IL: Jenni jäi koukkuun suosittuun unilääkkeeseen - Pitäisikö unilääkkeet kieltää koukuttavina?
Uni tulee kunhan vain liikkuu riittävästi ja pitää unihygieniastaan huolta. Ei älylaitteita myöhään illalla eikä kahvia ilta kuuden jälkeen. Ei siinä mitään riippuvuutta aiheuttavia huumepillereitä tarvita
Kommentit (139)
Meni taas sekavaksi kun noi lainaukset ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Maailman rikkain mies käyttää unettomuuteen Stilnoct-valmistetta, oman kertomansa mukaan. Stilnoct sisältää bentsojen kaltaista yhdistettä, tsolpideemia, joka muistuttaa Imovanen vaikuttavaa ainetta, tsopiklonia.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tsolpideemi
Miksi maailman rikkain henkilö ei käytä unettomuuden hoitoon mirtatsapiinia, doksamiinia, ketipinoria jne.? Kysynpä vain. 😎
Siis millälailla varallisuus nyt tähän vaikuttaa? Hänen rahansa eivät millään tavalla muunna Stilnoctinkin huonoutta pitempiaikaisten uniongelmien hoidossa, verrattuna siinä paljon paremmin toimiviin ja paljon haitattomampiin vaihtoehtoihin. Mirta, doxepin, ketipinor jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman rikkain mies käyttää unettomuuteen Stilnoct-valmistetta, oman kertomansa mukaan. Stilnoct sisältää bentsojen kaltaista yhdistettä, tsolpideemia, joka muistuttaa Imovanen vaikuttavaa ainetta, tsopiklonia.
Miksi maailman rikkain henkilö ei käytä unettomuuden hoitoon mirtatsapiinia, doksamiinia, ketipinoria jne.? Kysynpä vain. 😎
Siis millälailla varallisuus nyt tähän vaikuttaa? Hänen rahansa eivät millään tavalla muunna Stilnoctinkin huonoutta pitempiaikaisten uniongelmien hoidossa, verrattuna siinä paljon paremmin toimiviin ja paljon haitattomampiin vaihtoehtoihin. Mirta, doxepin, ketipinor jne.
Miten on niin mahdotonta ymmärtää että noi sun helvetin mirtazapiinit ja ketipinorit ei kaikille sovi, tulee sivuvaikutuksia joita ei Stilnoctista tule!? V*ttu yöunet menee taas tästäkin vänkäämisestä ;-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asia ei riipu siitä, miten sinä uskot sen olevan, nuo toimivat unilääkkeinä paljon imovanea ymv. paremmin, aiemmin tätä vain ei tiedetty ja lääketeollisuus toi markkinoille "nukahtamislääkkeet".
Uskotko, että me kokemusasiantuntijat, kymmenien vuosien unettomuustaustalla, myös tiedetään jotain? Aika monta kokeilua tässä on ehditty tehdä.
En usko, koska väitit, ettet edes usko niiden olevan hyviä uneen. Oon farmaseutti, niin mäpäs TIEDÄN, että ne ovat hyvin isolle joukolle oikein auttavia UNEEN.
Ehkä sille isolle joukolle, itselleni ne ei sovi, ja luetun mukaan ei monelle muullekaan. Olet farmaseutti, et kokemusasiantuntija.
Niin ja farmaseuttina puhun paljon isomman ihmisjoukon kokemuksista, miten se auttaa, kuin joku kokeusasiantuntija. Kommentoin vain tätä väitettä(si?): "En edes usko, että ne auttavat". No, auttaa ne. Jos ei sinua, niin muotoilepa lauseesi sitten hieman erilailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asia ei riipu siitä, miten sinä uskot sen olevan, nuo toimivat unilääkkeinä paljon imovanea ymv. paremmin, aiemmin tätä vain ei tiedetty ja lääketeollisuus toi markkinoille "nukahtamislääkkeet".
Uskotko, että me kokemusasiantuntijat, kymmenien vuosien unettomuustaustalla, myös tiedetään jotain? Aika monta kokeilua tässä on ehditty tehdä.
En usko, koska väitit, ettet edes usko niiden olevan hyviä uneen. Oon farmaseutti, niin mäpäs TIEDÄN, että ne ovat hyvin isolle joukolle oikein auttavia UNEEN.
Ehkä sille isolle joukolle, itselleni ne ei sovi, ja luetun mukaan ei monelle muullekaan. Olet farmaseutti, et kokemusasiantuntija.
Niin ja farmaseuttina puhun paljon isomman ihmisjoukon kokemuks
Ei ollut mun väite mutta anyway, voihan sitä päänsärkyynkin ottaa vaikka yskänlääkettä, on sekin varmaan joskus jollain toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolla Jennillä oli sellainen lääke kuin Imovane jutun mukaan.
Sitten koukku on psykologinen. Kun Imovanea syö viikon putkeen joka ilta, sen teho häviää. Siksi neuvotaan ottamaan sitä joka toinen ilta ja sinnittelemään joka toinen yö. Jos krooninen unettomuus vaivaa, on esimerkiksi doksepiini pienellä 3-6 mg annoksella hyvin siedetty ja vähän haittavaikutuksia aiheuttava lääke, johon ei edes jää koukkuun. Imovanesta pitää vieroittautua annosta pienentämällä ja keskittyä vaikka meditoimaan Mielenterveystalon sivuilla olevien ohjeiden mukaan.Ei katoa teho viikon jälkeen. Olen käyttänyt 2 vuotta joka ilta ja toimii yhä.
Käytännössä katoaa. Ihminen joka on noihin koukussa ei vain nuku enää ilman. Vanhusten kaatuilusta osa johtuu noista lääkkeistä. Siksi kannattaisi vaihtaa muihin valmisteisiin hyvän sään aikana. Muutenkin unen laatu on noilla tosi pinnallinen ja huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koukussa oleminen on pienempi paha jos vaihtoehto on vakava ja pitkäaikainen unettomuus.
Siinä menee melkein työkykykin sitten ja kognitiivinen kyky heikkenee.
Vai saako siitä kuollessaan jonkun palkinnon ettei ole ikinä ollut koukussa mihinkään?
Eipä sillä, että kannattaisin myöskään mitään holtitonta lääkkeiden käyttöä mutta joskus ne on kyllä ihan paikallaan.
Kaikille ei tule suurempia ongelmia lääkkeistä mutta aina toki isossa määrässä käyttäjiä on tapauksia, joille voi kehittyä vakavampi addktio ja käyttö "lähtee käsistä".
Pahin ongelma on yleensä se, jos yhdistyy reipas alkoholin käyttö lääkkeiden käyttöön. Se voi olla sitten hengenvaarallista.
Tästä asiasta myös lääkärit on aika huolissaan eli pyrkivät varmistamaan ettei potilaalla ole saman aikaan alkoholiongelmaa ennen kuin määräävät lääkkeitä.
Mä vedin mirtaa reilun vuoden. Ei se nyt mikään autuaaksi tekevä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on niin mahdotonta ymmärtää että noi sun helvetin mirtazapiinit ja ketipinorit ei kaikille sovi, tulee sivuvaikutuksia joita ei Stilnocti
Muitakin siihen soveltuvia lääkkeitä on. Ja ai mitä sivuvaikutuksia? Seuraavan päivän päiväväsymys? Ota pienempää annosta, se hälvenee useimmilla kun niitä käyttää yli kaksi viikkoa. Aloita vaikka lomalla.
Toki jos oot nukahtamislääkeriippuvainen sun keho ei pysty nukkumaan ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja far
Ei ollut mun väite mutta anyway, voihan sitä päänsärkyynkin ottaa vaikka yskänlääkettä, on sekin varmaan joskus jollain toiminut.
Huomaa, ettet tajua lääkkeistä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Unilääkettä on järjettömän vaikea saada vaika kuinka kärsisi unettomuudesta. Aina vaan tuputetaan melatoniinia.
Maksava asiakas saa kun pyytää.
zopinox teettää mulla ihan ihme asioita öisin, en muista edes kaikkea, pelottava lääke ja olen joutunut sen takia hankaluuksiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koukussa oleminen on pienempi paha jos vaihtoehto on vakava ja pitkäaikainen unettomuus.
Siinä menee melkein työkykykin sitten ja kognitiivinen kyky heikkenee.
Vai saako siitä kuollessaan jonkun palkinnon ettei ole ikinä ollut koukussa mihinkään?
Eipä sillä, että kannattaisin myöskään mitään holtitonta lääkkeiden käyttöä mutta joskus ne on kyllä ihan paikallaan.
Kaikille ei tule suurempia ongelmia lääkkeistä mutta aina toki isossa määrässä käyttäjiä on tapauksia, joille voi kehittyä vakavampi addktio ja käyttö "lähtee käsistä".
Pahin ongelma on yleensä se, jos yhdistyy reipas alkoholin käyttö lääkkeiden käyttöön. Se voi olla sitten hengenvaarallista.
Tästä asiasta myös lääkärit on aika huolissaan eli pyrkivät varmistamaan ettei potilaalla ole saman aikaan alkoholiongelma
Mulle se ei riitä yksinään. Mutta käytän melatoniin kanssa niin sit toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt tyhmä? Maailman rikkaimmalla on vara käydä maailman parhaimmilla lääkäreillä ja saada maailman parasta hoitoa.
Syö sinä vain ne doksepiinit ja mirtsat, vedät kitusiin joka ilta vaikka koko sortimenttisi. Me muut käytämme sitä lääkettä, jonka olemme todenneet toimivimmaksi ja pienimmillä haitoilla. Onneksi on fiksuja lääkäreitä, joille ei ole ongelma uskoa asiakasta.
Vierailija kirjoitti:
Et ole selvästi koskaan kärsinyt unettomuudesta. Se tuhoaa sekä fyysisen että mielenterveyden niin perustavasti, että lääkekoukku kuulostaa jopa pienemmältä pahalta.
Näin juuri. 6 kk huonosti nukkuneena, ja viimeiset 3 yötä valvoneena vetäisisin ap:ta turhaan, jos tulisi minulle lässyttämään tuota.
Terveisin PTSD:stä kärsivä
Mites jos on päihteillä on pilannut unikeskuksensa?
-Kylmis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolla Jennillä oli sellainen lääke kuin Imovane jutun mukaan.
Sitten koukku on psykologinen. Kun Imovanea syö viikon putkeen joka ilta, sen teho häviää. Siksi neuvotaan ottamaan sitä joka toinen ilta ja sinnittelemään joka toinen yö. Jos krooninen unettomuus vaivaa, on esimerkiksi doksepiini pienellä 3-6 mg annoksella hyvin siedetty ja vähän haittavaikutuksia aiheuttava lääke, johon ei edes jää koukkuun. Imovanesta pitää vieroittautua annosta pienentämällä ja keskittyä vaikka meditoimaan Mielenterveystalon sivuilla olevien ohjeiden mukaan.Ei katoa teho viikon jälkeen. Olen käyttänyt 2 vuotta joka ilta ja toimii yhä.
Käytännössä katoaa. Ihminen joka on noihin koukussa ei vain nuku enää ilman. Vanhusten kaatui
Onko tää sun oma kokemus vai puhutko lämpimiksesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole selvästi koskaan kärsinyt unettomuudesta. Se tuhoaa sekä fyysisen että mielenterveyden niin perustavasti, että lääkekoukku kuulostaa jopa pienemmältä pahalta.
Näin juuri. 6 kk huonosti nukkuneena, ja viimeiset 3 yötä valvoneena vetäisisin ap:ta turhaan, jos tulisi minulle lässyttämään tuota.
Terveisin PTSD:stä kärsivä
Vihanhallintakurssille
Mun iäkäs omainen on vuosikausia käyttänyt Imovanea nukahtamiseen. Lääkäri vaihtoi Imovanen Mirtazapiiniin kaatumisvaaran takia, voitte kuvitella, mitä siitä seurasi. Omainen ei päässyt enää omin voimin sängystä ylös aamulla ja kaatumiset lisääntyivät. Otettiin onneksi pois lääkelistalta.
"Mirta, doxepin, ketipinor" .
Ovat lääkkeitä, joiden määrääminen unettomuuteen tulisi kriminalisoida.
Masennus on diagnoosi, mikä lätkäistään silloin kun ei ole joko aikaa, keinoja tai viitselisäisyyttä puuttua juurisyihin.
Potilas saattaa kertoa pahoinpitelyistä kotona, työpaikkakiusaamisesta tai läheisen menetyksestä ja tällöin ratkaisuksi isketään diagnoosi ja lääkitys, mikä ei tehoa. Tämän jälkeen lähete mielialapoliklinikalle, jossa lääkkeitä lisätään.
Mikään ei kuitenkaan auta.
Näin on saatu tuhottua täysin terveellä tavalla reagoivan ihmisen elämä.
Moni ihmettelee väestön lihavuutta.
Minä en.
Aineenvaihdunnat on tukittu, tunteet tukahdutettu ja lääketeollisuus riemuitsee.
Ei katoa teho viikon jälkeen. Olen käyttänyt 2 vuotta joka ilta ja toimii yhä.