Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko väärin kieltäytyä ottamasta lapsenlasta kesällä viikoksi hoitoon?

Vierailija
11.07.2025 |

Minulla on vain kolmen viikon kesäloma, joka alkaa tämän päivän jälkeen.

Koska lomaa on vähän ja olen todella väsynyt töiden vuoksi, kieltäydyin ottamasta 4v lapsenlasta hoitoon viikoksi. Sanoin, että maksimissaan kaksi yötä käy, mutta enempää en jaksa.

Tuo kieltäytyminen ei ollut helppoa vaan vaati valtavasti henkistä voimaa kieltäytyä. Jotenkin on sellainen tunne, että olisi tavallaan velvollisuus hoitaa lasta kesälomalla.

Mites palstan muut isovanhemmat? Kuinka paljon hoidatte lapsenlapsia lomalla?

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallinen päivähoito toimii kesälläkin. Isovanhemmuus ei ole synonyymi maksuttomalle lastenhoidolle, joten jos lapsella on tarve viikon lomaan, niin vanhemmat ovat kanssaan.

Vierailija
62/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena lähes koko kesän etä-töissä olevalla isovanhemmalla. Olin useita 2-7 päivän rupeamia toisella normitöissä käyvällä mummilla, oletan että lomilla. 3 vk putkeen sitten kun hän jäi eläkkeelle. Isoisällä viikon kerran hätätapauksessa. 

Mielestäni lapsen kanssa ei tule läheiseksi, jos kahvitellaan synttärit ja muutama muu kerta vuodessa, vaikka siinä leperreltäisiinkin ja jutusteltaisiin mukavia. Päivähoito kesällä ei korvaa isovanhempaa tai yön yli hoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehdotti, että kannattaa ilmoittaa jo ennen lasten syntymää, että ei suostu hoitamaan. En suosittele tuota. Sukulainen oli saamassa ensimmäistä lapsenlastaan ja ilmoitti suoraan, että ei tarvitse sitten hoitoon tuoda. Tuo oli mielestäni todella kylmästi tehty eikä todellakaan lähentänyt välejä omaan lapseen. Joo hoitoon ei ole pakko ottaa, mutta ehkä siitä ei kannata ilmoittaa noin kylmällä tavalla. Yleensä se ensimmäinen lapsenlapsi on odotettu ja ilon aihe, mutta tunnekylmälle ihmisille se ei ilmeisesti noin ole. 

Vierailija
64/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lapsena lähes koko kesän etä-töissä olevalla isovanhemmalla. Olin useita 2-7 päivän rupeamia toisella normitöissä käyvällä mummilla, oletan että lomilla. 3 vk putkeen sitten kun hän jäi eläkkeelle. Isoisällä viikon kerran hätätapauksessa. 

Mielestäni lapsen kanssa ei tule läheiseksi, jos kahvitellaan synttärit ja muutama muu kerta vuodessa, vaikka siinä leperreltäisiinkin ja jutusteltaisiin mukavia. Päivähoito kesällä ei korvaa isovanhempaa tai yön yli hoitoa.

Eikä lapsi tule läheiseksi vanhempiensa kanssa, jos on aina hoidossa isovanhemmilla.

Vierailija
65/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 vuotiaan hoito on vaativaa sen takia että täytyy katsoa koko ajannperään, ettei tapahdu mitään odottamatonta. Ehkä ei nuku enää päiväuniakaan. Eli voimavarojen mukaan otetaan lapsia hoitoon, ei tarvitse , jos ei ole terveyttä, aikaa tai voimavaroja.

Se on tosiaan raskas ikä lapsella. Jatkuvaa huomion vaatimista, eikä kykene kunnolla leikkimään itsenäisesti

Häh? Minä muistan kyllä oman 4vuotis aikani ja kyllä,pystyin leikkimään itsenäisesti leluilla, maalata, piirtää yms.. 

mutta alkuperäiseen.. ei ole väärin sanoa, ettei ota hoitoon. Lapset on vanhempien vastuulla, jos haluaa ne tyrkätä viikoksi jonnekin, voi palkata hoitajan. 

Vierailija
66/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ilmoittanut, että mummolassa on mummolan säännöt. Rajoittamaton ruutuaika, ulkoilla saa yksinkin ja ruokana on herkkuja.

Meille ei ole tungettu lapsenlapsia viikoksi tai edes yöksi. Kun lapsenlapset tulevat meille, on toinen vanhemmista aina mukana, jotta en pääse pilaamaan lapsenlapsia.

Mikään ihmissuhde ei edellytä sitä, että ollaan yöllä yhdessä!

Vierailija
67/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 vuotiaan hoito on vaativaa sen takia että täytyy katsoa koko ajannperään, ettei tapahdu mitään odottamatonta. Ehkä ei nuku enää päiväuniakaan. Eli voimavarojen mukaan otetaan lapsia hoitoon, ei tarvitse , jos ei ole terveyttä, aikaa tai voimavaroja.

Se on tosiaan raskas ikä lapsella. Jatkuvaa huomion vaatimista, eikä kykene kunnolla leikkimään itsenäisesti

Häh? Minä muistan kyllä oman 4vuotis aikani ja kyllä,pystyin leikkimään itsenäisesti leluilla, maalata, piirtää yms.. 

mutta alkuperäiseen.. ei ole väärin sanoa, ettei ota hoitoon. Lapset on vanhempien vastuulla, jos haluaa ne tyrkätä viikoksi jonnekin, voi palkata hoitajan. 

Olitko päivähoidossa? Nykylapset eivät kykene leikkimään yksin, koska päiväkodissa kaikki on ohjattua.

Vierailija
68/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eläkeläispariskunnalla 10 kk ikäinen lapsenlapsi. Noin 6 kk ikäisenä oli puhetta että poika tulee yökylään kun syö tavanomaisia lastenruokia jne. Ostimme matkasängyn ja syöttötuolin ja mitä nyt pitää olla. Auton turvaistuimia on meidän autoon asennettavaksi sekä vanhempien autossa joten voimme hakea pojan tai he voivat tuoda (matka noin 15 minuuttia suuntaansa). Sinänsä ongelma että olen sen verran käsirajoitteinen etten saa asennettua sitä turvaistuinta joten lapsen isän pitäisi se tehdä. Ei ole tehnyt. 

Vanhemmat sitten kertoivat että tehdään niin että kun he menevät kauppakierrokselle niin me päivystämme lapsen kanssa sen muutaman tunnin heidän kotonaan että tottuu olemaan meidän kanssa. Päivä oli sovittu niin edellisenä iltana tuli viesti ettei sitä kauppakierrosta tehdäkään. Nyt lapsi 10 kk ikäinen ja isovanhempien luona / kanssa eka keikka vielä tekemättä!

Mielellämme ottaisimme pikkumiehen pitkäksi viikonlopuksi (vast) ja voisi kuvitella että vanhemmille maistuisi "laatuaika" mutta vaikea on meidän mennä tuputtumaan tai vaatimaan.

Viikko sitten lapsen äiti viestitti että olisi halukas käydä lapsen kanssa Hoplopissa mutta isälle se ei käynyt. Kerroin miniälle että me voimme kyllä järjestää sen Hoplop-keikan hänen ja lapsen kanssa mutta pitäisi se turva-istuin asentaa.

Jonkinlaista mustasukkaisuutta on ilmassa. Ennen lapsen tuloa vaimon ei passannut käydä kauppakierroksella edes siskonsa kanssa Itiksessa koska siellä käytävillä istuu tietynlaista porukkaa joka silmillään ahmii naisia, mutta meidän appivanhempien kanssa sai käydä päiväreissulla Tallinnaan ja automatkalla Hämeenlinnaan.

Maanantaina käymme heillä kylässä, mielenkiintoista seurata mikä on tilanne?

Vierailija
69/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen mielelläni hoitamaan lastenlasten kotiin, mutta se taas ei ole näiden vanhemmille mieluisaa. Minulle kun on turha selittää, että töissä projekti painaa päälle, jos sonnustaudutaan illalla terassille.

Vierailija
70/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olette vaikeaksi tämänkin kuvion rakentaneet. Puolin ja toisin.

Vierailija
71/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole väärin. Kiva että otat muutamaksi päiväksi kuitenkin. Itse en ole isovanhempi vaan vanhempi, mutta ymmärrän vallan mainiosti etteivät esim. jo eläkeikäiset vanhempani jaksa. He saavat itse pyytää lapsenlapsiaan heille silloin kun heistä itsestä tuntuu hyvältä. Valitettavasti kaikki eivät tätä tajua. Kuten esim. ex-vaimoni, joka on lykkäämässä pieniä lapsia omille ja minun vanhemmille jatkuvalla syötöllä. Vanhemmilla on vastuu lapsista, ei isovanhemmilla. Tuki ja apu on toki tärkeää.

Ovatko ex-vaimosi pienet lapset sinun lapsiasi? Miksi et hoida omia lapsiasi?

Vierailija
72/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ehdotti, että kannattaa ilmoittaa jo ennen lasten syntymää, että ei suostu hoitamaan. En suosittele tuota. Sukulainen oli saamassa ensimmäistä lapsenlastaan ja ilmoitti suoraan, että ei tarvitse sitten hoitoon tuoda. Tuo oli mielestäni todella kylmästi tehty eikä todellakaan lähentänyt välejä omaan lapseen. Joo hoitoon ei ole pakko ottaa, mutta ehkä siitä ei kannata ilmoittaa noin kylmällä tavalla. Yleensä se ensimmäinen lapsenlapsi on odotettu ja ilon aihe, mutta tunnekylmälle ihmisille se ei ilmeisesti noin ole. 

Oikeastiko lapsenlapsen kanssa ei voi olla läheinen kuin ilmoittautumalla hoitajaksi?

Omilla lapsilla on päiväkodissa kymmeniä hoitajia, lapsi ei koe heistä yhtäkään läheiseksi. Sen sijaan mummi, jota tapaamme yhdessä ilman isovanhemman hoitovastuuta, on lapselle hyvin tärkeä.

Vierailija
73/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole väärin, enkä olisi vanhempana tuollaisesta loukkaantunut.

Olisi kuitenkin tosi hienoa, jos jaksaisit jollain toisella tapaa luoda lämpimät suhteet lapsenlapsiisi. Me olemme olleet siinä onnekkaassa asemassa, että molemmat isovanhemmat ovat näin tehneet, ja on ilo nähdä, kun nyt aikuistumisen kynnyksellä olevat nuoret vapaaehtoisesti haluavat viettää isovanhempiensa kanssa aikaa. Itselläni ei ollut näin mutkattomia välejä isovanhempiin, vaikka hyvin tultiinkin toimeen.

Mitä ihmettä tarkoitat? Aloittaja ottaa lapsen kahdeksi yöksi. Se on paljon! Ja vielä nelivuotiaan kanssa. 

Vierailija
74/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei koskaan hoitanut lastenlapsiaan, ei kesällä eikä talvella. Hän oli viisikymppinen tultuaan isoäidiksi. Siskoni ja minä sen sijaan vietimme kaikki lapsuudenkesät mummolassa.

Vierailija
75/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikko on todella pitkä aika hoitaa kenenkään lasta, edes omaa lastenlasta. Eikä ole mitään pahaa siinä että kieltäytyy, tarvitset lepoa lomallasi ja tuo olisi vienyt leijonanosan lomasta. 

Ja tätä ei nyt kysytty mutta minusta on röyhkeää edes pyytää noin pitkää hoitoaikaa, hätätapaukset toki erikseen. 

Niin. Asiantuntijat suosittelevat vuorokautta per ikävuosi, eli nelivuotias saa olla max 4 vuorokautta hoidossa. Eli viikko on liikaa. 

Vierailija
76/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini ei koskaan hoitanut lastenlapsiaan, ei kesällä eikä talvella. Hän oli viisikymppinen tultuaan isoäidiksi. Siskoni ja minä sen sijaan vietimme kaikki lapsuudenkesät mummolassa.

Äitisi ei varmaan ole äiti-ihmisiä.

Vierailija
77/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ilmoittaa, että muuttaa tuoreen perheen luokse 3 kk ajaksi, jotta äiti saa levätä. Kannattaa selittää laveasti, miten kiinalaisetkin tekevät niin, että isovanhempi hoitaa vauvan kokonaan, äiti vain imettää. Kun tätä hehkuttaa parikin kuukautta, saa aika napakan kiellon etenkin miniältä: hänen kotiinsa ei ole tulemista.

Kun sitä lastenlasta sitten yritetään tuoda yökylään ja selitetään, että ihmissuhde edellyttää sitä, että ollaan yhdessä, voi aina muistuttaa, että minä olisin kyllä ollut, mutta kun kielsitte. Nyt on myöhäistä.

Vierailija
78/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini ilmoitti noin. Ei hoitanut. Lastenlapset jäivät täysin vieraiksi, ja nyt kun he ovat aikuisia, vanha ja sairas ja yksinäinen isoäiti ihmettelee kun heistä ei ikinä kuulu mitään.

Vierailija
79/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsia kukaan ei hoida edes kahta päivää, joten hyvin teit kun otit hoitoon. 

Vierailija
80/126 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on toiminut oikein, ja tarjottu kaksi yötä hoitoa on iso apu! 

Ainoa asia, joka voisi tuon tehdä vääräksi on se, että toisen lapsen lapsia otettaisiin enemmän hoitoon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi