Määräaikaisella opettajalla ei oikeutta lomaan eikä toimeentuloon
Ansiosidonnaisen päätös kesäkuulta: 0 €. Syy: omavastuuaika ja kesäkuun alussa saatu lomakorvaus.
Tämä on siis hallituksen politiikan tulos. He ovat pidentäneet omavastuuaikaa ja määritelleet niin, että lomakorvaus vaikuttaa tuen suuruuteen.
Olen viimeeksi saanut palkan toukokuussa. Kesäkuussa toisiaan sain lomakorvauksen. Heinäkuussa en saa mitään tuloa. Seuraavan kerran saan elokuun alkupuolella.
Näin meitä peruskoulussa koko vuoden opettaneita kiitetään. Ei siis oikeutta lomaan eikä toimeentuloon.
Ja kunta tietenkin hyödyntää näitä määräaikaisia sopimuksia.
Enpä taida enää mennä töihin syksyllä. En ainakaan opettamaan. Alkaa olla niin vi*un sama kaikki.
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Kiittäkää Orpoa ja Purraa
Ei ole kyllä mitään tekemistä Orpon ja Purran kanssa.
Mutta jos ehdottomasti halaut tuoda Orpon ja Purran tähn keskusteluun, niin Purrahan kesäkokoukseltaan sanoi vastustavansa aiheetonta ketjuttamista, jota mm. koulutuspuolella on.
Mieluummin tosiaan kesätyöpaikat olisi hyvä antaa pitkäaikaistyöttömille, jotta saisivat työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet jo viime vuoden elokuussa tiennyt ettet saa kesäajalta palkka, koska se määräytyy jo sijaisuusehdoissa. Pidän kyllä erittäin typeränä ihmistä, joka ei säästä etukäteen, vaikka tietää olevansa työttömänä kesä-heinä-elokuun.
Voihan olla, että hän on säästänyt, mutta silti tämä menettely ei tunnu oikein oikeudenmukaiselta, koska maassa on sellaisiakin ihmisiä, joille maksetaan pelkästä joutilaisuudesta niin hyvin, etteivät halua mennä lainkaan töihin.
Ketä ovat nämä ihmiset, joille maksetaan joutilaisuudesta hyvin? Ehkä joku korkeapalkkainen virkamies, jolla ei ole juurikaan työtehtäviä. Enpä usko, että niitä paljon on.
Ansioetuudesta on leikattu niin rajusti, ett
Niin sitä sopii ihmetellä....... Silti työ ei kaikkia kiinnosta.
Aloittajan kohtalo on sama kaikilla, joilla päättyi työt esim. 31 5. Omavastuu ja kesäkuussa maksettu lomakorvaus jaksotetaan työttömyyden alkuun, niin pitkään saa odotella päivärahaa. Aloittajan ongelma ei siis liity pelkästään opettajan ammattiin tai OAJ toimiin.
Sitä tosiaan sopii ihmetellä, miten jotkut elävät työttöminä, eivätkä halua työtä, kun kerran tukia on leikattu. Toki kaikille ei ole tarjolla töitä, mutta tosiaan on aina niitä, jotka eivät haluakaan tai eivät pysty tekemään töitä, mutta ovat kuitenkin laskettu työttömien lukuun/joukkoon. Ehkä asuvat suvun/tuttavan nurkissa yms, ehkä joku sukulainen/perheenjäsen elättää, ehkä hakevat ruokaa jostain ilmaisjakelusta, ehkä tekevät pimeitä töitä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaiset opettajat ovat sentään töissä noin 10 kk, kun maassamme on ihmisiä, jotka elävät vuosikausia tukien avulla, eivätkä edes oikeasti halua töihin. Ei opettajia tässä ensimmäisenä kannata syyllistää.
Ja miten tämäkään liittyy aloitukseen? Kukaan ei ole syyllistänyt opettajia, eikä ole syytä syyllistää myöskään pitkäaikaistyöttömiä. Tuet on erittäin pienet ja sulkevat ihmisen kotiinsa ja siten syrjättävät monet pysyvästi.
No osa pitkäaikaistyöttömistä ei välttämättä halua töihin, osa tietysti haluaa. Toki tämä menee niin, että esitetään, että halutaan, mutta...... Ei siis kaikki pitkäaikaistyöttömät, mutta ikävä kyllä kaikkia mahtuu kaikkiin ihmisryhmiin.
Mitä väliä sillä on, haluavatko vai ei? Työpaikkoja ei ole edes koulutetuille tuoreille työttömille. Olisiko sinun mielestäsi asiat jotenkin paremmin, jos kaikki kärsisivät kovasti työttömyydestään? Vaatiiko jokin moraali ehdottomasti sitä?
Minusta on hyvä, jos joku sentään ihan haluaakin olla työttömänä kun töitä ei kerran kaikille ole. On hyvä, että jotkut osaavat tyytyä osaansa nähdessään, että samantasoista hyvinvointia ei anneta kaikille. Onpahan vähemmän vähistä työpaikoista kilpailevia.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tosiaan sopii ihmetellä, miten jotkut elävät työttöminä, eivätkä halua työtä, kun kerran tukia on leikattu. Toki kaikille ei ole tarjolla töitä, mutta tosiaan on aina niitä, jotka eivät haluakaan tai eivät pysty tekemään töitä, mutta ovat kuitenkin laskettu työttömien lukuun/joukkoon. Ehkä asuvat suvun/tuttavan nurkissa yms, ehkä joku sukulainen/perheenjäsen elättää, ehkä hakevat ruokaa jostain ilmaisjakelusta, ehkä tekevät pimeitä töitä yms.
Asiahan ei sinulle eikä minulle kuulu millään tavalla.
No ihan miten vaan, mutta yleisesti kait ajatellaan, että jos on työtön työnhakija, pitää haluta ottaa vastaan töitä. En toki halua, että kukaan kärsii. Moraali toki ei vaadi, mutta kait lainsäädäntö vaatii.
Niin, eihän sitä voi toisen puolesta sanoa, kärsivätkö he vai eivät tilanteesta. Meitä on moneksi, eikä tosiaan voi toisten puolesta puhua täysin, mitä mieltä he ovat asiasta.
Onhan se toki yhteiskunnassakin jokin vika, jos ihmiset eivät halua töihin. Jokin vika siellä on. Jotain pitäisi tehdä siitä, että ihmiset haluaisivat mennä töihin.
Samanlaista epäoikeudenmukaisuutta oli opettajien määräaikaisuuksissa jo 1990-luvulla. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kuulu, mutta eihän tässä ole siitä kyse. Lisäksi puhun yleisellä tasolla. Kuuluuko tämä myöskään sinulle?
Mikään lainsäädäntö ei vaadi sitä, että haluaa ottaa töitä vastaan. Työttömän velvollisuudet on täysin selvät. On tehtävä työllistymissuunnitelman mukaiset toimet määräaikaan mennessä. Esimerkiksi haettava töitä. Työttömän haluamisilla ei ole siinä merkitystä. Eihän moni työssäkäyväkään halua töitä tehdä, mutta kun on taloudellisista syistä pakko.
Minusta on ihan tervettä olla haluamatta tehdä töitä. Siksihän siitä maksetaan rahaa korvaukseksi, että saataisiin tekijöitä. Ei oikein pelkkä työn ilo ainakaan itselleni riitä korvaukseksi.
Sellaista se kaikilla muillakin työttömäksi jäävillä on eikä vain opettajilla. Itse olin 3 kk ilman tuloja, kun työt loppui.
Ei yhteiskunnassa ja työpaikoillakaan kaikki ole kunnossa, jos ihmiset eivät halua töissä käydä. Eikä myöskään tässä tapauksessa, mistä ap kirjoittaa. Paljon on tässä maailmassa ja yhteiskunnassa korjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kuulu, mutta eihän tässä ole siitä kyse. Lisäksi puhun yleisellä tasolla. Kuuluuko tämä myöskään sinulle?
Juurihan sanoin, ettei kuulu minullekaan. Yleisellä tasolla voi toki puhua ruuan ilmaisjakelusta tai tuttavan nurkissa asumisesta, mutta ketju koskee kuitenkin kesätyöttömien opettajien toimeentuloa.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se kaikilla muillakin työttömäksi jäävillä on eikä vain opettajilla. Itse olin 3 kk ilman tuloja, kun työt loppui.
3kk älähän liioittele
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta jos teet vastaavia määräaikaisuuksia niin että välissä työ keskeytyy, tuo sama tilanne tulee vastaan j o k a v u o s i .
Miksi on niin paljon määräaikaisissa työsuhteissa, sillehän on aina oltava jokin syy? Ovatko he kaikki sijaisia? Ja missä ne virkasuhteiset opettajat ovat joita he siinä tapauksessa sijaistavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta jos teet vastaavia määräaikaisuuksia niin että välissä työ keskeytyy, tuo sama tilanne tulee vastaan j o k a v u o s i .
Silloinhan siihen voi varautua joka vuosi laittamalla sen yhden kuukauden työttömyystuet säästöön seuraavaa kesää varten.
Eipä paljon naurata kun sitten näin työpaikkaohjaajan näkökulmasta sitten vielä ne (aikuis)opiskelijat dumpataan meille työpaikoille aivan täysin kokemattomina tekemään minkäänlaista työtä, kiitos Sipilän ammattikoulureformin
"No en voi kertoa tässä yksityiskohtia." Etpä niin, koska Suomessa on leikattu aivan kaikesta, joka etuudesta. Kukaan ei elä nykyisillä etuuksilla hyvin. Jos jollain joutilaalla on rahaa, hänellä on sitä muusta syystä. Kelan tai kassan tuista päivärahoista siinä ei ole kysymys.