Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Jenni jäi koukkuun suosittuun unilääkkeeseen - Pitäisikö unilääkkeet kieltää koukuttavina?

Vierailija
12.07.2025 |

Uni tulee kunhan vain liikkuu riittävästi ja pitää unihygieniastaan huolta. Ei älylaitteita myöhään illalla eikä kahvia ilta kuuden jälkeen. Ei siinä mitään riippuvuutta aiheuttavia huumepillereitä tarvita

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tolla Jennillä oli sellainen lääke kuin Imovane jutun mukaan.

Sitten koukku on psykologinen. Kun Imovanea syö viikon putkeen joka ilta, sen teho häviää. Siksi neuvotaan ottamaan sitä joka toinen ilta ja sinnittelemään joka toinen yö. Jos krooninen unettomuus vaivaa, on esimerkiksi doksepiini pienellä 3-6 mg annoksella hyvin siedetty ja vähän haittavaikutuksia aiheuttava lääke, johon ei edes jää koukkuun. Imovanesta pitää vieroittautua annosta pienentämällä ja keskittyä vaikka meditoimaan Mielenterveystalon sivuilla olevien ohjeiden mukaan.

Ei katoa teho viikon jälkeen. Olen käyttänyt 2 vuotta

Koitin pienentää noita annoksia, mutta ei ollut mitään tasapainoa, jossa pystyn nukahtamaan ja seuraavana päivänä ei väsytä, vaikk

Koitin pienentää noita annoksia, mutta ei ollut mitään tasapainoa, jossa pystyn nukahtamaan ja seuraavana päivänä ei väsytä, vaikk

Ok. Aina ei jokainen lääke tietenkään toimi jokaisella. Silti olisin huolissani jos käyttäisin Imovanea tai Somnoria pitkään, koska on viitteitä siitä, että ne eivät anna aivoille tarpeeksi ns. syvää unta, jonka aikana aivot huuhtoutuvat kuona-aineista ja se voi pitkässä käytössä aiheuttaa dementiaa.

Vierailija
102/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kategoriansa parhaiden lääkkeiden demonisointiketju vol 2648751

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Aina ei jokainen lääke tietenkään toimi jokaisella. Silti olisin huolissani jos käyttäisin Imovanea tai Somnoria pitkään, koska on viitteitä siitä, että ne eivät anna aivoille tarpeeksi ns. syvää unta, jonka aikana aivot huuhtoutuvat kuona-aineista ja se voi pitkässä käytössä aiheuttaa dementiaa.

Unenpuute aiheuttaa myös dementiaa, joten näillä mennään kunnes pääsen terapiaan. 

Vierailija
104/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman rikkain mies käyttää unettomuuteen Stilnoct-valmistetta, oman kertomansa mukaan. Stilnoct sisältää bentsojen kaltaista yhdistettä, tsolpideemia, joka muistuttaa Imovanen vaikuttavaa ainetta, tsopiklonia.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tsolpideemi

Miksi maailman rikkain henkilö ei käytä unettomuuden hoitoon mirtatsapiinia, doksamiinia, ketipinoria jne.? Kysynpä vain. 😎

Siis millälailla varallisuus nyt tähän vaikuttaa? Hänen rahansa eivät millään tavalla muunna Stilnoctinkin huonoutta pitempiaikaisten uniongelmien hoidossa, verrattuna siinä paljon paremmin toimiviin ja paljon haitattomampiin vaihtoehtoihin. Mirta, doxepin, ketipinor jne.

Oletko nyt tyhmä?  Maailman rikkaimmalla on vara käydä maailman parhaimmilla lääkäreillä ja saada maailman parasta hoitoa.

