Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Illallinen ravintolassa Helsingissä meni niin pahasti pieleen, että tarjoilija alkoi käskyttää minua

Vierailija
08.07.2025 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011349792.html

Kun tarjoilija saapui keräämään lautasia, hän kysyi, miltä ruoka maistui.

Vastasin rehellisesti ja kerroin pettymyksestäni: cacio e pepe on ollut edellisillä kerroilla parempaa. Nyt kokki oli säästellyt juustossa, ja pasta oli kuivaa.

Olin aiemmin viikolla kehunut ravintolan juusto-mustapippuripastaa työkaverilleni kaupungin parhaaksi.

Ragù oli keskinkertaista. Anteeksi, mutta teen itse herkullisempaa. Kastikkeesta puuttui siihen kuuluva täyteläisyys ja suola. Mieleen jäi päällimmäisenä vetinen tagliatelle.

Kommentit (183)

Vierailija
141/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo on eruoileitetulla first world problems, kohta varmaan pöyristyy Finnairin peruutuksista.

Ukrainassa syödään rotanpaskaa ja kuollaan droonien alle.

Eikö ap siis olisi saanut vastata rehellisesti tarjoilijan kysymykseen? Koska Ukrainassa on nälkää ja drooneja?

Vierailija
142/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kaikkien ihmisten syytä muistaa, että kun olet asiakkaana jossain, oli se sitten ravintola, yökerho, taksi, ihan missä vaan, niin sinä et ole mikään kuningas/kuningatar, eikä asiakaspalvelijoiden tehtävä ole nuolla pyllyäsi ja nöyristellä edessäsi tahtomallasi tavalla kuin orja. He ovat ihmisiä aivan samalla lailla kuin sinäkin. Kukaan ei ole koskaan täydellinen, et edes sinä, et vaikka kuinka kovasti haluat niin kuvitella. Palautetta saa antaa, ASIALLISTA sellaista ja OIKEAAN OSOITTESEEN, esim. jos et ollut tyytyväinen ruokaan, niin ei se tarjoilijan vika ole. Tai jos bussi on myöhässä, niin hyvin suurella todennäköisyydellä se ei ole bussikuskin vika. Ja näin edelleen. Et sinä mikään maailman napa ole. Muistakaa ihmiset se. 

Kukaan ihminen ei ole maailmannapa, mutta jos käyttäytyy hyvin, asiakas on se joka maksaa. Käytännössä ei mennä toista kertaa eikä suositella kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kumma, kun ruuan tekemisestä tehdään jotain ydinfysiikkaa. En ole ikinä syönyt niin hyvässä ravintolassa, ettenkö pystyisi itse kotona samaan.

Minä taas olen sataprosenttisen varma, että olen syönyt lukuisissa ravintoloissa, joissa tarjoillaan sellaista ruokaa jota sinä et osaisi etkä kykenisi tekemään. 😂

Vierailija
144/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vuosia sitten huomattiin, että Suomeen tuotiin isot määrät ulkomaista lihaa, mutta ei sitä määrää kuitenkaan kaupoissa myyty. No missä sitten? Tietenkin ravintoloissahan se halpa ulkomainen antibiootti- ja stressiliha tietenkin käytettiin ja syötettiin niille a(a)siakkaille. 

Vierailija
145/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin pinaatti perunamuussia, kasvis paukkuja  ,kastiketta ja herneen versoja kiitos 

Vierailija
146/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä, vältellään scolarea.

Vierailija
147/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo vuosia sitten huomattiin, että Suomeen tuotiin isot määrät ulkomaista lihaa, mutta ei sitä määrää kuitenkaan kaupoissa myyty. No missä sitten? Tietenkin ravintoloissahan se halpa ulkomainen antibiootti- ja stressiliha tietenkin käytettiin ja syötettiin niille a(a)siakkaille. 

Tietenkin ravintoloissa (varsinkin niissä halvimmissa) myydään ulkomaista lihaa, eihän tuo mikään salaisuus ole. Jos ja kun asia kiinnostaa, kannattaa tarkistaa ravintolalta käyttääkö se kotimaista lihaa. Ne ravintolat pääasiassa käyttävät, joissa itse käyn. Kaikkea lihaa ei toki ole Suomesta käytännössä edes saatavilla.

Vierailija
148/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää toimittaja vaikutti olevan sietämättömän itsekeskeinen

Vierailija
149/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää oon kuullu tälläsestä että jos palauttaa ruuvan takasin keittiöön niin voi saada paremmin tehdyn uuden annoksen mutta siinä on riskinä se että siinä muutakin vain pelkkää ruokaa... Niinpä kiltisti pistelen sen pahan ruuvan naamariin mutta en todellakaan mene samaan paikkaan uudestaan. Onhan noita ravintoloita.

Onko joku nähnyt tällaista keittiössä? Ei tarvitse palstaa missä, mutta kiinnostaa onko tää vain urbaani legenda. 

Vierailija
150/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä, vältellään scolarea.

Et ole koskaan käynyt etkä olisi tullut koskaan käymäänkään.

Minä sen sijaan käyn useammin jatkossa tässä alfa-ravintolassa!

Vierailija
151/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rav1: Punajuuripihvissäni oli kananmunankuorenpala.

Rav2: Jälkiruoassa oli muovia ( = pala ko. tukusta ostetun annoksen kannesta). 

Rav3: Porsaspihvi oli vaaleanpunainen sisältä eli ei-kypsää. 

En sanonut mitään, kun onhan sitä pahempiakin asioita. Punajuuripihvipaikkaan menin toistekin, sillä ainakin pihvi oli siellä itse tehty. 

Vierailija
152/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoloiden asiakaspalvelusta puheenollen :D

https://www.youtube.com/shorts/LoZOA3aPpRM

Vierailija
153/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokki. 12 vuoden aikana tarjoilija on kerran välittänyt minulle palautteen, että asiakas ei ole tyytyväinen. Menin hänen luokseen pöytään keskustelemaan. Hänen mielestään pasta oli raakaa. Minun mielestäni (ja ilmeisesti kaikkien muiden pastaa syöneiden asiakkaiden mielestä) se oli just hyvä. Pahoittelin ikävää kokemusta ja tarjosin ilmaisen erikoiskahvin.

Minä olin "oikeassa", mutta asiakkaalle jäi hyvä mieli, että häntä oli kuunneltu. Tämmöistä tää asiakaspalvelu on.

Vierailija
154/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kokki. 12 vuoden aikana tarjoilija on kerran välittänyt minulle palautteen, että asiakas ei ole tyytyväinen. Menin hänen luokseen pöytään keskustelemaan. Hänen mielestään pasta oli raakaa. Minun mielestäni (ja ilmeisesti kaikkien muiden pastaa syöneiden asiakkaiden mielestä) se oli just hyvä. Pahoittelin ikävää kokemusta ja tarjosin ilmaisen erikoiskahvin.

Minä olin "oikeassa", mutta asiakkaalle jäi hyvä mieli, että häntä oli kuunneltu. Tämmöistä tää asiakaspalvelu on.

Juuri näin kuuluu toimia. Negatiivinen palaute ei ole uhka vaan mahdollisuus saada asiakas lähtemään ravintolasta entistä tyytyväisempänä kun häntä on kuunneltu ja asiakas on saanut pienen hyvityksen joka ei maksa ravintolalle käytännössä mitään. Valitettavan harva ravintola on sisäistänyt tämän mahdollisuuden sillä tyytyväinen asiakas yleensä palaa.

Vierailija
155/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankalia juttuja. Toisaalta ei ole oikein, että turhasta valittaja palkitaan ja hänelle annetaan ilmaiseksi tuotteita joita muut maksavat asiakkaat eivät saa.

Vierailija
156/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin kuuluu toimia. Negatiivinen palaute ei ole uhka vaan mahdollisuus saada asiakas lähtemään ravintolasta entistä tyytyväisempänä kun häntä on kuunneltu ja asiakas on saanut pienen hyvityksen joka ei maksa ravintolalle käytännössä mitään. Valitettavan harva ravintola on sisäistänyt tämän mahdollisuuden sillä tyytyväinen asiakas yleensä palaa.

Pakko myöntää, että itseäni ainakin jonkin verran ärsyttäisi, jos kuulisin viereisestä pöydästä aiheetonta valitusta ja valittaja palkittaisiin siitä hyvästä ilmaisella jälkiruokakahvilla (jonka itse tilaan maksullisena).

Vierailija
157/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, hyvin toimittu. Leipomossa työskennellessäni oli pakko vetää jo eräälle asiakkaalle raja, kun osti esim erilaisen version pitämistään juustosarvista (metulla), ja sitten tapasi seuraavalla kerralla valittaa ettei tykännyt niistä, saman teki kokeilimiensa erilaisten leipien ja sämpylöiden kanssa. Ystävällisesti sanoin jo kyllä sitten ettei näille makuasioille kyllä oikein voi mitään, enkä ala joka kerta hyvittämään (aluksi hyvitin kahvikupillisella kyllä, mutta tarpeeksi usein tilanteen toistuttua alkoi vaikuttaa tarkoitukselliselta nillitykseltä ja ilmaiskahvin tavoittelulta. Muistetaan siis myös makuasioiden ja virheellisen tuotteen välinen ero! :)

Vierailija
158/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, hyvin toimittu. Leipomossa työskennellessäni oli pakko vetää jo eräälle asiakkaalle raja, kun osti esim erilaisen version pitämistään juustosarvista (metulla), ja sitten tapasi seuraavalla kerralla valittaa ettei tykännyt niistä, saman teki kokeilimiensa erilaisten leipien ja sämpylöiden kanssa. Ystävällisesti sanoin jo kyllä sitten ettei näille makuasioille kyllä oikein

Jep. Itse olen sitä mieltä, että selvä virhe tuotteessa hyvitetään, mutta makuasioita ei. Niistäkin annettu palaute tulee toki ottaa asiallisesti ja ymmärtäväisesti vastaan, mutta ilman rahallisia hyvityksiä.

Vierailija
159/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläisravintoloiden tarjoilijat eivät vain osaa ottaa palautetta vastaan. Oikea reagointitapa olisi ollut viedä terveiset kokille ja tarjota ilmainen kahvi tai jälkiruoka.

Perusta ravintola, jossa aina saa ilmaisen jälkiruuan kun vähän valittaa. 

Vierailija
160/183 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni (ja ilmeisesti kaikkien muiden pastaa syöneiden asiakkaiden mielestä) se oli just hyvä.

Sori, nillitän vähän. Kaikki eivät valita, joten on siellä voinut olla muitakin asiakkaita, joiden mielestäsi pastasi ei ollut hyvää.