Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (8938)

Vierailija
8901/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ystävämme Kjell from Hell sanoi juuri, että KAJ on mukana jossain vaiheessa parhaillaan käynnissä olevaa hyväntekeväisyyslähetystä nimeltä 66h 6min YLE X3M:llä. Hän ei sanonut vielä milloin he ovat studiossa, mutta lähetys on siis 66h mittainen.

Perjantaina iltapäivällä, sanotaan chatissa.

Vierailija
8902/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kjell from Hell on jotenkin hyvin sympaattinen tyyppi. Ei mulle ennestään lainkaan tuttu toimittaja, mutta tämän kajastelun myötä olen häneen(kin) tutustunut. Hän selvästikin arvostaa Kaj'n tekemisiä ja osaamista kovasti eikä kuulu siihen joukkoon, joka pitää heitä maalaisjuntteina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8903/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kjell from Hell on jotenkin hyvin sympaattinen tyyppi. Ei mulle ennestään lainkaan tuttu toimittaja, mutta tämän kajastelun myötä olen häneen(kin) tutustunut. Hän selvästikin arvostaa Kaj'n tekemisiä ja osaamista kovasti eikä kuulu siihen joukkoon, joka pitää heitä maalaisjuntteina.

Kjell SImosas on its kotoisin Itä-Uudeltamaalta Lapinjärveltä, joka on kaksikielinen kunta. 

Vierailija
8904/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kjell Simosas laulaa Bob Malmström -nimisessä hard core punkbändissä. Niillä on mm. hauska kappale Så som på Strömsö.

Vierailija
8905/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kjell SImosas on its kotoisin Itä-Uudeltamaalta Lapinjärveltä, joka on kaksikielinen kunta.

Tämä varmaan vaikuttaa asiaan. Hän on silti etelän vetelä (vaikkakaan ei stadilainen), joka periaatteessa voisi hyvinkin ylenkatsoa pohjoisen pampaslaisia. Mutta sitä hän ei tee, mistä hänelle isot pisteet. Pisteet myös siitä, että hänestä on paistanut vilpitön riemu ja ylpeys Kaj'n Mello-voitosta ja muusta menestyksestä, ei minkäänlaista kateutta ilmassa. Viime aikoinahan on paljon kirjoitettu kollegoiden välisestä kateudesta, jota kevyen musiikin alalla esiintyy kuulemma yllättävän paljon.

Vierailija
8906/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kiinnitin huomiota Hell-Kjelliin siinä hänen edellisessä pitkässä ohjelmassaan, jossa Kaj jossain välissä vieraili. Se striimattiin kokonaan, myös ne hetket, jolloin radion kuuntelijoille soi musiikki ja studiossa tapahtui jotain muuta. Kun Kjell sai pojat haastateltua ja musiikki lähti soimaan, hän käytti tilaisuuden hyväkseen ja kävi halaamassa jokaista hyvin lämpimästi. Arvostan.

Vierailija
8907/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kjell Simosas laulaa Bob Malmström -nimisessä hard core punkbändissä. Niillä on mm. hauska kappale Så som på Strömsö.

KAJ'n ansiosta sain tietää tästäkin bändistä. Hyvää musiikkia. Sälj Åland feat. JAG on kova.

Vierailija
8908/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kiinnitin huomiota Hell-Kjelliin siinä hänen edellisessä pitkässä ohjelmassaan, jossa Kaj jossain välissä vieraili. Se striimattiin kokonaan, myös ne hetket, jolloin radion kuuntelijoille soi musiikki ja studiossa tapahtui jotain muuta. Kun Kjell sai pojat haastateltua ja musiikki lähti soimaan, hän käytti tilaisuuden hyväkseen ja kävi halaamassa jokaista hyvin lämpimästi. Arvostan.

Tässä se edellinen haastattelu. Todella katsomisen/kuuntelemisen arvoinen.

Vierailija
8909/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin huvittavaa, että hardcorepunkkari Kjell niin kovin arvostaa näitä puku päällä ja solmio kaulassa esiintyviä viimeisen päälle korrekteja herrasmiehiä, joiden lempikappale on Satumaa. Vai mahtaako hän olla tutustunut heidän pikkuserkkuihinsa Tommyyn, Freppaan ja Määniniin, joiden tyyli on vähän lähempänä hänen omaansa?

Vierailija
8910/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai Jeppis Turboronkkiin

Jeppis Turboronkin YT videon kommeneteissa vuodelta 2014 on paljon kritiikkiä siitä ettei Jeppis Turboronk laula tai puhu oikealla murteella vaa puhuvat kokkolan-murretta, joka poikkeeaa selvästi Jeppiksen murteesta. 

Vierailija
8911/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin huvittavaa, että hardcorepunkkari Kjell niin kovin arvostaa näitä puku päällä ja solmio kaulassa esiintyviä viimeisen päälle korrekteja herrasmiehiä, joiden lempikappale on Satumaa. Vai mahtaako hän olla tutustunut heidän pikkuserkkuihinsa Tommyyn, Freppaan ja Määniniin, joiden tyyli on vähän lähempänä hänen omaansa?

Punkkarit kritisoivat usein yhteiskuntaa, sen tyypillisiä hierarkioita, sovinnaisuutta jne. KAJ tekee oikeasti samaa, mutta puku päällä, hienovaraisesti ja ironisesti. Luulen, että kokee KAJ'n poikien ajatusmaailman hyvinkin omakseen, vaikka ilmiasu on hyvin erilainen.

Vierailija
8912/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkieliset pohjanmaalaiset ovat tunnetusti hyvin pikkutarkkoja murteen oikeellisuudesta. Saihan se Axelin (tai siis yhden Axelin) fammokin muinoin hepulit, kun pojanpoika yhdessä sanassa kerran vahingossa käytti muotoa, joka ei aitoon palviksenkieleen kuulu. Tässä Jeppis-video.

Vierailija
8913/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuota turboronk-kuvaakin katsoo, ei voi kuin hykerrellä sitä, millaista iloa nämä pöhköilijät ovat kouluaikoinaan tuottaneet myös opettajilleen, jotka ovat niitä aikoja lämmöllä muistelleetkin. Näiltä kuulemma saattoi kesken tunnin yhtäkkiä irrota joku ex tempore -sketsi tai -laulu, eikä opekaan voinut muuta kuin yhdessä muun luokan kanssa tikahtua nauruunsa. Häiriköitähän he eivät tietenkään olleet vaan lempeitä ilonpitäjiä ja hyviä oppilaita, kympin tyttöjen poikapuolisia vastineita.

Vierailija
8914/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista grunsprootsisssa on se että siitä puuttuvat vöyrille tyypilliset diftongit. Toinen ominaisuus  ettei en ja ett eroa aina tehdä.

Vanhan vitsin mukaan kokkolalainen ei tiedä onko se "en öl" vai " ett öl" ja tilaa varmuudeksi "twå ölar"

Vierailija
8915/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai Jeppis Turboronkkiin

Jeppis Turboronkin YT videon kommeneteissa vuodelta 2014 on paljon kritiikkiä siitä ettei Jeppis Turboronk laula tai puhu oikealla murteella vaa puhuvat kokkolan-murretta, joka poikkeeaa selvästi Jeppiksen murteesta. 

Totta kai on tutustunut https://www.youtube.com/watch?v=Lj_e7fKCers

Vierailija
8916/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

två ölar

Vierailija
8917/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kjell tiesi heidät ensin https://www.youtube.com/watch?v=zc4YV3abDkU

Vierailija
8918/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tuota turboronk-kuvaakin katsoo, ei voi kuin hykerrellä sitä, millaista iloa nämä pöhköilijät ovat kouluaikoinaan tuottaneet myös opettajilleen, jotka ovat niitä aikoja lämmöllä muistelleetkin. Näiltä kuulemma saattoi kesken tunnin yhtäkkiä irrota joku ex tempore -sketsi tai -laulu, eikä opekaan voinut muuta kuin yhdessä muun luokan kanssa tikahtua nauruunsa. Häiriköitähän he eivät tietenkään olleet vaan lempeitä ilonpitäjiä ja hyviä oppilaita, kympin tyttöjen poikapuolisia vastineita.

En pidä siitä että kutsut KAJ'ta pöhköilijöiksi.

Vierailija
8919/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eka tietoisuus KAJhin oli Hesarissa tammikuussa 2017 ollut haastattelu. Hesarin digisivuilla oli tämä runonlausuntavideo, joka jäi mieleen, vaikken tyhmyyksissäni silloin tutustunut KAJn musiikkiin, vaan vasta Mellon myötä.

https://www.ruutu.fi/video/2866499

Vierailija
8920/8938 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivelin HS:n digiarkistosta tuon haastattelun, joka oli 3.1.2017 paperilehdessä.  Se oli otsikoitu "Huumåria Pohjanmaalta" ja siinä sanottiin mm.

Juuri ennen joulua KAJ esiintyi Tukholmassa.  Kaksi iltaa Playhouse-teatterissa, yhteensä 400 katsojaa. Aiemmin ryhmä on tehnyt Tukholmassa muutamia yksityiskeikkoja. Ruotsalaisten sydänten valloittaminen voi olla hankalaa juuri kielen takia, onhan oudon murteen ymmärtäminen välillä vaikeaa suomenruotsalaisillekin. Ei Holmströmillä, Åhmanilla ja Norrgårdilla kuitenkaan olisi mitään sitä vastaan, jos ruotsalaiset hurahtaisivat heihin.

"Ei meillä koskaan ole ollut sellaista ajatusta, että nyt mennään Ruotsiin ja yritetään tulla suureksi siellä. Mutta jos niin tapahtuu, se saa tapahtua."

KAJn jäsenet pitävät kielitaitoa rikkautena, vaikka ymmärtävät, että esimerkiksi Kuopiossa asuvasta ruotsin opiskeleminen voi tuntua turhalta.  Ilman pakkosuomea he itsekään eivät pärjäisi suomeksi. "Minullakin oli joskus koulussa suomen tunnilla vaikea löytää motivaatiota. Nyt kiitän koulusysteemiä ja opettajia, että osaan puhua suomea HS:n haastattelussa ja ihanien ihmisten kanssa ympäri Suomea ja osaan työskennellä kaikissa Pohjoismaissa", Holmström sanoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi