Määräaikaisella opettajalla ei oikeutta lomaan eikä toimeentuloon
Ansiosidonnaisen päätös kesäkuulta: 0 €. Syy: omavastuuaika ja kesäkuun alussa saatu lomakorvaus.
Tämä on siis hallituksen politiikan tulos. He ovat pidentäneet omavastuuaikaa ja määritelleet niin, että lomakorvaus vaikuttaa tuen suuruuteen.
Olen viimeeksi saanut palkan toukokuussa. Kesäkuussa toisiaan sain lomakorvauksen. Heinäkuussa en saa mitään tuloa. Seuraavan kerran saan elokuun alkupuolella.
Näin meitä peruskoulussa koko vuoden opettaneita kiitetään. Ei siis oikeutta lomaan eikä toimeentuloon.
Ja kunta tietenkin hyödyntää näitä määräaikaisia sopimuksia.
Enpä taida enää mennä töihin syksyllä. En ainakaan opettamaan. Alkaa olla niin vi*un sama kaikki.
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Mikään lainsäädäntö ei vaadi sitä, että haluaa ottaa töitä vastaan. Työttömän velvollisuudet on täysin selvät. On tehtävä työllistymissuunnitelman mukaiset toimet määräaikaan mennessä. Esimerkiksi haettava töitä. Työttömän haluamisilla ei ole siinä merkitystä. Eihän moni työssäkäyväkään halua töitä tehdä, mutta kun on taloudellisista syistä pakko.
Minusta on ihan tervettä olla haluamatta tehdä töitä. Siksihän siitä maksetaan rahaa korvaukseksi, että saataisiin tekijöitä. Ei oikein pelkkä työn ilo ainakaan itselleni riitä korvaukseksi.
No minä ainakin olen ymmärtänyt, että pitäisi ottaa vastaan työpaikka, jos sellainen on tarjolla. Käytetään tässä yhteydessä sitten sanaa haluta tai jotain muuta. Voidaan myös käyttää sanoa, että on otettava vastaan. Myös tosiaan on tehtävä vaadittavat toimenpiteet. Tämä on myös totta, ettei moni työssäkäyväkään halua tehdä töitä, mutta joidenkin on työtkin tehtävä. Tekeekö hän sitten sen moraalisista vai/ja taloudellisista syistä, sitä ei voi kaikkien kohdalla sanoa. Voi olla, että hän tekee sen molemmista syistä.
Joo itsensä säästämiseksi ainakin on hyvä olla ainakin välillä olla halumatta tehdä töitä. Siinäpä se on, että ilo ei riitä, pitäisi saada työ houkuttelevaksi monin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se kaikilla muillakin työttömäksi jäävillä on eikä vain opettajilla. Itse olin 3 kk ilman tuloja, kun työt loppui.
Juu, mutta jos teet vastaavia määräaikaisuuksia niin että välissä työ keskeytyy, tuo sama tilanne tulee vastaan j o k a v u o s i .
Silloinhan siihen voi varautua joka vuosi laittamalla sen yhden kuukauden työttömyystuet säästöön seuraavaa kesää varten.
Mitenkähän työttömyystuesta säästetään, kun sitä on ensin 2-3 kuukautta odotettu penniä venyttäen? Sen haluaisin nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä tosiaan sopii ihmetellä, miten jotkut elävät työttöminä, eivätkä halua työtä, kun kerran tukia on leikattu. Toki kaikille ei ole tarjolla töitä, mutta tosiaan on aina niitä, jotka eivät haluakaan tai eivät pysty tekemään töitä, mutta ovat kuitenkin laskettu työttömien lukuun/joukkoon. Ehkä asuvat suvun/tuttavan nurkissa yms, ehkä joku sukulainen/perheenjäsen elättää, ehkä hakevat ruokaa jostain ilmaisjakelusta, ehkä tekevät pimeitä töitä yms.
Asiahan ei sinulle eikä minulle kuulu millään tavalla.
Eihän se kuulu, mutta eihän tässä ole siitä kyse. Lisäksi puhun yleisellä tasolla. Kuuluuko tämä myöskään sinulle?
Juurihan sanoin, ettei kuulu minullekaan. Yleisellä tasolla voi toki puhua r
Kaikesta voi puhua yleisellä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksihän OAJ ei tee tuolle mitään?
No mitä se voisi tehdä 😅. lakkoiltu kyllä on mutta eipä se fa*istihallitukseen pure
Nyt on vähän heikkoa yrittää laittaa tuota vuosikausien käytäntöä nykyisen hallituksen syyksi.
Olen ratkaissut loma- ja rahaongelman kituuttamalla töissä ollessani niin ettei tarvitse ilmoittautua työttömäksi ja hakea tukia. Säästyy hermot ja veronmaksajien rahoja. Eniten molempia tosin säästyisi jättäytymällä työttömäksi, mutta sekin taitaa olla jossain vaiheessa edessä ilman omaa päätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet jo viime vuoden elokuussa tiennyt ettet saa kesäajalta palkka, koska se määräytyy jo sijaisuusehdoissa. Pidän kyllä erittäin typeränä ihmistä, joka ei säästä etukäteen, vaikka tietää olevansa työttömänä kesä-heinä-elokuun.
Ei kysymys ole säästämisestä vaan siitä, että voitaisiinko myös jatkossa palkata kaikkiin töihin henkilöt 9-10kk palkalla (palkka laskettu 12kk mukaan). Miksi vain opettajille? Miksei saman tiennkaikille muillekin?
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
No johan se on täällä todettu, ettei töitä ole kaikille. On hyvä, että kesätyöt annetaan pitkäaikaistyöttömille tai opiskelijoille. Toiseksi on hyvä välillä olla jouten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet jo viime vuoden elokuussa tiennyt ettet saa kesäajalta palkka, koska se määräytyy jo sijaisuusehdoissa. Pidän kyllä erittäin typeränä ihmistä, joka ei säästä etukäteen, vaikka tietää olevansa työttömänä kesä-heinä-elokuun.
Ei kysymys ole säästämisestä vaan siitä, että voitaisiinko myös jatkossa palkata kaikkiin töihin henkilöt 9-10kk palkalla (palkka laskettu 12kk mukaan). Miksi vain opettajille? Miksei saman tiennkaikille muillekin?
No miesvaltaiset alat eivät takuulla suostuisi tähän.
Mitä sitten? Mitä uutta tässä on?
Hoitoalalla roikotetaan ihmisiä vuosia, siis oikeesti vuosia, määräaikaisin työsopimuksin, mitkä poikkastaan välillä.
Tarve kuitenkin kohtalaisen samaa
HUS erik.sairaanhoidon yksikössä (esim poliklinikkatoiminnassa).
Vierailija kirjoitti:
Säästösyythän tässä on usein kysymyksessä. Koulu/kunta maksattaa työttömyyskassoilla/liitoilla työntekijöiden loma-ajan palkat, ainakin osittain. Kunnilla on taloudellisesti tiukkaa.
Siis valtiolla. Eihän liitos maksa kuin murto-osan. Kassan jäsen voit olla ilman liittoakin ja pääosin valtio ne korvaukset maksaa.
Et sinä mikään opettaja ole ap. Ei kukaan opettaja käytä tuollaista alatyylistä kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos talven aikana laittasi sivuun 200€/kk (10*200=2400€)
Kyllä se vähän auttaa.Toki auttaa, mutta onkohan peruskoulun opettajan palkka kovin hyvä. Riippuu tietysti ainakin työkokemuksesta, mutta kyllä siinä aika heikko palkka on verrattuna siihen, että on yliopistokoulutus ja aika vaativa työ (vanhemmat ja erityislapset/nuoret). Olet vastuussa lasten/nuorten tulevaisuudesta.
Ei tuota vastuuntuntoa opettajilla ole. Päätellen siitä, että 9 peräkkäistä vuotta pelkkää tuloksetonta epäonnistumista, jos mittarina on peruskoulun päättäneiden (15%) lähes luku- ja laskutaidotonta. Lukemattomat yksilöt todisteena siitä, että ne "oppii lapsikin". Osa jo ennen koulun alkua, jolloin kontaktia opettajiin ole edes ollut. Automaattisen jalustallekorottamisen aika on ohi. Osa opettajista alisuoriutuu tehtävistään kiistämättömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se kaikilla muillakin työttömäksi jäävillä on eikä vain opettajilla. Itse olin 3 kk ilman tuloja, kun työt loppui.
Juu, mutta jos teet vastaavia määräaikaisuuksia niin että välissä työ keskeytyy, tuo sama tilanne tulee vastaan j o k a v u o s i .
Silloinhan siihen voi varautua joka vuosi laittamalla sen yhden kuukauden työttömyystuet säästöön seuraavaa kesää varten.
Mitenkähän työttömyystuesta säästetään, kun sitä on ensin 2-3 kuukautta odotettu penniä venyttäen? Sen haluaisin nähdä.
Juuri siten, että elokuussa tulee sekä palkkaa että työttömyyskorvausta.
Ihan samaa on muillakin aloilla. Itse en saa edes sitä heinäkuuta työttömyysetuuksia, kun jatkan syksyllä opiskelua töiden ohessa. Katsotaan alkaako tulla piikkejä itsemurhatilastoon kun jaksaminen loppuu
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Mitä uutta tässä on?
Hoitoalalla roikotetaan ihmisiä vuosia, siis oikeesti vuosia, määräaikaisin työsopimuksin, mitkä poikkastaan välillä.
Tarve kuitenkin kohtalaisen samaa
HUS erik.sairaanhoidon yksikössä (esim poliklinikkatoiminnassa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksihän OAJ ei tee tuolle mitään?
No mitä se voisi tehdä 😅. lakkoiltu kyllä on mutta eipä se fa*istihallitukseen pure
Nyt on vähän heikkoa yrittää laittaa tuota vuosikausien käytäntöä nykyisen hallituksen syyksi.
t. persujen tai kokkareiden kannattaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään lainsäädäntö ei vaadi sitä, että haluaa ottaa töitä vastaan. Työttömän velvollisuudet on täysin selvät. On tehtävä työllistymissuunnitelman mukaiset toimet määräaikaan mennessä. Esimerkiksi haettava töitä. Työttömän haluamisilla ei ole siinä merkitystä. Eihän moni työssäkäyväkään halua töitä tehdä, mutta kun on taloudellisista syistä pakko.
Minusta on ihan tervettä olla haluamatta tehdä töitä. Siksihän siitä maksetaan rahaa korvaukseksi, että saataisiin tekijöitä. Ei oikein pelkkä työn ilo ainakaan itselleni riitä korvaukseksi.
No minä ainakin olen ymmärtänyt, että pitäisi ottaa vastaan työpaikka, jos sellainen on tarjolla. Käytetään tässä yhteydessä sitten sanaa haluta tai jotain muuta. Voidaan myös käyttää sanoa, että on otettava vastaan. Myös tosiaan on tehtävä vaadittavat toimenpiteet. Tämä on myös totta, ettei m
Mutta kun emme elä maailmassa, jossa olisi "tarjolla" jotain työpaikkoja ja sitten vain pitäisi ottaa se vastaan. Työpaikoista taistellaan tällä hetkellä epätoivoisesti. Ei niitä tulla työttömille mitenkään erikseen tarjoamaan.
Viimeksi kun katsoin niin oikeuspalvelusihteerin paikkaa Tampereella (jossa palkka on 2.549-2.660 euroa kuussa), paikkaa oli hakenut 229 henkilöä. Näiden joukossa oli ihmisiä, joilla oli osalla kaksikin akateemista loppututkintoa. Oli opiskeltu esimerkiksi hallintotieteitä, oikeustieteitä, yhteiskuntatieteitä... Oli pitkää työkokemusta oikeuslaitoksesta tai asianajotoimistosta.
Työttömiä on nyt todella paljon ja heissä on äärettömän fiksua ja osaavaa porukkaa. Työpaikkoja ei ole. Niitä ei ole. Ei ole.
Kaikki vanhentuneet agraariyhteiskunnan aikaiset sanonnat työnteosta ja käsitykset työttömyydestä saa nyt lopettaa, samoin moraalisen paheksunnan jos joku oppii työttömyydestään viimein, sen pitkityttyä kohtuuttomasti, nauttimaankin.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Viranhaltija tulee kesäksi töihin ja korjaa sadon.
Tämä on sen viranhaltija oikeus, koska opettajan lomaa ei voida siirtää (eli ainoa kohtaa pitää loma on kesällä) onko siis vika viranhaltijassa, joka toimii lainmukaan ja ottaa oikeutetut etuudet itselleen vai oaj:n kyvyttömyydessä hoitaa sijaisten asiat kuntoon?
minä valitsin oaj:n kyvyttömyyden ja erosin liitosta. Opettajille suunnattu työttömyyskassa maksaa 60e vuodessa.
Olin 3 kk ilman tuloja. Ei se nyt niin tavatonta ole.