Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Jenni jäi koukkuun suosittuun unilääkkeeseen - Pitäisikö unilääkkeet kieltää koukuttavina?

Vierailija
12.07.2025 |

Uni tulee kunhan vain liikkuu riittävästi ja pitää unihygieniastaan huolta. Ei älylaitteita myöhään illalla eikä kahvia ilta kuuden jälkeen. Ei siinä mitään riippuvuutta aiheuttavia huumepillereitä tarvita

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tolla Jennillä oli sellainen lääke kuin Imovane jutun mukaan.

Surkea ressukka, joka käyttää Imovanea. Se on ihan surkea "unilääke" ja on todellakin tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön. Nyt siihen koukkuun jääneet itkee, kun eivät suostu kokeilemaan muita, paljon parempia vaihtoehtoja. Toki syyllinen on lääkäri, joka on määrännyt hänelle noita ikinä enempää, kuin 30 tablettia, eikä ole sanonut, että saat käyttää tätä max 3 vuorokautta putkeen. 

Esim. mirtatsapiini, doksepiini, ketipinor tai amitriptyliini olisivat paljon suositeltavampia, pitkäaikaiskä

Sun pitäis käydä optikolla. Muun muassa.  Sun puheissa ei mietitytä yhtään mikään. Ihmetyttää vain, mikä hinku sulla on päteä täällä kokemusasiantuntijoita vastaan. Ehkä psykiatri olisi varteenotettava myös.

Älä pönötä täällä jonain kvasiasiantuntijana, kun et tajua asiata hölkäsen pöläystä. Olet joku 'kirjanoppinut', jolle PF on Jumalan sanaa.

Mä olen autismin kirjolla, mun vaste monille eri lääkkeille poikkeaa alleelin henkilön vasteesta. Olen myös äärettömän herkkä kemiallisille aineille, ja käyttämäni annokset vaikuttavat vastaavien kirjanoppineiden lääkärienkin mielestä mitättömiltä. Olen kuullut "eihän tuolla enää voi olla kuin placebo-vaikutus" - Vaan  eipä ole hekään kaikkitietäviä. Määräisivät minulle järkyttävän ylimitoitettua annoskokoa. Olen taatusti oman itseni paras asiantuntija, ja tiedän parhaiten mikä lääke minulle sopii ja millä annoksella.

Mulla on sentään lääketieteellinen korkeakoulututkinto, mutta oma kokemus on se, mikä tällaisossa kysymyksissä ratkaisee eikä kirjatieto.

Vierailija
82/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole selvästi koskaan kärsinyt unettomuudesta. Se tuhoaa sekä fyysisen että mielenterveyden niin perustavasti, että lääkekoukku kuulostaa jopa pienemmältä pahalta. 

Näin juuri. 6 kk huonosti nukkuneena, ja viimeiset 3 yötä valvoneena vetäisisin ap:ta turhaan, jos tulisi minulle lässyttämään tuota.

Terveisin PTSD:stä kärsivä

Sanon nyt ihan suoraan että niin kauan kuin sinäkin roikut tällaisella hurupalstalla triggeröitymässä jostain äo 80 päänaukojista ja trolleista et tule toipumaan yhtään mistään. -eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten koukku on psykologinen. Kun Imovanea syö viikon putkeen joka ilta, sen teho häviää. Siksi neuvotaan ottamaan sitä joka toinen ilta ja sinnittelemään joka toinen yö. Jos krooninen unettomuus vaivaa, on esimerkiksi doksepiini pienellä 3-6 mg annoksella hyvin siedetty ja vähän haittavaikutuksia aiheuttava lääke, johon ei edes jää koukkuun. Imovanesta pitää vieroittautua annosta pienentämällä ja keskittyä vaikka meditoimaan Mielenterveystalon sivuilla olevien ohjeiden mukaan.

Ei katoa teho viikon jälkeen. Olen käyttänyt 2 vuotta joka ilta ja toimii yhä. 

