IL: Jenni jäi koukkuun suosittuun unilääkkeeseen - Pitäisikö unilääkkeet kieltää koukuttavina?
Uni tulee kunhan vain liikkuu riittävästi ja pitää unihygieniastaan huolta. Ei älylaitteita myöhään illalla eikä kahvia ilta kuuden jälkeen. Ei siinä mitään riippuvuutta aiheuttavia huumepillereitä tarvita
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa mainituista lääkkeistä mirta on harmittomin. Silti hyvin tehokas monilla. Sitä kuuluu kokeilla ensin.
Siitä tulee hirveät vieroitusoireet säännöllisesti käytettynä, joten voi varautua, ettei ehkä pysty lopettamaan.
Koska mirtan nukuttamisvaikutus perustuu siihen, että se on antihistamiini, kannattaa ennemmin syödä vaan antihistamiinia, joka varmaan vaikuttaa vähemmän aivotoimintaan. Atarax tai mitä näitä on. Eikä niitäkään varmaan kannata säännöllisesti, ettei elimistön histamiininkäsittely mene sekaisin.
Täytyy olla todella ihastunut tuotteeseen kun annettu tuollainen lempinimikin? Siis toi "mirta".
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt läpi varmaan jokaisen unilääkkeen ja unettomuuteen käytetyn pillerin maapallolla.
Ainoa mikä vähän auttaa on Stilnoct, sillä nukun 3-4h . Ja otan joka ikinen ilta. (puolikkaan, 5mg)
On dg, vaikea unettomuus, tutkittu ja testattu ja kokeiltu kaikkea paitti poppamiestä.
Kun tarpeeksi väsyny sitä pistäs kuulan kalloon samantien jos ois millä tehdä se, onneksi ei ole sellaista minulla.
Mulla on toi rinnakkaislääke Somnor, toimii. Tekee sen mitä pitää, ei mitään sivuvaikutuksia, ja toimii alle puolikkaanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa mainituista lääkkeistä mirta on harmittomin. Silti hyvin tehokas monilla. Sitä kuuluu kokeilla ensin.
Siitä tulee hirveät vieroitusoireet säännöllisesti käytettynä, joten voi varautua, ettei ehkä pysty lopettamaan.
Koska mirtan nukuttamisvaikutus perustuu siihen, että se on antihistamiini, kannattaa ennemmin syödä vaan antihistamiinia, joka varmaan vaikuttaa vähemmän aivotoimintaan. Atarax tai mitä näitä on. Eikä niitäkään varmaan kannata säännöllisesti, ettei elimistön histamiininkäsittely mene sekaisin.
Täytyy olla todella ihastunut tuotteeseen kun annettu tuollainen lempinimikin? Siis toi "mirta".
Lyhyempi kirjoittaa, oli sitten ihastunut tai vihastunut. Englanniksi mirt, mikä tuli itselle tutuksi foorumeilla vieroittautuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman rikkain mies käyttää unettomuuteen Stilnoct-valmistetta, oman kertomansa mukaan. Stilnoct sisältää bentsojen kaltaista yhdistettä, tsolpideemia, joka muistuttaa Imovanen vaikuttavaa ainetta, tsopiklonia.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tsolpideemi
Miksi maailman rikkain henkilö ei käytä unettomuuden hoitoon mirtatsapiinia, doksamiinia, ketipinoria jne.? Kysynpä vain. 😎
Siis millälailla varallisuus nyt tähän vaikuttaa? Hänen rahansa eivät millään tavalla muunna Stilnoctinkin huonoutta pitempiaikaisten uniongelmien hoidossa, verrattuna siinä paljon paremmin toimiviin ja paljon haitattomampiin vaihtoehtoihin. Mirta, doxepin, ketipinor jne.
Ootkos lukenut pakkauksista sivuoirelistan?
Vierailija kirjoitti:
Tolla Jennillä oli sellainen lääke kuin Imovane jutun mukaan.
Vanhoille kauhea myrkky. Kaatuilua ja vähäisenkin muistin menetys. Itsekin kärsin unettomuudesta, joka alkoi, kun täytin 60 v.
Yritän pärjäillä erilaisilla melatoniin komboilla. T. Hoitsu evp.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt läpi varmaan jokaisen unilääkkeen ja unettomuuteen käytetyn pillerin maapallolla.
Ainoa mikä vähän auttaa on Stilnoct, sillä nukun 3-4h . Ja otan joka ikinen ilta. (puolikkaan, 5mg)
On dg, vaikea unettomuus, tutkittu ja testattu ja kokeiltu kaikkea paitti poppamiestä.
Kun tarpeeksi väsyny sitä pistäs kuulan kalloon samantien jos ois millä tehdä se, onneksi ei ole sellaista minulla.
Sama, kaikkea on kokeiltu. Eniten tykkään Stilnoctista, koska sen arkielämään vaikuttavat haitat ovat pienet. Ja voi aidosti ottaa vain tarvittaessa, sillä vaikutus on nopea. Nykyään sitä vaan saa hyvin nihkeästi. Työterveydestä olen saanut, Ketipinoria, mirtsatsapiinia, doksepiinia, Ataraxia, Azonaa. Opamoxia olen saanut toiseen käyttötarkoitukseen, sitäkin toisinaan otan puolikkaan, ja nukuttaa kivasti.
