Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toisesta ketjusta tuli mieleen jossa haukuttiin matkatilille joka kk 420€ säästävä, että mitä tässä on vikaa?

Vierailija
11.07.2025 |

Jos tulot 2200€/kk niin eiköhän niitä riitä muuhunkin kuin matkailuun?

Kuinka paljon sinä laitat rahaa sivuun matkailua varten? Eikö se parempi ole säästää etukäteen rahaa ja sitten reissun jälkeenkin on edelleen niitä säästöjä jäljellä, kuin että joutuisi matkan jälkeen lyhentämään luottokortti-, Klarna- ties mitä velkojaan pakosta?

Musta se on hienoa tulla reissusta kotiin, maksaa kaikki luottokortit nollille ja silti sen jälkeenkin löytää matkatililtään 2400€ seuraavan reissun pesämunaksi...

Kommentit (170)

Vierailija
81/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eikö se parempi ole säästää etukäteen rahaa ja sitten reissun jälkeenkin on edelleen niitä säästöjä jäljellä, kuin että joutuisi matkan jälkeen lyhentämään luottokortti-, Klarna- ties mitä velkojaan pakosta?" ENSIN sanot että kannattaa säästää ettei ole luottolaskua loman jälkeen, SITTEN:

"maksaa kaikki luottokortit nollille ja silti sen jälkeenkin löytää matkatililtään 2400€ seuraavan reissun pesämunaksi.".Tässä ei ole mitään järkeä, luotolla lomailla, sitten könttänä maksaa velka pois ja muka uutta taas...

Säästän joka kuukausi lomaa varten, ja käytän sen säästön lomalla. EI luottokortteja. loman jälkeen aloitan uudelleen säästämisen.

Esim kaikki bonusrahat menee "sijoituksiin" niistä käytän matkaan, ja "voitot" kanssa, pieniä ne on mutta...Ei todellakaan tarvii loman jälkeen miettiä syötyjä ruokia enää...

Tie

Ja lisään vielä että lomalle kannattaa kyllä ottaa mukaan useampi kortti ihan varmuuden vuoksi. Itselläni meni jostain syystä toisen kortin pin jumiin niin onneksi oli toisen pankin luottokortti Google Walletissa jolla pärjäsin loppuloman. Olisipa ollut aika surku puserossa olla vain yhden pankkikortin varassa jossain lomakohteessa eikä pysty ostamaan mitään.

Vierailija
82/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti pitää säästää etukäteen. Joissain pikavippimainoksissakin on annettu ymmärtää että tekstari vain meille ja kohta olet etelän lomakohteessa uima-altaalla pina colada kädessä. Näin on moni onneton kai tehnytkin kun meillä on hämmästyttävä määrä ihmisiä perinnän kohteina.

Täytyy muistaa, että vipeistä, lainoista ja luottokorttien luotoista maksetaan aina korko. Halvemmaksi tulee jos säästää itse rahat ja käyttää ne sitten siihen lomailuun. Luottokorttia (visa) voi käyttää reissussa, koska se on vakuutus väärinkäytöksiä vastaan, mutta luotto kannattaa hoitaa heti kotiin päästyä pois, niin siitä ei silloin mene korkoa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti pitää säästää etukäteen. Joissain pikavippimainoksissakin on annettu ymmärtää että tekstari vain meille ja kohta olet etelän lomakohteessa uima-altaalla pina colada kädessä. Näin on moni onneton kai tehnytkin kun meillä on hämmästyttävä määrä ihmisiä perinnän kohteina.

Täytyy muistaa, että vipeistä, lainoista ja luottokorttien luotoista maksetaan aina korko. Halvemmaksi tulee jos säästää itse rahat ja käyttää ne sitten siihen lomailuun. Luottokorttia (visa) voi käyttää reissussa, koska se on vakuutus väärinkäytöksiä vastaan, mutta luotto kannattaa hoitaa heti kotiin päästyä pois, niin siitä ei silloin mene korkoa 

Näin juuri. Yleensä ostan lennot ja hotellit jo monta kuukautta ennen reissua ja tietysti maksan heti vahvistamisen jälkeen ne pois mutta juurikin tuon peruutusturvan vuoksi kierrätän maksun luottokortilta. Sitten loman ostokset myös luottokortilta, lähinnä myös siksi että haluan kirjata käytetyn budjetin myöhemmin talteen niin sitten kun lomalta on palannut, pystyy heti samana/seuraavana päivänä lyhentämään luottokorttivelan nollille niistä matkasäästöistä ja siinä vaiheessa huomaa että kappas matkasäästöihin edelleen jäi seuraavaa reissua varten sievoinen pesämuna. 

Olisi ollut todella hullu ajatus ottaa nuo kaikki rahat / osa rahoista vaikka käteisenä mukaan ja sitten puljata niitä takaisin pankkiin kun koko budjetti ei mennytkään. Ei mulla viimeksi mennyt edes kyseiseselle reissulle ajateltu budjetti (1000) vaan puolet jäi käyttämättä kun mitään miellyttävää ostettavaa en löytänyt. Niin kyllä ne siellä matkatilillä pysyy tallessa seuraavalle reissullekin ja lyhensin vain sen luottokortilta käyttämäni 500 käytännössä heti kun kone oli laskeutunut Helsinki-Vantaalle.

Ja siis tilien kokonaissaldo 10000 joten siitä ei ollut kyse että rahan olemattomuuden vuoksi pitäisi käyttää luottokortteja/Klarnoja ja sitten loman jälkeen kiristää vyötä ja maksaa sitä velkaa takaisin.

Vierailija
84/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eikö se parempi ole säästää etukäteen rahaa ja sitten reissun jälkeenkin on edelleen niitä säästöjä jäljellä, kuin että joutuisi matkan jälkeen lyhentämään luottokortti-, Klarna- ties mitä velkojaan pakosta?" ENSIN sanot että kannattaa säästää ettei ole luottolaskua loman jälkeen, SITTEN:

"maksaa kaikki luottokortit nollille ja silti sen jälkeenkin löytää matkatililtään 2400€ seuraavan reissun pesämunaksi.".Tässä ei ole mitään järkeä, luotolla lomailla, sitten könttänä maksaa velka pois ja muka uutta taas...

Säästän joka kuukausi lomaa varten, ja käytän sen säästön lomalla. EI luottokortteja. loman jälkeen aloitan uudelleen säästämisen.

Esim kaikki bonusrahat menee "sijoituksiin" niistä käytän matkaan, ja "voitot" kanssa, pieniä ne on mutta...Ei todellakaan tarvii loman jälkeen miettiä syötyjä ruokia enää...

Tie

Pakko on maksaa pankkikortilla koska ei ole luottokorttia. 

Vierailija
85/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on maksaa pankkikortilla koska ei ole luottokorttia.  -> Sitten jää peruutus- ja väärinkäytösturva saamatta. Mitenköhän vaikka tänä kesänä kun Finnair perunut paljon lentoja? Onko rahat helpompi saada takaisin luottoyhtiöltä vai Finnairilta?

Vierailija
86/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on fiksumpaa kuin luotolla reissaaminen. Itse laitan matkatilille 700-1000 Euroa/kk. Nettopalkka 3300. Miehellä omat tulot ja mies ei säästä matkoihin. Meille matkustaminen on se juttu. Ja kyllä, olen matkustanut aikanaan työssäni paljon Aasiaa myöten ja vihasin sitä. Työmatkat on ihan pepusta. Mutta lomamatkat on kivoja. Se on meidän juttu. Joku muu tykkää jostain muusta. 

