Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (8890)

Vierailija
8861/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toden totta ja merkillistä kyllä, jatkuvasti avautuu yhä uusia nyansseja ja näkökulmia, vaikka luulee jo kaiken kokeneensa ja tietävänsä. Esimerkiksi se Botnia Paradisen yhteys Romeoon ja Juliaan/West Side Storyyn oli aika pysäyttävä juttu.

Vierailija
8862/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä ollut vilkasta keskustelua taas tänään! Olen niin iloinen että tämä pitkä ketju avattiin uudelleen keskustelulle! Mahtavaa, miten aiheet vaihtelevat laidasta laitaan, välillä kuolataan Jakobin solmion riisumista, välillä harjoitellaan vöyriläistä ällää, välillä käydään tällaista syvällistä yhteiskunnallista ja historiallista keskustelua. Ikinä ei tiedä etukäteen mille urille keskustelu seuraavaksi lähtee. Tällaista keskustelupalstalla pitää ollakin! Kiitos AKF! 😘

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8863/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä väliin keventävä video, kun pojat valitsevat Suomen ja Ruotsin välillä (sopii sinänsä tämän päiväisen keskustelun teemaan):

Vierailija
8864/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä väliin keventävä video, kun pojat valitsevat Suomen ja Ruotsin välillä (sopii sinänsä tämän päiväisen keskustelun teemaan):

Suomi kuitenkin voitti tuon kyselyn, vaikka luulisi että Peppi olisi heille läheisempi kuin Muumit. Toisaalta, Mumintrollen är ju finlandssvenska.

Vierailija
8865/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä ollut vilkasta keskustelua taas tänään! Olen niin iloinen että tämä pitkä ketju avattiin uudelleen keskustelulle! Mahtavaa, miten aiheet vaihtelevat laidasta laitaan, välillä kuolataan Jakobin solmion riisumista, välillä harjoitellaan vöyriläistä ällää, välillä käydään tällaista syvällistä yhteiskunnallista ja historiallista keskustelua. Ikinä ei tiedä etukäteen mille urille keskustelu seuraavaksi lähtee. Tällaista keskustelupalstalla pitää ollakin! Kiitos AKF! 😘

Ja välillä äidymme ihmettelemään Axelin tutkivaa journalismia ja Tuhkimo-ristipistotöiden kulttuurihistoriaa. Minä ainakin tunnustan varastavani meille keskustelunaiheita häikäilemättömästi siitä tosikkomaisesta Tillsammans följer vi KAJ -ryhmästä johon en kuulu muuten kuin vastavakoilijan statuksella.

Vierailija
8866/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasitteko muuten jostain aiemmasta videosta, että lavalla on ruudukko? Olen miettinyt, miten siellä pystytään liikkumaan törmäilemättä ja asiat löytävät itsensä oikeasta paikasta. Onko tämä yleinen käytäntö bändeillä, vai onko tässä logistiikkainsinööritiedettä mukana? 

Hyvä ihme, miten innoissaan porukka laulaa Karaokea. Olen miettinyt sitäkin, että se varmaan julkaistiin vasta viikkoa ennen keikkaa, jotta nähdään miten nopeasti porukan saa mukaan. 

Vierailija
8867/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, tänne todellakin on tullut omaani fiksumpaa kommenttia keskustelun alla olevaan kuulttuuripodiin liittyen. Kiitos, sain enemmän kuin toivoinkaan - syvällistä pohdintaa suomenruotsalaisesta alakulttuurista ja ankkalammen aallokoista. Ikävä kuulla, että sielläkin on eripuraa. Minä olen itse ihan ulkona kaikista kulttuuripiireistä ja suomenruotsalaisista piireistä ylipäätään. Olisin kyllä toivonut, että kun kerrankin julkisuuteen nousee ruotsinkielinen yhtye, koko suomenruotsalainen kansanosa olisi ymmärtänyt olla tukemassa. Mitä enemmän KAJ saa positiivista huomiota suomenkielisten keskuudessa, sitä useamman asenne muuttuu positiivisemmaksi ruotsinkielisiä kohtaan ja ymmärrys kaksikielisyyttä kohtaan lisääntyy. Ikään kuin nämä eteläsuomalaiset kulttuuripiirit sahaisivat omaa nilkkaansa nuivilla kommenteillaan ja suorastaan vihamielisellä asenteellaan.

Täytyy seuraavaksi kaivaa aihe

Kiitos linkistä, avautui vitsi paljon paremmin, kun näki kokonaan. Vaikka meneekin hermot omaan ruotsintaitoon, kun menee niin paljon ohi. Mutta mistäpä sitä olisi tajunnut parantaa ruotsiaan sitten kouluruotsin jälkeen, kun ei sille ole ollut tarvetta vaan ennemmän monelle  muulle kielelle.

Mutta tämä avasi mulle aivan uuden suunnan ajatuksissa. Miehelläni on nyt jo edesmennyt lähisukulainen, joka tuntui välillä kovasti stressaavan siitä vaikuttaako riittävän sivistyneeltä ja mitä hänestä ajatellaan. Tajusin, että vaikka olikin suomenkielinen ja suomenkielisessä ympäristössä, hän teki uransa kulttuurialalla ja asui ja opiskeli nuorena Helsingissä. Hänen sosiaalisessa piirissään on siten saattoivat "Lolat" olla hyvinkin tuttu hahmo. (Hän siis eli nuoruutensa 1950-60-luvulla, jolloin sivistyneistö on varmasti ollut vielä enemmän erillään kuin nykyään.)

Jos on ollut muutenkin jostain  syystä epävarma, siinä on voinut olla jatkuva alitajuinen pelko "paljastua suomalaiseksi maalaiseksi juntiksi" (vaikkei oikeasti ollut edes maalta), jota aletaan katselemaan nenän vartta pitkin.

Kaikkea nuo kolme pöhköilijää saavatkin aikaan. En olisi uskonut, että saavat mut vielä tajuamaan paremmin mieheni sukuhistoriaa, vaikka miehen suvulla ei ole mitään liittymäpintaa Pohjanmaahan eikä suomenruotsalaisuuteen.

Vierailija
8868/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut ruudukkoa, pitääpä katsoa videoita sillä silmällä. En kyllä muista millään bändillä nähneeni mitään ruudukkoa. 

Vierailija
8869/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja välillä äidymme ihmettelemään Axelin tutkivaa journalismia ja Tuhkimo-ristipistotöiden kulttuurihistoriaa. Minä ainakin tunnustan varastavani meille keskustelunaiheita häikäilemättömästi siitä tosikkomaisesta Tillsammans följer vi KAJ -ryhmästä johon en kuulu muuten kuin vastavakoilijan statuksella.

Minä kollailen molempia facen faniryhmiä, mutta jos tekee mieli keskustella, avaan keskustelun täällä. Jostain syystä täällä paljon mukavampaa ja syvällisempääkin.

Vierailija
8870/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, tuo järjestysmies satanelosvideossa näyttää Aleksis Kiveltä. Varmastikaan hänkään ei ole oikea ihminen.

Vierailija
8871/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin nyt katsomaan Hallnia loppuun. Eli jos luette huomenna lehdestä, että palokunta kävi pelastamassa sohvan alle jumiin jääneen naisen, tiedätte mitä tapahtui.

T. vähän Jona, jota hävettää

Vierailija
8872/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasitteko muuten jostain aiemmasta videosta, että lavalla on ruudukko? Olen miettinyt, miten siellä pystytään liikkumaan törmäilemättä ja asiat löytävät itsensä oikeasta paikasta. Onko tämä yleinen käytäntö bändeillä, vai onko tässä logistiikkainsinööritiedettä mukana? 

Hyvä ihme, miten innoissaan porukka laulaa Karaokea. Olen miettinyt sitäkin, että se varmaan julkaistiin vasta viikkoa ennen keikkaa, jotta nähdään miten nopeasti porukan saa mukaan. 

Karaoke toimi mun mielestä oikein loistavasti tuolla keikalla. Kunpa pääsisi taas keikalle laulamaan sitä!

Vierailija
8873/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten, tuo järjestysmies satanelosvideossa näyttää Aleksis Kiveltä. Varmastikaan hänkään ei ole oikea ihminen.

No sehän on selvä, ettei järjestysmiehiksi palkattu oikeita ihmisiä. Johan se olisi tullut järjettömän kalliiksikin. Aleksis Kiven näköinen hologrammi on sinänsä hieno kulttuuriviittaus.

Vierailija
8874/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin nyt katsomaan Hallnia loppuun. Eli jos luette huomenna lehdestä, että palokunta kävi pelastamassa sohvan alle jumiin jääneen naisen, tiedätte mitä tapahtui.

T. vähän Jona, jota hävettää

Ja tulet sitten tänne raportoimaan välittömästi sen jälkeen, kun olet saanut katsottua. Tapahtuu se sitten sohvan alta tai osastolta.

Vierailija
8875/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut ruudukkoa, pitääpä katsoa videoita sillä silmällä. En kyllä muista millään bändillä nähneeni mitään ruudukkoa. 

Ne taitavat olla ihan vain lavaelementtejä. Rakenne näkyy tässä haastatteluvideossa 

https://www.instagram.com/reel/DQM-FfEDC_r/? 

Vierailija
8876/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis se lavaparkkiruudukko on KOIssa, muistelen että se video olisi kuvattu vasemmalta vähän ylempää. Apuja?

Vierailija
8877/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaliittoteoreeritikko täällä taas moi. Aloin siis katsomaan Hallnin viimeistä jaksoa. 

Arvatkaa mitä heti löysin? Mikaelin kotona on Gladiaattorit-juliste seinällä. Ja mitä Wikipedia kyseisestä elokuvasta kertomaan.

"historiallinen draamaelokuva, joka seuraa roomalaisen kenraali Maximuksen kohtaloa"

ja

"Maximus Decimus Meridius on kuvitteellinen hahmo, joka perustuu osittain Marcus Nonius Macrinukseen, Narcissukseen, Spartacukseen, Cincinnatukseen sekä Hispanian Maximukseen. "

Kuvitteellinen hahmo! Joka oikeasti koostuu useasta eri henkilöstä! 

Samalla sarjan on kirjoittanut Axel (tai "Axel"), joka silmiemme edessä "perustuu" useaan eri hahmoon. Sattumaako? Tuskin.

Vierailija
8878/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajunnanvirtaa

Yuri Gagarin on melodisesti velkaa Gösta Sundqvistilla toki kiertäen Vasa Flora och Faunan kautta. Gösta on taas esimerkki miten kaupungissa kaikki sekoittu. 

Elämäkerran mukaan isänsä juuret ovat Pohjanmaalla ja isänsä vielä virallisesti ruotsinkielinen..Äitinsä on taas Kannakselta ja suomenkielinen. Helsingissä asiat sitten sopivasti sekoittuvat

Vierailija
8879/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis se lavaparkkiruudukko on KOIssa, muistelen että se video olisi kuvattu vasemmalta vähän ylempää. Apuja?

Tuossa yläpuolen haastatteluvideossa näkyy kun lava on keskeneräinen ja siinä on selvästi ruutuelementtejä. Lava kootaan ilmeisesti yllättävän pienistä osista.

Vierailija
8880/8890 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä

Mä en oikein ole osannut keskustella faniryhmässä. Sitä paitsi en kehtaisi omalla nimelläni kehittää julkisesti ollenkaan niin villejä ajatuskulkuja kuin täällä.