Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toisesta ketjusta tuli mieleen jossa haukuttiin matkatilille joka kk 420€ säästävä, että mitä tässä on vikaa?

Vierailija
11.07.2025 |

Jos tulot 2200€/kk niin eiköhän niitä riitä muuhunkin kuin matkailuun?

Kuinka paljon sinä laitat rahaa sivuun matkailua varten? Eikö se parempi ole säästää etukäteen rahaa ja sitten reissun jälkeenkin on edelleen niitä säästöjä jäljellä, kuin että joutuisi matkan jälkeen lyhentämään luottokortti-, Klarna- ties mitä velkojaan pakosta?

Musta se on hienoa tulla reissusta kotiin, maksaa kaikki luottokortit nollille ja silti sen jälkeenkin löytää matkatililtään 2400€ seuraavan reissun pesämunaksi...

Kommentit (170)

Vierailija
41/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki raha mikä makaa jollain tilillä menettää arvoaan inflaation takia jatkuvasti. Minulla on aina kaikki tilit nollilla ja rahat tuottamassa.

Maksaahan sekin siirrellä niitä rahoja sijoitustileille ja sieltä pois jos kuitenkin käyttötarve on jatkuva kuten tämä matkailutili

Vierailija
42/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko hän, joka väitti olevansa pienituloinen (jota ei ole)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästän rahaa sijoituksiin ja erilliselle hupitilille joka siis on myös matkatili. Maksan matkat luottokortilla, ja sitten samantien luottokortin tyhjäksi. Luottokortilla on matkavakuutukset niin siksi.

Vierailija
44/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse säästin ja sijoitin aika kiukulla valmistumisen jälkeen muutamia vuosia. Asiaa auttoi, että tajusin dumpata kaikean korona-kuplan alussa ja ostaa uusiksi pohjalta. Sama juttu Ukrainen sodan alussa. Dumppasin tietyt sektorit pois viikkoa ennen hyökkäystä, kun riski alkoi kasvaa (seurasin muutaman ammattisijoittajan liikkeitä), ja ostin taas takaisin muutaman kk kuluttua pohjalta. 

Nyt reilu 60 000€ osakepääomalla tulee osinkoja n. 3000€ / netto / vv. Koska valtaosa tulee kotimaisista osakkeista, rahat pätkähtää aina keväisin. Siihen päälle lomaraha toukokuussa, joten tällä fyrkalla voi rahoittaa aina mukavan kesäloman - jos haluaa. Useimmiten tosin uudelleensijoitan valtaosan rahoista, koska sekin kumuloituu nopeasti vuosi vuodelta. 

Vierailija
45/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulot on 2200 euroa ja siitä laittaa aina matkatilille yli 400 euroa, niin siitä voi päätellä, että muihin säästöihin ei juuri rahaa menee. Mikäs siinä, jos haluaa käyttää kaikki rahat matkusteluun, mutta itse en tuollaisella suhteella säästäisi. Laittaisin vähemmän matkatilille ja enemmän rahastoihin, osakkeisiin ja muihin säästöihin. 

Ihan silkasta mielenkiinnosta, mihin sinä säästät? Säästämistä (ja toki varallisuuden kerryttämistä) nuo rahastot, osakkeet ja säästötkin on. Mutta onko tarkoitus nimenomaan kerryttää varallisuutta perittäväksi vai jotain käyttötarkoitusta varten? 

Vierailija
46/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole erillistä matkatiliä. Enkä ole koskaan jättänyt luottokortille mitään, eli maksetaan joka kuukausi kokonaan. Matkat maksetaan niistä normaaleista rahoista, mitä on tileillä. 

Mulla taas on moniin eri käyttötarkoituksiin eri tilejä, S-Pankissa ainakin niitä saa avata maksutta pilvin pimein ja on helpompi hahmottaa että tämä on laskutili ja tämä on matkatili ja tämä taas on puskuritili, tällä tilillä säästän asumisen remontteihin, tänne laitan autoon tarvitsevani rahat jne.

Itselläni on 2 tiliä; käyttö- ja säästötili. Säästötililtä menee isommat laskut (esim. vakuutukset, matkojen ostot luottokortilla) ja sinne siirrän aina välillä käyttötililtä ylimääräiset rahat. Säästötililtä otan isompiin menoihin rahaa eikä minulle oikein aukea, että miksi pitäisi olla erikseen autolle tai talolle oma tili.

Vierailija
47/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinkertaisintahan on vaan jättää käyttämättä se koko tili joka kerta kun sen saa ilman mitään erillisiä sitä tätä tota varten 'säästämiiä'. Aina on rahaa kun jotakin hauaa

Vierailija
48/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole erillistä matkatiliä. Enkä ole koskaan jättänyt luottokortille mitään, eli maksetaan joka kuukausi kokonaan. Matkat maksetaan niistä normaaleista rahoista, mitä on tileillä. 