Amitriptyliini mulla menee hermokipuun joka ilta, mutta unettava vaikutus loppui parin päivän jälkeen. Amitriptyliini tekee musta usean vuoden jälkeenkin tyhmän ja muistamattoman. Onneksi ei tarvitse ajaa autoa tai tehdä muuta tarkkuutta vaativaa. Lisäksi kuivattaa limakalvot. Haittavaikutuksena myös rajaton ruokahalu, jota ei edes tajunnut alkuun. Lihoin 10 kg puolessa vuodessa. Mirtalla sama vika, lisää ruokahalua ja makeannälkää ihan tuhottomasti. Ketipinor taas ei aina auta nukkumiseen, mutta aamukooma on jäätävä, sama doksepiinilla. Atarax on hyvä allergiaan, mutta kuivattaa kaikkia limakalvoja.
Mitään noista lääkkeistä (pois lukien tuo amitriptyliini, jota joudun käyttämään muuhun tarkoitukseen) en käytä kuin max. kerta viikkoon, näin teho säilyy, eikä haitat pääse nousemaan liian isoiksi. Ei tulisi mieleenkään vetää Ketipinoria tai mirtatsapiinia joka ilta, kuten ohjeessa lukee.
Tosin Stilnoctia käytin nuorena monta vuotta putkeen 1/4 tablettia illassa. Piti mua pitkään työkykyisenä, ja sain myös kaksi maisterin tutkintoa tehtyä. Toleranssi ei siis kasvanut, ja edelleen tuo 1/4 riittää, mutta max. kerta viikkoon, koska sitä saa niin huonosti. Jos saisin valita, niin käyttäisin pelkästään Stilnoctia. Mutta pyrin nukkumaan myös ilman mitään lääkkeitä, toisinaan se onnistuukin hyvin. Senkään takia en tykkää käyttää esim. mirtaa tai Ketipinoria, sillä ne pitää ottaa vähintään tuntia ennen nukkumaanmenoa. Eihän siinä vaiheessa edes vielä tiedä tarvitseeko.
Huonounisuus on ilmeisen periytyvä ominaisuus. Äitini oli uneton ja niin olen itsekin. Kasarilla ja ysärillä hänelle määrättiin jatkuvalla syötöllä Imovanea ja hän käytti sitä oluen kanssa eli sekakäyttöä. Olen itsekin saanut reseptin Imovaneen, mutta en koskaan hakenut sitä. Sekakäyttö lopulta tappoi äitini kuusikymppisenä.
Et selvästikään ole kokenut vaihdevuosia ja siihen liittyvää aamuyön heräämistä, jonka lääketiedekin tunnistaa.
Mulle on ihan yksi lysti koukussa tai ei, mutta ilman yölääkkeitäni en olisi työelämässä. Sitten ap tietysti vinkuisi yhteiskunnan loisista.
Mietippä ap -jos kykenet-, kumpi tulee halvemmaksi yhteiskunnalle, parin kympin lääkkeet (per kk), jotka ihminen maksaa edes joltain osin itse ja pysyy veronmaksajana vai vuosien sairaslomat ja työkyvyttömyydet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unilääkettä on järjettömän vaikea saada vaika kuinka kärsisi unettomuudesta. Aina vaan tuputetaan melatoniinia.
Se johtuu siitä että bentsodiatsepiinit ja non-bentsodiatsepiinit (eli perinteiset unilääkkeet, esim. Imovane; käytännössä sama asia kuin bentsodiatsepiinit) aiheuttavat fyysisen riippuvuuden kehittymisen erittäin herkästi suurella osalla ihmisiä. Ja kun riippuvuus on kehittynyt, annosta on nostettava jotta (ympärivuorokautiset) ahdistusoireet pysyvät poissa. Eikä tässä vielä kaikki. Nimittäin jos lääkettä yrittää portaittain lopettaa, alkuperäisten ongelmien lisäksi tulee rebound-ahdistusta eli tupla-ahdistus. Siihen saattaa kuulua oire nimeltä akatisia, joka on niin suuri ahdistus ja levottomuus että henkilön täytyy liikkua koko ajan eikä mikään asento ole hyvä; moni on siinä tilanteessa tehnyt itsemurhan, koska se saattaa jatkua vuosia.
Eikä s
Eihän ne edes toimi noin. :D
Ap.llä ei selkeästi ole ollut univaikeuksia. Onnittelut siitä.
Ripulilääke Imodiumia voi käyttää huumeena, jos sitä ottaa runsaina annoksina. Pitäisikö ripulilääkkeet kieltää?
Vielä varoitus valeriaanasta.
Pitkään käytettynä aiheuttaa masennusta
eikä
sitä pidä koskaan käyttää tässä ketjussa mainittujen lääkkeiden ohella.
Vanhan kunnon Temestan kun nielaisee puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa, niin johan se uni maittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä varoitus valeriaanasta.
Pitkään käytettynä aiheuttaa masennusta
eikä
sitä pidä koskaan käyttää tässä ketjussa mainittujen lääkkeiden ohella.
Laitatko tähän jotain lähteitä? Kiitos.
Muita keille melatoniini ei auta yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Mikä itseisarvo on ettei saa olla "koukussa" mihinkään?
Tämä tuntuu pelottavan erityisesti naisia, mitä vikaa siinä on jos nukkuu lääkkeillä hyvin mutta ilman ei?
Vierailija kirjoitti:
Unilääkettä on järjettömän vaikea saada vaika kuinka kärsisi unettomuudesta. Aina vaan tuputetaan melatoniinia.
Monet joutuu ostamaan kadulta unilääkkeensä. Joskus ongelmana on se ettei tiedä mitä ainetta se sitten oikeesti onkaan kun on keinolabrassa kokattu, ja vahvuuskin saattaa heittää. Mutta pääasia ettei tule riippuvuuksia
Vierailija kirjoitti:
Muita keille melatoniini ei auta yhtään?
Mitä annostusta oot kokeillut?