Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (8913)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös Jakobilla ja Kevinillä on hienot veljet ja hyvät välit heihin. Molemmat ovat puhuneet veljistään tosi kauniisti ja arvostavasti. "Vi har alltid varandras rygg", Jakob sanoi yhdessä haastattelussa. Mahtavissa, rakastavissa perheissä ovat saaneet kasvaa kaikki kolme, ja se näkyy.
Varmasti, en sitä kiellä! Puhuin nyt vain Erikistä, kun hän on veljistä ainoa joka on jollain tasolla julkisuudessa vaikka toki pysyttelee taka-alalla. Mutta on kuitenkin antanut jopa pari haastattelua Axelin veljenä niin viitsin hänestä puhua nimellä. Jakobin ja Kevinin veljet eivät ole julkisuudessa millään lailla. Mutta varmasti kaikilla hyvät välit veljiinsä!
Juu, en tarkoittanutkaan. Halusin vain lisätä tuon, kun arvostan niin kovasti heissä tuotakin asiaa. Eivätkä nämä kahden muut veljet tosiaan ole julkisuuden henkilöitä, niin ei ole tarpeen heidän nimiään mainita.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko joku kertoa tuosta discordista lyhyesti "for dummies" -tyylillä asiasta mitään tietämättömälle? Joku keskustelualustako?
Täällä toinenkin dummy, joka on aivan pihalla mutta joka mielellään oppisi uutta. Mikä esimerkiksi on discord server?
Discord on sosiaalisen median alusta, joka on alunperin luotu pelien striimausta varten mutta siellä on myös erilaisia "servereitä" eli vähän niin kuin kanavia joissa voidaan esimerkiksi fanittaa jotain julkkista. Siellä on KAJ'lle parikin eri kanavaa. Itse olen tällä aktiivisemmalla kanavalla, jossa Erik myös on. Siellä on omia chatteja eri aiheille:
On chatti yleiselle KAJ-aiheiselle keskustelulle, on oma chatti Vörjeansille, Gambämarkille, Botnia paradiselle yms. Sitten on myös KAJ'hin liittymättömiä chatteja, esimerkiksi general-chat, jossa voi jutella kaikesta KAJ'hin liittymättömästä yhdessä muiden KAJ-fanien kanssa.
Ja lisään vielä, chattailu muistuttaa suurta ryhmäkeskustelua. Se keskittyy siis reaaliaikaiseen keskusteluun ja viestejä saattaa tulla pahimmillaan satoja muutamassa minuutissa. Ja välillä taas saattaa olla parikin tuntia ihan hiljaista. Riippuu tosi paljon siitä onko KAJ'lla jotain meneillään. Silloin kun KAJ on hiljaa (esimerkiksi lomansa aikaan) siellä on yleensä melko rauhallista, mutta keikka päivinä saattaa menoa äityä hyvinkin villiksi.
No vau. Ja onko noille discordin Kaj-kanaville jotkut linkkiosoitteet samalla lailla kuin vaikka tähän Vauvan ketjuun? Pääseekö sinne vapaasti vai pitääkö rekisteröityä jonnekin? Ollaanko siellä anonyymisti vai kirjoitetaanko nimellä?
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä, chattailu muistuttaa suurta ryhmäkeskustelua. Se keskittyy siis reaaliaikaiseen keskusteluun ja viestejä saattaa tulla pahimmillaan satoja muutamassa minuutissa. Ja välillä taas saattaa olla parikin tuntia ihan hiljaista. Riippuu tosi paljon siitä onko KAJ'lla jotain meneillään. Silloin kun KAJ on hiljaa (esimerkiksi lomansa aikaan) siellä on yleensä melko rauhallista, mutta keikka päivinä saattaa menoa äityä hyvinkin villiksi.
Minä menin sinne kokeeksi, mutta se oli minun makuuni liian sekava. Tulin siihen tulokseen, ettei minun tarvitse nähdä kaikkea KAJ'hin liittyvää. TikTokissa käyn silloin tällöin, mutta sekin on jäänyt vähemmälle. Jos on kaikessa mukana, tulee aika voimakas FOMO (Fear of missing out) ja silloin KAJ'n seuraamisesta tulee suorittamista. Yritän pysyä tolkuissani.
Vierailija kirjoitti:
No vau. Ja onko noille discordin Kaj-kanaville jotkut linkkiosoitteet samalla lailla kuin vaikka tähän Vauvan ketjuun? Pääseekö sinne vapaasti vai pitääkö rekisteröityä jonnekin? Ollaanko siellä anonyymisti vai kirjoitetaanko nimellä?
Selaimessa toimimisesta en ole varma. Käyttäjätunnus vaaditaan, ja pieni esittelyteksti jossa ei kuitenkaan ole pakko paljastaa mitään tietoja mitä ei halua. Esittelyn jälkeen ylläpitäjä hyväksyy jäseneksi. Ei siis tarvitse kertoa mitään henkilökohtaista, paitsi jos haluaa osallistua k18 chattiin niin täytyy kertoa siinä ikä. Muuten sekään ei ole välttämätöntä. Nimimerkki näkyy kaikille, mutta sen ei ole pakko liittyä omaan nimeen millään lailla. Eli saa päättää minkä verran paljastaa itsestään muille. Itse olen siellä omasta nimestäni väännetyllä lempinimellä, mutta nimimerkki voi myös olla muu kuin omaan nimeen liittyvä.
Ja koska kyseessä on kansainvälinen foorumi, siellä puhutaan englantia.
En ole KAJ-fani, mutta käyn paljon erilaisilla keikoilla työni takia ja päädyin tällekin. KAJn yllätysvoitto Melloissa oli varmaan kaikille suomalaisille hivelevä juttu ja sivusilmällä bändin touhuja tänä vuonna seuranneena piti käydä tsekkaamassa toimiiko homma Nordiksella. Osa biiseissä on kyllä vähän geneeristä ja pölyistä peltoiskelmää, mutta yllättävän hyvän kokonaisuuden yhtye on kahden tunnin keikkaan saanut. Parhaimmat hitit on erittäinkin hyvää pop-materiaalia. KAJn huumori on vilpitöntä ja harmitonta ja esiintymisestä näki että nyt ollaan jossain musiikkiteatterin ja musakeikan kivalla ja vähän harvinaisella alueella. Kaikkiaan erittäin viihdyttävä ilta. Toivottavasti jaksavat kunnianhimoisesti jo miettiä pientä uudistavaa askelta. Mutta ei siihen peruna-suuntaan :D
Ok, paljon kiitoksia tiedoista, tulipa taas sivistyttyä! En taida mennä mukaan vaan mieluummin kärsin mahdolliset fomo-oireet. Maailmassa on nykyään niin paljon kaikenlaista, että pakko rajoittaa tekemisiään ja kokemisiaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole KAJ-fani, mutta käyn paljon erilaisilla keikoilla työni takia ja päädyin tällekin. KAJn yllätysvoitto Melloissa oli varmaan kaikille suomalaisille hivelevä juttu ja sivusilmällä bändin touhuja tänä vuonna seuranneena piti käydä tsekkaamassa toimiiko homma Nordiksella. Osa biiseissä on kyllä vähän geneeristä ja pölyistä peltoiskelmää, mutta yllättävän hyvän kokonaisuuden yhtye on kahden tunnin keikkaan saanut. Parhaimmat hitit on erittäinkin hyvää pop-materiaalia. KAJn huumori on vilpitöntä ja harmitonta ja esiintymisestä näki että nyt ollaan jossain musiikkiteatterin ja musakeikan kivalla ja vähän harvinaisella alueella. Kaikkiaan erittäin viihdyttävä ilta. Toivottavasti jaksavat kunnianhimoisesti jo miettiä pientä uudistavaa askelta. Mutta ei siihen peruna-suuntaan :D
En kyseenalaista kokemustasi millään tavalla, mutta suosittelisin, että jos kiinnostusta riittää, tutustuisit laulujen sanoihin. Suurin viehätys perustuu taitavan musiikin lisäksi sanaleikkeihin ja etevään riimittelyyn. Heillä on kyky kertoa ihmiselämän pienistä asioista, vakavístakin, huumorin kautta. Monet sanoitukset aukeavat vasta useqan kuuntelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, kiinnostava tiivistelmä ei-fanilta! Oli hauska kuulla näkemyksesi. Uteliaisuudesta kysyn, kuinka paljon ymmärsit kappaleiden tekstejä ja/tai oletko perehtynyt niihin tarkemmin? (Mun mielestäni kun Kaj'ssa ei ole juuri lainkaan kysymys musiikista vaan kirjallisuudesta, jota pojat vain sattuvat esittämään laulettuna, ei kirjojen sivuille painettuna tai ääneen luettuna.)
Mä katselen juuri Youtubesta sitä parjattua puolentoista tunnin koostetta Nordiksen konsertista. En nyt mene siihen, oliko kuvaaminen oikein vai väärin tai kuinka kehno videon laatu on. Vaan ihastelen sitä, kuinka kuvaaja ja hänen kaverinsa laulavat mukana koko vöyriksi esitetyn ohjelmiston. Vain amerikanaksentti paljastaa, että vöyri ei ole heidän äidinkielensä. Hattu päästä tuollaisen omistautuneisuuden edessä.
Aamulla täällä oli puhetta Djuronäsetin Vems pojk e do videosta. Kenellä on tiktok niin katsokaapa käyttäjän AJ tekemät koosteet kyseisen keikan parhaista paloista.
Mä vähän protestoin tuota kirjallisuuden korostamista kuulkaas. Mun mielestä KAJ teemoista keskeisiä on musiikilliset vitsit. Eli se geneerisyysvaikutelma on tahallinen, ja usein sillä korostetaan tekstin ja musiikin ristiriitaa.
Mä ihailen ylipäätään kaikkien ulkomaalaisten ponnistuksia, kun he on opetelleet ulkoa biisien sanat tajuamatta niistä mitään. Mä osaan itsekin aika monta KAJ:n kappaletta, mutta mulla on sentään ollut opiskelun apuna jonkinlainen ruotsintaito, ei kehuttava (vaikka onkin tässä viime aikoina huimasti parantunut) mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi löytyy joku uusi euroviisutähti, josta fanit sekoavat ja jaksavat suitsuttaa tästä Vauvalla tauotta. Nyt näkyy olevan KAJn vuoro, aiemmin kohteina olivat mm. Måneskin ja Damiano, Käärijä, Joker Out ja Bojan. Onkohan kyseessä vieläpä samat tyypit, ihastuksen kohde vain vaihtuu, mutta jutut pysyy samoina?!?
Meitä ihmisiä on niin monenlaisia. Jollekin on ominaista innostua ja hurahtaa toistuvasti, aina vaihtuviin kohteisiin. Toisille se on harvinaisempaa. Minä kuulun niihin, jotka eivät ole sitten esiteinivuosien fanittaneet ketään tai mitään, mutta KAJ on kolahtanut monella tasolla. Sitä hämmennystä ja riemua on hauska päästä jakamaan edes täällä palstalla.
Luin eilen ruotsalaisesta lehdestä (Svensk Dam) kuuluisan historioitsijan, Herman Lindqvistin, kolumnin, jossa esittää toiveen Ruotsin ja Suomen valtioliitosta, jossa säilyisi kuitenki oma hallinto ja valtiomuoto, lisäisi turvallisuutta ja muutenkin edistäisi etenkin Suomen menestystä. Lindqvist painotti myös sitä, kuinka paljon Ruotsissa arvostetaan Stubbia ja kuinka suomalaiset ovat innoissaan Victoriasta. Ehkä osaltaan KAJ:kin lähentää meitä kansoina!
Vierailija kirjoitti:
Aamulla täällä oli puhetta Djuronäsetin Vems pojk e do videosta. Kenellä on tiktok niin katsokaapa käyttäjän AJ tekemät koosteet kyseisen keikan parhaista paloista.
Korjaus: Djurönäset. Koostuu sanoista djur+ö+näs.
Varmasti, en sitä kiellä! Puhuin nyt vain Erikistä, kun hän on veljistä ainoa joka on jollain tasolla julkisuudessa vaikka toki pysyttelee taka-alalla. Mutta on kuitenkin antanut jopa pari haastattelua Axelin veljenä niin viitsin hänestä puhua nimellä. Jakobin ja Kevinin veljet eivät ole julkisuudessa millään lailla. Mutta varmasti kaikilla hyvät välit veljiinsä!