Olenko äitinä itsekäs
Mitä mieltä jos 1kk ikäisen lapsen äiti lähtee vuorokaudeksi musiikkikeikalle kaverinsa kanssa? Päihteettömälle sellaiselle tietenkin. Isä jää lapsen kanssa kotiin. Lapsi juo maitoa pullosta.
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
"Onko vauvan isä ollut vauvan kanssa yhtä yhdeksän kuukauden ajan? Ehkä siksi ketään ei kiinnosta, ja mitä vaan ei ole järkevää tasa-arvon nimissä vaatia"
Uusi ihminen se on äidillekin ulos tullessaan ja häneen täytyy tutustua. Vanhemmuuteen kasvetaan ajan myötä.
Tietysti jos sysää isän tästä syrjään, niin tietäähän sen, miten siinä käy..
Pointtina ei ollutkaan äiti ja hänen tutustumiset, vaan vauva ja keneen hän on ja miten hyvin tutustunut. Se vauva on ollut äidissä, eli äiti on vauvalle jokseenkin olennaisempi, varsinkin mitä nuoremmasta vauvasta kyse
Vierailija kirjoitti:
Palsta on täynnä ensimmäisen vauvan jälkeen kotiin jämähtäneitä ja kymmeniä kiloja lihonneita av-mammoja, jotka eivät käy enää missään muualla kuin s-marketissa croksit jalassa. Mitä vastauksia odotit ap? 🤪🤣
Vuorokauden poissaolo ja kotiin jämähtäminen ei ole ainoat vaihtoehdot. Äiti voi käydä muutaman tunnin harrastuksissa tmv, mutta kyllä vuorokausi pois kuukauden ikäisen vauvan luota on liikaa.
Imetätkö? Jos kyllä, niin voi olla tukalat oltavat ja pitää lypsää rinnat tyhjiksi monta kertaa vuorokauden aikana. Jos et, niin sitten ei sen suhteen ongelmaa, eikä tarvitse pumpata maitoa varastoon poissaolon ajaksi.
Itse en olisi pystynyt olemaan vauvasta erossa kuin korkeintaan pari tuntia kerrallaan, mutta en sinänsä näe ylitsepääsemätöntä ongelmaa asiassa jos kerran isä on luotettava ja läheinen vauvalle.
Sen olen huomannut että keskimäärin miehet antaa vauvan herkemmin huutaa yksinään ja pidempään eivätkä hoivaa samalla tavalla kuin äidit, toivottavasti ap:n mies oikeasti vastaa vauvan tarpeisiin ja herää yölläkin ruokkimaan ja lohduttamaan aina kun vauva sitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palsta on täynnä ensimmäisen vauvan jälkeen kotiin jämähtäneitä ja kymmeniä kiloja lihonneita av-mammoja, jotka eivät käy enää missään muualla kuin s-marketissa croksit jalassa. Mitä vastauksia odotit ap? 🤪🤣
Vuorokauden poissaolo ja kotiin jämähtäminen ei ole ainoat vaihtoehdot. Äiti voi käydä muutaman tunnin harrastuksissa tmv, mutta kyllä vuorokausi pois kuukauden ikäisen vauvan luota on liikaa.
Voiko isä olla vuorokauden pois? Jos siis nyt mietitään nykypäivänä aika yleistä tilannetta, että isä on myös siellä kotona sen lähes kuukauden vauvan syntymän jälkeen ja antaa myös pullosta maitoa ja on tasavertainen vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Imetätkö? Jos kyllä, niin voi olla tukalat oltavat ja pitää lypsää rinnat tyhjiksi monta kertaa vuorokauden aikana. Jos et, niin sitten ei sen suhteen ongelmaa, eikä tarvitse pumpata maitoa varastoon poissaolon ajaksi.
Itse en olisi pystynyt olemaan vauvasta erossa kuin korkeintaan pari tuntia kerrallaan, mutta en sinänsä näe ylitsepääsemätöntä ongelmaa asiassa jos kerran isä on luotettava ja läheinen vauvalle.
Sen olen huomannut että keskimäärin miehet antaa vauvan herkemmin huutaa yksinään ja pidempään eivätkä hoivaa samalla tavalla kuin äidit, toivottavasti ap:n mies oikeasti vastaa vauvan tarpeisiin ja herää yölläkin ruokkimaan ja lohduttamaan aina kun vauva sitä tarvitsee.
Siis missä perheissä olet ollut näkemässä ja kokemassa, että voit oikein tilastoida kuinka keskimäärin mies antaa vauvan huutaa yksinään eivätkä hoida samalla tavalla? Jos olet valinnut miehesi huonosti, niin se ei tarkoita sitä, että kaikki miehet olisivat huonoja isejä! Myöskään kaikki äidit eivät ole mitään ylivertaisia pyhimyksiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mummini hoiti serkkuani vauvana, niin serkku ei suostunut juomaan pullosta yhtään mitään. Ei suostunut syömään. Eikä tosiaan edes ollut vain kuukauden ikäinen vaan jo isompi vauva. Koskaan ei tiedä, miten vauva uuteen tilanteeseen reagoi. Siksi sen tilanteen on syytä kestää paljon vähemmän aikaa kuin vuorokauden. Totuttelua tehdään vähitellen. Lapsettoman ei kannata neuvoa, koska hänellä ei ole vauvan käytöksestä minkäänlaisia kokemuksia.
Mummi nyt on ihan eri asia kuin isä, joka asuu samassa taloudessa. Haloo!
Ei vauva välttämättä isänkään antamasta pullosta suostu juomaan. Meillä ei kumpikaan vauva suostunut juomaan pullosta ollenkaan, vaikka olisi ollut kova nälkä. Kyllä se kannattaa etukäteen aina varmistaa, että vauva tositilanteessa suostuu pulloruokintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mummini hoiti serkkuani vauvana, niin serkku ei suostunut juomaan pullosta yhtään mitään. Ei suostunut syömään. Eikä tosiaan edes ollut vain kuukauden ikäinen vaan jo isompi vauva. Koskaan ei tiedä, miten vauva uuteen tilanteeseen reagoi. Siksi sen tilanteen on syytä kestää paljon vähemmän aikaa kuin vuorokauden. Totuttelua tehdään vähitellen. Lapsettoman ei kannata neuvoa, koska hänellä ei ole vauvan käytöksestä minkäänlaisia kokemuksia.
Ei vauva välttämättä isänkään antamasta pullosta suostu juomaan. Meillä ei kumpikaan vauva suostunut juomaan pullosta ollenkaan, vaikka olisi ollut kova nälkä. Kyllä se kannattaa etukäteen aina varmistaa, että vauva tositilanteessa suostuu pulloruokintaan.
Mistä niin päättelit, että ap ei ole näin tehnyt? Hänhän kertoi, että vauva syö pullosta eli todennäköisesti se isäkin ruokkii lastansa!
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä kysymys siitä onko lapsi isänsä kanssa niin super läheinen, että hän on ihan samantasoinen hoitaja kuin äiti. Onko ollut isän kanssa monia tunteja kahden ihan hyvin. Jos joo, niin parempihan se vaan on että äiti voi ottaa omaakin aikaa.
Kuukauden ikäisen kanssa ei kukaan ole super läheinen, minun nuorin oli elämänsä ensimmäiset kolme viikkoa teholla. Ei oltu super läheisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vauva välttämättä isänkään antamasta pullosta suostu juomaan. Meillä ei kumpikaan vauva suostunut juomaan pullosta ollenkaan, vaikka olisi ollut kova nälkä. Kyllä se kannattaa etukäteen aina varmistaa, että vauva tositilanteessa
Vastasin tuohon kommenttiin.
Ap, miksi et imetä? Näkee tässä taas prioriteetit. Vauvaa ruokitaan korvikkeilla, kun ei viitsitä ruokkia äidinmaidolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vauva välttämättä isänkään antamasta pullosta suostu juomaan. Meillä ei kumpikaan vauva suostunut juomaan pullosta ollenkaan, vaikka olisi ollut kova nälkä. Kyllä se kannattaa et
Eli vastasit minulle. Minä kirjoitin, että mummu on eri asia kuin isä, kun se jolle vastasin kertoi jostain kuinka mummun syöttämänä vauva ei juonut pullosta... Ap on kirjoittanut, että vauva syö pullosta ja näin ollen ihan oletuksena, että molemmat vanhemmat syöttävät.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi et imetä? Näkee tässä taas prioriteetit. Vauvaa ruokitaan korvikkeilla, kun ei viitsitä ruokkia äidinmaidolla.
Huhhuh. Oletko kuullut maidon pumppaamisesta? Lisäksi sitä joutuu joskus korvikettakin antamaan erinäisistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen olen huomannut että keskimäärin miehet antaa vauvan herkemmin huutaa yksinään ja pidempään eivätkä hoivaa samalla tavalla kuin äidit, toivottavasti ap:n mies oikeasti vastaa vauvan tarpeisiin ja herää yölläkin ruokkimaan ja lohduttamaan aina kun vauva sitä tarvitsee.Siis missä perheissä olet ollut näkemässä ja kokemassa, että voit oikein tilastoida kuinka keskimäärin mies antaa vauvan huutaa yksinään eivätkä hoida samalla t
No olen kyllä lukemattomia kertoja nähnyt kaupassa, leikkipuistossa ym. miten mies räplää kännykkää sokeana ja kuurona kaikelle muulle samalla kun vauva rääkyy täysillä vaunuissa. Lähes kaikki kaverit ja työkaverit on myös asiasta puhuttaessa sanoneet että mies nukkuu niin sikeästi ettei herää kun vauva itkee yöllä. Tälläkin palstalla on vähän väliä ketjuja joissa äiti miettii että voiko olla hetken poissa kotoa kun mies antaa vauvan vain huutaa eikä muista ruokkia tai vaihtaa vaippaa. Ei ole kaikki äiditkään ihan ajan tasalla vauvan tarpeista, mutta ne hormonit herkistää ihan eri tavalla vauvan tarpeille verrattuna isään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen olen huomannut että keskimäärin miehet antaa vauvan herkemmin huutaa yksinään ja pidempään eivätkä hoivaa samalla tavalla kuin äidit, toivottavasti ap:n mies oikeasti vastaa vauvan tarpeisiin ja herää yölläkin ruokkimaan ja lohduttamaan aina kun vauva sitä tarvitsee.Siis missä perheissä olet ollut näkemässä ja kokemassa, että voit oikein tilastoida kuinka keskimäärin mies anta
Vai niin ja joku toinen sitten taas sättii kuinka äiti vaan kyttää puhelinta ja vauva rääkyy vieressä. Täytyy kyllä sanoa, että minä olen todella sikeäuninen ollut aina ja useita kertoja vauva-aikana mieheni on tökkinyt minua hereille, kun vauva itkee (pääasiassa imetin öisin, mutta mieskin antoi välillä pullosta). Että en nyt lähtisi yleistämään ja ylistämään vaan äitejä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen olen huomannut että keskimäärin miehet antaa vauvan herkemmin huutaa yksinään ja pidempään eivätkä hoivaa samalla tavalla kuin äidit, toivottavasti ap:n mies oikeasti vastaa vauvan tarpeisiin ja herää yölläkin ruokkimaan ja lohduttamaan aina kun vauva sitä tarvitsee.Siis missä perheissä olet ollut näkemässä ja kokemassa, että v
No hyvä että osasit lukea oikein, koska just sillä laillahan mä kirjoitin että KAIKKI miehet on ihan surkeita isiä ja KAIKKI äidit on ihan huippuja ja ainoita oikeita vanhempia 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen olen huomannut että keskimäärin miehet antaa vauvan herkemmin huutaa yksinään ja pidempään eivätkä hoivaa samalla tavalla kuin äidit, toivottavasti ap:n mies oikeasti vastaa vauvan tarpeisiin ja herää yölläkin ruokkimaan ja lohduttamaan aina kun vauva sitä tarvitsee.Siis missä perh
No, oli kyllä aikalailla miehiä vähätteleviä ajatuksia sinulla. Eli et näe isää ja äitiä tasavertaisina vanhempina, mitä he kyllä todellisuudessa nykypäivänä ovat useinkin. On niitä mätämunia aina joukossa, mutta jotenkin sinun ensisijainen ajatus on, että äidit ovat parempia ja isät eivät pärjää.
Täällä nyt lähti aika monella laukalle. Ei täällä sanottu, että äidin pitää kahliutua kotiinsa vauvan kanssa koko vauva-ajaksi. Puhe oli vuorokauden kestävästä erosta, kun vauva on vasta kuukauden ikäinen. Tuohon nimenomaiseen kysymykseen oma ja monen muunkin vastaus on ei, se ei ole hyvä idea. Sen sijaan parin tunnin kahvilassa käynti ilman vauvaa on täysin ok jo tuossa vaiheessa. Mitä vanhempi lapsi, sitä pidempään äiti - ja isä - voi olla yhtäjaksoisesti pois lapsen luota.
Ei lapsi pidä siitäkään, jos isä yhtäkkiä katoaa vuorokaudeksi jonnekin sen jälkeen, kun on hoitanut lasta intensiivisesti nuo ensimmäiset viikot. Eli kyllä tuo sama pätee isäänkin. Tosin yleensä jompikumpi tai molemmat käy töissä ja siitä tulee väistämättä monen tunnin ero. Yli vuorokausi on kuitenkin eri asia noin pienen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tissimaitoa antavat juurikin hoikistuvat. Oma lapseni on jo aikuinen ja olen yhtä hoikka kuin teininä. Ei tehnyt mieli festareille vauvan ollessa 1kk, mutta ei kyllä tee nytkään.
Ai joo muistakaapa tytöt tämä, että kropan pitää olla synnytyksen jälkeen vielä timmissä kunnossa, vaikka aikaa itsestä huolehtimiseen ei itsekkäästi tietenkään saa uhrata.
Aikaa on huolehtia itsestä, kun käy päivittäin vauvan kanssa vaunulenkillä. Raskausaikana ei syödä kahden edestä eikä elämässä lohduteta itseä herkuilla.
No mulle ei sektion jälkeen vaunulenkki ollut mahdollinen moneen viikkoon. Ehtii sitä pitää kunnostaan - saati ulkonäöstään - huolta myöhemminkin. Plus hormonit saattavat saada syömään tavallista enemmän. Itse lihoin joka lapsen jälkeen alussa, kun oli niin kertakaikkisen kova nälkä. Sitten se meni ohi ja lihominenkin loppui kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt lähti aika monella laukalle. Ei täällä sanottu, että äidin pitää kahliutua kotiinsa vauvan kanssa koko vauva-ajaksi. Puhe oli vuorokauden kestävästä erosta, kun vauva on vasta kuukauden ikäinen. Tuohon nimenomaiseen kysymykseen oma ja monen muunkin vastaus on ei, se ei ole hyvä idea. Sen sijaan parin tunnin kahvilassa käynti ilman vauvaa on täysin ok jo tuossa vaiheessa. Mitä vanhempi lapsi, sitä pidempään äiti - ja isä - voi olla yhtäjaksoisesti pois lapsen luota.
Ei lapsi pidä siitäkään, jos isä yhtäkkiä katoaa vuorokaudeksi jonnekin sen jälkeen, kun on hoitanut lasta intensiivisesti nuo ensimmäiset viikot. Eli kyllä tuo sama pätee isäänkin. Tosin yleensä jompikumpi tai molemmat käy töissä ja siitä tulee väistämättä monen tunnin ero. Yli vuorokausi on kuitenkin eri asia noin pienen kanssa.
Niin, mutta kyllä nämä, jotka ovat sitä mieltä, että ap ei voi, niin johtuu ihan vain siitä, että ap on äiti. Ei kukaan kritisoi sitä, jos isä lähtee vuorokaudeksi jonnekin - ainakaan nämä, jotka kuvittelevat sen äidin aina olevan isää parempi vanhempi. Ja kyllä monet isät nykypäivänä pitävät ainakin sen 18 päivän isyysvapaansa vauvan synnyttyä ja monesti myös joitain lomia/pekkasia päälle, niin kyllähän isä on myös tällöin se toinen ensisijainen vanhempi, joka hoitaa ja syöttää pullosta, mikäli näin perhe on päättänyt. Ja ap:n tapauksessa vauva syö pullosta, joten tuskinpa vain ap syöttää silloin.
Niin mitä? :D ihmiset on erilaisia ja naiset palautuu eri tavalla synnytyksistä vai oletko niin uuno, että kuvittelet kaikkien olevan samanlaisia?