Käytännössä katoaa. Ihminen joka on noihin koukussa ei vain nuku enää ilman. Vanhusten kaatui

Ennen minkään lääkkeen aloittamista en pystynyt kunnolla nukahtamaan. Epäilen, että 8 tuntia lääkkeellä on parempi kuin 4 tuntia ilman ja ketipinor, mirtazapin sekä nämä muut on ehdotetut on jo kokeiltu. Ne aiheutti oikeasti tokkuraa aamulla toisin kuin imovane.

Vierailija
84/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa mainituista lääkkeistä mirta on harmittomin. Silti hyvin tehokas monilla. Sitä kuuluu kokeilla ensin.

Vierailija
85/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman rikkain mies käyttää unettomuuteen Stilnoct-valmistetta, oman kertomansa mukaan. Stilnoct sisältää bentsojen kaltaista yhdistettä, tsolpideemia, joka muistuttaa Imovanen vaikuttavaa ainetta, tsopiklonia.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tsolpideemi

Miksi maailman rikkain henkilö ei käytä unettomuuden hoitoon mirtatsapiinia, doksamiinia, ketipinoria jne.? Kysynpä vain. 😎

Siis millälailla varallisuus nyt tähän vaikuttaa? Hänen rahansa eivät millään tavalla muunna Stilnoctinkin huonoutta pitempiaikaisten uniongelmien hoidossa, verrattuna siinä paljon paremmin toimiviin ja paljon haitattomampiin vaihtoehtoihin. Mirta, doxepin, ketipinor jne.

Oletko nyt tyhmä?  Maailman rikkaimmalla on vara käydä maailman parhaimmilla lääkäreillä ja saada maailman parasta hoitoa.

Sy

Ootko itse vähän tyhmä? Stilnoct nyt ei millään mittarilla ole unettomuuden "maailman parasta", saati nyt kalleinta, hoitoa! 😂 

Sen sijaan vaikuttaa siltä, ettei tuossa oikein hoideta sitä unettomuutta yhtään mitenkään, jos Stilnoctia syö!

Vierailija
86/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä itseisarvo on ettei saa olla "koukussa" mihinkään?

Tätä minäkin ihmettelen. Vanhuksillekaan ei saisi antaa tehokkaita kipulääkkeitä, etteivät vaan jää koukkuun. Mitä ihmettä se haittaa, jos yli 70-vuotias tottuu johonkin lääkkeeseen? Onko autuaampaa kärsiä kipua ja unettomuutta, kun elinvuosia on jäljellä ehkä muutamia?

Vierailija
87/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imovane on aika p***a lääke, ei itellä oikeestaan auttanut juurikaan, sen sijaan tsolpideemi eli Stillnoct/Stella toi hyvinkin avun nukahtamiseen. Aiemmin ennen adhd lääkkeiden saantia saatoin olla hereillä 3-4vuorokautta putkeen, koska en vaan nukahtanut sitten millään! Nykyään kun päivisin käytän stimulanttilääkitystä niin illalla tulee unikin nopeasti, korkeintaan satunnaisesti melatoniinia käyttänyt nykyään😅😅

Vierailija
88/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten koukku on psykologinen. Kun Imovanea syö viikon putkeen joka ilta, sen teho häviää. Siksi neuvotaan ottamaan sitä joka toinen ilta ja sinnittelemään joka toinen yö. Jos krooninen unettomuus vaivaa, on esimerkiksi doksepiini pienellä 3-6 mg annoksella hyvin siedetty ja vähän haittavaikutuksia aiheuttava lääke, johon ei edes jää koukkuun. Imovanesta pitää vieroittautua annosta pienentämällä ja keskittyä vaikka meditoimaan Mielenterveystalon sivuilla olevien ohjeiden mukaan.

Käytännössä katoaa. Ihminen joka on noihin

Onko tää sun oma kokemus vai puhutko lämpimiksesi?  

Perustuen tutkittuun tietoon https://www.duodecimlehti.fi/duo14941

Vierailija
89/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksella myös sanonkin, et bentsojen ja just ns unilääkkeiden vaikutus voi kääntyä ajan myötä itseään vastaan jos käyttö kestää esim kuukausia tai vuosia. Ahdistaa eikä ilman pysty nukkumaan tai olemaan, mutta jatketan syöntiä silti ja yleensä enemmän, koska ahdistaa. Näin koukku pahenee ja lopetus pn helvettiä. Satunnaisessa tai lyhyessä käytössä ei tällaista ongelmaa tule. Toisaalta ymmärrän miks on niin kiven alla nykyään, oon kokenut itse bentsoriippuvuuden josta kärsin monta vuotta, sen jälkeen ei oo niille tarvista ollut!

Vierailija
90/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mirta, doxepin, ketipinor" .

Ovat lääkkeitä, joiden määrääminen unettomuuteen tulisi kriminalisoida. 

Masennus on diagnoosi, mikä lätkäistään silloin kun ei ole joko aikaa, keinoja tai viitselisäisyyttä puuttua juurisyihin.

Potilas saattaa kertoa pahoinpitelyistä kotona, työpaikkakiusaamisesta tai läheisen menetyksestä ja tällöin ratkaisuksi isketään diagnoosi ja lääkitys, mikä ei tehoa. Tämän jälkeen lähete mielialapoliklinikalle, jossa lääkkeitä lisätään.

Mikään ei kuitenkaan auta.

Näin on saatu tuhottua täysin terveellä tavalla reagoivan ihmisen elämä. 

Moni ihmettelee väestön lihavuutta. 

Minä en. 

Aineenvaihdunnat on tukittu, tunteet tukahdutettu ja lääketeollisuus riemuitsee. 

Idiootti. Noiden käyttö unettomuuden hoidossa ei liity masennukseen, ei masennuksen hoitoon eikä masennusdiagnoosiin mitenkään. Annoskin on jopa 1/10 masennusta hoidettaessa plus noilla hoidetaan masennusta nykyisin ani harvoin enää. 

Vierailija
91/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä itseisarvo on ettei saa olla "koukussa" mihinkään?

Tätä minäkin ihmettelen. Vanhuksillekaan ei saisi antaa tehokkaita kipulääkkeitä, etteivät vaan jää koukkuun. Mitä ihmettä se haittaa, jos yli 70-vuotias tottuu johonkin lääkkeeseen? Onko autuaampaa kärsiä kipua ja unettomuutta, kun elinvuosia on jäljellä ehkä muutamia?

Lääkityksestä nautinnon saaminen on suurin mahdollinen synti lääketieteen silmissä. Esim tenoxiin ei saa olla koukussa, koska siitä voi tulla hyvä olo, mutta jos ei pysty nukkumaan ilman ketipinoria tämä on täysin ok, koska siitä ei nauti juuri kukaan. 

Vierailija
92/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Sun pitäis käydä optikolla. Muun muassa.  Sun puheissa ei mietitytä yhtään mikään. Ihmetyttää vain, mikä hinku sulla on päteä täällä kokemusasiantuntijoita vastaan. Ehkä psykiatri olisi varteenotettava myös.

Älä pönötä täällä jonain kvasiasiantuntijana, kun et tajua asiata hölkäsen pöläystä. Olet joku 'kirjanoppinut', jolle PF on Jumalan sanaa.

Mä olen autismin kirjolla, mun vaste monille eri lääkkeille poikkeaa alleelin henkilön vasteesta. Olen myös äärettömän herkkä kemiallisille aineille, ja käyttämäni annokset vaikuttavat vastaavien kirjanoppineiden lääkärienkin mielestä mitättömiltä. Olen kuullut "eihän tuolla enää voi olla kuin placebo-vaikutus" - Vaan  eipä ole hekään kaikkitietäviä. Määräisivät minulle järkyttävän ylimitoitettua annoskokoa. Olen taatusti oman itseni paras asiantuntija, ja tiedän parhaiten mikä lääke minulle sopii ja millä annoksella.

Mulla on sentään lääketieteellinen korkeakoulututkinto, mutta oma kokemus on se, mikä tällaisossa kysymyksissä ratkaisee eikä kirjatieto."

