajatus että liityn uudestaan kun taloudellinen tilanteeni paranee.

En halua, että muslimeista tulee Suomen suurin uskonto ja kristinusko jää alakynteen. Haluan myös tukea kirkkoja kiinteistökuluissa, koska kirkot on yleensä paikkojen kauneimpia rakennuksia ja tällä hetkellä monia kirkkoja ei lämmitetä ollenkaan talvella säästösyistä. Olen huolissani mitä niille käy tulevaisuudessa. 

Et eronnut. Oletko peräti kirkolla töissä :)

Vierailija
166/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko (eli seurakuntalaiset sen kirkon sisällä) ovat kautta aikain olleet jakautuneet. Aina on ollut vallalla myös kaikenmoista väärää oppia. Jo Paavali oli tiukkana että "jos joku, vaikka enkeli taivaasta tulisi ja julistaisi toisenlaista evankeliumia, mitä hänen ja muiden apostolien kautta julistettiin, hän olkoon kirottu." Oli tärkeää saarnata Jeesuksen ristinkuolemasta pelastukseksi niinkuin se on eikä lisätä tai poistaa siitä mitään.

Tänä päivänä vapaiden suuntienkin seurakunnat ovat jakaantuneet. Ei ehkä niin räikeästi kun kansankirkko, mutta eripuraa on, koska elämme viimeisiä aikoja ja kaikki eivät halua pysyä täysin Raamatun sanassa. He haluaisivat myötäillä ja vähän lepsuilla eikä se käy sille toiselle joukolle. No miksi ei ole hyvä lepsuilla? Teoilla on seuraksia. Jumalan siunaukset katoavat vähitellen kun lepsuillaan ja sitten uskosta tulee vähitellen kivireki jota yritetään väkisin vetää tai sitten ollaan niin huolettomia että ei muutamalla synnilläkään enää niin väliä ole.

Vierailija
167/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatana on Herra.

Vierailija
168/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää woketusta ja samasukupuolisuutta. Piispat suojelemaan kaikkia homopedofiliatilaisuuksia. 

Näillä kirkko nousuun.

Jos ois pakko valita, olisin mieluummin homo kuin kristitty.

Eikö se ole sama asia.

Vierailija
169/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei ehkä edes ajattele asiaa, kuuluu 'tottumuksesta' kirkkoon kun aikanaan sinne liitetty.

Mutta esim. minä en käy koskaan kirkossa (pl. satunnaiset hautajaiset, häät tms. joiden katson kuuluvan ko. henkilöiden kirkollisveroista "maksettaviksi" kenen tilaisuudesta kyse) tai muissakaan srk:n tilaisuuksissa. 

Miksi maksaisin n. 500-600e/vuosi, eli liki 50-60e/kk palvelusta mitä en käytä? Maksaisiko joku tuon summan esim. jostain maksukanavapaketista, mistä ei tule ikinä mitään katsottavaa? Tuskin.

Asioita myös näin ULKOPUOLISENA seuranneena, siis julkista keskustelua +pari uskovaista tuttua, niin olen miettinyt, ehkä kirkon kannattaisi 'jakaantua'? Tuntuu ettei vanhoollisemmat ja suvaitsevammat enää mahdu saman katon alle, mikä syö MOLEMMILTA osapuolilta kannattajia ja jäseniä.

Olisi ehkä fiksua jakaa nyk. kirkko kahteen haaraan (kirkoissa voisi olla molempien tilaisuuksia) vaik liberaali ja konservatiivinen haara

Mikäli näin meneteltäisiin, ei kirkko olisi enää kirkko.

Vierailija
170/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ehkä fiksua jakaa nyk. kirkko kahteen haaraan (kirkoissa voisi olla molempien ti

Mikäli näin meneteltäisiin, ei kirkko olisi enää kirkko.

Niin, se olisi kaksi kirkkoa.

Kristinusko on jo sirpaloitunut tuhansiksi suuntauksiksi, joista toiset ovat keskenään lähes identtisiä ja toiset eroavat niin radikaalisti, että ovat hädin tuskin samaa uskontoa. Siihen yksi muutaman miljoonan jäsenen kirkon jakautuminen liberaali-ev.lutiksi ja konservatiivi-ev.lutiksi ei tuntuisi missään.

Vierailija
171/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatana on Herra.

Näin on! T. Satanisti

Vierailija
172/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkon Ulkomaanapu pumppaa ne verorahanne johonkin muualle. Itse pitäisin nekin rahat ihan oman maan käytössä.

Ugandalainen Jumalan armeija aloitti toimintansa Pohjolan kirkkojen rahoituksella. Muutenkin Afrikassa on synnytetty erittäin fundamentalistisia kirkkoja jotka vainoavat seks.vähemmistöjä, altistavat naisia ja kehityksen toppareina.

Kristinusko käy Afrikassa uudestaan sitä taistelua, jonka se Euroopassa valistukselle, humanismille ja demokratialle hävisi.

Vierailija
173/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatana on Herra.

Näin on.

- globaali eliitti -

Vierailija
174/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestä uskominen on eri asia kuin kirkkoon kuuluminen. Itse en ainakaan halua tukea näitä järjestöjä, koska ne eivät edusta sitä alkuperäistä luterilaista kirkkoa enää millään tasolla. Haluavat vain kerätä ihmisten rahoja.

Kirkollisvero uppoaa pääsääntöisesti elitistisen pappis-säädyn ökyelämän rahoittamiseen.

Minun päähäni ei kertakaikkiaan mahdu miksi "uskovaiset" haluavat rahoittaa tämän pappien laiskanpulskean yläluokkaisen elostelun.

Voisiko joku uskovainen olle niin ystävällinen ja kertoa minulle miksi te toimitte kuten toimitte?

Vierailija
175/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja koko ajan liittyy kuitenkin uusia jäseniä.

Puolet kirkkoon liittyneistä eroaa vuoden kuluessa liittymisestä. Kyse on näistä on jo eronneita jotka liittyvät kirkkohäiden yms takia.

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Että jos et usko kirkon/raamatun oppeihin, niin miksi täytyy ne kirkkohäät kuitenkin saada?! Outouden huipentuma moinen kuvio.

Vierailija
176/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PItää ehkä perustaa uusi instituutio joka hoitaa esim. hautauksen, nyt on luterilaisella kirkolla outo asema. Muuten ihan hyvä että kannatus laskee, aika harvat suomalaiset varmaan vapaaehtoisesti liittyivät kristinuskoon ristiretkiaikana.

Vierailija
177/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa eronneita kuuluu nuoriin ja työikäisiä ikäluokkiin. He ovat niitä, joiden pitäisi tuottaa kirkolle uusi jäsen sukupolvi ja maksaa kirkollisveron. Toisin kuin aiempien vuosikymmenien eronneet, he jättävät lapsensa kastamatta.

Eniten kirkkoon sitoutuneita on suuret ikäluokat. He ovat jo eläkkeellä eli kirkon verotulot heikkenee sitäkin kautta. Lisäksi suurten ikäluokkien ensimmäinen luonnollinen poistumisaalto on jo alkanut. Jos lasketaan kuolleet miinus kastetut, kirkon jäsen tappio on jo ainakin toista tuhatta per kuukausi. Poistumisaalto nousee huippuunsa. Silloin jäsenmäärä tulee vähenemään kuolemien kautta yhtä paljon kuin eroamiseen kautta.

Eli aika pian on tulossa väistämätön romahdus.

Miksi kirkolle pitäisi tulla tuloja jos ja kun sillä ei ole jäseniäkään?

Vierailija
178/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestä uskominen on eri asia kuin kirkkoon kuuluminen. Itse en ainakaan halua tukea näitä järjestöjä, koska ne eivät edusta sitä alkuperäistä luterilaista kirkkoa enää millään tasolla. Haluavat vain kerätä ihmisten rahoja.

Kirkollisvero uppoaa pääsääntöisesti elitistisen pappis-säädyn ökyelämän rahoittamiseen.

Minun päähäni ei kertakaikkiaan mahdu miksi "uskovaiset" haluavat rahoittaa tämän pappien laiskanpulskean yläluokkaisen elostelun.

Voisiko joku uskovainen olle niin ystävällinen ja kertoa minulle miksi te toimitte kuten toimitte?

Matt. 22:17,21

Sano siis meille: miten arvelet? Onko luvallista antaa keisarille veroa vai ei?" Mutta Jeesus ymmärsi heidän pahuutensa ja sanoi: "Miksi kiusaatte minua, te ulkokullatut?  Näyttäkää minulle veroraha." Niin he toivat hänelle denarin. Hän sanoi heille: "Kenen kuva ja päällekirjoitus tämä on?" He vastasivat: "Keisarin". Silloin hän sanoi heille: "Antakaa siis keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on".

Vierailija
179/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PItää ehkä perustaa uusi instituutio joka hoitaa esim. hautauksen, nyt on luterilaisella kirkolla outo asema. Muuten ihan hyvä että kannatus laskee, aika harvat suomalaiset varmaan vapaaehtoisesti liittyivät kristinuskoon ristiretkiaikana.

Ristiretket Suomeen olivat humpuukia

Vierailija
180/223 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa eronneita kuuluu nuoriin ja työikäisiä ikäluokkiin. He ovat niitä, joiden pitäisi tuottaa kirkolle uusi jäsen sukupolvi ja maksaa kirkollisveron. Toisin kuin aiempien vuosikymmenien eronneet, he jättävät lapsensa kastamatta.

Eniten kirkkoon sitoutuneita on suuret ikäluokat. He ovat jo eläkkeellä eli kirkon verotulot heikkenee sitäkin kautta. Lisäksi suurten ikäluokkien ensimmäinen luonnollinen poistumisaalto on jo alkanut. Jos lasketaan kuolleet miinus kastetut, kirkon jäsen tappio on jo ainakin toista tuhatta per kuukausi. Poistumisaalto nousee huippuunsa. Silloin jäsenmäärä tulee vähenemään kuolemien kautta yhtä paljon kuin eroamiseen kautta.

Eli aika pian on tulossa väistämätön romahdus.

Miksi kirkolle pitäisi tulla tuloja jos ja kun sillä ei ole jäseniäkään?

NS.nollakysymys