Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko äitinä itsekäs

Vierailija
09.07.2025 |

Mitä mieltä jos 1kk  ikäisen lapsen äiti lähtee vuorokaudeksi musiikkikeikalle kaverinsa kanssa? Päihteettömälle sellaiselle tietenkin. Isä jää lapsen kanssa kotiin. Lapsi juo maitoa pullosta. 

Kommentit (257)

Vierailija
101/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei. Ensisijainen hoitaja on käsite, jolla tarkoitetaan ihmistä, joka ensisijaisesti hoitaa lasta. Se henkilö ei muutu. Jos se hlö on isä, isä hoitaa joka päivä lasta ensisijaisesti. Jos se on sosiaalihenkilö, hän hoitaa ensisijaisesti lasta joka päivä. Jos se on äiti, hän hoitaa lasta ensisijaisesti joka päivä. Jos äiti on ollut ensisijainen hoitaja, tämä ei yhtäkkiä yhdeksi vuorokaudeksi lakkaa olemasta sitä lapsen näkökulmasta."

Kuka ensisijainen hoitaja on, jos äiti ja isä osallistuvat vauvan hoitamiseen yhtä paljon? 🤔

Tuleeko vauvalle paha mieli, jos enemmän hoitavalla onkin munat?

Kysy kehityspsykologilta. :) Ikävä kyllä minä en pysty muuttamaan asioita. 

Eli et tiedä mistä puhut. Muutenhan olisit vastannut ;) -eri

Minulla ei ole mitään velvollisuutta olla täällä vastailemassa ja vänkäämässä vänkääjien kanssa. Osaat varmaan ihan googlatakin tai käyttää vaikka tekoälyä. Avainsanat kun ladot, saat kyllä ihan itse selville.

Vierailija
102/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu (äiti) lähti lapsensa ristiäisistä baariin, sille tielle jäi. Isästä tuli YH 2kk ikäiselle vauvalle. En tarkoita, että naisen pitäisi linnottautua vauvan kanssa kotiin, mutta vielä kannattaisi miettiä näitä "festareille" menoa, jos kotona alle vuoden ikäinen lapsi. Nyt kun jyllää vielä adenosta koronaan taudit. No, jokainen tyylillään.

Kyllä, kun yhden kerran käy festareilla = ei hoida enää koskaan lasta!!!! Ja jos joudut onnettomuuteen, niin sun lapsen elämä on pilalla, koska et hoitanut sitä yli 12 tuntiin!! Kiintymyssuhde pilalla! Vain äiti voi olla hoitamassa lasta!!!

No ei ole mikään pakollinen meno, kun lapsi on noin pieni, ei kannata hankkia, jos tollaset prioriteetit.

Sinun hyväksymisestä se onkin kiinni miten ihmiset elävät :D oikeasti huhhuh...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos äiti joutuu, vaikka sairaalaan tai muuta sen hyväksyn, ja silloinkin lapsi pyritään tuomaan sinne mahdollisuuksien mukaan kontaktiin, jos tilanne sallii.

Puuttuu loogisuus tuosta vastauksestasi.

Vierailija
104/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla ei ole mitään velvollisuutta olla täällä vastailemassa ja vänkäämässä vänkääjien kanssa. Osaat varmaan ihan googlatakin tai käyttää vaikka tekoälyä. Avainsanat kun ladot, saat kyllä ihan itse selville."

Ihan perus vastaus ihmiseltä, joka ei tiedä mistä puhuu. Muutenhan olisit jo kirjoittanut vastauksen, mutta sen sijaan vänkkäät ja väittelet vastaan ;)

Vierailija
105/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että tekeekö ikäni että ajattelen niikun ajattelen. Ehkäpä jos lapseni olisi pieniä niin ajattelisin toisin.

Tietysti äiti/lapsiyhteys on todella tärkeä.

Mutta myös isä/lapsiyhteyttä tulee tukea.

Voisitte nyt ennen testata että isä olisi lapsen kanssa ilman sinua parikin tuntia.

Sais järkätä yksin syöttämisen ja hoidon. Myös olisi hyvä kun yhden jön ottais täysvastuun ilman että sun tarttis nousta ja tehä mitään.

Jos isä menis ihan solmuun niin kannattaa siirtää edemmäksi.

Vierailija
106/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuvauvat vain saavat herkästi huutokohtauksia. Kyllä ne ymmärtävät, jos hoitajana onkin joku muu kuin äiti. Reaktiot ovat sitten, mitä ovat. Muistan, kun olimme kolme viikkoa mökillä ja sieltä palattua alle 3 kuukauden ikäinen vauva sai loputtomalta tuntuvan huutokohtauksen. Säikähti sitä, kun asunto olikin erinäköinen kuin mökki. Mökille mennessä ei reagoinut.

Vierailija
107/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta ja kaikissa synnytyksissä on tullut komplikaatioita että synnytyssalista on päädytty suoraan leikkuriin. Lapset jääneet henkilökunnan hoiviin.

Tarkkaan en kellottanut mutta varmasti sen vuorokauden ainakin olin lapsista erossa.

Mutta ei hätää, koska syy oli asiallinen, lapset eivät menneet pilalle. Jos olisin tosiasiassa ollut konsertissa, olisi toivo menetetty iäksi. Poissaolon syy siis ratkaisee.

T. Äiti85

Vierailija
108/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuvauvat vain saavat herkästi huutokohtauksia. Kyllä ne ymmärtävät, jos hoitajana onkin joku muu kuin äiti. Reaktiot ovat sitten, mitä ovat. Muistan, kun olimme kolme viikkoa mökillä ja sieltä palattua alle 3 kuukauden ikäinen vauva sai loputtomalta tuntuvan huutokohtauksen. Säikähti sitä, kun asunto olikin erinäköinen kuin mökki. Mökille mennessä ei reagoinut.

No helposti ne vauvat traumatisoituvat. Mitenkäs te sitä vauvaa käytätte yhtään missään muualla, kuin kotona jos noin nopeasti alkaa huutamaan ja koko kehitys menee pihalle? Eikai sitä voi uloskaan viedä, kun on ihan erinäköinen, kuin koti!

Vierailija
109/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: "Alussa yksi kiintymyssuhde on ylitse muiden, ja sen toinen osapuoli on tavallisesti äiti. Hän voi olla myös isä, isoäiti tai adoptioäiti aikuisen status sinänsä on vauvalle yhdentekevä. Rinnalle nousee myöhemmin muita tärkeitä ihmisiä, mutta pienen lapsen maailmaan ei mahdu kovin monta kiintymyskohdetta." https://www.terveyskirjasto.fi/pla00003

Naurattaa :D Luetteko noita linkkejä, mitä jaatte? Tuohan ei vastaa lainkaan voiko isä ja äiti olla kummatkin ensisijaisia hoitajia SEKÄ se vastaa, ettei siellä ole mitään tutkittua määritelmää sille kuinka kauan vauvan luota voi olla poissa, että se vaikuttaa negatiivisesti lapsen kiintymyssuhteeseen.

Mitä kohtaa et ymmärrä ekassa virkkeessä? 😅 Alussa 1 suhde on ylitse muiden. 1 suhde, jossa on 2 osapuolta, joista toinen on lapsi ja toinen on vanhempi. Kehityspsykologinen näkökulms on, että ei ole samaan aikaan kahta ensisijaista hoitajaa, ja kuukauden ikäinen voi turvallisesti olla tunnin erossa ensisijaisesta hoitajastaan.

Vierailija
110/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei. Ensisijainen hoitaja on käsite, jolla tarkoitetaan ihmistä, joka ensisijaisesti hoitaa lasta. Se henkilö ei muutu. Jos se hlö on isä, isä hoitaa joka päivä lasta ensisijaisesti. Jos se on sosiaalihenkilö, hän hoitaa ensisijaisesti lasta joka päivä. Jos se on äiti, hän hoitaa lasta ensisijaisesti joka päivä. Jos äiti on ollut ensisijainen hoitaja, tämä ei yhtäkkiä yhdeksi vuorokaudeksi lakkaa olemasta sitä lapsen näkökulmasta."

Kuka ensisijainen hoitaja on, jos äiti ja isä osallistuvat vauvan hoitamiseen yhtä paljon? 🤔

Tuleeko vauvalle paha mieli, jos enemmän hoitavalla onkin munat?

Kysy kehityspsykologilta. :) Ikävä kyllä minä en pysty muuttamaan asioita. 

Eli et tiedä mistä puhut. Muutenhan olisit vast

Laitoin avainsanaksi ladot, tuli vaan jotain heinälatoja ja Juhani palmun tauluja ja toisella sivulla itänaapurin autokantaa...

Vierailija
111/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri äiti? Kyllä ne ymmärtävät isänkin päälle ihan yhtä hyvin, JOS isä osallistuu alusta asti aktiivisesti. Näin ainakin meillä. 

Vierailija
112/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä kirjoitti että "mikäs siinä, jos se isälle sopii." Vau. Siis just näin. Koska se isä on joku outo uloke siinä huushollissa ja tekee, jos sopii. Ilmankos täällä aina ulistaan miesvauvoista - tällä tavallahan niitä luodaan. Annetaan heille vapaus osallistua, jos haluavat. Eikös se nyt helvetti mene niin että se vanhemmuus on 50 prossaa miehen ja 50 prossaa naisen tonttia. Kukaan ei täällä ulisisi, jos isimies lähtisi keikalle ja äippyli mytyn kans kotiin. 

Vierailija
113/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme lasta ja kaikissa synnytyksissä on tullut komplikaatioita että synnytyssalista on päädytty suoraan leikkuriin. Lapset jääneet henkilökunnan hoiviin.

Tarkkaan en kellottanut mutta varmasti sen vuorokauden ainakin olin lapsista erossa.

Mutta ei hätää, koska syy oli asiallinen, lapset eivät menneet pilalle. Jos olisin tosiasiassa ollut konsertissa, olisi toivo menetetty iäksi. Poissaolon syy siis ratkaisee.

T. Äiti85

Näin se on. Ja jos et ole lapsellesi laulamassa ja esittelemässä värejä joka päivä, niin koko kehitys on pilalla.

Myöskään kotoa ei lasta saa mihinkään viedä, kun traumatisoituu, kun ei olekkaan enää tutussa ja turvallisessa kodissa.

Vierailija
114/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: "Minulla ei ole mitään velvollisuutta olla täällä vastailemassa ja vänkäämässä vänkääjien kanssa. Osaat varmaan ihan googlatakin tai käyttää vaikka tekoälyä. Avainsanat kun ladot, saat kyllä ihan itse selville." Ihan perus vastaus ihmiseltä, joka ei tiedä mistä puhuu. Muutenhan olisit jo kirjoittanut vastauksen, mutta sen sijaan vänkkäät ja väittelet vastaan ;)

Saat itse tehdä työn. En ole vastausautomaatti vaan kunnollinen ihminen. Mutta sinä olet provo ja lähdenpä tästä nyt muihin puuhiin. 

Vierailija
115/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin että tekeekö ikäni että ajattelen niikun ajattelen. Ehkäpä jos lapseni olisi pieniä niin ajattelisin toisin.

Tietysti äiti/lapsiyhteys on todella tärkeä.

Mutta myös isä/lapsiyhteyttä tulee tukea.

Voisitte nyt ennen testata että isä olisi lapsen kanssa ilman sinua parikin tuntia.

Sais järkätä yksin syöttämisen ja hoidon. Myös olisi hyvä kun yhden jön ottais täysvastuun ilman että sun tarttis nousta ja tehä mitään.

Jos isä menis ihan solmuun niin kannattaa siirtää edemmäksi.

Teettekö te naiset lapsia jonkun keharin tai lapsen kanssa, vai miksi teidän miehet on sellaisia että niitä pitää vahtia ja valvoa, osaavatko olla vauvan kanssa? Jumankauta jos mies on aikuinen, eikä osaa oman vauvansa kanssa olla niin luiskaan moinen lapanen!

Vierailija
116/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se isä ei välttämättä kestä sitä loputonta huutoa. Kyllä tuo mökiltätulohuuto oli shokki itsellenikin. Ei mikään mukava tilanne tuoreelle äidille.

Vierailija
117/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin avainsanaksi ladot, tuli vaan jotain heinälatoja ja Juhani palmun tauluja ja toisella sivulla itänaapurin autokantaa...

Apua mä repesin nauramaan niin kovasti, että lenti vedet pöydälle

Vierailija
118/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se isä ei välttämättä kestä sitä loputonta huutoa. Kyllä tuo mökiltätulohuuto oli shokki itsellenikin. Ei mikään mukava tilanne tuoreelle äidille.

Äitikö sitten aina kestää? Lopeta jo tuo isien vähättely!

Vierailija
119/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko yllätyksenä että vauvat itkee? Vau.

Vierailija
120/257 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: "Minulla ei ole mitään velvollisuutta olla täällä vastailemassa ja vänkäämässä vänkääjien kanssa. Osaat varmaan ihan googlatakin tai käyttää vaikka tekoälyä. Avainsanat kun ladot, saat kyllä ihan itse selville." Ihan perus vastaus ihmiseltä, joka ei tiedä mistä puhuu. Muutenhan olisit jo kirjoittanut vastauksen, mutta sen sijaan vänkkäät ja väittelet vastaan ;)

Saat itse tehdä työn. En ole vastausautomaatti vaan kunnollinen ihminen. Mutta sinä olet provo ja lähdenpä tästä nyt muihin puuhiin. 

Hyvä että lähdet, niin loppuu väärän tiedon levittäminen täällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi