Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkko menettää joka vuosi noin 55 tuhatta jäsentä

Vierailija
13.07.2025 |

Kirkon alasajo on vääjäämätön tosiasia. Joka ainoa vuosi noin Porvoon asukasluvun verran häviää kirkon jäsenmäärä, eli noin 55 tuhatta jäsentä. Alle 10 vuoden päästä kirkkoon kuuluu alle puolet kansasta.

Kommentit (223)

Vierailija
121/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoa voi kuulumatta kirkkoon. 

Voi tietysti, mutta jokin on pielessä, jos Kirkko ei pysty houkuttelemaan muiden uskovien seuraan ja tarjoamaan kaivattuja hengellisiä palveluita.

Vierailija
122/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja koko ajan liittyy kuitenkin uusia jäseniä.

Pervo-paraatin irstailijoita?

Jos viittaat prideen niin ihan tavallisia ihmisiä ja perheitä siellä on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin kirkollisveroa yli 50 vuotta. Kun seurakunnan tilaisuuksiin olivat tervetulleita myös ne jotka eivät maksaneet ja jopa islam uskoiset, niin päätin erota, enkä ole katunut.  lisäksi kirkko sijoittaa rahaa rakennuksiin, osakkeisiin ym. 

En itse käy kuin joulukirkossa ja häissä ja hautajaisissa. Mutta jos yksikin muslimi kääntyy kirkossa kristityksi niin olen voittanut. Amen.

Kirkollisveron maksaja.

Eikö tuossa ole jo ihan riittävästi syytä kuulua kirkkoon. Loppujen lopuksi yhtenäinen kirkko on ainoa, joka toimii jarruna islamia vastaan.

jarru islamia vastaan on Jeesus, häntä pitää seurata ei mitään rakennuksia

No ei, vaan toimivat aivot. Sama lääke pätee jokaiseen uskonnolliseen tartuntaan. 

Vierailija
124/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin kirkollisveroa yli 50 vuotta. Kun seurakunnan tilaisuuksiin olivat tervetulleita myös ne jotka eivät maksaneet ja jopa islam uskoiset, niin päätin erota, enkä ole katunut.  lisäksi kirkko sijoittaa rahaa rakennuksiin, osakkeisiin ym. 

En itse käy kuin joulukirkossa ja häissä ja hautajaisissa. Mutta jos yksikin muslimi kääntyy kirkossa kristityksi niin olen voittanut. Amen.

Kirkollisveron maksaja.

Eli olet hävinnyt tämän pelin. Jos muslimi luopuu uskostaan niin jostain päin maailmaa tulee uskonveli ja vetää kurkun auki. 

Islam on fasistinen liike. 

Miksi puhut tuollaista paskaa?

Vierailija
125/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noudatatteko Pakanat meidän Kristittyjen yhteiskuntajärjestyksen perustana toimivaa Mooseksen 10 käskyä jotka muodostavat länsimaisen oikeusjärjestelmän perustan.

Emme. Noudatamme antiikin Kreikan ja Rooman yhteiskuntapoliittisia näkemyksiä, jotka muodostavat länsimaisen oikeusjärjestelmän ja yhteiskunnan perustan. 

Vierailija
126/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoa voi kuulumatta kirkkoon. 

Voi tietysti, mutta jokin on pielessä, jos Kirkko ei pysty houkuttelemaan muiden uskovien seuraan ja tarjoamaan kaivattuja hengellisiä palveluita.

kirkko on demoninen, aito usko ja kirkko on jeesuksen seuraajat

Vierailija
127/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkollisveron maksaja.

Eikö tuossa ole jo ihan riittävästi syytä kuulua kirkkoon. Loppujen lopuksi yhtenäinen kirkko on ainoa, joka toimii jarruna islamia vastaan.

jarru islamia vastaan on Jeesus, häntä pitää seurata ei mitään rakennuksia

No ei,

Höpöhöpö Jeesus ainoa tie ja totuus ja elämä

Vierailija
128/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen eronnut vain siksi, että minulla ei ole varaa maksaa kirkollisveroa. Kaikki ylimääräinen on ollut pakko karsia jotta olen voinut totaaliyksinhuoltajana tarjota lapsilleni kelvollisen nuoruuden eikä vain täysin välttämättömän eli ruuan ja vaatteet.

Käyn täysipäiväisesti töissä ja asun omakotitalossa joten en ole koskaan ollut oikeutettu Kelan tai sossun tukiin tai mihinkään muihinkaan almuihin joita yksinhuoltajille välillä jaetaan tajutessaan hakea, ilmaiset lomareissut kylpylään tm.

Ihan varmasti olet saanut yhteiskunnalta almuja. Et vain lokkina laske niitä almuiksi. Lokki kuin lokki aina itkemässä 

Vierailija
129/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senpä takia mos keijat lisääntyvät ,Ne on pakollisia muutaman vuoden jälkeen. Ei hyvä vaihtoehto.

Vierailija
130/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kun tuli ylevero. En yksinhuoltajana pystynyt rahoittamaan kaikkea. Kun ei ollut edes televisiota. No nyt on pikku kakkosen ja Netflixin takia.

Vierailija
131/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin uskoon ja erosin kirkossa. Kirkko on yhtä kuin maailma.

Vierailija
132/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti olet saanut yhteiskunnalta almuja. Et vain lokkina laske niitä almuiksi. Lokki kuin lokki aina itkemässä 

En ole ko. kirjoittaja mutta heikot nämä yhteiskunnan almut on. Vuodessa maksan reilut 100te suoria veroja. Epäsuorat päälle. Jos takaisin tulee reilu tonni lapsilisissä ja ehkä satanen lääkekorvauksina, niin aika huono diili. Sellainen lokki minä olen.

Vierailija
133/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestä uskominen on eri asia kuin kirkkoon kuuluminen. Itse en ainakaan halua tukea näitä järjestöjä, koska ne eivät edusta sitä alkuperäistä luterilaista kirkkoa enää millään tasolla. Haluavat vain kerätä ihmisten rahoja.

Vierailija
134/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkko ei noudata enää Raamatun oppeja, joten ihan turhaa siellä roikkua ja maksella kirkollisveroa keksityistä uusista "tulkinnoista". 

Onko koskaan noudattanut? Itse veikkaan, että jokaisella kirkolla on omat tulkinnat ja opit.

Vierailija
135/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon kannattaisi selvittää, moniko lähtee kirkollisveron takia. Aika surullista, että köyhällä ei ole varaa uskoa muuten kuin yksin ja erillään. Mitä se kertoo kirkosta? 

Vierailija
136/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolet kirkkoon liittyneistä eroaa vuoden kuluessa liittymisestä. Kyse on näistä on jo eronneita jotka liittyvät kirkkohäiden yms takia.

Tämä on typerää. Miksi halutaan kirkkohäät, kun ei edes uskota. 

Se toinen puolisko haluaa ja toinen ei halua kirkkohäitä. Siksi liitytään hetkeksi ja erotaan pian, kun häät on vietetty. Toki voi tehdä päätöksen sukulaisten takia, jotta saa hyväksynnän ja lahjat. Helppo erota häiden jälkeen, kun kukaan ei välttämättä saa edes tietää erosta, jos ei kerro.

Hölmöt sukulaiseni luulivat minun liittyneen kirkkoon, kun "vihkikaavassa" oli pari sanaa muutettu. Edellisenä päivänä maistraatissa ja rouvan mieliksi kirkkosiunaus.

Kuten sivistyneessä maailmassa, maistraatissa juridinen vahivistus ja päälle oman maun mukaiset shamaaniloitsut, joilla ei ole.mitään sitovaa merkitystä.

Vierailija
137/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pakkoliitetään.

Vierailija
138/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no se kertonee osittain siitä, että osa ihmisistä - eivät kaikki - on rahan ja materian pauloissa. Jumalan valtakunta ja evankeliumin sanoma ei kuitenkaan rajoitu kirkkorakennnuksiin. Jeesuksen voitto kuolemasta on edelleenkin se hyvä sanoma, jota tullaan julistamaan avoimesti kaikille. 

Vierailija
139/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no se kertonee osittain siitä, että osa ihmisistä - eivät kaikki - on rahan ja materian pauloissa. Jumalan valtakunta ja evankeliumin sanoma ei kuitenkaan rajoitu kirkkorakennnuksiin. Jeesuksen voitto kuolemasta on edelleenkin se hyvä sanoma, jota tullaan julistamaan avoimesti kaikille. 

Aika harva uskovainen elää niinkuin Jeesus opetti. Pitäisi enemmän keskittyä siihen mitä Jeesus teki, eikä siihen, miten hän kuoli.

Vierailija
140/223 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen eronnut vain siksi, että minulla ei ole varaa maksaa kirkollisveroa. Kaikki ylimääräinen on ollut pakko karsia jotta olen voinut totaaliyksinhuoltajana tarjota lapsilleni kelvollisen nuoruuden eikä vain täysin välttämättömän eli ruuan ja vaatteet.

Käyn täysipäiväisesti töissä ja asun omakotitalossa joten en ole koskaan ollut oikeutettu Kelan tai sossun tukiin tai mihinkään muihinkaan almuihin joita yksinhuoltajille välillä jaetaan tajutessaan hakea, ilmaiset lomareissut kylpylään tm.

Turha uhriutua tuetuista lomista. Niitä myönnetään jopa työelämässä oleville. Hakemaan vaan! 

Hyvä tietää jos nykyään niin. Monesti tuntuu, että osa on vähän väliinputoajia tukijärjestelmässä. Ehkä joku hyötyy tästä tiedosta. 😊 Omalla kohdallani alkaa olemaan vähän myöhäistä, kun nuorinkin lähenee jo aikuisen ikää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän