Oliko väärin kieltäytyä ottamasta lapsenlasta kesällä viikoksi hoitoon?
Minulla on vain kolmen viikon kesäloma, joka alkaa tämän päivän jälkeen.
Koska lomaa on vähän ja olen todella väsynyt töiden vuoksi, kieltäydyin ottamasta 4v lapsenlasta hoitoon viikoksi. Sanoin, että maksimissaan kaksi yötä käy, mutta enempää en jaksa.
Tuo kieltäytyminen ei ollut helppoa vaan vaati valtavasti henkistä voimaa kieltäytyä. Jotenkin on sellainen tunne, että olisi tavallaan velvollisuus hoitaa lasta kesälomalla.
Mites palstan muut isovanhemmat? Kuinka paljon hoidatte lapsenlapsia lomalla?
Kommentit (126)
Läheiset ja lämpimät välit isovanhemman ja lapsenlapsen välille voivat kehittyä vain, jos lapsenlapsi nauttii yhdessä vietetystä ajasta, ja kokee olonsa turvalliseksi isovanhemman seurassa.
Jos isovanhempi on väsynyt ja ärtyinen lapsenlasta hoitaessaan, jää siitä lapsenlapselle helposti ikävät muistot.
Eli ei se yhdessä vietetyn ajan määrä, vaan laatu.
Itse rakastin isoisääni, vaikka tapasin häntä lapsena hyvin harvoin ja yleensä vain lyhyen aikaa kerrallaan. Hän vaan oli niin hyvä tyyppi. Aikuisenakin kävin häntä tapaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole väärin, enkä olisi vanhempana tuollaisesta loukkaantunut.
Olisi kuitenkin tosi hienoa, jos jaksaisit jollain toisella tapaa luoda lämpimät suhteet lapsenlapsiisi. Me olemme olleet siinä onnekkaassa asemassa, että molemmat isovanhemmat ovat näin tehneet, ja on ilo nähdä, kun nyt aikuistumisen kynnyksellä olevat nuoret vapaaehtoisesti haluavat viettää isovanhempiensa kanssa aikaa. Itselläni ei ollut näin mutkattomia välejä isovanhempiin, vaikka hyvin tultiinkin toimeen.
Mitä ihmettä tarkoitat? Aloittaja ottaa lapsen kahdeksi yöksi. Se on paljon! Ja vielä nelivuotiaan kanssa.
Tarkoitan sitä mitä sanoin, eli on arvokasta jos aloittajalla on joku tapa luoda lämmin suhde lapsenlapsiinsa.
En kritisoinut tuota hoitopätkää mitenkään, eikä aloittaja itsekään kertonut miten yleensä viettää aikaa lapsen kanssa.
Elämä on. Siinä vaiheessa, kun sen esikoisesi saat et välttämättä tiedä monta isovanhempaasi on elossa ym. Olisi suotavaa, että sellainen jonninjoutava p, jauhaminen syyllistäminen ym. loppuisi. Toki vauva palsta on traumapurku polku, jos siitä saa happee. Hyvä niin:)
Miksi ihmeessä nykyään ei käytetä nuoria lapsenvahteina? Monen esim lukiolaisen saisi varmasti vahtimaan 4-vuotiasta pariksi viikoksi ja luultavasti lapsikin nauttisi nuoren virkeästä seurasta. Mummoilut sitten erikseen.
Kun pyydetään hoitamaan lapsenlapsia, ilmoitan tilaavani heille hoitajan kotiin ja maksavani sen. Kertaakaan ei ole kelvannut. Kuulemma ei ole lapsille hyväksi, kun on vieras hoitaja. Minä kun luulin että kyse oli tarpeesta saada lapsille hoitaja, ei lapsen tunteista.
Kolmen viikon loma voi olla palautumiseen aika lyhyt. Parin päivän yökyläily kuulostaa kivalta. Omat lapsenlapset ovat vaan yhden yön tänä kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Läheiset ja lämpimät välit isovanhemman ja lapsenlapsen välille voivat kehittyä vain, jos lapsenlapsi nauttii yhdessä vietetystä ajasta, ja kokee olonsa turvalliseksi isovanhemman seurassa.
Tämä on juuri näin. Mummot, jotka julistavat, että mummolassa on mummolan säännöt ja jättävät siihen vedoten nelivuotiaan ulkona yksikseen, saattavat luoda turvattomuuden tunnetta pienelle yökyläilijälle. Tutut rutiinit luovat turvaa, vaikka olisi poissa kotoa. Lämmöllä suhtautuva, aidosti lapsesta kiinnostunut, turvallinen isovanhempi pääsee osaksi lapsen kiintymystä loppuiäkseen.
Viikko on pitkä aika erossa vanhemmista. Nelivuotiaalle ikuisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kun pyydetään hoitamaan lapsenlapsia, ilmoitan tilaavani heille hoitajan kotiin ja maksavani sen. Kertaakaan ei ole kelvannut. Kuulemma ei ole lapsille hyväksi, kun on vieras hoitaja. Minä kun luulin että kyse oli tarpeesta saada lapsille hoitaja, ei lapsen tunteista.
Tässä ketjussa tosi moni tuntuu ajattelevan, että kyse on hoitotarpeesta, ja vielä ilmaisesta hoidosta. Näin vanhemman näkökulmasta arvostan kyllä enemmän sitä, että lapsella on isovanhemmat jotka haluavat viettää hänen kanssaan aikaa. Hoitajat hankitaan sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kylmäävä kommentti. Hoidon tarve ja lapsen turvallisuuden tunteen huomioiminen eivät sulje toisiaan pois.
Ei ole velvollisuutta, todellakaan. 1-2 yötä ok jos itse jaksaa.
Olen 54v ja töistä tosi väsynyt. Lomat on pätkissä. Minulla on neljä lasta ja siitä lähdetään, että yökylät on joskus, viikko ei ikinä.
Minun lapseni ei ole ollut tuntiakaan hoidossa miehen vanhemmilla. Minun vanhempieni luona olemme yhdessä olleet yötä, kun olemme käyneet kyseisen kaupungin riennoissa ja nähtävyyksillä, mutta lähtökohta on aina ollut se, että vain ja ainoastaan minä hoidan lastani koko kyläilyn ajan. Ei tulisi mieleenkään viedä lastani mihinkään yökyläilyihin vanhoille ihmisille ja jättää sinne heidän niskoilleen.
Meidän 4 vuotias leikkii itsekseen useita tunteja myös mummolassa, katsoo ohjelmaa ja äiti saa huilata. En ymmärrä miksi 4 v on vaativa ikä? Lasta voi kannustaa leikkimään myös yksin.
Yökylässä lapset eivät ole olleet juuri koskaan isovanhemmilla, mutta lyhyempiä tapaamisia ja tekemisiä on hyvin usein, asumme kaikki lähekkäin. Äidilläni on sellainen perussairaus, että ymmärrän oikein hyvin, että hän ei jaksa pitkiä aikoja kerrallaan. Miehen vanhemmat olivat jo lasten syntyessä iäkkäitä, joten kyläillään siellä aina perheenä.
En tietäisi mitään parempaa, kuin viettää kokonaisen viikon lapsenlapsen kanssa. Mutta olenkin jo eläkkeellä.
Olen 47v. varhaiskasvatuksen opettaja ja nyt 20v. tyttäreni saa lapsen. Ilman muuta haluan auttaa ja pysyä läheisissä väleissä, mutta totuuden nimissä työni on todella rankkaa ja jokainen lomapäivä jaksamisen kannalta tarpeen. Saa nähdä, miten pystyn tulevaisuudessa osallistumaan ja auttamaan uupumatta samalla itse.
Ymmärrän sua hyvin AP.
Nykyinen työelämä vie järjen ja sielun.
Vuosiloma on edes pieni keino selviytyä tästä ja tätä vuosilomaaakin työnantajat jakavat nykyään sen ruhtinaallisen 3 viikkoa.
Jos olisin sä, olisin laittanut samat rajat. Kyllä itsestä täytyy osata huoli pitää. Mun äiti oli vielä tiukasti työelämässä, kun omat lapset oli pieniä. Eivät meidän lapset siellä isommin olleet. Joskus reissattiin sinne viikonlopuksi perheenä. Joskus lapset olivat siellä porukalla pari päivää. Sen jälkeen lasten oli taas kiva tulla kotiin. Yleensä itse ne sieltä haettiin.
Vai oliko tämä kysymys taktinen? Kun kysyy viikkoa, voi saada ehkä edes kaksi päivää XD.
Kyllä lapsilla silti on hyvät välit mummin kanssa ja osaavat viestejä ja kuulumisia mummin kanssa vaihdella ihan oma-alotteisestikin.
Eikös 4-vuotiaalla ole ihanan hoitopaikka kun olemassa? Miksei se sinne voi mennä? Sillain ne muidenkin lapset on hoidettu. Ihan hyviä niistäkin lapsista tuli.
Aikoinaan mun äiti hoiti lapsenlasta kesälomalla viikon siten, että lapsi oli siellä n. 8h/päivä. Mä olin siihen oikein tyytyväinen, ei olisi tullut mieleenkään pyytää viikon mittaista yökyläilyä.
Äiti oli silloin alle 50v ja osa-aikatyössä, koko kesän lomalla.
Mikä on niin tärkeää että pitää työntää lapset viikoksi isovanhemmille hoitoon? Aika pitkä aika. Jopa ulkomaille voi ottaa lapset mukaan. Kun tekee lapsia niin on ilman muuta selvää että lapsia ei noin vaan työnnetä jonnekkin kun itseä sattuu huvittamaan. Itse en ollut koskaan hoidossa mummulassa. Naapurissa joskus kun äiti kävi kaupassa. Äiti oli kotiäitinä kun olin pieni, eikä koskaan huokaillut että saisipa penikoista lomaa.
Nämä ovat vähän sellaisia mitä kukakin elämältä haluaa asioita. Jos haluaa olla hyvin läheinen henkilö lapsenlapsilleen, niin silloin täytyy käyttää siihen paljon aikaansa. Jos ei taas nappaa ja elämässä on muuta, niin silloin tietenkin sanotaan ei käy ja ollaan ok sen kanssa, että lapsenlapset eivät tunne. Ja kaikkea siltä väliltä.
Minä sain paljon lastenhoitoapua äidiltäni ja aion olla samanlainen mummi itsekin.