Miten reagoisit jos joku tuntematon soittaisi ja vaatisi DNA-testiä? (Puolet minusta tv-sarja, sukututkimus)
Otsikossa olevan tv-sarjan aloitusjakson näin sattumalta telkkarista ja katsoin sitten Yle Areenasta loputkin heti kerralla.
Olen ennenkin katsonut näitä sukututkimus -ohjelmia ja sympatiat ovat kovasti etsijöiden puolella ja toivon aina iloista ja onnellista lopputulosta.
Kuitenkin nyt tuo ohjelma pani miettimään, kun siinä soitettiin jollekin oletetulle sukulaiselle ja pyydettiin dna-testiä. Sitten ehkä jopa vähän loukkaannuttiin / pahoitettiin mieli / en osaa sanoa mitä, mutta suhtauduttiin kuitenkin negatiivisesti siihen, että puhelun vastaanottaja ei heti ilahtunutkaan ja ilmoittanut innoissaan menevänsä testiin.
Mietin omalle kohdalleni moista puhelua ja todellakin tarvisin aikaa sulatella ja miettiä.
Muutenkaan en ole koskaan halunnut tehdä dna -testiä. Minulla on paljon sukulaisia, rakkaita ja läheisiä, osan kanssa paljon tekemisissä, toisten harvemmin. En välttämättä haluaisi uusia sukulaisia, ainakaan kovin läheistä sukua. En todellakaan toivo mitään sisarpuolta elämääni tai yllättävää lasta (noh, itse olen nainen, mutta jos olisin mies, tai jos ajattelisin, että omalle miehelleni tulisi aikuinen yllätyslapsi -se toki olisi hänen asiansa- mutta näin etukäteen ajateltuna en olisi ilahtunut.)
Eli todellakin tarvisin aikaa sulatella ja miettiä mihin kaikkeen dna-testi johtaa ja miten se vaikuttaisi kaikkien elämään ja onko muu suku valmis jne. En osaisi sanoa suoraan puhelimessa mitään. Siksi tuo asenne tuossa ohjelmassa vähän särähti korvaan itselleni. He itsehän ovat prosessoineet asiaa jo pitkään, vastapuolelle asia on ihan uusi.
Ja huomaan oman kaksinaismoraalisen ajattelutapani, sillä vuosi sitten sain kuulla että eräs kaverini uusi puolituttu oli esittäytynyt tämän kaverini serkuksi. Tiesi jopa vanhempansa, mutta tämä kaverini ei tiennyt, että tällainen salattu, pois annettu lapsi olisi ollut olemassa. Ihmettelin, että kaverini oli kuullut asiasta jo pari vuotta aikaisemmin, mutta ei ollut ryhtynyt minkäänlaiseen asian varmistukseen, sukututkimukseen tai dna-testiin. Ei tämä puolituttu ollut sellaista ehdottanutkaan, mutta siinä kohti (kun asia koski muita kuin minua itseäni) se tuntui minusta itsestään selvältä, että tämä väitetty sukulaisuus olisi pitänyt tutkia.
Miten sinä suhtautuisit?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuon saman ohjelman ja itseäni jäi ihmetyttämään seikka, että nuo sisarpuolet, jotka olivat jotain 5-kymppisiä ja kasvaneet eri adoptioperheessä, niin he molemmat vaihtoivat sukunimekseen tuon tuntemattoman biologisen äidin sukunimen. Ihmetytti siksi, että he olivat kasvaneet vauvasta asti rakastavassa perheessä ja saaneet heiltä kaiken mahdollisen, myös sukunimen. Sitten 5-kymppisinä he etsivät juuriaan ja selviää, että äiti oli useista rikoksista tuomittu alkoholisti, jolla paljon irtosuhteita ja joka hylkäsi neljä lastaan jne. Kumpikaan ei siis ollut nähnyt tai kuullut äidistään koskaan mitään. MIKSI he halusivat kuitenkin tuon äidin sukunimen itselleen, sitä en ymmärrä. Adoptiovanhempana olisin jopa loukkaantunut asiasta. Mutta eihän asia minulle kuulu, se on heidän päätöksensä, mutta ihmettelen kyllä.
Miten tuo on edes mahdollista juridisesti?
Mikäs tuossa ja tuokin osoittaa, että veri on usein vettä sakeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuon saman ohjelman ja itseäni jäi ihmetyttämään seikka, että nuo sisarpuolet, jotka olivat jotain 5-kymppisiä ja kasvaneet eri adoptioperheessä, niin he molemmat vaihtoivat sukunimekseen tuon tuntemattoman biologisen äidin sukunimen. Ihmetytti siksi, että he olivat kasvaneet vauvasta asti rakastavassa perheessä ja saaneet heiltä kaiken mahdollisen, myös sukunimen. Sitten 5-kymppisinä he etsivät juuriaan ja selviää, että äiti oli useista rikoksista tuomittu alkoholisti, jolla paljon irtosuhteita ja joka hylkäsi neljä lastaan jne. Kumpikaan ei siis ollut nähnyt tai kuullut äidistään koskaan mitään. MIKSI he halusivat kuitenkin tuon äidin sukunimen itselleen, sitä en ymmärrä. Adoptiovanhempana olisin jopa loukkaantunut asiasta. Mutta eihän asia minulle kuulu, se on heidän päätöksensä, mutta ihmettelen kyllä.
Mite
Ihminen saa nykyisin vaihtaa oman nimensä ihan vapaasti miksi haluaa. pl. joitakin suojattuja sukunimiä.
Höpönpöpön. Kaikki sukunimet ovat nykyään suojattuja eikä ihminen saa sellaista jo käytössä olevaa sukunimeä mitä ei esiinny suvussa, juridisesti sukua olevien kanssa siis. Toinen vaihtoehto on ottaa aivan uusi sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mite
Ihminen saa nykyisin vaihtaa oman nimensä ihan vapaasti miksi haluaa. pl. joitakin suojattuja sukunimiä.
Kaikki nimet ovat suojattuja, niin Virtaset kuin Ecksgyllengröönitkin. Joten ei saa.
Kyllä suostuisi, miksen?
Minulle on soittanut poliisi, Amerikkalainen kenraali, kenialainen prinssi, pankkivirkailija, verottaja ja vaikka kuka virallinen taho. Aina olen totellut ja tehnyt kaikki temput, mitä keksivät puhelimessa pyytää.
T. Auli mummo pihtipudas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastaa tuntemattomiin numeroihin.
En ymmärrä tuota. Se voi olla ihan asiallinen ja tarpeellinen yhteydenotto.
LAITTAKOOT TXTARIN JOS ON OIKEETA ASIAA!! MINÄ EN VASTAA JOS ON OUTO NUMERO!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suostuisi, miksen?
Minulle on soittanut poliisi, Amerikkalainen kenraali, kenialainen prinssi, pankkivirkailija, verottaja ja vaikka kuka virallinen taho. Aina olen totellut ja tehnyt kaikki temput, mitä keksivät puhelimessa pyytää.
T. Auli mummo pihtipudas
Klikkaathan myös kaikki linkit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti on vaan joku puhelinmyyjä tai kyselyntekijä. Mikäs siinä jos sulla on aikaa vastailla sellaisillekin.
Sanoisin että saa luvan etsiä testattavia jostain muualta.
Olen luovuttanut kolmasti munasoluja. Ei haittaisi jos joku ottaisi yhteyttä ja haluaisi tavata.
Klinikka ei saanut suoraan kertoa, oliko niillä saatu aikaan tuloksia, mutta sen verran kertoi, että olivat "hyvälaatuisia".
En suostuisi. Omasta takaa löytyy jo 2 täysin harkittua ja toivottua lasta, toinen 15 ja toinen piakkoin 18. Jos on käynyt niin, että joku entinen heila liki 20 vuoden takaa onkin sattunut tulemaan raskaaksi, niin miksi on halunnut pimittää tiedon? Tehnyt omatoimisen päätöksen että minun ei tarvitse olla lapsen kanssa tekemisissä?
Ja kuulostaa ehkä kylmältä mutta en tuntisi mitään tunnesidettä mahdollista kolmatta lasta kohtaan. En ole ollut osa hänen elämäänsä missään vaiheessa eikä hän ole ollut osa minun elämääni. Olisi vain tuntematon ihminen muiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LAITTAKOOT TXTARIN JOS ON OIKEETA ASIAA!! MINÄ EN VASTAA JOS ON OUTO NUMERO!
Terveisin: Esko Mörkö
En suostuisi. En halua dna-tietojani tai muita tietoja jonkun tutkimusfirman käyttöön.
"Eikä sinne amerikkalaiselle firmalle mitään ammatteja ja muitakaa tietoja anneta eikä ne niitä kysele. Nyt on outoa settiä. "
Siellä ovat tälläkin hetkellä, nuo firmathan rakentavat sukupuita. En tiedä miten miehen muut sukulaiset suhtautuivat kun saivat tietää. Serkku oli antanut mieheni syntymäajan ja ammatin ja kyseli syntymäpaikkaa sekä isän ja äidin vastaavia tietoja. Törkeää antaa niitä ilman lupaa. Varmasti tuhannet suomalaiset ovat noissa tietokannoissa tietämättään.
En tahtoisi puida asiaa telkkarissa tai muutenkaan julkisesti, ja pitäisi myös hetki myös miettiä asiaa. Esimerkiksi tahtoisin tietää, minne tiedot luovutetaan ja mitä odotuksia sillä toisella on. Tuskin tahtoisin tutustua ihmiseen, joka asettaa toisen ihmisen julkisesti hankalaan asemaan eikä osaa suhtautua reaktiooni.
Jos kysyjä olisi joku hyvännäköinen vosu, voisin tarjoutua heittämään mällit sille suuhun. Siitähän saa sitten sen mun DNA:n kaapimalla esim. hampaistaan talteen.
Minulla on valtava määrä serkkuja, joista yli puolta en tunne. Jos joku tulisi lisää, toteaisin että jaa taas yksi lisää.
Yllätyslapsia minulla ei ole, kun olen nainen.
Jos joku tahtoisi testata sukulaisuutta, ihan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulle käy kyllä jos joku haluaa testata, että onko sukulaiseni. Biologiselle sukulaisuudelle en itse laita ihan kauheasti painoarvoa, mutta jos joku tarvitsee sitä oman elämänsä selvittämiseen, niin auttaisin toki.
Samoin. Ei ole mitään syytä kieltäytyä. Olisi jopa mielenkiintoista jos tulisi uusia sukulaisia.
Eri asia, et onko lehtolapsi vai adoptoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti on vaan joku puhelinmyyjä tai kyselyntekijä. Mikäs siinä jos sulla on aikaa vastailla sellaisillekin.
Tai huijauspuhelu. Minulle tulee useita puheluita päivässä ulkomaisista numeroista (aina eri numero), en taatusti vastaa näihin huijausyrityksiin.