Miksi joku luulee, että työnantaja potkisi pihalle aidosti firmalle tärkeän työntekijän alisuorittamiskorttia käyttäen?
Tuo on luvalla sanoen maailman naurettavin ajatus. Se on ihan varma asia, ettei firmalle tärkeää työntekijää potkita pois mihinkään alisuorittamiseen vedoten vain koska tyypin naama ei satu miellyttämään. Olen ollut pitkään työelämässä ja olen nähnyt työnantajan mielestä hankaliakin tapauksia, mutta heidän työpaikkansa ei ikinä ole ollut uhattuna, koska työnantaja tietää heidän todellisen arvonsa firmalle heidän työpanoksensa kautta.
Kommentit (343)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus haluaa työntekijöitä Suomeen ulkomailta esim palomiehiä ja puheterapeutteja ja lääkäreitä ja hoitajia."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011230572.html
Lupien saantia helpotetaan.
Niin, noilla aloilla on nytkin työvoimabarometrin mukaan pulaa työntekijöistä. Kun on mukavempaa maata kotona kuin kouluttautua niin pakko on jostain saada työntekijöitä. Ja ihan turha itkeä hoiva-alan palkoista kun niitä nostettiin todella reilusti, siihen vielä pidempi vuosiloma ja 3 viikkoa "saikkua"
Osa lääkäreistä tekee 1-2 työpäivää viikossa, siksi on lääkäripula.
"Sote-alalta valmistutaan nyt suoraan työttömyyskortistoon."
https://www.hs.fi/talous/art-2000011087393.html
Mutta ehkä vaikuttaa se, kun
"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.
Usein paikallisella sopimisella tarkoitetaan työpaikkakohtaista sopimista jostakin työehtosopimuksen määräyksestä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus haluaa työntekijöitä Suomeen ulkomailta esim palomiehiä ja puheterapeutteja ja lääkäreitä ja hoitajia."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011230572.html
Lupien saantia helpotetaan.
Niin, noilla aloilla on nytkin työvoimabarometrin mukaan pulaa työntekijöistä. Kun on mukavempaa maata kotona kuin kouluttautua niin pakko on jostain saada työntekijöitä. Ja ihan turha itkeä hoiva-alan palkoista kun niitä nostettiin todella reilusti, siihen vielä pidempi vuosiloma ja 3 viikkoa "saikkua"
Olen hakenut puheterapeutin koulutukseen yliopistoon L:n yo-papereilla ja Oliveria suuremmalla motivaatiolla - useampana vuonna. En päässyt, kun en ollut ensikertalainen. 4. varasija oli paras mihin ylsin, jos olisin ollut ensikertalainen, olisin päässyt sisään.
Potkulaki koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion esim. sairaaloita eli jos saikuttaa voi saada jatkossa potkut. Ei tarvita kuin alisuoriutuminen tai huolimattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska nää ei ymmärrä miksi kukaan palkkaa työntekijöitä firmaansa
Ei niille huvikseen palkkaa makseta ja hyviä tekijöitä ei ole varaa pistää pihalle, vaan niille yleensä maksetaan jopa parempaa palkkaa etteivät lähtisi pois
Mulle ei ole luvannut kuin ulkolainen työnantaja parempaa palkkaa, etten lähtisi pois...
- Julkisella sektorilla tämä on aivan täysin mahdollista ja olen todistanut useita kertoja, että oikeasti hyvästä työntekijästä halutaan eroon.
Eikä tilanne muuallakaan aivan noin yksinkertainen ole. Moni haluaa pelata pois kilpailijansa. Kateuden voimaa ei kannata aliarvioida. Ihmisten toimiin vaikuttavat monet muutkin asiat kuin järjelliset ja loogiset.
Esimerkiksi heikot johtajat haluavat usein vaihtaa väkeä ihan vain saadakseen "omia" taloon. Myös vanhemmista ihmisistä voidaan ikään kuin ennakoivasti haluta eroon, vaikka he olisivat hyviä työssään.
- Kyllä kaikenlaista epäreiluutta tapahtuu jatkuvasti, eniten kai yksityisellä koska halutaan työvoimaa joka suostuu joka oikkuun mukisematta.
Parhaiten menestyy ne työpaikat joissa on viisas johtaja eikä mikään pomo. Henkilö joka näkee jokaisen todellisen potentiaalin eikä toteuta omia egoistyisia tarpeitaan henkilökuntansa kustannuksella-
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään erityisen naurettava, sillä yksityinen työnantaja voi sitten ottaa oman perheenjäsenen juuri sen verran erilaiseen työtehtävään, että takaisinottovelvollisuutta ei ole.
Vielä jos kerrot miksei yksityinen työnantaja, siis firman omistaja, voi palkata omaa perheen jäsentään? Ihan naurettava tuo sinun "takaisinottovelvoite- haave"!
On liian "kallis" työnantajalle. Halutaan halpatyövoimaa jotka ei tule toimeen työnsä palkalla ja siksi tarvitaan tulonsiirtoja hupenevista veronmaksajilta ja jonka takia yritysveroa kiristetään jonka jälkeen taas normipalkkaiset työntekijät ulos ja halpatyövoimaa tilalle jotka ei tule toimeen palkallaan ja taas tulonsiirtoja......
Ja taas karuselli pyörii...
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Näin minäkin ajattelin, kunnes minut, pidetyn ja aina hyvää palautetta saanut asiantuntija, savustettiin ulos. Kaikki alkoi kun tiimikaveristani tuli esimieheni. Yhtäkkiä työni valuivat muualle ja oma "tuottavuuteni" luonnollisesti tippui. Jostain syystä esimies junaili muiden pöydät täyteen työtä, mutta minulle ei riittänyt juuri mitään, eikä oikein korvaavaakaan työtä annettu tilalle. Puolisen vuotta sain ihmetellä, kysellä, keksiä tekemistä, kunnes sain irtisanomislapun käteen (tuotannollisin ja taloudellisin syin, olin tiimini huonoiten tuottava ja kalliskin vielä, joten toki minut piti pistää pois).
Olin ollut firmassa tiimistäni kauemmin kuin muut ja olin kova asiantuntija, mutta esimieheni mielummin heitti asiantuntemukseni hukkaan, koska luultavasti pelkäsi minun nousevan hänen ylitseen. Muut olivat kokemattomampia ja varmaan se miellytti esimiestäni, kun sai heille päteä. Kaikki asiakkaani ihmettelivät, miksi juuri minut laitettiin pois ja päädyinkin lopulta yhdelle asiakkaalleni töihin ihan vain sen perusteella, miten olin heidän kanssaan työskennellyt.
Että kyllä pikkusieluiset ihmiset voivat vääntää organisaation koneistoa niin, että päästään ei-halutusta ihmisestä eroon, vaikka kys henkilön työsuoritteessa ei olisi mitään vikaa.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, mutta jos on pääomatuloja niin saa vielä vähemmän.
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Vuoksi asumistukeen tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000 eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin, se mökki pitää myydä.
Te ketkä vastustatte sitä että potkut voi saada helpommin ette tiedä työelämästä mitään. Yritys nimittäin tarvitsee työntekijöitä, ilman työntekijöitä se yritys menee konkkaan.
Minun mielestä on hyvä että irtisanomista helpotetaan koska nykyisin työnantajan on liian vaikea irtisanoa työntekijä pois.
Työnantaja ei irtisano työntekijää kenestä on hyötyä yritykselle koska jos se irtisanoo sen niin silloin yrityksen tuotto vähenee.
Siksi ytk ja siksi persut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin tilanteissa mikään suorittaminen ei riitä. Näitä on nähty. Tähän asti on ollut vaikeampaa irtisanoa tyyppi, jonka kanssa kemiat ei kohtaa, josta ei tykkää, jossa on jotain ärsyttävää, joka saikuttaa (vaikkakin laillisesti ja lääkärintodisuksella), saattaa tulla raskaaksi tai on muuten vain kallis (ikälisiä yms.). Nyt se on helpompaa, koska alisuoriutumista ei ole missään tarkkaan määritelty.
Mun työkaveri yritti joskus savustaa ihan kivan työkaverin pois. En lähtenyt siihen mukaan. Vikaa oli kuulemma sen kivan työkaverin luonteessa, kun oli niin outo. Oli toiselta puolelta Suomea, Pohjanmaalta, ja oli vain erittäin tyypillinen pohjaalainen, mutta ihan mukava sellainen. Olen asunut eri puolilla Suomea, ja tulen hyvin juttuun erilaisten ihmisten kanssa, niin vähän järkyttää nämä ikänsä samalla paikkakunnalla asuneet päällepäsmärit, joille on vain yksi j
Sisäsiittoisia myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään ei vastusta tuota, jotka tekee työnsä. Isointa huutomölyä on niillä jotka käy töissä oleilemassa, pelko persiissä
Tai pomo ei vain tykkää naamastasi.näitä on tullut paljon vastaan.vaikka tekee kuinka ahkerasti duunit.
Ja vetut :D Se lisää pomonkin omaa taakkaa, jos irtisanoo oikeasti merkittävän työntekijän. Hän on lopulta vastuussa tuloksesta ja mitä huonompi aines, sen enemmän se kuormittaa häntäkin kun hommat eivät luista.
No tämäkään ei niin yksinkertaista. Voihan olla että se hyvä työntekijä on vaatinut vaikka ihan asiallisia työnteon ja turvallisuuden muutoksia joten pomon helpompi irtisanoa. Nyt vielä kun liittoja tuhotaan ja työpaikkoja on vähän ei välttämättä kukaan uskalla enää puuttua
Esimiehet tykkää hiljaisesta nuoresta, joka ei sano ikinä vastaan, mieluiten ei sano ikinä mitään. Ihan sama, kuinka paljon se tekee virheitä tai jättää tekemättä töitä tai jää saikulle, kun on vähän nuha tai selkään sattuu työnteko. Oikein esimiehet varottavat, ettei saa sanoa nuorelle, että olipas sulla pitkä saikku, tai että kiva kun tulit töihin, ettei sille vaan tule paha mieli. On niin nähty.
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä vastustatte sitä että potkut voi saada helpommin ette tiedä työelämästä mitään. Yritys nimittäin tarvitsee työntekijöitä, ilman työntekijöitä se yritys menee konkkaan.
Minun mielestä on hyvä että irtisanomista helpotetaan koska nykyisin työnantajan on liian vaikea irtisanoa työntekijä pois.
Työnantaja ei irtisano työntekijää kenestä on hyötyä yritykselle koska jos se irtisanoo sen niin silloin yrityksen tuotto vähenee.
Siksi ytk ja siksi persut.
Ihmiset eroavat liitoista, kun eivät saa enää ansiosidonnaista.
Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä.
Kun liitot loppuvat niin ei ole enää työehtosopimuksia eli ei ole minimipalkkaa eikä sairaspäivärahoja eikä rahaa sairaan lapsen kotona hoitamisen ajalta eikä lomarahaa eikä sunnuntailisiä jne.
Kuka uskaltaa ottaa enää asuntovelkaa, kun tulee potkulaki ja voidaan irtisanoa helposti alisuoriutumisen takia kuukauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Hyvä, hyvä, hyvä, hyvä ja hyvä. Kerrotko miksi pitäisi muiden veronmaksajien sinulle kustantaa jos sinulla on oma asunto, kesämökki, vene ja moottoripyörä?
Sen tähären siis Suomen pitäisi joka vuosi ottaa ulkomailta velkarahaa? Että sinulle säilyy oma asunto, kesämökki, vene ja moottoripyörä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma, että edes taviskansan ystävinä (vaalien alla) esiintyviä persuja ei kiinnosta ne perustellut huolet, joita liittyy tällaisiin lakimuutoksiin. Mikä siinä on, että valtaan päässyt persu aina samaistuu kokoomuslaisiin?
Tätä minäkin ihmettelen. Tyhmyys?
Nyt persut kovin vastustaa ja kääntävät takkia, kun kannatus on 10 %. Ei kai kukaan unohda näitä persujen tekoja. Kaikki kansan toivo on poissa.
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse." https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
Nurinkurista, mutta joskus juuri siitä hyvästä työntekijästä halutaan eroon erilaisin toimin, koska "liian pätevä".
En yleistä ja lähtökohtaisesti hyvä taloudellisesti työnantajalle, että oikeasti alisuoriutuvasta työntekijästä on helpompi päästä eroon. Kuitenkin sellaisia työyhteisöjä on olemassa, missä alisuoriutumiskorttia voidaan käyttää tavallaan väärin.