Teemme noilla säästetyillä rahoilla plus lomarahoilla kolme matkaa vuodessa. Ja näihin ei lasketa mitään ruotsinlaivoja tai Tallinnan reissuja. Jonkin verran matkustetaan myös osaperheenä. Nyt kesällä oltiin reissussa minä, mies ja poika (asuu kotona). Nyt syksyllä mies käy pojan kanssa reissussa ja minä tytön. Poika on 16 ja tyttö jo muuttanut omilleen, 20. Minä maksan, kun lähtee mun kaveriksi ja lähteehän tuo, kun kerran äiti maksaa.... Sopimus on, että minä maksan siirtymät, lennot, hotellit ja ruuat sekä sisäänpääsyt/retket. Shoppailunsa maksaa itse. Minusta on superkivaa mennä tytön kanssa. Hän osaa touhuta itsekseenkin matkoilla ja minä saatan jäädä katukahvilaan, kun tyttö tykkää kierrellä kauppoja. Menee sitten omia menojaan ja nähdään myöhemmin hotellilla tai jossain. Ei ole pakko olla 100% ajasta kiinni toisessa. Etelässä hän tykkää olla rannalla, minä altaalla. Menköön rannalle, minä jään altaalle. 

Vierailija
87/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitoin sivuun joka kk tietyn euromäärän. Olen arvioinut mitä maksaa vuodessa vakuutukset ja jaoin summan 12. Ystävä joutui hoitamaan kuolinpesää ja tajusin täysin tarpeetonta. Laskut ovat pieniä, maksan ne normaalisti palkasta. 

Olen jo vuosia tehnyt joka kk ylimääräisiä lyhennyksiä lainaan ja kuun vika pv tilillä on tonni rahaa. Eka pv tulee palkka, menee laina, pari pv myöhemmin vastike.

Olimme lomalla reissussa, joka tuli maksamaan melkoisesti. Huhtikuusta nykyiseen jätin joka kk tonnin lisää tilille, huhti, touko ja kesäkuu, heinäkuun alussa tililläni oli 4000 e. Luottokortit maksettu ja elokuussa sama jatkuu, eli tonni tilille. Keväällä myin koruja, ne rahat meni suoraan lisälyhennykseen

Vierailija
88/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, maksan matkat niillä rahoilla joita minulla on, en erikseen säästä matkoihin enkä etenkään ikimaailmassa velaksi.

Vierailija
89/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko on maksaa pankkikortilla koska ei ole luottokorttia.  -> Sitten jää peruutus- ja väärinkäytösturva saamatta. Mitenköhän vaikka tänä kesänä kun Finnair perunut paljon lentoja? Onko rahat helpompi saada takaisin luottoyhtiöltä vai Finnairilta?

Niin, että mä en saisi matkustaa ollenkaan? Ei mulla ole nyt ollut mitään reissua tiedossa, joten ei ole peruttuja lentoja. 

Olet kyllä ylimielinen kun alat määräämään toisten matkustamisesta.

Vierailija
90/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on fiksumpaa kuin luotolla reissaaminen. Itse laitan matkatilille 700-1000 Euroa/kk. Nettopalkka 3300. Miehellä omat tulot ja mies ei säästä matkoihin. Meille matkustaminen on se juttu. Ja kyllä, olen matkustanut aikanaan työssäni paljon Aasiaa myöten ja vihasin sitä. Työmatkat on ihan pepusta. Mutta lomamatkat on kivoja. Se on meidän juttu. Joku muu tykkää jostain muusta. 

Teemme noilla säästetyillä rahoilla plus lomarahoilla kolme matkaa vuodessa. Ja näihin ei lasketa mitään ruotsinlaivoja tai Tallinnan reissuja. Jonkin verran matkustetaan myös osaperheenä. Nyt kesällä oltiin reissussa minä, mies ja poika (asuu kotona). Nyt syksyllä mies käy pojan kanssa reissussa ja minä tytön. Poika on 16 ja tyttö jo muuttanut omilleen, 20. Minä maksan, kun lähtee mun kaveriksi ja lähteehän tuo, kun kerran äiti maksaa.... Sopimus on, että minä maksan siirtymät, lennot, hotellit ja ruuat sekä sisäänpääsyt/retket. Shoppailunsa maksaa

Meillä on sama systeemi, eli maksan lennot, hotellit ja muutaman retken per reissu ja sitten siellä reissussa aikuistunut lapsi pääosin maksaa omat ostoksensa mutta esim. metrolippuja ostellaan ristiin tai välillä kumpi vaan maksaa ruoat mutta yleensä ne menevät samasta laskusta kuitenkin. Lapsenikin on töissäkäyvä mutta en siltä henno häneltä veloittaa ihan kaikkea kun lähtee seuralaiseksi reissuun niin voisin maksella jopa enemmänkin hänenkin ostoksiaan :)

Vierailija
91/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, maksan matkat niillä rahoilla joita minulla on, en erikseen säästä matkoihin enkä etenkään ikimaailmassa velaksi.

Oletko tosiaan noin tyhmä? Katsos kun kaikilla ei ole rahaa asioihin ilman säästämistä. Vi tun tollo kun et tuon vertaa tajua.

Vierailija
92/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen matkasäästötili 😆 sijotan ylimääräiset ja käyttötililtä maksan matkat.

Vierailija
93/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että mä en saisi matkustaa ollenkaan? Ei mulla ole nyt ollut mitään reissua tiedossa, joten ei ole peruttuja lentoja. 

Enhän mä mitään määrää, kunhan selitin tuota omaa systeemiäni jota joku kyseenalaisti ettei saisi luottokortilla maksella _mitään_ kun viittasin luottokortti- ja Klarna-lyhennyksiin. Tulkitset aika lailla nyt omiasi. Ja se on totuus että et saa minkäänlaista matka- tai peruutusturvaa siihen lentolippuusi jos se on ostettu pankkikortilla luottokortin sijaan.

Vierailija
94/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosiaan noin tyhmä? Katsos kun kaikilla ei ole rahaa asioihin ilman säästämistä. Vi tun tollo kun et tuon vertaa tajua.

En ymmärrä, minullakin jää rahaa palkasta yli. Mutta ei minulla mitään matkasäästötiliä ole, maksetaanko siellä oleville rahoille jotain tuottoa?

Vierailija
95/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän mä mitään määrää, kunhan selitin tuota omaa systeemiäni jota joku kyseenalaisti ettei saisi luottokortilla maksella _mitään_ kun viittasin luottokortti- ja Klarna-lyhennyksiin. Tulkitset aika lailla nyt omiasi. Ja se on totuus että et saa minkäänlaista matka- tai peruutusturvaa siihen lentolippuusi jos se on ostettu pankkikortilla l

Et ole sitten kuullut erikseen ostettavasta matkavakuutuksesta? Tai kotivakuutuksen mukana tulevasta matkavakuutuksesta?

Lopeta tuo turvan soittaminen ja anna kaikkien halukkaiden matkustaa. Sä et siitä määrää.

Vierailija
96/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, minullakin jää rahaa palkasta yli. Mutta ei minulla mitään matkasäästötiliä ole, maksetaanko siellä oleville rahoille jotain tuottoa?

No kyllä itse asiassa säästötilille saa kuin saakin koron mutta tänä vuonna se on ollut paljon huonompi kuin viime vuonna

Vierailija
97/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vit tu sä olet tyhmä.

Vierailija
98/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Yleensä ostan lennot ja hotellit jo monta kuukautta ennen reissua ja tietysti maksan heti vahvistamisen jälkeen ne pois mutt

Me taas nimen omaan käytetään melkein pelkästään käteistä lomareissuilla (riippuu vähän kohteestakin, mutta useimmiten ollaan Kreikassa jossain), se mitä jää käytetään sitten täällä tai laitetaan lippaaseen odottamaan seuraavaa reissua. 

Vierailija
99/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haukuttu.

Siitä kritisoitiin, että sanoi 2200 euron netolla kuuluvansa pienituloisiin.

Vierailija
100/170 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän mä mitään määrää, kunhan selitin tuota omaa systeemiäni jota joku kyseenalaisti ettei saisi luottokortilla maksella _mitään_ kun viittasin luottokortti- ja Klarna-lyhennyksiin. Tulkitset aika lailla nyt omiasi. Ja se on totuus että et saa minkäänlaista matka- tai peruutusturvaa sii

Kuulostat ihan joltain rahvaalta Kela-rotalta?