Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (8890)

Vierailija
8121/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vöyrinkielisestä musiikista on jo tehty ainakin yksi opinnäytetyö, nimittäin Jakobin oma. Joku täällä mainosti sen löytyvän netistä, ja mähän yllytyshulluna menin ja ahmin sen innolla (normaalisti ei tietysti ole mitään puuduttavampaa kuin toisten gradujen tai muiden lopputöiden lukeminen, mutta tämä oli totisesti poikkeus).

Hänen aiheenaan on musiikin intertekstuaalisuus ja tapaustutkimuksena Gambämark, erityisesti sen avainbiisi Dehär e min by, musikaalin niin sanottu "I want -song".

Teoreettisena viitekehyksenä on huumorin teoriaa ikiklassikoista lähtien ja varsinkin musiikkiin muun muassa parafraasien kautta luodun huumorin käsittelyä, mutta mielenkiintoisin on tietysti tuo case study.

Gambämarkin taustoista ja lähtökohdista hän kertoo kiinnostavia yksityiskohtia, kuten että Kaj tähtäsi geneerisen Disney-musikaalin österbottenilaiseen parodiaan (mikä mun mielestäni myös toteutui onnistuneesti).

Tuon avai

Kiitos tästä, alankin lukea iltapuhteisekseni.

Vierailija
8122/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että tää Nordiksen Älska en gubb on lumoava. Tuo lopun aaltoileva käsimeri!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8123/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen luullut, että se "Vasas Flora Och Fauna", josta pojat aikoinaan vitsaili KAJ10-konsertissa, on fiktiivinen bändi tyyliin Vörjeans.  Mutta just luin että tuo poppoo on oikeasti olemassa ja vielä tekee tammikuussa levynjulkkarikiertueen!  Niiden keikallehan on nyt pakko mennä.  :D

Joo niin mäkin luulin ekaks, mutta sitten asia valkeni. Olen ymmärtänyt, että tälläkin bändillä olisi jonkinasteista suosiota myös Ruotsin puolella. 

Vierailija
8124/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai.

Vierailija
8125/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen luullut, että se "Vasas Flora Och Fauna", josta pojat aikoinaan vitsaili KAJ10-konsertissa, on fiktiivinen bändi tyyliin Vörjeans.  Mutta just luin että tuo poppoo on oikeasti olemassa ja vielä tekee tammikuussa levynjulkkarikiertueen!  Niiden keikallehan on nyt pakko mennä.  :D

Joo niin mäkin luulin ekaks, mutta sitten asia valkeni. Olen ymmärtänyt, että tälläkin bändillä olisi jonkinasteista suosiota myös Ruotsin puolella.

Hih, mitä kajkkea uutta sitä oppiikin, kun on tälle tielle lähtenyt. Mitähän seuraavaksi?

Vierailija
8126/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vöyrin kieli on nyt niin kuumaa hottia, että siitä aivan varmasti syntyy lähivuosina ainakin muutama pohjoismaisen filologian gradu, jollei muuta. Odotan innolla.

KAJ'n teksteistä on ainakin kaksi gradua, törmäsin joskus sattumalta googlettaessani jotain. Toisessa tutkittiin, miten hyvin ei-ruotsinkieliset ruotsin pääaineopiskelijat ymmärtävät murresanoja Dehär e min byssä. Toinen analysoi yleisesti biisien teemoja.

Minä olen aina välillä haaveillut väikkäristä - pitäisiköhän laittaa tulille? :D

Ahaa. Olen toistaiseksi löytänyt vaan yhden gradun, just noista teemoista. Sekin oli mielenkiintoinen, en nyt kokonaan lukenut, mutta valikoiden. KAJ'ssa riittää tutkittavaa, sekä ihan yksityiselle fanittavalle kuulijalle, että tieteen harjoittajalle. Alahan nyt vaan miettiä sitä väikkäriä 😊

Vierailija
8127/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vöyrinkielisestä musiikista on jo tehty ainakin yksi opinnäytetyö, nimittäin Jakobin oma. Joku täällä mainosti sen löytyvän netistä, ja mähän yllytyshulluna menin ja ahmin sen innolla (normaalisti ei tietysti ole mitään puuduttavampaa kuin toisten gradujen tai muiden lopputöiden lukeminen, mutta tämä oli totisesti poikkeus).

Hänen aiheenaan on musiikin intertekstuaalisuus ja tapaustutkimuksena Gambämark, erityisesti sen avainbiisi Dehär e min by, musikaalin niin sanottu "I want -song".

Teoreettisena viitekehyksenä on huumorin teoriaa ikiklassikoista lähtien ja varsinkin musiikkiin muun muassa parafraasien kautta luodun huumorin käsittelyä, mutta mielenkiintoisin on tietysti tuo case study.

Gambämarkin taustoista ja lähtökohdista hän kertoo kiinnostavia yksityiskohtia, kuten että Kaj tähtäsi geneerisen Disney-musikaalin österbottenilaiseen parodiaan (mikä mun mielestäni myös toteutui onnistuneesti).

Tuon avai

No voi että, hyvä kun kirjoitit tästä. Mulla oli tämä Jakobin opinnäytetyö jo kerran haettuna esille, mutta en sillon ehtinytkään siihen tutustua. Ja sitten se vaan unohtui. Eli otetaanpa uusiksi heti tänään. Kiitos muistuttamisesta! 

Vierailija
8128/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Både jacko o byxor." Toi Frepan ja Määninin yhteislausahdus vie multa jalat alta. EN KESTÄ!

Vierailija
8129/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freppa pääsi isolle kirkolle kirkkaimpiin parrasvaloihin ja keräsi jättiyleisöltä suuremmat suosionosoitukset kuin ne rinnakkaisluokan Kaj-pojat ikinä. Kuka olisi ikinä uskonut, Freppa itse kaikkein viimeiseksi.

Vierailija
8130/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän protestoin tuota kirjallisuuden korostamista kuulkaas. Mun mielestä KAJ teemoista keskeisiä on musiikilliset vitsit. Eli se geneerisyysvaikutelma on tahallinen, ja usein sillä korostetaan tekstin ja musiikin ristiriitaa.

Juuri tämä. Esimerkiksi Vems pojk e do, Älska en gubb ja Ängeln i eposten ovat musiikillisesti melko stereotyyppisiä genrensä edustajia. Mutta sanoitus on riemastuttavassa ristiriidassa sen kanssa millaisen tunnelman musiikki luo. Se luo ironisen kontrastin, joka mielestäni joissain biiseissä lähtee juuri tuosta "pölyisestä peltoiskelmästä". 

Konsertin ulkopuolelta Vägg i vägg on mahtavimpia esimerkkejä. Sekä toki koko Vörjeans olemassaolostaan lähtien.

KAJ'n tuotannosta on varmaan 80-90% ironista tavalla tai toisella, ja jos sitä ei oivalla, menee todella paljon ohi. Silti hauska huomata, että moni on tykkää tuon pelkän 10-20%

Lisään innokkaasti tälle listalle Tech supportin, jota suorastaan inhoan. Se on niin tyly ja tyylilaji tympeä. Ja silti rakastan tarinaa ja sitä, miten hauskasti musiikki tahallaan tuntuu ärsyttävän, ja siinä on makoisia yksityiskohtia. Ja tietysti Jakobin ilmeitä, jotka pääsevät loistoonsa Kiirunan taltioinnissa. 

Mistä tulikin mieleen. Kiitos sille joka vinkkasi hänen lopputyöhönsä. Laitoin sen kirjanmerkkeihin ja huvituin jo tiivistelmästä. Sitten repesin täysin kun näin, miten tiedosto oli otsikoitu: THE ONE SLUTARBETE TO RULE THEM ALL

Terveisin nimimerkki Tiedän mitä luen tänä iltana.

p.s. onko olemassa sana, jolla kuvataan musiikin intertekstuaalisuutta? 

Vierailija
8131/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt panee pahan herra Norrgård ainakin meille suomenkielisille. Dalagubban? Mutta ällä on IHANA, jo sen takia kannattaa katsoa video loppuun asti.

Vierailija
8132/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tech support on mun lemppareita, mä yksinkertaisesti rakastan sen lempeistä lempeintä ironiaa. (Mun mielestä muuten Kaj'n biiseistä täydet sata prosenttia on ironisia, milloin mihinkin suuntaan, eikä tietysti vähiten itseironisia.)

Voin nimittäin tunnustaa, että mä olen se Tech supportin mamm, tai ainakin hänen klooninsa. Jos mulle annetaan käsky avata uusi ikkuna, ihan taatusti menen kiskomaan vähintään keittiön tuuletusfönsteriä, jos en isompaa akkunaa. Siis tietysti vain siinä tapauksessa, ettei ulkona ole ihan hirveän kylmä.

Vierailija
8133/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava kysymys, opetetaanko tuota paksua ällää jossain? En saa päähäni, miten sen saa ulos. Harjoittelevatko lapset sitä miten pitkään? Onko monellakin äLLävika?

Vierailija
8134/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraava kysymys, opetetaanko tuota paksua ällää jossain? En saa päähäni, miten sen saa ulos. Harjoittelevatko lapset sitä miten pitkään? Onko monellakin äLLävika?

Tässä olis nyt Vöyrin kansalaisopistolla tuhannen taalan paikka. Porukkaa rynnisi kurssille Australiaa myöten.

Vierailija
8135/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://sv.wikipedia.org/wiki/L-ljud_i_svenskan

Vierailija
8136/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Både jacko o byxor." Toi Frepan ja Määninin yhteislausahdus vie multa jalat alta. EN KESTÄ!

Joo niillä on aina tuo sama lausahdus. Ja tyylilleen uskollisesti he aina pukeutuvatkin😄

Vierailija
8137/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä olis nyt Vöyrin kansalaisopistolla tuhannen taalan paikka. Porukkaa rynnisi kurssille Australiaa myöten.

Mä ennakkoilmoittaudun välittömästi, mutta mulla on kaksi kysymystä. 1.) Saako esittää toiveen kurssin opettajasta? ja 2.) saako lisämaksusta myös yksityistunteja?

Vierailija
8138/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ennakkoilmoittaudun välittömästi, mutta mulla on kaksi kysymystä. 1.) Saako esittää toiveen kurssin opettajasta? ja 2.) saako lisämaksusta myös yksityistunteja?

Eipä yhtään läpinäkyviä kysymyksiä 🤣

Vierailija
8139/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli uusimpana villityksenä haluamme puheterapiaa oppiaksemme lausumaan L:n vöyriläisittäin...

Se alkaa Elovenasta, mutta päättyy ekstaasiin.

Vierailija
8140/8890 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, eli uusimpana villityksenä haluamme puheterapiaa oppiaksemme lausumaan L:n vöyriläisittäin...

Se alkaa Elovenasta, mutta päättyy ekstaasiin.

; D  ;D  ;D