Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten reagoisit jos joku tuntematon soittaisi ja vaatisi DNA-testiä? (Puolet minusta tv-sarja, sukututkimus)

Vierailija
03.07.2025 |

Otsikossa olevan tv-sarjan aloitusjakson näin sattumalta telkkarista ja katsoin sitten Yle Areenasta loputkin heti kerralla. 

Olen ennenkin katsonut näitä sukututkimus -ohjelmia ja sympatiat ovat kovasti etsijöiden puolella ja toivon aina iloista ja onnellista lopputulosta. 

Kuitenkin nyt tuo ohjelma pani miettimään, kun siinä soitettiin jollekin oletetulle sukulaiselle ja pyydettiin dna-testiä. Sitten ehkä jopa vähän loukkaannuttiin / pahoitettiin mieli / en osaa sanoa mitä, mutta suhtauduttiin kuitenkin negatiivisesti siihen, että puhelun vastaanottaja ei heti ilahtunutkaan ja ilmoittanut innoissaan menevänsä testiin. 

Mietin omalle kohdalleni moista puhelua ja todellakin tarvisin aikaa sulatella ja miettiä. 

Muutenkaan en ole koskaan halunnut tehdä dna -testiä. Minulla on paljon sukulaisia, rakkaita ja läheisiä, osan kanssa paljon tekemisissä, toisten harvemmin. En välttämättä haluaisi uusia sukulaisia, ainakaan kovin läheistä sukua. En todellakaan toivo mitään sisarpuolta elämääni tai yllättävää lasta (noh, itse olen nainen, mutta jos olisin mies, tai jos ajattelisin, että omalle miehelleni tulisi aikuinen yllätyslapsi -se toki olisi hänen asiansa- mutta näin etukäteen ajateltuna en olisi ilahtunut.)

Eli todellakin tarvisin aikaa sulatella ja miettiä mihin kaikkeen dna-testi johtaa ja miten se vaikuttaisi kaikkien elämään ja onko muu suku valmis jne. En osaisi sanoa suoraan puhelimessa mitään. Siksi tuo asenne tuossa ohjelmassa vähän särähti korvaan itselleni. He itsehän ovat prosessoineet asiaa jo pitkään, vastapuolelle asia on ihan uusi.

Ja huomaan oman kaksinaismoraalisen ajattelutapani, sillä vuosi sitten sain kuulla että eräs kaverini uusi puolituttu oli esittäytynyt tämän kaverini serkuksi. Tiesi jopa vanhempansa, mutta tämä kaverini ei tiennyt, että tällainen salattu, pois annettu lapsi olisi ollut olemassa. Ihmettelin, että kaverini oli kuullut asiasta jo pari vuotta aikaisemmin, mutta ei ollut ryhtynyt minkäänlaiseen asian varmistukseen, sukututkimukseen tai dna-testiin. Ei tämä puolituttu ollut sellaista ehdottanutkaan, mutta siinä kohti (kun asia koski muita kuin minua itseäni) se tuntui minusta itsestään selvältä, että tämä väitetty sukulaisuus olisi pitänyt tutkia.

Miten sinä suhtautuisit?

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vastaa tuntemattomiin numeroihin.

En ymmärrä tuota. Se voi olla ihan asiallinen ja tarpeellinen yhteydenotto.

Tuskin on

Vierailija
142/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suostuisi, miksen?

Minulle on soittanut poliisi, Amerikkalainen kenraali, kenialainen prinssi, pankkivirkailija, verottaja ja vaikka kuka virallinen taho. Aina olen totellut ja tehnyt kaikki temput, mitä keksivät puhelimessa pyytää.

T. Auli mummo pihtipudas

Klikkaathan myös kaikki linkit?

Todellakin, niissä kun mainitaan että asialla on kiire ja tulee hoitaa välittömästi! Minä en änkyröi, vaan toimin! Monet kerrat olen välttynyt tilieni sulkemisilta ja muilta kauheuksilta, omassa pankissani minulla on oikein turvatili, uskomattoman hyvää palvelua pankilta jonka asiakas en edes tiennyt olevani, mutta ilmeisesti se on näitä Merita pankin jälkeläisiä.

T. Auli mummo pihtipudas 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle tieto biologisesta alkuperästä on hyvin tärkeä:

https://yle.fi/a/74-20127299

Adoptiovanhemmat vapaaehtoisesti ottavat lapsen kasvatettavakseen, mutta tällainen side on myös hyvin hauras. Into saattaa lopahtaa.

Adoptiolapsen älykkyys saattaa olla alhainen. Tiedän perheen, jossa neljä omaa lasta ja kaikki korkeasti koulutettuja ja hyvin pärjänneitä. Se adoptiolapsi onkin sitten rikoksen poluilla.

Tämän professorin puukottaja oli adoptiopoika. Siinä liika kiltteys ja ymmärrys sai ikävän lopun:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4ed8ba0d-0e63-4fa8-9608-a3b43c41d0f5

Vierailija
144/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adoptiovanhemmat vapaaehtoisesti ottavat lapsen kasvatettavakseen, mutta tällainen side on myös hyvin hauras. Into saattaa lopahtaa.

Adoptiolapsen älykkyys saattaa olla alhainen. Tiedän perheen, jossa neljä omaa lasta ja kaikki korkeasti koulutettuja ja hyvin pärjänneitä. Se adoptiolapsi onkin sitten rikoksen poluilla.

Tämän professorin puukottaja oli adoptiopoika. Siinä liika kiltteys ja ymmärrys sai ikävän lopun:

Miten niin hauras? Adoptiota ei voi purkaa. Olen aina varma siitä, että adoptiovanhemmat harkitsee lapsen hankintaa keskimäärin enemmän. Tietenkään adoptoivat vanhemmat eivät voi mitään lapsen taustoille, esimerkiksi ennen adoptiota syntyneille traumoille. Siksi adoptiovanhemmuus saattaa olla haastavampaa tosin, eipä siitä biologisesta lapsestakaan voi tilata mitään tietynlaista, se on aina ylläri minkälainen tyyppi tulee.

Vierailija
145/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä niin kyllästynyt näihin oman elämänsä sukututkijoihin. Löysin jokin aika sitten netistä eräältä sukututkimussivustolta alle kouluikäisenä onnettomuudessa kuolleiden pikkusisarusteni tiedot, oli nimet, syntymäajat jne. Myös isäni tiedot oli siellä, mutta ei tiennyt sitä itse, joten lupaa ei todellakaan ole kysytty. Tämä laittaja ei edes ole meille ainakaan mikään läheinen sukulainen, joten ihmettelen, mikä motivaatio hänellä on tähän ollut.

Vierailija
146/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuisin testiin (en ohjelmaan)

Vierailija
147/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin hauras? Adoptiota ei voi purkaa. Olen aina varma siitä, että adoptiovanhemmat harkitsee lapsen hankintaa keskimäärin enemmän. Tietenkään adoptoivat vanhemmat eivät voi mitään lapsen taustoille, esimerkiksi ennen adoptiota syntyneille traumoille. Siksi adoptiovanhemmuus saattaa olla haastavampaa tosin, eipä siitä biologisesta lapsestakaan voi tilata mitään tietynlaista, se on aina ylläri minkälainen tyyppi tulee.

Tiedän tapauksia joissa adoptoitu lapsi on otettu huostaan. Omasta lapsesta sentään on joku käsitys. Adoptiolapsen kanssa kaikki "onpas ukin näköinen" ja "on enon nenä" jäävät pois. Adoptiovanhemmat saattavat ottaa lapsen vastaan OK, mutta miten on muiden sukulaisten laita? Onko adoptiotäti asiasta otettu? Onko adoptioeno mielissään mustasta sisarenpojasta?

Vierailija
148/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuossa sarjassa vaadita testiä, sitä pyydetään. 

jos joku tuntematon pyytäisi minulta, niin sanoisin rehellisesti etten suostu, koska olen aikoinaan tehnyt päätöksen etten lähde minkäänlaisiin dna-testauksiin. Voisin kyllä auttaa siinä mielessä, että kysyisin muilta lähisukulaisilta, että ovatko halukkaita. 

Vierailija
149/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällä hetkellä niin kyllästynyt näihin oman elämänsä sukututkijoihin. Löysin jokin aika sitten netistä eräältä sukututkimussivustolta alle kouluikäisenä onnettomuudessa kuolleiden pikkusisarusteni tiedot, oli nimet, syntymäajat jne. Myös isäni tiedot oli siellä, mutta ei tiennyt sitä itse, joten lupaa ei todellakaan ole kysytty. Tämä laittaja ei edes ole meille ainakaan mikään läheinen sukulainen, joten ihmettelen, mikä motivaatio hänellä on tähän ollut.

otapa yhteyttä sivun ylläpitoon ja pyydä tietojen poistamista. 

Vierailija
150/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin hauras? Adoptiota ei voi purkaa. Olen aina varma siitä, että adoptiovanhemmat harkitsee lapsen hankintaa keskimäärin enemmän. Tietenkään adoptoivat vanhemmat eivät voi mitään lapsen taustoille, esimerkik

Tiedän tapauksia joissa adoptoitu lapsi on otettu huostaan. Omasta lapsesta sentään on joku käsitys. Adoptiolapsen kanssa kaikki "onpas ukin näköinen" ja "on enon nenä" jäävät pois. Adoptiovanhemmat saattavat ottaa lapsen vastaan OK, mutta miten on muiden sukulaisten laita? Onko adoptiotäti asiasta otettu? Onko adoptioeno mielissään mustasta sisarenpojasta?

Onpa noita ihan biologisia lapsiakin otettu huostaan. Käsittääkseni perheen vanhemmat on ne jotka lastenhankinnasta päättää, eivät sukulaiset. Törpöille sukulaisille, joilla vain negatiivista sanottavaa adoptiosta, taas ei voi oikein mitään, muuta kuin yrittää olla olematta tekemisissä jos mahdollista.

Vierailija
151/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän sarjan nainen ja mies, sisarpuolet, olivat homo ja lesbo? 

Vierailija
152/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin hauras? Adoptiota ei voi purkaa. Olen aina varma siitä, että adoptiovanhemmat harkitsee lapsen hankintaa keskimäärin enemmän. Tietenkään adoptoivat vanhemmat eivät voi mitään lapsen taustoille, esimerkik

Onpa noita ihan biologisia lapsiakin otettu huostaan. Käsittääkseni perheen vanhemmat on ne jotka lastenhankinnasta päättää, eivät sukulaiset. Törpöille sukulaisille, joilla vain negatiivista sanottavaa adoptiosta, taas ei voi oikein mitään, muuta kuin yrittää olla olematta tekemisissä jos mahdollista.

On, mutta ottaen huomioon, kuinka tarkka adoptiovanhempien valintaprosessi on, niin sitä taustaa vasten huostaanotto on aika erikoista. Kuka haluaa uhrata kaikki sukulaissuhteensa yhden adoptiopennun vuoksi? 

Vierailija
153/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan turha olisi tulla vaatimaan mitään. Se on väärää asennoitumista. 

No itselläsi selvästi on se raha ja kuviteltu tuleva perintö tärkeintä eikä sukulaiset itsessään joten ehkä on parempikin olla tuntematta kaltaistasi.

Eihän tuossa kommentissa mitään rahasta puhuttu. Sinullahan tuo perintö näyttää olevan vaan mielessä, jos jollakin.

Eri

Vierailija
154/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuisin. Olisin jollakin tapaa myös ilahtunut. Elämäni on tylsää.... 

Vierailija
155/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin hauras? Adoptiota ei voi purkaa. Olen aina varma siitä, että adoptiovanhemmat harkitsee lapsen han

On, mutta ottaen huomioon, kuinka tarkka adoptiovanhempien valintaprosessi on, niin sitä taustaa vasten huostaanotto on aika erikoista. Kuka haluaa uhrata kaikki sukulaissuhteensa yhden adoptiopennun vuoksi? 

Huostaanotto ei aina johdu vanhemmista tai kasvatuksesta. Joskus varsinkin isompi lapsi tai teini vaan tarvitsee ammattiapua.

Puhutpa ikävään sävyyn adoptoiduista lapsista.

Vierailija
156/165 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi, että dnani jäisi jonkun random "testaaja" yhtiön käyttöön. Mistä sitä tietää, mitä niille näytteille tehdään.

Niin. Lähes 100% kommentoijista tässä ketjussa ajatteli itseään. Melko varmasti prosentti on yhtäläinen sen kanssa, että kukaan heistä ei ole lukenut ainoatakaan geeniteknologian etiikkaan liittyvää kirjaa.

DNA:si on sen jälkeen sen kaupallisen yhtiön "omaisuutta". Tieto on rahaa, mutta myös valtaa. Tässä kontekstissa rahanarvoista jälleenmyytävää. Ja tulevat käyttömahdollisuudet mittavat. Minä en antaisi siksi, koska lapseni, tai heidän mahdolliset tulevat lapsensa, niin olisi mahdollista, ettei hän/he saisi tulevaisuudessa vakuutusta, koulutuspaikkaa tms. Ja se on jo kirjallisuudessa ja tieteen itsensä tekijöiden olemassaoleva ja tunnustama skenaario. Jo nyt esim. meillä Suomessa on jo koostettu suuria tietokantoja yhteen ja ristikkäin kaikilta elämän sektoreilta alkaen terveystiedoista. Ja niitä myös hyödynnetään. Yhteiskunnan toimesta kaikilla sektoreilla. Ja lainsäädäntö muokkaa niihin nojaten uusia sääntöjä ja lakeja. Jo nyt esim. vakuutusyhtiöt rajaa/kieltää kokonaan myöntämiänsä vakuutuksia. Terveystietojen perusteella. Ja tämä suuntaus ei tule muuttuman, vaan laajenee. Koska kasvava "valvontatarve", "tehokkuus", "säästötarpeet", "voitonmaksimointi" jne.

Vierailija
157/165 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en suostuisi antamaan dna:tani mihinkään julkiseen juttuun.

Vierailija
158/165 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehnyt. Siitä vaan tekemään niin saisvatten tietäätsen

Vierailija
159/165 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että omien tietojesi käytön sukututkimustarkoituksiin voit kieltää (Suomi.fi omat henkilötiedot....).

Vierailija
160/165 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meh.

Jos ei ole viranomaisen päätöstä, niin mitään älä tunnusta.