Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (11805)
Salakuljettajan aarre joulukalenterityyliin jatkuu.
SPOILEREITA luvusta 5!
Oliver ei saa yöllä unta, kun kadonneen kapteenin kohtalo pyörii mielessä. Kissa Valde livahtaa huoneeseen ja on pudottaa ullakolta löytyneen kompassin lattialle. Axelin kissanomistajuus näkyy taas ihanasti tekstissä, kissanomistajille ovat tuttuja putoilevat tavarat ja kesken pesun akrobaattisiin asentoihin jäävät takajalat!
Kompassin neula on tähän asti pyörinyt koko ajan, mutta nyt neula äkkiä pysähtyy. Oliver on vakuuttunut, että hänen on seurattava kompassia. Pipo vain päähän ja taskulampun valossa pimeälle pihalle. Maassa on kuuraa ja kuivia lehtiä. Pimeässä vähän pelottaakin. Mutta kompassin neula ohjaa Oliverin pienelle polulle. Polun päästä löytyy punainen seinä.
Kissan ja luonnon kuvaukset olivat minulle tämän luvun parasta antia. Kompassi kiinnostaa, mikä taika taikka mekanismi siinä on? Ei selvästi tavallinen aina pohjoiseen kääntyvä kompassi. Onko saanut innoituksensa Disneyn Pirates of the Caribbean -leffasarjasta, siinähän kapteeni Jack Sparrowilla on kompassi, joka osoittaa aina kohti sitä, mitä kaipaat. Salaperäinen seinä selvinnee seuraavassa luvussa!
Mitä mietteitä teillä?
Uusi joulukalenteriluukku! Yllättävää, että Jakobilla ei taas pitänyt pokka. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten ja teinien kanssa olisi varmasti hyvä käydä läpi tavalliset ja kohteliaat käytöstavat esityksissä, monet kun eivät ole käyneet missään esityksissä varmaan päiväkotiaikojen jälkeen, kun koronan takia kaikki teatterivierailut jne. peruttiin. Tämä nyt vain mihinkään liittymättömänä sivuhuomautuksena.
Tosi kivasti minusta heitä ohjailtiin siihen nähden, että varmaan jännittivät tilannetta aika paljon. Kirkkaat valot, vieraita ympärillä, heitä kuvattiin koko ajan myös eivätkä he vain itse kuvanneet. En tiedä, ehkä tuo sukupolvi jo pitää kohteliaisuutena esiintyjien kuvaamista. Strandberg hoiti hyvin tilanteen kotiin Saunan jälkeen.
Minä ajattelin ensin, että kylläpä lapset olivat laimeina ja tykkäsivätkö he edes esityksestä. Kiinnitin tietenkin myös huomiota todella runsaaseen kuvaamiseen. En pidä sitä kuitenkaan niin huonona käytöksenä kuin jotkut.
Myöhemmin mietin tilaisuuden luonnetta eli sitä, että ohjelmaan oli kuulunut kättely ja viralliset puheet ja myös sitä, että lapset eivät tunteneet toisiaan. Halusivat varmaan kuvata, jotta voivat näyttää kavereilleen ja vanhemmilleen.
Haastattelujen mukaan lapset pitivät esityksestä kovasti ja olihan se nyt upeaa, että pääosin suomenkieliset lapset lauloivat BBB:ssä mukana. Oli varmaan ihan onnistunut keikka kuitenkin. KAJlla näytti ainakin olevan taas hauskaa. Tuolla kokemuksella he ovat varmaan ennenkin esiintyneet lapsiyleisölle ja nähneet, että he voivat olla ujoja. Kontrasti viimeaikoina nähtyihin keikkoihin vaan on jopa huvittavan suuri.
Vierailija kirjoitti:
Hauska leikki, pitäisi kokeilla joskus :-) Mulle tuottaisi vaikeuksia pelkästään rytmissä pysyminen ja tekemisen jatkuminen samalla kun sanoo jotain.
Vierailija kirjoitti:
Axel lukee Raamattua ja repii pois sivut joista ei pidä. 😄
Ja Jakobin nauru piristää aina aamua!
Joulukalenterissa oli ilmeisesti jokin "What are you doing?" challenge. Vielä kun joku selittäisi, mistä on kyse. Mutta hauskahan tuo pätkä oli, vaikka en leikin ideaa oikein ymmärtänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Joulukalenterissa oli ilmeisesti jokin "What are you doing?" challenge. Vielä kun joku selittäisi, mistä on kyse. Mutta hauskahan tuo pätkä oli, vaikka en leikin ideaa oikein ymmärtänytkään.
