Haluaisitko palata ajassa takaisin 70-luvulle?
https://x.com/VintageRockN_85/status/1941549299558646270
Kuinka moni haluaisi palata ajassa taaksepäin?
Kommentit (194)
En haluaisi silloin oli niin ankeaa,opet löi karttakepillä ja kävi kiinni.Vesi piti kantaa kaivosta,pestä käsin pyykki,vaatteet oli hirveitä.Kaipaan 80-90 lukua,silloin oli menoa ja meininkiä,palkat alkoi olla paremmat,tansseja oli joka niemessä ja notkossa.
Vierailija kirjoitti:
En tuota linkkiä avannut, mutta kun seiskytluvulla on itse elänyt ikävuodet 6-16 niin olihan se aika ankeata. Varmaan aikuisillakin, mutta toisaalta ei paremmasta tiedetty. Meinaan nyt lähinnä esim. elämää helpottavaa teknologiaa, asumismukavuutta.
Ei se mitään ankeata ollut.
Vierailija kirjoitti:
En. Aika kultaa muistot, mutta totuus on että kaikesta huolimatta maailma on nykyisin paljon parempi paikka.
Tasan päinvastoin.
70-luvulla Suomessa oli täystyöllisyys ja nuortenkin oli mahdollista rakentaa hyvä elämä.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi silloin oli niin ankeaa,opet löi karttakepillä ja kävi kiinni.Vesi piti kantaa kaivosta,pestä käsin pyykki,vaatteet oli hirveitä.Kaipaan 80-90 lukua,silloin oli menoa ja meininkiä,palkat alkoi olla paremmat,tansseja oli joka niemessä ja notkossa.
Mun vanhemmilla oli pesukone jo 60-luvulla, juokseva vesi oli jo heidän isovanhempiensa aikaan. Missä maalla olet oikein asunut?
En, olin silloin pieni lapsi. Ainoa hyvä puoli että olisi isovanhemmat vielä elossa.
Vierailija kirjoitti:
Turvattomat ja saastuttavat autot.
Lasten fyysistä kurittamista ei ollut kriminalisoitu.
En haluaisi 70-luvulle.
Tarvitsetko sinä lain sitä varten, ettet lyö lapsiasi?
Haloo. Suuri osa ihan normaaleista vanhemmista ei mitään lakia siihen tarvinnut.
No en tietenkään naisena halua palata aikaan jolloin avioeroa ei saanut helposti, vaimon sai laillisesti rai skata, synnytysten kivunhoito oli lapsenkengissä, nainen ei saanut yksin mennä ravintolaan, nainen tarvitsi luvan mieheltään sterilisaatioon, avopareja ei hyväksytty, lasten päivähoito-oikeutta ei ollut, Suomessa oli suurtyöttömyys ja sadattuhannet nuoret joutui lähtemään Ruotsiin tai vielä kauemmas, politiikassa vallitsi suomettuminen, uskonnollisuus vaikutti vielä yleisesti kaikkeen,,, lista on loputon. Ihan pashaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla Suomessa oli täystyöllisyys ja nuortenkin oli mahdollista rakentaa hyvä elämä.
Eikä ollut. Satojatuhansia muutti Ruotsiin, koska Suomesta ei saanut töitä.
Kyllä. Silloin ei tuijoteltu tietokoneiden ruutuja jatkuvasti, telkkariakin vain vähän. Mun migreenini helpottaisi aika nopeasti, jos eläisin 1970-luvulla, sillä saan pahimmat oireet LED-valoista ja tietokoneiden ruuduista (eipä kannattaisi tätäkään nyt kirjoittaa). Hehkulamput eivät aiheuta mitään oireita.
Toinen hyvä puoli oli, ettei koiria viety kauppoihin eikä ravintoloihin, työpaikoista puhumattakaan. Niitä myös oli vähemmän. Siten allergisen oli mahdollista elää täysin normaalia elämää. Nyt vähä vähältä otetaan viimeisetkin paikat pois sallimalla nissäkin eläimet.
Miettikää sitäkin, että saadakseen avioero, piti esimerkiksi todistaa että toinen on uskoton. Piti palkata salapoliisi keräämään todistusaineistoa uskottomuudesta ja toimittaa tämä oikeuteen. Aivan jäätävää, että ihmisten ei ole annettu erota niin halutessaan.
YYA, UKK , ETYK, DDR, SKDL ja CCCP. En ole niin varma.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Silloin ei tuijoteltu tietokoneiden ruutuja jatkuvasti, telkkariakin vain vähän. Mun migreenini helpottaisi aika nopeasti, jos eläisin 1970-luvulla, sillä saan pahimmat oireet LED-valoista ja tietokoneiden ruuduista (eipä kannattaisi tätäkään nyt kirjoittaa). Hehkulamput eivät aiheuta mitään oireita.
Toinen hyvä puoli oli, ettei koiria viety kauppoihin eikä ravintoloihin, työpaikoista puhumattakaan. Niitä myös oli vähemmän. Siten allergisen oli mahdollista elää täysin normaalia elämää. Nyt vähä vähältä otetaan viimeisetkin paikat pois sallimalla nissäkin eläimet.
On sullakin ongelmat.
En todellakaan! Siitä kommunismin kohkaamisesta, neukkulan ihannoimisesta, siivottomista parroista ja hiuksista sain tarpeekseni. Ja ne kittanat villapaidat ja ylikireät leveäpunttiset housut, yök.
Ja se kaljan ja viinan kanssa läträäminen, kun koitti se joku "vapaus".
Mitään vapautta ollut, neukkulan talutusnuorassa oltiin, hyvä että että henki pihisi, ja vähänkin eri tavalla ajattelevat olivat "korskeita kapitalisteja" joita sai moittia ja painostaa niin paljon kuin vain. Siitä sain osakseni minäkin, vaikka olin ihan tavallinen opiskelija, mutta kun en mennyt näiden kommaririentoihin, niin kuulin kunniani. Onneksi se aika on ollut ja mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Olisi viitisenkymmentä vuotta aikaa tähän nykyiseen maailman umpikujaan. Kyllä kiitos, ihan koska tahansa.
Minäkin. Liikennevälineetkin oli tunnelmallisia. Ihan kaikki oli inhimillisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmilla oli pesukone jo 60-luvulla, juokseva vesi oli jo heidän isovanhempiensa aikaan. Missä maalla olet oikein asunut?
Minä olen asunut maalla. Vielä 70-luvulla oli puucee ja puulämmitteinen pihasauna. Kaivo käsipumpulla pihassa.Talo lämmitettiin puilla. Kaksilevyinen liesi oli, mutta puuhellaa käytettiin paljon, kun tiskivesi lämpesi siinä samalla. Ruoka oli ruskeaa kastiketta ja perunoita. Perunat tietenkin kasvatettiin itse. En todellakaan kaipaa 70-lukua.
-eri
En, vaikka tällä hetkellä Suomesta ollaan rakentamassa samanlaista luokkayhteiskuntaa kuin se oli vielä varsinkin 1970-luvun alkuvuosina.
Öljykriisi oli kamala. Inflaatio pahimmillaan 18 %.
Suomi oli niin rähmällään Neuvostoliittoon päin, kun sitä pelättiin. Pelättiin, että Suomelle käy samalla tavalla kuin Tšekkoslovakialle tai Unkarille.
Tavallisella palkansaajalla meni nettopalkasta kolmasosa ruokaan. Ruoka oli oikeasti kallista.
Suomi ei ollut tuolloin länsimainen demokratia. Kekkonen valittiin poikkeuslailla presidentiksi Neuvostoliiton painostuksesta.
Oma lukunsa oli taistolaiset, stalinistit, isänmaan petturit.
Vielä 1970-luvulla muutettiin Ruotsiin töihin ja paremman elintadon toivossa, koska varsinkin maaseutu oli köyhää Pohjois- ja Itä-Suomessa.
Syöpä oli käytännössä kuolemantuomio.
Ymmärrettiin huumorin päälle. Menisin tuollaista katsomaan viivana
Vierailija kirjoitti:
Miettikää sitäkin, että saadakseen avioero, piti esimerkiksi todistaa että toinen on uskoton. Piti palkata salapoliisi keräämään todistusaineistoa uskottomuudesta ja toimittaa tämä oikeuteen. Aivan jäätävää, että ihmisten ei ole annettu erota niin halutessaan.
Kyllä ihmiset ovat saaneet erota, ei ketään ole väkisin avioliitossa pidetty. Avioeron saattoi kuitenkin ilmeisesti saada nopeammin, jos oli todisteita uskottomuudesta.
Kyllä.
mies10v.