Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (17686)
Vierailija kirjoitti:
Aika nopeasti menee lippuja: pari ekaa riviä täynnä + kauempaa jonkin verran, mutta ihan reunaan pääsisi vielä eturiviinkin. Tamperetalo on kyllä konserttisalina niin hyvä, että siellä ei taida huonoja paikkoja ollakaan. Onkohan tämä KAJ'n eka keikka oikeasti konsertteja varten suunnitellussa salissa? (Jos noita Euroviisuja ei lasketa.) Voi siis tulla tavallistakin parempi keikka musiikillisesti, kun musiikki pääsee kunnolla oikeuksiinsa.
En malta odottaa miltä Firmans manin mahtipontisuus kuulostaa tuolla. Ja jos tuolla ei kuulla Näsan domnaria niin missä sitten.
Mun ymmärtääkseni ne euroviisutouhutkin järjestettiin joissain monitoimi- tai messuhalleissa, joissa ei ole musiikkiakustiikkaa. Eikös se Tukholman Strawberry-areena ole enimmäkseen urheilukäytössä ja Baselin Jakobhalle lähinnä kongressi- ja liikuntapaikka? Toki niissä pidetään konserttejakin mutta tuskin akustisia.
Jos samassa perheessä sattuu olemaan sekä KAJ-fänejä että Muumi-väkeä: Samassa talossa Muumimuseo on auki 18:aan asti.
Pääseekö joku lukemaan Kainuun Sanomia? Tulisielun esittely.
KAJ esiintyi ensimmäistä kertaa Tampereella viime kesänä Radio Novan festareilla. Aamulehden toimittaja (13.6.25): "KAJ’n pitää tehdä töitä sen eteen, etteivät he jää yhden hitin ihmeeksi, jonka muussa tuotannossa yleisö ei pysy perässä. Tai sitten suomalaisen yleisön pitää petrata ruotsin osaamisessaan." Lehden verkkoversiossa useat paikalla olleet kummastelivat toimittajan kommentteja kertoen suosiosta ja yleisön aktiivisuudesta.
Tällä viikolla toinen toimittaja oli seurannut Turun valtuuston raitsikkakeskustelua. Hän piti "eksoottisena" sitä että pari-kolme valtuutettua puhui ruotsiksi.
Vierailija kirjoitti:
KAJ esiintyi ensimmäistä kertaa Tampereella viime kesänä Radio Novan festareilla. Aamulehden toimittaja (13.6.25): "KAJ’n pitää tehdä töitä sen eteen, etteivät he jää yhden hitin ihmeeksi, jonka muussa tuotannossa yleisö ei pysy perässä. Tai sitten suomalaisen yleisön pitää petrata ruotsin osaamisessaan." Lehden verkkoversiossa useat paikalla olleet kummastelivat toimittajan kommentteja kertoen suosiosta ja yleisön aktiivisuudesta.
Tällä viikolla toinen toimittaja oli seurannut Turun valtuuston raitsikkakeskustelua. Hän piti "eksoottisena" sitä että pari-kolme valtuutettua puhui ruotsiksi.
Aaarghh. Pyydän anteeksi meidän kielitaitoisten tamperelaisten puolesta. Me osataan ruotsia kyllä ja vähän vöyriäkin. Kaj'lla oli ekalla Tampereen keikallaan ikimuistoisen hauskaa ja niin oli yleisölläkin, kuten tämä heidän videonsa todistaa. Välkomin ti byin taas marraskuussa, pojkan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aaarghh. Pyydän anteeksi meidän kielitaitoisten tamperelaisten puolesta. Me osataan ruotsia kyllä ja vähän vöyriäkin. Kaj'lla oli ekalla Tampereen keikallaan ikimuistoisen hauskaa ja niin oli yleisölläkin, kuten tämä heidän videonsa todistaa. Välkomin ti byin taas marraskuussa, pojkan!
Ja mä pyydän anteeksi meidän vielä viime kesänä kielitaidottomien puolesta. Viime kesänä en vielä ymmärtänyt paljon mitään, mutta nyt jo suuren osan ja koko ajan paranee kielitaito.
Liput ostettu! Nyt kun vielä pääsis paikalle. Jee! Mitä siellä ymmärrän on toinen juttu, mut ei sen niin väliä.
Ryhdyn tässä yllättäen ja pyytämättä filippiiniläisten, japanilaisten, kenialaisten, brasilialaisten, italialaisten, ranskalaisten, australialaisten, kanadalaisten ja kaikkien muiden maailman kajahtaneiden puhetorveksi ja ilmoitan täten, että Kaj'sta voi nauttia ja nautitaan täysillä ilman yhdenkään sanan ruotsintaitoa. Vöyriläisen musiikin kieli on universaali!
Vierailija kirjoitti:
Liput ostettu! Nyt kun vielä pääsis paikalle. Jee! Mitä siellä ymmärrän on toinen juttu, mut ei sen niin väliä.
Kuule ei hätää. Mä osaan kohtuullisesti ruotsia, mutta vöyriä en. Olen nettisivujen (pääasiassa Lyrics Translations) ja youtuben kautta selvittänyt ison osan KAJn biisien sanoituksista enkkukäännösten avulla siis. YT:ssähän löytyy paljon myös suomeksi. Eli mistä biisien tarinoissa oikein puhutaan. Ne ei kuulemma aina ole ihan onnistuneita käännöksiä mutta mulle kelpaa. Kaikkia biisejä en ole käynyt läpi. Eli ainakin kaikista omista suosikkibiiseistä (jotka ovat pitkälti samoja mitä esittävät keikoilla) tiedän mistä niissä kerrotaan. Jos joka ikistä sanaa en ymmärrä niin en anna haitata. Ja koska kuuntelen niitä paljon, niin olen oppinut tiettyjä pätkiä vöyrinkielisistäkin sanoituksista, etenkin kertsejä, jotta voin lauleskella itse mukana. Tällä systeemillä mä ajattelin Tampereelle lähteä. Välispiikkejä puhuvat Tampereella takuuvarmasti paljon myös suomeksi. Olen vakuuttunut että konsertista ja sen fiiliksestä voi nauttia täysin siemauksin, vaikka vöyri (tai ruotsi) ei taipuisikaan.
Turkulaisena vaikea ymmärtää,että ruotsin kieltä pidetöän eksoottisena - kaupungilla kävellessään ruotsia puhuviin törmää jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ei hätää. Mä osaan kohtuullisesti ruotsia, mutta vöyriä en. Olen nettisivujen (pääasiassa Lyrics Translations) ja youtuben kautta selvittänyt ison osan KAJn biisien sanoituksista enkkukäännösten avulla siis. YT:ssähän löytyy paljon myös suomeksi. Eli mistä biisien tarinoissa oikein puhutaan. Ne ei kuulemma aina ole ihan onnistuneita käännöksiä mutta mulle kelpaa. Kaikkia biisejä en ole käynyt läpi. Eli ainakin kaikista omista suosikkibiiseistä (jotka ovat pitkälti samoja mitä esittävät keikoilla) tiedän mistä niissä kerrotaan. Jos joka ikistä sanaa en ymmärrä niin en anna haitata. Ja koska kuuntelen niitä paljon, niin olen oppinut tiettyjä pätkiä vöyrinkielisistäkin sanoituksista, etenkin kertsejä, jotta voin lauleskella itse mukana. Tällä systeemillä mä ajattelin Tampereelle lähteä. Välispiikkejä puhuvat Tampereella takuuvarmasti paljon myös suomeksi. Olen vakuuttunut että konsertista ja sen fiiliksestä voi nauttia täysin siemauksin, vaikka vöyri (tai ruotsi) ei taipuisikaan.
Näillä mennään! Musiikista voi onneksi nauttia ja tunnelmastakin, vaikka ei ymmärtäisi yhtään mitään. Ruotsin ymmärtäminen tuntuu olevan vähän päivästä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mä oopperafriikki olen 30 vuoden mittaan nauttinut Tampere-talon Isossa salissa niin monesta hienosta aariasta, etten pysty edes laskemaan. Mutta koskaan en ole kuullut siellä Nissan bromsaa, ja nyt toteutuu sekin haave! :D
Todellakin! Siis Jakob, please please please, Nissan Bromsa/Näsan Domna Tampere-taloon, please! Economy+ kiertueella sitä ei ehkä enää nähdä, mutta Tampereelle se kannattaa ehdottomasti tuoda. En ole aikoihin käynyt Tampere-talossa enkä muista, millainen akustiikka siellä on. Mutta onhan se nyt takuuvarmasti parempi kuin jossain monitoimihallissa tai klubilla.
Vierailija kirjoitti:
Turkulaisena vaikea ymmärtää,että ruotsin kieltä pidetöän eksoottisena - kaupungilla kävellessään ruotsia puhuviin törmää jatkuvasti.
No olihan se vähän erikoista Aamulehden toimittajalta kutsua Turun valtuustossa kuultuja ruotsinkielisiä puheenvuoroja "eksoottisiksi". Nuoren miehen puolustukseksi kerron, että juttu on kirjoitettu humoristiseen sävyyn ja tuo kohta tarkoitettu vitsiksi, joka kohdistuu häneen itseensä (tyyliin hölmö tässä ihmettelee).
Ymmärrän, että sun on vaikea ymmärtää sitä, että joku voi tosissaankin pitää Suomessa puhuttavaa ruotsia eksoottisena. Mutta valtaosassa maata sitä tosiaan kuulee harvoin. Täällä Tampereella en ole törmännyt ruotsin kieleen kaupungilla kuin kesäaikaan, jolloin riikinruotsalaiset turistit yleensä täällä visiteeraavat. Ja tämä on sentään iso länsisuomalainen kaupunki. Jyväskylässä, Joensuussa tai Kajaanissa voi luultavasti elää ikänsä kuulematta toista kotimaista koskaan. Ei se hyvä eikä kiva tilanne ole, mukavaa olisi jos molemmat kielet olisivat käytössä koko maassa, mutta näin se nyt vaan menee.
Joka tapauksessa Kaj on tänne enemmän kuin tervetullut, kyllä me toisiamme ymmärretään kun parhaamme yritetään, ja mehän yritetään. Opetetaan pojille vähän mansea, opiskellaan itse vöyriä ja lauletaan yhdessä bastua että ikkunat helisee.
Kajn YouTube -kanavalla (KAJfilmer) on nyt 100.000 tilaajaa tullut täyteen. Ja Economy plus YouTube katselukertoja on ihan kohta 500.000. Raja voi mennä rikki jo tänään. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oopperafriikki olen 30 vuoden mittaan nauttinut Tampere-talon Isossa salissa niin monesta hienosta aariasta, etten pysty edes laskemaan. Mutta koskaan en ole kuullut siellä Nissan bromsaa, ja nyt toteutuu sekin haave! :D
Todellakin! Siis Jakob, please please please, Nissan Bromsa/Näsan Domna Tampere-taloon, please! Economy+ kiertueella sitä ei ehkä enää nähdä, mutta Tampereelle se kannattaa ehdottomasti tuoda. En ole aikoihin käynyt Tampere-talossa enkä muista, millainen akustiikka siellä on. Mutta onhan se nyt takuuvarmasti parempi kuin jossain monitoimihallissa tai klubilla.
Mistä sitä tietää, vaikka tekisivät jonkun uuden oman version jostain toisestakin aariasta. Kelpaisi myös 😊.
Niin sanottuna junantuomana uustamperelaisena olen oppinut että kaupungissa on ruotsinkielinen esikoulu, peruskoulu, lukio, senioritalo ja ev.lut. seurakunta. Poliisiammattikorkeakouluun otetaan ajoittain ruotsinkielinen opetusryhmä. Muutin rannikolta kaksikielisestä kaupungista jossa tuollaiset ovat itsestäänselvyyksiä. KAJ'n läpimurtovuonna asuin jo täällä, ja KAJahdin vasta Mellon aikaan median ansiosta. Ratikassa, joka on kulkenut viitisen vuotta ja jota käytän muutaman kerran kuukaudessa, olen kuullut ruotsia puhuttavan joskus kesällä (österbottniska besökare) ja ruotsinkielisten koulujen Skolmusikfestin aikaan.
No sehän olisikin ihan parasta, jos saisi kuulla Jakobilta version jostain tai joistakin uusista aarioista. Mulla on heti ehdottaa monta hänen äänelleen sopivaa: La donna è mobile (Verdin Rigoletto-oopperasta), Una furtiva lagrima (Donizettin Lemmenjuomasta), Taminon aaria (Mozartin Taikahuilusta) tai vaikka Kukkaisaaria (Bizet'n Carmenista).
Vierailija kirjoitti:
Niin sanottuna junantuomana uustamperelaisena olen oppinut että kaupungissa on ruotsinkielinen esikoulu, peruskoulu, lukio, senioritalo ja ev.lut. seurakunta. Poliisiammattikorkeakouluun otetaan ajoittain ruotsinkielinen opetusryhmä. Muutin rannikolta kaksikielisestä kaupungista jossa tuollaiset ovat itsestäänselvyyksiä. KAJ'n läpimurtovuonna asuin jo täällä, ja KAJahdin vasta Mellon aikaan median ansiosta. Ratikassa, joka on kulkenut viitisen vuotta ja jota käytän muutaman kerran kuukaudessa, olen kuullut ruotsia puhuttavan joskus kesällä (österbottniska besökare) ja ruotsinkielisten koulujen Skolmusikfestin aikaan.
Mikä oli Kaj'n läpimurtovuosi (varmaan siis Svensk Finlandissa, eikö niin?)? Mä tiedän vain poikien aloitusvuoden 2009 ja suuren saunavuoden 2025.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere-talossa on erinomainen akustiikka. Se on tehty sinfoniaorkesterille ja muille musiikkikonserteille. Olen oikeasti hyvin innoissani siitä, että saavat paikan esiintymiselle, jossa musiikki pääsee oikeuksiinsa.
Minä tunnen myös työni kautta paljon suomenruotsalaisia (pk-seudulla tosin), mutta en yhtäkään kajahtanutta. Kyllä tämä välitön lippukauppaan säntääminen on suomenkielisten kajahtaneiden juttu. Voi silti olla, että joku tuttu ruotsinkielinen jossain vaiheessa ostaa liput vaikka perheen kanssa, jos siinä kohtaa ei ole tärkeämpää tekemistä ja lippuja on vielä jäljellä.
Katsoin, että lipunmyynti on lähtenyt vauhdikkaasti liikkeelle. Tätä on todellakin odotettu.