Niin, eli sinun kokemuksiasi ei voida yleistää juuri keneenkään, toisin kuin kirjallisuudessa olevaa tietoa. 

Vierailija
93/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta on poistettu asiallisia kommentteja ilman pätevää syytä. Sen sijaan riitaisat torailut jätetty.

Vierailija
94/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini ei ole vaaraton valmiste, ellei sitten aivot ole jo tilassa jossa eivät enää kykene tuottamaan melatoniinia, eli ns.pimeähormonia.

Vierailija
95/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä katoaa. Ihminen joka on noihin

Ennen minkään lääkkeen aloittamista en pystynyt kunnolla nukahtamaan. Epäilen, että 8 tuntia lääkkeellä on parempi kuin 4 tuntia ilman ja ketipinor, mirtazapin sekä nämä muut on ehdotetut on jo kokeiltu. Ne aiheutti oikeasti tokkuraa aamulla toisin kuin imovane.

Koititko pienentää annosta? Jos olet Imovanesta tmv vierottautuja, et tietty ehkä nuku taas sillä pienennetyllä annoksella. 

Koititko yli 14 vrk katsoa, katoaako aamuväsymys?

Vierailija
96/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtun narko maanit

Vierailija
97/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuen tutkittuun tietoon https://www.duodecimlehti.fi/duo14941

Koko artikkelissa ei vahingossakaan mainittu mitä potilaat itse ovat mieltä omasta elämänlaadustaan. Tuossa on myös mainittu psykoterapia ja se monelle tekisi hyvää sekä johtaisi pidemmän päälle lääkkeiden tarpeen vähenemiseen, mutta sitä ei ole tarpeeksi tarjolla. Lääkärille lääkkeiden lopetus on kannattavaa, mutta mitä väliä jollain potilaalla on. 

Vierailija
98/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman rikkain mies käyttää unettomuuteen Stilnoct-valmistetta, oman kertomansa mukaan. Stilnoct sisältää bentsojen kaltaista yhdistettä, tsolpideemia, joka muistuttaa Imovanen vaikuttavaa ainetta, tsopiklonia.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tsolpideemi

Miksi maailman rikkain henkilö ei käytä unettomuuden hoitoon mirtatsapiinia, doksamiinia, ketipinoria jne.? Kysynpä vain. 😎

Mä olen stilkkarin käytön kokemusasiantuntija, olen syönyt niitä jo 30 vuotta. Valitettavasti lääkekoukku on tosiasia, en pääse niistä millään eroon. Muuten ihana lääke ja nukun hyvin, kunpa niitä vaan olisi vapaasti saatavilla 💊😆

Vierailija
99/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Idiootti. Noiden käyttö unettomuuden hoidossa ei liity masennukseen, ei masennuksen hoitoon eikä masennusdiagnoosiin mitenkään. Annoskin on jopa 1/10 masennusta hoidettaessa plus noilla hoidetaan masennusta nykyisin ani harvoin enää." 

Nimittely on turhaa.

Lääkärit määräävät psyykelääkkeitä unettomuuteen diagnoosilla masennus, edelleen.

Hoito aloitetaan pienillä annoksilla ja annoskokoa lisätään ja sitten otetaan käyttöön useampi lääke. Lääkkeitä määrätään myös mahdollisiin haittavaikutuksiin. 

Tämä johtaa väestön lihomiseen ja muihin terveyshaittoihin, niistä syistä, jotka olen edellä esittänyt. 

Vierailija
100/139 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koititko pienentää annosta? Jos olet Imovanesta tmv vierottautuja, et tietty ehkä nuku taas sillä pienennetyllä annoksella. 

Koititko yli 14 vrk katsoa, katoaako aamuväsymys?

Koitin pienentää noita annoksia, mutta ei ollut mitään tasapainoa, jossa pystyn nukahtamaan ja seuraavana päivänä ei väsytä, vaikka yli 14 vuorokautta kokeilin useampaa lääkettä. Kaikki tämä kokeiltiin ennen imovanea, joten ei johdu siitä vieroittumisesta.