Haluaisitko palata ajassa takaisin 70-luvulle?
https://x.com/VintageRockN_85/status/1941549299558646270
Kuinka moni haluaisi palata ajassa taaksepäin?
Kommentit (194)
Kyllä, suomalaiset miehet olivat silloin parempia eikä samanlaisia kyrpäpäitä kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
En. Aika kultaa muistot, mutta totuus on että kaikesta huolimatta maailma on nykyisin paljon parempi paikka.
Sori, mutta ei ole. Se 40-50 vuotta sitten kovasti odotettu teknologinen kehitys on saanut ihmiskunnan ihan sekaisin. Kohonnut elintaso on saanut ihmiset hamuilemaan koko ajan enemmän kaikkea. Onnellisuus ei ole lisääntynyt.
En tidellakaan oli niin lujasta hankkia elanto nuorille ihmisille silloin. Yhtä puurtamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tuota linkkiä avannut, mutta kun seiskytluvulla on itse elänyt ikävuodet 6-16 niin olihan se aika ankeata. Varmaan aikuisillakin, mutta toisaalta ei paremmasta tiedetty. Meinaan nyt lähinnä esim. elämää helpottavaa teknologiaa, asumismukavuutta.
Joo, X:hän on virussivusto. Koitappa herätä nykyaikaan ja ottaa asioista selvää... -.-
Keski-ikäiset naiset tietää vain Areenan, Ylen ja Hesarin. Muut sivustot ovat vaarallisia, kun eivät ole niistä ikinä kuullut. 😂
No enpä edes vilkaissut mikä tuo osoite oli.
Vierailija kirjoitti:
Olihan se mukavaa aikaa, mutta eipä sitä nuoruutta enää kaipaa. Se on jo eletty.
- n69v -
En minäkään omaa nuoruuttani kaipaa, mutta sitä mennyttä ja paljon paremmin ihmiselle sopivaa maailmaa kyllä ihan järkyttävän paljon.
70-luku oli ruma: Kelta-oranssi-sinappi-ruskea, hyi!
80-luku ja 90-luku parempia :)
Vierailija kirjoitti:
En tidellakaan oli niin lujasta hankkia elanto nuorille ihmisille silloin. Yhtä puurtamista
Ei ollut. Työ oli ehkä fyysisesti vähän kuormittavampaa, mutta ainakin sitä oli jokaiselle. Eikä se vaatinut samalla lailla jatkuvaa ajatustyötä kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. Naiset eivät olleet samanlaisia kusipäitä ennen kuin mitä ne ovat nyt.
"Sä ansaitset paremman miehen, jätä se."
"Sun pitäisi leikata hiuksesi."
"Mä haluan korkeasti koulutetun miehen, jolla on vakituinen työ. Muussa tapauksessa olen vapaaehtoisesti sinkku."
"Mun body count on yli 10. En huoli miestä, jolla on minua isompi body count kuitenkaan."
---
70-luvulla naiset oli parempia. Ja Suomi oli valkoinen.
Tämä.
Feminismi (miesviha) ja vasemmistolaisuus on pilanneet nuoret naiset Suomessa. Japanilaiset nuoret naiset ovat oikeistolaisia, mutta muutappa sinne rakkauden perässä (työelämä on todella raskasta).
Vierailija kirjoitti:
Ihana kuva. Autot oli kivan näköisiä ja tytöt sutjakoita. Olisin halunnut monesta syystä elää nuoruuden tuolloin, enkä nykyajassa.
Autot oli silloin kyllä tunnistettavia. Nykyään kaikki on samannäköisiä tötteröitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. Työ oli ehkä fyysisesti vähän kuormittavampaa, mutta ainakin sitä oli jokaiselle. Eikä se vaatinut samalla lailla jatkuvaa ajatustyötä kuin nykyisin.
Nyt elämä on yksi iso suoritus ja projekti. Ihmisistä revitään kaikki mahdollinen irti, ja silti toimeentulo on tiukassa. Ei tässä ole enää minkäänlaista kohtuutta eikä mielekkyyttä.
Turvattomat ja saastuttavat autot.
Lasten fyysistä kurittamista ei ollut kriminalisoitu.
En haluaisi 70-luvulle.
Incelit haluaa takaisin aikaan, kun naisilla ei ollut ihmisoikeuksia.
Olipa yllätys.
N43
Keski-ikäiset naiset tietää vain Areenan, Ylen ja Hesarin. Muut sivustot ovat vaarallisia, kun eivät ole niistä ikinä kuullut. 😂
Miksi naureskelet naisille, koska olin ensimmäisiä naisia opiskelemassa teknologiaa silloin aikoinaan. Tiedätkö aliohjelmat ja niiden ali ali ohjelmat ja muut tiedon käsittelyt silloin. Opetin myös toisia käyttämään tietokonetta. Mutta nykyään mielestäni tietokoneet saisi heittää roskakoriin, puhelimet ja tv:t, että voisimme oppia läsnäolon taitoa ja kuunnella toisia ja olla omia itseämme. Mielestäni tietokoneet ovat tuhonneet monia työpaikkoja ja tehneet toisista työttömiä jne. Se vie aikaa olla oma itse ja elämä muuttunut teknologian kautta liian kiireiseksi.
Minä olen mennyt kouluu vuonna -74, eli olen elänyt sen ajan.
Lapsuus oli huoletonta ja kerrostalolähiössä oli aina kavereita.
Vaatteita oli vähän, huomattv suhteessa tähän päivään. Lasten talvivaatteet olivat aika kehnoja tähän päivään verratessa. Leluja mulla ja siskolla oli yksi lrlulaatikollinen.
Kaupan valkoimat olivat jotain ihan muuta kuin tänä päivänä. Puuttuisi kaikki eksoottiset mausteet ja ruokalajit. Ei olisi puhettakaan fetajuustosts ja hallumista eikä tofusta.
Monissa kodeissa ei ollut esim pakastimia, jääkaapin pakastinlokeroon mahtui vähän, esim jätski haettiin ja syötiin samantien. Mrillä ei 70-luvun alussa ollut edes telkkaria, autosta puhumattamattakaan.
Silloin elettiin myös pahinta suomettumisen aikaa, oli yksi totuus ja yksi suunta, ei vsihtoehtojs. Itse koin 80-luvun, nuoruuteni sjan monella tavoin vapauttavana. Ihmisillä oli rshaa enemmän, koteihin tuli mikroaaltouunit ja usrita uusia kodinkoneita, mtv (musiikkikanava) toi musiikin uudella tavalla saataville. Siihen asti oli levyraati ja radion ohjelmat josta epätoivoisesti yritti nauhoittaa kappaleita joista piti ja toivoa ettei päälke puhuta. Telkjarissa oli enemmän kuin 2 kanavaa. Matkustaminen lisääntyi, Berliinin muuri murtui.
Ihminen joka tältä ajslta pistettäisiin 70-luvulle voisi kyllä järkyttyä pshsn kerran
Vierailija kirjoitti:
Incelit haluaa takaisin aikaan, kun naisilla ei ollut ihmisoikeuksia.
Olipa yllätys.
N43
Tuon ikäinen nainen roikkuu päivät pitkät palstalla haukkumassa nuoria miehiä inceleiksi... Mene naimisiin, tee lapsia, mene töihin ja/tai aloita jokin harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin oman työni sellaisena kuin se oli silloin. Luulen että olisin jaksanut tehdä sitä silloin täyteen eläkeikään asti. Toimistohommia.