Sy

Kärsin ajoittaisesta unettomuudesta, joka äityi tosi pahaksi muutama vuosi sitten. Sain Imovanea ja pari viikkoa syötyäni olin ihmisraunio, iltapäivisin alkoi omituinen levottomuus ja ahdistus, en voinut olla paikoillani. Kauhea tunne. Uusi lääkäri määräsi pienen annoksen Doksepiinia ja se pelasti, sain unta eikä minkäänlaisia vieroitusoireita tullut ja sain viikon käytön jälkeen unirytmini kuntoon ja lopetin niiden käytön.  Nyt lohduttaa tietoisuus siitä, että jos joskus taas uneton kausi iskee eikä unta vaan tule, nuo auttavat. 

Vierailija
105/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten koukku on psykologinen. Kun Imovanea syö viikon putkeen joka ilta, sen teho häviää. Siksi neuvotaan ottamaan sitä joka toinen ilta ja sinnittelemään joka toinen yö. Jos krooninen unettomuus vaivaa, on esimerkiksi doksepiini pienellä 3-6 mg annoksella hyvin siedetty ja vähän haittavaikutuksia aiheuttava lääke, johon ei edes jää koukkuun. Imovanesta pitää vieroittautua annosta pienentämällä ja keskittyä vaikka meditoimaan Mielenterveystalon sivuilla olevien ohjeiden mukaan.

Ei katoa teho viikon jälkeen. Olen käyttänyt 2 vuotta joka ilta ja toimii yhä. 

>> Perustuen tutkittuun tietoon https://www.duodecimlehti.fi/duo14941>>

Oletko edes itse lukenut saati ymmärtänyt tuota artikkelia?

Nukahtamislääkkeitä käyttäneitä 55-91 -vuotiaita vierotettiin näistä lääkkeistä hyvin monitahoisesti tukevin keinoin. Selvitettiin, johtuvatko heidän univaikeutensa sairauksisra, käytettiin terapiaa, heidän nukahtamistaan/nukkumistaan pyrittiin kaikin tavoin parantamaan, samalla kun lääke jätettiin vähitellen pois.

Kuinka ollakaan, 3 vuoden kuluttua 72% oli palannut nukkulääkkeen käyttäjiksi eli ei kyennyt nukkumaan ilman.

Kaikesta avusta ja tuesta huolimatta vain 28% kykeni nukkumaan ilman lääkettä. Kyse oli toiminnallisesta unettomuudesta kärsivistä henkilöistä. Huomaa myös ikähaitari: jopa 91-vuotiaita! Heillä saattaa oma melatoniinin muodostus olla lakannut. Silti melatoniinista ei ollut apua esim. vieroituksesn aikana.

Vierailija
106/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Idiootti. Noiden käyttö unettomuuden hoidossa ei liity masennukseen, ei masennuksen hoitoon eikä masennusdiagnoosiin mitenkään. Annoskin on jopa 1/10 masennusta hoidettaessa plus noilla hoidetaan masennusta nykyisin ani harvoin enää." 

Nimittely on turhaa.

Lääkärit määräävät psyykelääkkeitä unettomuuteen diagnoosilla masennus, edelleen.

Hoito aloitetaan pienillä annoksilla ja annoskokoa lisätään ja sitten otetaan käyttöön useampi lääke. Lääkkeitä määrätään myös mahdollisiin haittavaikutuksiin. 

Tämä johtaa väestön lihomiseen ja muihin terveyshaittoihin, niistä syistä, jotka olen edellä esittänyt. 

Minulle määrättiin unettomuuden hoitoon pienen pieni määrä doksepiinia iltaisin eikö todellakaan ole mitään masennus-diagnoosia laitettu. Työstressi ja siitä johtuva unettomuus, doksepiini auttoi hyvin ja sen käyttö jäi hyvin lyhyeksi kun unirytmi palautui. 

Vierailija
107/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa mainituista lääkkeistä mirta on harmittomin. Silti hyvin tehokas monilla. Sitä kuuluu kokeilla ensin.

Paljonko lihoit käytön aikana? Vai etkö ole itse käyttänyt ollenkaan ja puhut suulla suuremmalla??

Sanoisin, että on erittäin vakava sivuvaikutus, jos henkilö lihoo 10-30 kg muutamassa kuukaudessa alettuaan ottaa pikku murun mirtsaa univaikeuksiin!  Harmiton siitä kaukana!!

Vierailija
108/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä, jotka syövät samalla annoksella ihan vuosia eikä teho pienene.

Vierailija
109/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ollessani käytin vuosi Tenoxia(työpaikka lääkäri kirjoitti reseptejä)

Eläkkeelle jäätyäni lopetin Tenoxin käytön,ei ollut mitään vaikeuksia unen kanssa.

Ilmeisesti oli stressi töistä.

Nyt on hyvä kun nukahtaa ilman lääkettä🧡

Vierailija
110/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Idiootti. Noiden käyttö unettomuuden hoidossa ei liity masennukseen, ei masennuksen hoitoon eikä masennusdiagnoosiin mitenkään. Annoskin on jopa 1/10 masennusta hoidettaessa plus noilla hoidetaan masennusta nykyisin ani harvoin enää." 

Nimittely on turhaa.

Lääkärit määräävät psyykelääkkeitä unettomuuteen diagnoosilla masennus, edelleen.

Hoito aloitetaan pienillä annoksilla ja annoskokoa lisätään ja sitten otetaan käyttöön useampi lääke. Lääkkeitä määrätään myös mahdollisiin haittavaikutuksiin. 

Tämä johtaa väestön lihomiseen ja muihin terveyshaittoihin, niistä syistä, jotka olen edellä esittänyt. 

Minulle määrättiin unettomuuden hoitoon pienen pieni määrä doksepiinia iltaisin eikö todellakaan ole mitään masennus-diagnoosia laitettu. Työstressi ja siitä johtuva unettomuus, doksepiin

Kivat sulle. Että työstressi helpotti ja siten et enää tarvinnut unilääkettä.

Mulla on krooninen nukahtamisongelma. Varmaan johtuu jokapäiväisestä, arkisesta kuormittumisesta. Mutta kun tämä maailma ei ole munlaisille tehty.  

Vierailija
111/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kukaan ole syömättä lihava ja kaikki lihovat yhtä helposti. Pitää vain olla itsekuria.

Vierailija
112/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimittely on turhaa.

Minulle määrättiin unettomuuden hoitoon pienen pieni määrä doksepiinia iltaisin eikö todellakaan ole mitään masennus-diagnoosia laitettu. Työstressi ja siitä johtuva unettomuus, doksepiin

** virallisesta lähteestä: **

Doksepiini voi aiheuttaa erilaisia sivuvaikutuksia, kuten uneliaisuutta, suun kuivumista, ummetusta ja painonnousua. Painonnousu on yksi yleisimmistä huolenaiheista käytettäessä tätä lääkettä

Doksepiini voi aiheuttaa painonnousua useilla eri mekanismeilla. Yksi yleisimmistä syistä on lääkkeen aiheuttama ruokahalun lisääntyminen. Potilaat saattavat kokea jatkuvaa näläntunnetta tai himoa erityisesti hiilihydraattipitoisia ruokia kohtaan.

Ylipainon hallinta doksepiinin käytön aikana

Jos kärsit painonnoususta doksepiinin käytön aikana, on tärkeää hakea apua ja tukea terveydenhuollon ammattilaisilta.

🤷🏼😩

Vierailija
113/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi, joten: 

Mulla on krooninen nukahtamisongelma. Varmaan johtuu jokapäiväisestä, arkisesta kuormittumisesta. Mutta kun tämä maailma ei ole munlaisille tehty.

minulla on kausittaista unettomuutta muutenkin kuin työstressin aikana, paljon muutamin elämässä. Et sinä ole ainoa, joka tässä maailmassa kuormittuu. Minulle doksepiini tuossa tilanteessa auttoi hyvin pienenä annoksena lyhyen aikaa, pääsin unettomuuskierteestä eroon. 

Vierailija
114/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimittely on turhaa.

Minulle määrättiin unettomuuden hoitoon pienen pieni määrä doksepiinia iltaisin eikö todellakaan ole mitään masennus-diagnoosia laitettu.

** virallisesta lähteestä: **

Doksepiini voi aiheuttaa erilaisia sivuvaikutuksia, kuten uneliaisuutta, suun kuivumista, ummetusta ja painonnousua. Painonnousu on yksi yleisimmistä huolenaiheista käytettäessä tätä lääkettä

Doksepiini voi aiheuttaa painonnousua useilla eri mekanismeilla. Yksi yleisimmistä syistä on lääkkeen aiheuttama ruokahalun lisääntyminen. Potilaat saattavat kokea jatkuvaa näläntunnetta tai himoa erityisesti hiilihydraattipitoisia ruokia kohtaan.

Ylipainon hallinta doksepiinin käytön aikana

Jos kärsit painonnoususta doksepiinin käytön aikana, on tärkeää hakea apua ja tukea terveydenhuollon ammattilaisilta.

Varmaan toki näin on, mutta kahden viikon käytössä iltaisin aivan pienen pienellä annoksella ei mitään noista sivuvaikutuksista tullut, ainoastaan vain unensaanti helpottui ja unirytmi palasi. Varsinaiseen masennuksen hoitoon doksepiinia käytetään varmasti paljon suurempia määriä ja pitkäaikaisesti, jolloin toki nuo sivuvaikutukset tulevat. 

Vierailija
115/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä kukaan ole syömättä lihava ja kaikki lihovat yhtä helposti. Pitää vain olla itsekuria.

Ei pidä paikkaansa, että lihovat yhtä helposti. Jos ei ole nälkä, ei liho. Mirtazapiini esim. aiheuttaa ahmimista yöllä ja tokkurassa normaali itsehillintä ei toimi.

Vierailija
116/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei toimi, joten: 

minulla on kausittaista unettomuutta muutenkin kuin työstressin aikana, paljon muutamin elämässä. Et sinä ole ainoa, joka tässä maailmassa kuormittuu. Minulle doksepiini tuossa tilanteessa auttoi hyvin pienenä annoksena lyhyen aikaa, pääsin unettomuuskierteestä eroon. 

No minun elämäni on jatkuvaa kuormittumista ja neurosensitiivisyyttä. En ole nukkunut kymmeniin vuosiin. Jollakin konstilla unta on saatava.

Kuten sanoin, kivat sulle, että tarvit nukkuapua vain lyhyen aikaa.

Vierailija
117/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimittely on turhaa.

Minulle määrättiin unettomuuden hoitoon pienen pieni määrä doksepiinia iltaisin eikö to

Ketjussa käsitellään pitkäaikaisia univaikeuksia ja niiden hoitoa. Nämä lyhytterapialla paranevat ovat ihan eri asia.

Vierailija
118/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeen mukainen käyttö vs narkkaus, siitähän tässä kyse.

Ohjeen mukaan senku syöt vaikka loppuikäs .

Onhan tuolla paljon vanhoja ihmisiä  joilla menny imovanen puolikas joka ilta 20 vuotta, eikä sitä lopeteta koska annos pysyny samana( ja mummon mukaan auttaakin edelleen).   

Turha pistää kärsimään vierotuksesta.

Vierailija
119/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa mainituista lääkkeistä mirta on harmittomin. Silti hyvin tehokas monilla. Sitä kuuluu kokeilla ensin.

Siitä tulee hirveät vieroitusoireet säännöllisesti käytettynä, joten voi varautua, ettei ehkä pysty lopettamaan.

Vierailija
120/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä tulee hirveät vieroitusoireet säännöllisesti käytettynä, joten voi varautua, ettei ehkä pysty lopettamaan.

Koska mirtan nukuttamisvaikutus perustuu siihen, että se on antihistamiini, kannattaa ennemmin syödä vaan antihistamiinia, joka varmaan vaikuttaa vähemmän aivotoimintaan. Atarax tai mitä näitä on. Eikä niitäkään varmaan kannata säännöllisesti, ettei elimistön histamiininkäsittely mene sekaisin.