Miksi joku luulee, että työnantaja potkisi pihalle aidosti firmalle tärkeän työntekijän alisuorittamiskorttia käyttäen?
Tuo on luvalla sanoen maailman naurettavin ajatus. Se on ihan varma asia, ettei firmalle tärkeää työntekijää potkita pois mihinkään alisuorittamiseen vedoten vain koska tyypin naama ei satu miellyttämään. Olen ollut pitkään työelämässä ja olen nähnyt työnantajan mielestä hankaliakin tapauksia, mutta heidän työpaikkansa ei ikinä ole ollut uhattuna, koska työnantaja tietää heidän todellisen arvonsa firmalle heidän työpanoksensa kautta.
Kommentit (343)
"Potkulaki etenee.
Asiallinen syy riittäisi potkuihin - tätä se tarkoittaa työntekijälle.
Uudessa laissa varoitusta ei tarvitsisi antaa, jos työntekijän olisi pitänyt ilman varoitustakin ymmärtää menettelynsä vakavuus ja moitittavuus.
Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän muussa maassa maailmassa nousisi kohu siitä, että valtion johto on sitä mieltä, että niin kauan kuin ihminen omistaa kotinsa lisäksi kakkoskodin, hän ei ole verovaroin maksettavien tukien tarpeessa? Joo, tottakai minuakin harmittaisi, että mökki menisi myyntiin tiukassa tilanteessa. Mutta onko se oikeasti asia, mitä varten haluamme veroja maksaa?
No, jos on tehnyt 30 vuotta töitä niin ei saa toimeentulotukea, jos omistaa kesämökin.
Mutta jos on piti niin saa tai jos muuttaa Suomeen ulkomailta eikä omista mitään.
Ihminen joka on ollut 30 v töissä ja tarvitsee toimeentulotukea on hoitanut hommansa huonosti. Ansiosidonnaista tulee hetken, ja tottakai ihmisellä on säästöt ja sijoitukset, ja lainatkin on maksettu. Ja sitten jos mökki menee myyntiin niin
Ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset ja porrastus vie 1 /5 osan 2 kuukauden päästä.
2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sitten tulee porrastus ja saa 800 netto ja toinen porrastus ja 750 netto.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Jos palkka pienempi niin saa vielä vähemmän ansiosidonnaista.
Ansiosidonnaisesta menee vero. Ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin samansuuruisen palkan, koska ei saa vähennyksiä.
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Tyhmät ei ymmärrä että laki poistaa työnantajalta velvollisuuden näyttöön. Ei tarvita kuin että vaikka vanhat vanhemmat sairastuu, stressaat ja joudut käyttämään hetkellisesti energiaasi tuohon asiaan. Se voi hetkellisesti vaikuttaa työpanokseesi. Tällaiseen tilanteeseen verrattavia tilanteita on paljon. Tutkimusten mukaan uupumus lisääntyy ja jatkossa uupumus tarkoittaa sitä, että työnantaja saa osoittaa sulle ovea.
Sanon vaan, että kuulukaa ehdottomasti liittoon. Olen todella onnellinen, että laittoman irtisanomiseni hoitaa liitto. Ei stressiä minulle. Työnantaja ei voi jatkossakaan vain väittää ilman selkeää näyttöä, että joku alisuoriutuu. Se pitää pystyä selkeästi näyttämään toteen, ja siihen ei voi keksiä mitään, mitä työntekijä ei ole edes tiennyt. Mahdollisuudet suoriutumiseen täytyy muös olla realistiset, eli jos markkinatilanne huononee, ja työntekijä ei kykene samoihin tuloksiin, tällainen ei ole alisuoriutumista.
Asuntovelkaisille tulee isot paineet, kun tuet on leikattu. Ei saa alisuoriutua eikä olla huolimaton.
Ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset ja porrastus vie 1 /5 osan 2 kuukauden päästä.
2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sitten tulee porrastus ja saa 800 netto ja toinen porrastus ja 750 netto.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Jos palkka pienempi niin saa vielä vähemmän ansiosidonnaista.
Ansiosidonnaisesta menee vero. Ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin samansuuruisen palkan, koska ei saa vähennyksiä.
Tuossa puhuttiin 30 v töissä olleesta opettajasta. Palkka on silloin väh 4500 brutto suuruusluokaltaan. Lapsia ei enää ole, eikä omistusasumisessa ole säännöllisiä kuukausikuluja kuin vesi, sähkö ja jätehuolto. Yleensä on myös puoliso, ja harva jää työttömäksi juuri yhtä aikaa. Ja sitten on se puskuri, mikä nyt kertakaikkiaan lähes kuusikymppisellä ihmisellä pitää olla. Jos eläkkeeseen on alle kymmenen vuotta, voi oikeasti vähän pohtia, saisiko säästöillä pärjättyä tuon ajan.
Äidit ja isät alisuoriutuu töissä varmasti, koska kaikki yöheräämiset ja äkilliset sairastumiset jne. On siis helppo sillä verukkeella päästä eroon pienen lapsen vanhemmista.
Ja olen itse nähty pari kertaa, että esimiehen haastamisesta joutuu pihalle. Yleensä koeajalla siis, perustuen koaikapurkuun, mutta väärin perustein.
MInä olin työsuhteessa oman kotikaupungin ( Vantaa) palveluksessa muutama vuosi sitten. Tehtävät olivat yksinkertaisia, lähinnä postin hoito ja jakelu. Olin ainoa meistä kolmesta uudesta työntekijästä joka pystyi liikkumaan hyvin myös portaikossa ja työskentelemään myös seisoen. Yksi luki vain tekstejä koneelta ja yhdellä oli jalkavamma.
Minut irtisanottiin koeajalla, koska en kuulema sopinut heidän " ihanaan" työyhteisöönsä.
Työt tein ensiluokkaisesti ja noudatin saamiani ohjeita. Jouduin huonon esimiestyön ansiosta ongelmiin jotka eivät mitenkään olleet minun aiheuttamiani.
Sellaista kokemusta en toivo kenellekään. Ymmärrän jos oikeasti on lusperi joka välttelee työtehtäviä ja on laiska ja tekee virheitä, silloin normi huomautus > varoitus > potkut- linja riittää.
Oma kokemukseni sote-alan työpaikoista ja väliportaan johtamisesta on se että mielivalta on aika isossa roolissa päätöksenteossa. Eli vastaus kysymykseen miksi joku haluaisi on että siksi kun joku vaan saattaa haluta irtisanoa jonkun. Vaikka ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan, että kuulukaa ehdottomasti liittoon. Olen todella onnellinen, että laittoman irtisanomiseni hoitaa liitto. Ei stressiä minulle. Työnantaja ei voi jatkossakaan vain väittää ilman selkeää näyttöä, että joku alisuoriutuu. Se pitää pystyä selkeästi näyttämään toteen, ja siihen ei voi keksiä mitään, mitä työntekijä ei ole edes tiennyt. Mahdollisuudet suoriutumiseen täytyy muös olla realistiset, eli jos markkinatilanne huononee, ja työntekijä ei kykene samoihin tuloksiin, tällainen ei ole alisuoriutumista.
Osa tätä kuviota on saada ihmiset pois liitoista jäsenmaksun verovähennysoikeuden poistolla. Kokoomus perskärpäsineen on nyt vahvasti EK:n asialla. Mutta montako ääntä oli EK:lla eduskuntavaaleissa?
Meillä järjestettiin yhden miehen YT-neuvottelut kun sillä oli parempi työsuhdeauto kuin pomollaan, eikä suostunut ottamaan huonompaa liisarin loppuessa. Autoluokitus oli täysin linjassa konsernin ohjeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa tätä kuviota on saada ihmiset pois liitoista jäsenmaksun verovähennysoikeuden poistolla. Kokoomus perskärpäsineen on nyt vahvasti EK:n asialla. Mutta montako ääntä oli EK:lla eduskuntavaaleissa?
Tää Kokoomuksen perskärpänen onkin hyvä ilmaisu... tai lahtarin perskärpänen.
Vierailija kirjoitti:
Ihana tuollainen lapsenusko :)
Se "tärkeä" työntekijä on tärkeä niin kauan kun ei valita mistään epäkohdista, joustaa aina omasta ajastaan työnantajan hyväksi ja on kipeä vain vapaa-ajalla.
Hyvin harvassa ovat sellaiset työtehtävät Suomessa, joihin olisi useita ammattilaisia saatavilla, jos se yksi alkaa olemaan liian vaikea tai saakin perheenlisäystä eikä enää olekaan valmis ylitöihin tuosta vain.
Kirjoitin tuon ja huomasin vasta, että siinä on ajatusvirhe. Pitäisi lukea "Hyvin harvassa ovat sellaiset työtehtävät, joihin EI olisi useita ammattilaisia saatavilla..."
Vierailija kirjoitti:
Asuntovelkaisille tulee isot paineet, kun tuet on leikattu. Ei saa alisuoriutua eikä olla huolimaton.
Missä työpaikassa voi olla alisuoriutuja tai huolimaton? Poliisi, kirurgi vai vaikka atomivoimalan työntekijä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä potkittiin se suuripalkkaisin ja osaavin työntekijä pois.
Se on aivan turha tuottaa priimaa kun paskallakin saa halvemmalla saman kilpailukyvyn.
Kun tekee sutta ja sekundaa, niin töitä riittää. Koko ajan on jotain korjattavaa ja uusia työtilauksia tulee firmalle jatkuvalla syötöllä.
Näin Suomessa toimitaan. Laatua ei ole missään.
Miksi joku luulee, että kukaan hyvä työntekijä menee pk-yritykseen töiihin jonkin powertripillä olevan aukin käyneen äijän hyppyytettäväksi? Hän pääsee parempiinkin työpaikkoihin. Itselle pk-yritykset näillä toimilla tekevät kaikista eniten hallaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itelle sattui yhdellä aiemmalla työpaikalla työkaveriksi totaalinen alisuorittaja.Tämä tapahtui vuonna 2018. Kaverilla oli osaamista, mutta ei viitseliäisyyttä. Tälle annettiin monta mahdollisuutta parantaa toimintaansa, mutta ei niin ei. Kyseessä, kun oli uusi tiimi, mikä oli perustettu, niin kaikkien olisi pitänyt tehdä oma osansa, ja jaksaa opetella uusia asioita & järjestelmiä. Tälle tyypille näytettiin lopulta ovea.
On helpompaa tehdä työtä, kun on ollut 20 vuotta samassa työpaikassa ja osaa kaiken ulkoa. Jatka voit olla joka vuosi uudessa työpaikassa ja tietokonesovellukset ja lakipykälät ja säännöt pitää äkkiä oppia ettei alisuoriudu.
Ainakin omalla alalla esim. tietokoneohjelmat vaihtuu ja muuttuu sitä tahtia, että oikeastaan olisi
Ja jos on iso työnantaja, niin organisaatiokin voi muuttua joka toinen vuosi ja esimies ja oman ryhmän työntekijät samoin. Siirrellään ryhmästä ja tehtävistä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään erityisen naurettava, sillä yksityinen työnantaja voi sitten ottaa oman perheenjäsenen juuri sen verran erilaiseen työtehtävään, että takaisinottovelvollisuutta ei ole.
No ei kovin pitkäksi aikaa, tuollainen firma kun olisi konkurssissa alta aikayksikön.
Ihminen joka on ollut 30 v töissä ja tarvitsee toimeentulotukea on hoitanut hommansa huonosti. Ansiosidonnaista tulee hetken, ja tottakai ihmisellä on säästöt ja sijoitukset, ja lainatkin on maksettu. Ja sitten jos mökki menee myyntiin niin menee. Ei kai tosiaan verorahoja kerätä siksi, että mahdollistetaan kaikille kaksi kotia?