Lisää muistoja tässä:
https://www.vauva.fi/keskustelu/2987079/nyt-jutellaan-1970-luvusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että riitti töitä jokaiselle. Miksi suomalaisia sitten meni Ruotsiin ja muuallekin Eurooppaan töihin? Puoli miljoonaa melkein lähti töihin. Itsekin lähdin, olen synt. 1952. Silti palaisin takaisin 70-luvulle. Ihmiset olivat aidompia ja yhteisöllisyys ja perhe/suku toimivia silloin. Nykyinen yhteiskunta on jääkylmä, ahne ja kateellinen kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että riitti töitä jokaiselle. Miksi suomalaisia sitten meni Ruotsiin ja muuallekin Eurooppaan töihin? Puoli miljoonaa melkein lähti töihin. Itsekin lähdin, olen synt. 1952. Silti palaisin takaisin 70-luvulle. Ihmiset olivat aidompia ja yhteisöllisyys ja perhe/suku toimivia silloin. Nykyinen yhteiskunta on jääkylmä, ahne ja kateellinen kaikesta.
Ruotsiin töihin lähdettiin lähinnä maalta ja pikkukaupungeista kun siellä ei ollut töitä sodan jälkeen syntyneen ison lapsikatraan elättämiseen ja paremman elintason sai lähtemällä etelän kaupunkeihin töihin tai sitten Ruotsiin tehtaisiin vielä paremman palkan perässä.
Maalla oli sodasta palanneiden perustamia isoja perheitä ja maatillku jota pientilallinen viljeli ei hyvin heitä elättänyt. Mitä enemmän väkeä lähti sittä vaikeammaksi ja nuorten osalta yksinäisemmäksi maalla asuminen muuttui, joten moni valtisi lähteä itsekin. Kyllä maalla oli työtä yhdelle tai kahdelle sisarusparvesta, mutta ei koko lapsilaumalle vanhempien työn jatkajana. Maalla oli vielä kyläkouluja, mutta lukion jälkeen ammattikouluun tai yliopistoon lasten oli lähdettävä kaupunkiin. Harvempi sitten enää halusi palata vaan jäi kaupunkiin.
Pikkukaupungeilla meni ihan hyvin vielä -80 luvun loppuun ja lamaan asti, moni niistä kasvoi vähitellen aina siihen asti ja tarjosi työtä useimmille jotka halusi jäädä. Laman jälkeen sitten alkoi palveluiden alas ajaminen. Aiemmin oli ollut pankkeja usein parikin, posti ja kauppoja, mutta sitten ihmisten muuttaessa yhä enemmän aian myötä ne hävisivät ensin kylistä ja sitten pienemmistä kaupungeista, joita aiemmin kauppaloiksi oli kutsuttu.
Pientilallisilla ei mitään isoja maatalouskoneita ollut, ne mitä oli oll maamiesseuran yhteisiä ja joita lainattiin tai käytettiin talkoissa. Siten suurin osa työstä mitä pientilalliset teki oli aika fyysistä ja raskasta työtä. Pikkukaupuneissa iso osa työstä oli kanssa aika fyysistä teollisuudden, metsänhoidon, varastojen ja erilaisten huolto- ja ylläpitotehtävissä. Kevyitä töitä oli lähinnä toimisto- ja myyntitöistä osa.
Ja oli se työ isommissakin kaupungeissa monilla yhtä lailla fyysistä raksalla, tietöissä, teollisuudessa jne. ihan yhtä lailla. Koneita käytettin paljon vähemmän mm. kun on käytetty nyt jo pitkään.
t. yksi joka aloitti työt -70 luvun lopulla ja teki ihan hanttihommia muutaman vuoden opiskelun ohella, koska niistä maksettiin paremin kun siisteistä sisätöistä. Joissa minä sittemmin tein yli 40v työuran ennen eläköitymistä.
Kyllä. Monia asioita kaipaan siltä ajalta, mutta erityisesti kesiä ja sitä rauhaa mikä silloin vielä oli maaseudulla mökillä ja kaupungissakin käydessä kun sekin oli rauhallinen koko Heinäkuun ihmisten lomaillessa suurimmaksi osaksi aina silloin.