Mulla taas on moniin eri käyttötarkoituksiin eri tilejä, S-Pankissa ainakin niitä saa avata maksutta pilvin pimein ja on helpompi hahmottaa että tämä on laskutili ja tämä on matkatili ja tämä taas on puskuritili, tällä tilillä säästän asumisen remontteihin, tänne laitan autoon tarvitsevani rahat jne.

Itselläni on 2 tiliä; käyttö- ja säästötili. Säästötililtä menee isommat laskut (esim. vakuutukset, matkojen ostot luottokortilla) ja sinne siirrän aina välillä käyttötililtä ylimääräiset rahat. Säästötililtä otan isompiin menoihin rahaa eikä minulle oikein aukea, että miksi pitäisi olla erikseen a

Siksi kun jos tietää että vuoden päästä tarvitsen vaikka kotivakuutukseen 100€ niin onhan se järkevää laittaa laskutilille 8,40 joka kuukausi kuin kerralla tuon 100€ ottaisi käyttörahoista. Jos useampi kallis meno tulee samalle kuukaudelle, voi käydä niin ettei rahat sitten riitäkään. Vaihtele tähän eri käyttökohteita ja summia mutta idea on sama.

Vierailija
49/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ siis oikeestiko toimit noin? Mietit vuoden etukäteen? 

Vierailija
50/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, mulla on kaikki menot säästettynä etukäteen, miksei olisi? Sitten jos nyt tulisi joku yllättävä vaikka hammaslääkäri, pystyn lainaamaan summan toiselta tililtä ja maksaa sinne erissä takaisin. Kätevää.

Vierailija
51/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, mulla on kaikki menot säästettynä etukäteen, miksei olisi? Sitten jos nyt tulisi joku yllättävä vaikka hammaslääkäri, pystyn lainaamaan summan toiselta tililtä ja maksaa sinne erissä takaisin. Kätevää.

OK, ehkä mä sit olen huomattavasti huolettomampi. Makselen sitä mukaa kun laskuja tulee, tietty ne auto- ja matkavakuutukset aina tietää tulevaksi mutta sieltä ne sitten vaan meneekin, osa op bonuksilla. Jokusen kerran vuodessa siirrän tuottotililtä käyttötileille isomman summan. 

Vierailija
52/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK, ehkä mä sit olen huomattavasti huolettomampi. Makselen sitä mukaa kun laskuja tulee, tietty ne auto- ja matkavakuutukset aina tietää tulevaksi mutta sieltä ne sitten vaan meneekin, osa op bonuksilla. Jokusen kerran vuodessa siirrän tuottotililtä käyttötileille isomman summan. 

Kerran kun tuon maksun koodaa, ne menee aika huolettomasti suoraveloituksella eikä tarvitse erikseen tuskailla mistä saa yhtäkkiä kasaan jonkun vuoden autoveron. Otin nyt esimerkiksi nimenomaan tuon autoveron koska sillä säästää pitkän pennin että maksaa koko vuoden maksut kerralla eikä mitä se lyhin maksuväli on, 3 kk välein? Niin siinä sitten itselleen säästää sen erotuksenkin.

Aika huolettomasti saa elellä kun kuukaudessa siirtyy 1/12 laskutilille josta sitten suoraveloituksella laskun maksukin.

Vierailija
53/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään vikaa ole. Pääsee nuorena monta kertaa upeille reissuille eikä tarvitse tinkiä majoituksen tai ruuan tasosta.

Tai sitten laittaa ne 60 vuodeksi indeksirahastoon, kärvistelee koko elämänsä ja joku muu kuin sinä käyttää ne kuitenkin matkusteluun ja elämänsä helpottamiseen.

Elämyksiin sijoittaminen on ihan yhtä validi strategia, koska rajan taakse ei saa kuollessan euroakaan mukaan.

Paljonko sä luulet matkustelun maksavan? 

Vierailija
54/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse säästin ja sijoitin aika kiukulla valmistumisen jälkeen muutamia vuosia. Asiaa auttoi, että tajusin dumpata kaikean korona-kuplan alussa ja ostaa uusiksi pohjalta. Sama juttu Ukrainen sodan alussa. Dumppasin tietyt sektorit pois viikkoa ennen hyökkäystä, kun riski alkoi kasvaa (seurasin muutaman ammattisijoittajan liikkeitä), ja ostin taas takaisin muutaman kk kuluttua pohjalta. 

Nyt reilu 60 000€ osakepääomalla tulee osinkoja n. 3000€ / netto / vv. Koska valtaosa tulee kotimaisista osakkeista, rahat pätkähtää aina keväisin. Siihen päälle lomaraha toukokuussa, joten tällä fyrkalla voi rahoittaa aina mukavan kesäloman - jos haluaa. Useimmiten tosin uudelleensijoitan valtaosan rahoista, koska sekin kumuloituu nopeasti vuosi vuodelta. 

Itse en kyllä raski sijoituksiani tai osinkojani käyttää johonkin matkaan. Siksi erillinen matkatili, mihin säästän.

Vierailija
55/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä raski sijoituksiani tai osinkojani käyttää johonkin matkaan. Siksi erillinen matkatili, mihin

Öh, osinkojen käyttöhän ei eroa mitenkään säästöjen käytöstä? Mitä lähempänä rahan saamista sen käyttää, sen parempi. Säästössä olevaa pääomaa nakertaa inflaatio. N. teoriassa. Käytännössä näin pienistä summista puhuttaessa asialla ei merkitystä. 

Samalla konseptilla laskut kannattaa maksaa vasta aivan viime hetkellä, koska etukäteen maksaminen on maksun saajan rahoittamista omalla pääomallasi. Jos pääomat ovat suuria, päivätason korollakin olisi merkitystä. Yksittäisen kansalaisen tapauksessa ei niinkään. 

Vierailija
56/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tileissä ajatuksena on myös itsellä, että helpompi seurata budjettia toteumaan. Tiedän, että meidän omakotitalossa peruskulut on 400€/kk, sis. vesi, jäte, vakuutus, kiinteistövero jne. Tämä summa menee joka kk tähän tarkoitukseen olevalle tillle. Välistä siellä on ylijäämää, koska vakuutus tai kiinteistövero tulee vain kerran vuodessa. Mutta on selvää, ettei niitä rahoja käytetä mihinkään muuhun. Muita vastaavia kulutilejä on lasten harrastukset, matkakassa (itse asiassa kaksi eri matkakassaa), talon korjausvaratili, autotili (sis. lyhennys että pääoman kerryttäminen aikanaan tapahtuvaa vaihtoa varten) jne.  Osa tileistä on itseasiassa nimettyjä osakesalkkuja. Tämä auttaa myös porfoliohallinnassa, kun pitkäaikaiseen (esim. talon korjausitli) voi laittaa enemmän riskiä (tuottopotentiaalia) kuin johonkin, minkä tiedä realisoivani muutaman vuoden päästä - en halua joutua pakkorealisoimaan koko tiliä laskumarkkinassa.

Mielestäni täysin normaalia taloudenhallintaa. Vapauttaa miettimästä raha-asioita, kun ne on kerran mietitty ja automatisoitu. 

Vierailija
57/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Minulla on käyttötili, laskutili, puskuritili ja reissutili. Tekee budjetin hahmottamisesta huomattavasti helpompaa, kun ei tarvitse laskeskella ostoksilla, että tässä kuussa menee vielä nämä ja nämä laskut ja tilillä on tämän verran rahaa, voinko ostaa tämän.

Vierailija
58/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä on säästää etukäteen jos matkoilla ehdottomasti haluaa. Summan voinee. Jokainen päättää itse. 

Minulla taas ei ole matkoille mitään hinkua, niin käytän sen summan joka kuu nostaakseni arkielämäni tasoa. En saa enkä tarvitse paris kallista törsäysviikkoa kerran vuodessa, elämäni on kivaa joka päivä.

Niin ja matkustelevilla on kivaa vain sen pari viikkoa mitä ovat lomareissulla? Jokaisen lomamatka on järjetöntä törsäämistä?

Vierailija
59/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Minulla on käyttötili, laskutili, puskuritili ja reissutili. Tekee budjetin hahmottamisesta huomattavasti helpompaa, kun ei tarvitse laskeskella ostoksilla, että tässä kuussa menee vielä nämä ja nämä laskut ja tilillä on tämän verran rahaa, voinko ostaa tämän.

Niinpä, näkeehän yhteissumman kuitenkin verkkopankista että lämmittäähän se kun tietää säästöjä olevan yhteensä vaikka 8800€ mutta ne on tosiaan jaoteltu eri tileille ja joilta laskunmaksut ym menevät suoraveloitteisesti suit sait ilman että itse täytyy tehdäm itään. Huoletonta ja helppoa. Mielestäni se ei olisi huoletonta jos täytyisi ensinnäkin muistella milloin tulee jokin tietty iso lasku ja sitten stressata riittääkö rahat sen maksamiseen.

Vierailija
60/170 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä on säästää etukäteen jos matkoilla ehdottomasti haluaa. Summan voinee. Jokainen päättää itse. 

Minulla taas ei ole matkoille mitään hinkua, niin käytän sen summan joka kuu nostaakseni arkielämäni tasoa. En saa enkä tarvitse paris kallista törsäysviikkoa kerran vuodessa, elämäni on kivaa joka päivä.

Niin ja matkustelevilla on kivaa vain sen pari viikkoa mitä ovat lomareissulla? Jokaisen lomamatka on järjetöntä törsäämistä?

Aika yksinkertaista tuudittautua tuollaiseen uskoon vain siksi ettei itse matkustele :D