Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (8913)

Vierailija
8081/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin eilen ruotsalaisesta lehdestä (Svensk Dam) kuuluisan historioitsijan, Herman Lindqvistin, kolumnin, jossa esittää toiveen Ruotsin ja Suomen valtioliitosta, jossa säilyisi kuitenki oma hallinto ja valtiomuoto, lisäisi turvallisuutta ja muutenkin edistäisi etenkin Suomen menestystä. Lindqvist painotti myös sitä, kuinka paljon Ruotsissa arvostetaan Stubbia ja kuinka suomalaiset ovat innoissaan Victoriasta. Ehkä osaltaan KAJ:kin lähentää meitä kansoina! 

Heko heko.

Vierailija
8082/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän protestoin tuota kirjallisuuden korostamista kuulkaas. Mun mielestä KAJ teemoista keskeisiä on musiikilliset vitsit. Eli se geneerisyysvaikutelma on tahallinen, ja usein sillä korostetaan tekstin ja musiikin ristiriitaa.

Varsinkin Vems pojk e do -kappaleessa tuo geneerisyysvaikutelma on tahallinen :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8083/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi löytyy joku uusi euroviisutähti, josta fanit sekoavat ja jaksavat suitsuttaa tästä Vauvalla tauotta. Nyt näkyy olevan KAJn vuoro, aiemmin kohteina olivat mm. Måneskin ja Damiano, Käärijä, Joker Out ja Bojan. Onkohan kyseessä vieläpä samat tyypit, ihastuksen kohde vain vaihtuu, mutta jutut pysyy samoina?!?

Meitä ihmisiä on niin monenlaisia. Jollekin on ominaista innostua ja hurahtaa toistuvasti, aina vaihtuviin kohteisiin. Toisille se on harvinaisempaa. Minä kuulun niihin, jotka eivät ole sitten esiteinivuosien fanittaneet ketään tai mitään, mutta KAJ on kolahtanut monella tasolla. Sitä hämmennystä ja riemua on hauska päästä jakamaan edes täällä palstalla. 

Itsekin olen yllättynyt itsestäni. En olisi ikinä arvannut että menisin keikalle katsomaan suomalaista yhtyettä joka laulaa ruotsiksi :D (tai ylipäätään ruotsiksi oli yhtye minkä maalainen hyvänsä). 

Vierailija
8084/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla täällä oli puhetta Djuronäsetin Vems pojk e do videosta. Kenellä on tiktok niin katsokaapa käyttäjän AJ tekemät koosteet kyseisen keikan parhaista paloista.

Kiitos vinkistä. Minäkin tiktokittomana löysin videot (4 kpl) ja tällä kertaa puhelimeni oli yhteistyökykyinen ja pääsin jopa katsomaan ne, eikä selain heittänyt minua heti kättelyssä sovelluskauppaan kuten niin monta kertaa on tehnyt.

Kyykkyflirtti löytyy osasta 2: https://www.tiktok.com/@aan__drew/video/7543272412557692182 

Aika Kevin-keskeisiä videoita muuten... en valita 😇😇😇

Vierailija
8085/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, en tiedä toimiiko tuo Djurönäset-linkki, mutta halukkaat osannevat googlettaa tarvittaessa.

Vierailija
8086/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole KAJ-fani, mutta käyn paljon erilaisilla keikoilla työni takia ja päädyin tällekin.  KAJn yllätysvoitto Melloissa oli varmaan kaikille suomalaisille hivelevä juttu ja sivusilmällä bändin touhuja tänä vuonna seuranneena piti käydä tsekkaamassa toimiiko homma Nordiksella. Osa biiseissä on kyllä vähän geneeristä ja pölyistä peltoiskelmää, mutta yllättävän hyvän kokonaisuuden yhtye on kahden tunnin keikkaan saanut. Parhaimmat hitit on erittäinkin hyvää pop-materiaalia. KAJn huumori on vilpitöntä ja harmitonta ja esiintymisestä näki että nyt ollaan jossain musiikkiteatterin ja musakeikan kivalla ja vähän harvinaisella alueella. Kaikkiaan erittäin viihdyttävä ilta. Toivottavasti jaksavat kunnianhimoisesti jo miettiä pientä uudistavaa askelta. Mutta ei siihen peruna-suuntaan :D

Kiva kuulla, että olit viihtynyt konsertissa! Ja kiva oli saada asiallisesti kirjoitettu ei-fanin kommentti, asiattomia riittää kyllä. 

Kiinnostaisi vielä tietää, tunsitko KAJ'n kappaleita ja tuotantoa yhtään entuudestaan? Vai oliko tämä ensikosketus heidän musiikkiinsa laajemmalla tasolla? 

Perinteinen KAJ'han ei ole mikään mainstream popparibändi, vaikka näitä pop/rap/folk/teknosävyjä heidän biiseistään paljon löytyy. Bändi on nyt suosion laajentumisen myötä uuden haasteen edessä, ja kaikki odottavat mielenkiinnolla, mihin suuntaan he lähtevät, eli joku askel heidän on otettava. (He ovat kyllä jo  uudistaneet musiikkiaan tässä vuosien varrella.) Monihan toivoo KAJ'n paluuta enemmän juurilleen tämän "kaupallisemman" menestysvuoden jälkeen. Näemme asian paremmin sitten, kun jossain vaiheessa alkavat kunnolla kirjoittaa uutta musiikkia. Ainakin tiedämme sen, että Vöyrin murteesta eivät aio kokonaan luopua, sen he ovat kertoneet jo nyt. 

Vierailija
8087/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ä L Ä   R E A G O I  T R O L L I I N.  Älä alapeukuta, älä vastaa, älä kommentoi. Ainoastaan ilmianna.

Tämä on joka päivälle hyvä muistutus.

Vierailija
8088/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen se, joka tuossa äsken hehkutti ostamiaan Emma 2026 -gaalalippuja, mutta eikö mitä, samana iltana onkin Tukholmassa Mello-finaali, jossa KAJ mitä todennäköisimmin on paikan päällä luovuttamassa Sångfågel-kiertopalkinnon seuraajalleen ja kaiketi esiintymässäkin jossain väliaikanumerossa. He va na he!

Vuoden 2024 Mellovoittajat Marcus ja Martinus luovuttivat Sångfågelnin takaisin keväällä toisessa semifinaalissa, ei finaalissa.  Ehkä KAJ tekee samoin ja palauttaa pystin jossain karsintalähetyksessä, jolloin voisivat olla mukana Emma Gaalassa paikan päällä Espoossa.

Vierailija
8089/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroviisutähtien fanitus lienee ihan sallittua täällä vauvalla. Ja sallittua sekin, että fanituksen kohde vaihtuu vaikka joka viikko jos niikseen. Joku ei fanita koskaan ketään, ja joku fanittaa useampaa artistia koko ajan. Se ei ole keneltäkään mitään pois. Missä siis ongelma...?

(KAJ'n fanitus muuten ei ole mitenkään sidoksissa euroviisuissa esiintymiseen, vaan  se kyllä nähdäkseni kumpuaa ihan muista seikoista.) 

Vierailija
8090/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hieman hämmentää kun Karaokesta on tehty käännöksiä. Tuntuu siltä, etteivät kuulijat ymmärrä kappaleen jujua - täytesanojen lisäksi kaikki sanat ovat eri lauluista. Suomessa tunnetaan huonosti ruotsalaisia kappaleita. Kaj on nerokkaasti yhdistänyt eri lauluista hauskan kokonaisuuden. Esimerkiksi Axelin korkea osuus  Jag ser micken i krigarens hand tulee kappaleesta När vinden viskar mitt namn (jag ser yxan i krigarens hand) eli vuoden 2000 Mellon voittajan laulusta, joka esitettiin Euroviisuissa englanniksi. 

Vierailija
8091/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen se, joka tuossa äsken hehkutti ostamiaan Emma 2026 -gaalalippuja, mutta eikö mitä, samana iltana onkin Tukholmassa Mello-finaali, jossa KAJ mitä todennäköisimmin on paikan päällä luovuttamassa Sångfågel-kiertopalkinnon seuraajalleen ja kaiketi esiintymässäkin jossain väliaikanumerossa. He va na he!

Vuoden 2024 Mellovoittajat Marcus ja Martinus luovuttivat Sångfågelnin takaisin keväällä toisessa semifinaalissa, ei finaalissa.  Ehkä KAJ tekee samoin ja palauttaa pystin jossain karsintalähetyksessä, jolloin voisivat olla mukana Emma Gaalassa paikan päällä Espoossa.

Koko sydämestäni soisin, että KAJ jonkun Emman pokkaisi. Ainakin sellaisen mielestäni ansaitsisi. Mutta kilpailu pysteistä taitaa olla aika kovaa, niin monta suosittua ja arvostettua suomenkielistä artistia mukana...? En tiedä, uskaltaako tässä edes toivoa mitään... 😲🤔

Vierailija
8092/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroviisutähtien fanitus lienee ihan sallittua täällä vauvalla. Ja sallittua sekin, että fanituksen kohde vaihtuu vaikka joka viikko jos niikseen. Joku ei fanita koskaan ketään, ja joku fanittaa useampaa artistia koko ajan. Se ei ole keneltäkään mitään pois. Missä siis ongelma...?

(KAJ'n fanitus muuten ei ole mitenkään sidoksissa euroviisuissa esiintymiseen, vaan  se kyllä nähdäkseni kumpuaa ihan muista seikoista.) 

Kiitämme Melloa/ Euroviisuja siitä, että löysimme KAJ'n, mutta se fanitus ainakin minulla perustuu siihen vanhempaan tuotantoon. Myöskään ilman vuosien varrella jalostunutta konseptia ja esiintymisvarmuutta he eivät olisi pärjänneet suuressa maailmassa niin hyvin, joten ovathan nämä asiat vähän solmussa keskenään. 

Vierailija
8093/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua hieman hämmentää kun Karaokesta on tehty käännöksiä. Tuntuu siltä, etteivät kuulijat ymmärrä kappaleen jujua - täytesanojen lisäksi kaikki sanat ovat eri lauluista. Suomessa tunnetaan huonosti ruotsalaisia kappaleita. Kaj on nerokkaasti yhdistänyt eri lauluista hauskan kokonaisuuden. Esimerkiksi Axelin korkea osuus  Jag ser micken i krigarens hand tulee kappaleesta När vinden viskar mitt namn (jag ser yxan i krigarens hand) eli vuoden 2000 Mellon voittajan laulusta, joka esitettiin Euroviisuissa englanniksi.

Kaj'n kuuntelijoihin mahtuu mukaan niin monenlaista väkeä. Vihkiytyneimmät kyllä ymmärtävät (myös) Karaoken idean ja kulttuuriset viittaukset, mutta kaikki eivät ole perehtyneet heidän tuotantoonsa yhtä syvällisesti. Ei anneta sen haitata, nautitaan kukin omalla tavallamme. Jotkut kuuntelevat kappaleita "vain" musiikkina, jotkut rakastavat sanoituksen ja valitun genren humoristista ristiriitaa, jotkut (kuten minä) rakastavat eniten tekstien syvyyttä ja monikerroksisuutta. Kaj'ssa riittää jokaiselle jotain!

Vierailija
8094/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko sydämestäni soisin, että KAJ jonkun Emman pokkaisi. Ainakin sellaisen mielestäni ansaitsisi. Mutta kilpailu pysteistä taitaa olla aika kovaa, niin monta suosittua ja arvostettua suomenkielistä artistia mukana...? En tiedä,

Mä en jotenkin usko että KAJlle tulee Emmoja. Mitä nyt olen sitä lähivuosina katsonut, pystien saajat ovat olleet nuorisosuosikkeja, joista en ole koskaan kuullutkaan. Vähän toiveita herättää kun tyttäreni sanoi, että tänä vuonna ei olisi ketään huippusuosittua artistia eikä kappaletta.

Vierailija
8095/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta onhan se kiva ymmärtää mitä nuo lainaukset tarkoittavat. Täytyy muistaa että ruotsia osaamattomille ne eivät aukene laisinkaan ilman jonkinlaista käännöstä.

Vierailija
8096/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen nami YleX:ltä tälle päivälle:   https://vm.tiktok.com/ZNdc72n7T/

Vierailija
8097/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ymmärräkään. En ymmärtänyt minäkään - kun en tunne ruotsalsista musiikkia - ennenkuin lueskelin tuolta faniryhmistä, mitä kaikkia viitteitä siinä kappaleessa löytyykään. Vasta sitten kappaleen nerokkuus aukeni. Tykkäsin kappaleesta muutoin kyllä heti. Hauska, iskevä, menevä ja kivan nostalginen. 

Suomenkielisiä käännöksiä KAJ'n kappaleista näkyy olevan tuolla youtubessa vaikka kuinka. En ole niitä edes vilkuillut, ovatkohan kaikki jotain tekoälytuotoksia...? KAJ'n alkuperäislyriikka on niin nerokasta, että en jaksa uskoa, että käännös tavoittaa ollenkaan sitä samaa. 

Vierailija
8098/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tänään ehtii äänestää viikon parasta biisiä Vegatoppenissa! Yle-tunnus tarvitaan.

https://yle.fi/a/7-10086292

Vierailija
8099/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen nami YleX:ltä tälle päivälle:   https://vm.tiktok.com/ZNdc72n7T/

Olipa huippu video!!! 💚

Ja mun tiktokittoman puhelin edelleen yhteistyökykyinen, ilmeisesti mun pitää tänään katsoa kaikki mahdolliset videot kun puhelin suostuu ne näyttämään. 😂

Vierailija
8100/8913 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakob haastattelussa Karaoken tiimoilta viime viikolla. 

https://areena.yle.fi/1-76264246

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan