Oliko väärin kieltäytyä ottamasta lapsenlasta kesällä viikoksi hoitoon?
Minulla on vain kolmen viikon kesäloma, joka alkaa tämän päivän jälkeen.
Koska lomaa on vähän ja olen todella väsynyt töiden vuoksi, kieltäydyin ottamasta 4v lapsenlasta hoitoon viikoksi. Sanoin, että maksimissaan kaksi yötä käy, mutta enempää en jaksa.
Tuo kieltäytyminen ei ollut helppoa vaan vaati valtavasti henkistä voimaa kieltäytyä. Jotenkin on sellainen tunne, että olisi tavallaan velvollisuus hoitaa lasta kesälomalla.
Mites palstan muut isovanhemmat? Kuinka paljon hoidatte lapsenlapsia lomalla?
Kommentit (126)
Neljä lasta samaan aikaan on paljon. Ja riippuu minkä ikäisiä lapsia. Aika ikävä juttu että jos sulla on vaan kolme viikkoa lomaa. Nyt on juuri vuoden parhaat säät tiedossa, eli sulla on täydellinen aika jäädä nyt kesälomalle. Eikö se riittäisi sulle että viikon pari lepäisit ja toipuisit töistä ja sitten ottaisit lapset ja nauttisit siitä että saat viettää heidän kanssaan aikaa, nyt kun he ovat vielä siinä iässä että viihtyvät isoäidin seurassa, se aika on niin lyhyt, eikä tiedä koska sinunkin päiväsi loppuvat. Minulle on lapsuudessa isoäiti ollut tärkein ihminen, ja hän kuoli kun olin 12v, ja vaikka siitä on jo liki 40 vuotta, on häntä vieläkin ikävä. Äitini on nuorin kymmenestä lapsesta ja meitä lapsenlapsia on yhteensä jotain 25, mutta minulla oli isoäitini kanssa erityinen suhde. Isoisä oli jo kuollut kun synnyin ja isän vanhemmat myös kuoli kun olin pieni, ja heihin minulla ei ollut mitään suhdetta koska vanhemmat erosin kun olin 2v. Isoäidin ja lapsenlapsen suhde on enemmän kuin kullan arvoinen.
Toivottavasti ap saat jotenkin sumplittua niin, että saat levätä, mutta myös arvokasta laatuaikaa lastenlastesi kanssa.
Bonuslastenlasten kanssa menee hermo. Känisevät ja kitisevät joka asiasta. Mun oletetaan olevan niiden piika. Kaikki pitää tehdä valmiiksi. Äijä ei tajua mistään mitään. Äiti vaan prinsessana oleilee ja tulee valmiille.
Ja älkää kirjoittako että itse olen osani halunnut. En ole!
Vierailija kirjoitti:
Bonuslastenlasten kanssa menee hermo. Känisevät ja kitisevät joka asiasta. Mun oletetaan olevan niiden piika. Kaikki pitää tehdä valmiiksi. Äijä ei tajua mistään mitään. Äiti vaan prinsessana oleilee ja tulee valmiille.
Ja älkää kirjoittako että itse olen osani halunnut. En ole!
Kumpi noista on sun, prinsessa vai tollo? Gonahdat sille että pitää pentunsa kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki 4-vuotiasta pitää ruokkia, viihdyttää, vahtia...Mutta voi varmaan leikkiä osan aikaa itsestäänkin, tarjoaa eri leluja kuin kotona. Ulkoilla voitte yhdessä, käydä kesän tapahtumissa. Sateella Hoplopissa tms sekä ostoskeskuksen leikkipaikoilla.
Oisko naapurissa samanikäistä lasta, voisivat leikkiä yhdessä.
Se "itsenäinen" leikki kestää maksimissaan kaksi minuuttia. Sitten kuuluukin "mummi!!!". Siinä kahdessa minuutissa ehtii juuri käymään vessassa.
Ei tässä iässä (55v), enää jaksa olla jatkuvasti lapsen käytettävissä. Varsinkin kun olisi muutakin elämää, joka vaatii huomiota
Tässä iässä (64v) 1- ja 3- vuotiaat ovat mummilla hoidossa 3 viikkoa, kun päiväkoti on kiinni! Äiti ja isä käyvät mummolasta töissä ja tulevat illalla tänne. Se muu elämä on nyt tauolla ja lähden lomalle tämän jälkeen.
Ei se ole väärin kieltäytyä. Kukin tietää itse sen, onko jaksamista tai halua hoitaa lapsen lapsia.
Minun äidille sisarukseni työnsivät lapsensa hoitoon ihan kyselemättä.
Kesälomiksi, jouluiksi, hiihtolomiksi, ja lähellään asuvat veljet roudas viikonloppuisinkin kakrunsa äitini riesaksi.
Äiti oli vieläpä leski. Siin on saanut pienituloinen syöttää eläkkeensä rajattomille lapsilleen ja lastenlasten suuhun.
Minun lastani mummo hoiti paljon, kun olin vaikeassa tilanteessa yksinhuoltaja. Kävin töissä ja opiskelin samaan aikaan, mummon apu oli välttämätöntä. Lapsi oli alakoululaisena kaikki viikonloput mummolla ja mummo varmasti väsynyt. Mutta nyt lapsen aikuistuttua heillä on tosi läheiset välit ja lapsi on mummon tukena ja apuna useasti, ei varmasti jää mummo yksin palvelutaloon. Oli valtavan tärkeää, että lapsella oli kaksi aikuista elämässään, kun isää ja isän puolen isovanhempia ei lapsi kiinnostanut lainkaan.