Eiks se oo vaan että keksii vuorollaan jonkun uuden jutun mitä tekee ja jatkaa samalla rytmissä liikettä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti oli sovittu joku liike, jota tehdään yhdessä, ja jokaisen pitää vuorollaan keksiä lennosta mitä se liike kuvaa/mitä on muka tekemässä. Näin mä ymmärsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti Jakob kokoaa itsensä ja taittelee Axelin repimistä Raamatun sivuista jouluorigamin.
Kommenteissa joku oli nähnyt kalenteriluukun tuliteemassa vinkin tulevan biisin teemaan.
Mistä tuota KAJ'n joulukalenteria voi katsoa?
Vierailija kirjoitti:
KAJ'n instagramista.
Vierailija kirjoitti:
Heidän omilta sivuiltaan instassa, facessa ja tiktokissa. Näyttää olevan myös youtubessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti Jakob kokoaa itsensä ja taittelee Axelin repimistä Raamatun sivuista jouluorigamin.
Mä vähän luulen että tavoitteenakin on saada Jakobin nauru joka luukkuun. Onhan sellainen mitä katsojat odottavat ja toivovat ja jonka avulla päivä saa iloisen startin.
https://www.instagram.com/p/DR3odqHiDND/
Tää Vöyrin kunnan joulukalenteri on kyllä ollut tosi kiva ainakin tällaiselle, jolle murre ei ole niin sujuvaa. Kaikki sanonnat on tuttuja Kaj:n tuotannosta. Olen aina ensin miettinyt ymmärränkö ja sitten katsonut menikö oikein.
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän luulen että tavoitteenakin on saada Jakobin nauru joka luukkuun. Onhan sellainen mitä katsojat odottavat ja toivovat ja jonka avulla päivä saa iloisen startin.
On kyllä niin ihanaa, kun pojat ovat aina niin iloisia, hyväntuulisia ja positiivisia, mitä sisältöä ikinä sitten tekevätkin. On ilo katsella. Tällaista tarvitaan tässä maailmassa ja tänä harmaana aikana!
Saas nähdä maanantaina, esiintyykö KAJ myös Helsingin pormestarin järjestämässä itsenäisyysjuhlassa kaupungin neljäsluokkalaisille ja ovatko lasten vanhemmat ymmärtäneet ohjeistaa seuraamaan esitystä ilman kännyköitä.
Olen iloinen siitä, että KAJ on yleisesti ottaen niin myönteisesti otettu vastaan suomenkielisten keskuudessa. Onhan tuo Spotifyn toiseksi soitetuin kappalekin uskomaton sijoitus.
Oma asenteeni on ainakin muuttunut todella paljon ylipäätään kaksikielisyyttä kohtaan. Aiemmin ajattelin, että ruotsinkieliset melko rasittavasti vaativat aina oikeuksiaan käyttää ruotsin kieltä ja ovat muutenkin aika ylimielisiä. Olen vähän tuntenut kateuttakin kun tuntemillani ruotsinkielisillä on myös suomi täydellisesti hallussa. Olen kokenut, että heidän on helpompi saada opiskelu- ja työpaikkoja.
KAJn myötä olen nähnyt, että on olemassa myös ruotsinkielinen vähemmistö, jolla ei ole mitenkään helppoa pärjätä suomenkielisessä ympäristössä. KAJ ei tullut tietoisuuteeni mitenkään ylimielisinä vaan päinvastoin todella nöyrinä ja kiitollisina saamastaan huomiosta. Ihailin ja ihailen sitä kuinka he tulivat suomenkielisen median eteen epätäydellisen suomen kielensä kanssa. Varmaan moni muukin on kokenut samoin ja ottanut heidät siksi niin positiivisesti vastaan.
Tätä ei olekaan ainakaan vähään aikaan linkattu tänne. Itse katsoin tämän viimeksi joskus muutama kuukausi sitten tai kauemminkin. Nyt oli ilo huomata, että keksin Jakobin vöyrinkielisen sanaselityssanan, vaikka juontaja ei sitä keksinyt. Varmaan aika monelle muullekin tuttu sana Mosquiton myötä.
Tosi kivasti minusta heitä ohjailtiin siihen nähden, että varmaan jännittivät tilannetta aika paljon. Kirkkaat valot, vieraita ympärillä, heitä kuvattiin koko ajan myös eivätkä he vain itse kuvanneet. En tiedä, ehkä tuo sukupolvi jo pitää kohteliaisuutena esiintyjien kuvaamista. Strandberg hoiti hyvin tilanteen kotiin Saunan jälkeen.