Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

80/90-luvulla ei ihmiset eläneet vuosia tukien varassa

Vierailija
21.07.2025 |

Tukien käyttö oli vain väliaikaista, nyt sadat tuhannet elää niiden varassa. Ei ihme että valtiolta on rahat loppu

Kommentit (124)

Vierailija
1/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Arvaapa paljonko yritystukien kautta on valunut rahaa ulkomaille?

Vierailija
2/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa elivät. Olin tuolloin yrittäjä ja osalle asiakkaistani sossu maksoi lähes kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se tähän liittyy?

Vierailija
4/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne ulkomaille?

Vierailija
5/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin, kun ennen oli töitä kaikille, jos ei esim juuri älyä ollut niin tehtaaseen pääsi aina. Nykyään ei riitä tohtorin tutkintokaan mihinkään. 

Vierailija
6/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaat päästettiin sairaseläkkeelle ja työttömille oli töitä.  Pois lukien lama-aika

Vierailija
7/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun suvussa oli parikin useamman vuoden työttömänä ja sai tukia. 90-luvullehan osuu myös pahat lamavuodet ja korkeat työttömyysluvut.

Vierailija
8/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoina hyvinä aikoina ei ollut mahdollista tienata rahaa sillein että istuu kotona "etätöissä" tekemättä oikeastaan mitään oikeita töitä

Vierailija
9/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhoina hyvinä aikoina ei ollut mahdollista tienata rahaa sillein että istuu kotona "etätöissä" tekemättä oikeastaan mitään oikeita töitä

Miksi etätyö ei olisi oikeaa työtä? 

Vierailija
10/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin ainakin viisivuotta opintotukien varassa, no ainakin osittain.

Vierailija
11/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset paiski töitä eikä ollut tullut loisijoita muualta vielä kasarilla kela-eläteiksi. Ysärillä tilanne muuttui täysin.

Vierailija
12/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat itse tehdä suorittavaa työtä?

Vierailija
13/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kukaan myöskään odottanut, että tukien varassa eläessä olisi kovinkaan korkea elintaso vaan ymmärrettiin se tosiasia, että silloin on vain just ne perustarpeet joihin rahat riittää ja penniä joutuu niissäkin venyttämään.

Vierailija
14/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vtun Sherlock, silloin oli töitä joista maksettiin ihan kunnollista palkkaa, joten hulluhan sitä olisi ollut jos ei olisi käynyt tienaamassa töissä. Valitettavasti olin itse vielä peruskouluikäinen joten en kerennyt päästä mukaan siihen kyytiin, ja 90-luvun puolella opiskelujen aikana jo heti alkoi se lama eikä päässyt enää tuoreella tutkinnollakaan töiin perkele!

Vierailija
15/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli niitä kuuluisia töitä. Lisäksi sillon ei vaadittu jos jonkunlaista osaamiskorttia jonkun työn tekemiseksi. Alalle pääsi myös kouluttamattomat jotka vaan oppivat töidensä lomassa työn. Esim äitini pääsi palkanlaskijaksi näin. Sitä ennen oli töissä valokuvausluikkeessä. Omalla tahdolla pystyi nostamaan elintasoaan. Nyt mikään tälläinen ei ole mahdollista. Pitää olla tietty koulutus jotta pääsee tietylle alalle jossa on pulaa työntekijöistä. Sitten kun alalle on kouluttautunut niin ei olekkaan enää tuöpulaa kuten kävi sairaanhoitajille jne. Tervetuloa turbulanssielämään jossa toiset vedetään piippuun ja toisille ei ole työpaikkoja. 

Vierailija
16/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin, koska hyppäsivät katoilta tai silloilta

Vierailija
17/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli työpaikkoja. Maisterin koulutuksella pääsi mihin vaan johtotehtäviin.

Vierailija
18/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vtun Sherlock, silloin oli töitä joista maksettiin ihan kunnollista palkkaa, joten hulluhan sitä olisi ollut jos ei olisi käynyt tienaamassa töissä. Valitettavasti olin itse vielä peruskouluikäinen joten en kerennyt päästä mukaan siihen kyytiin, ja 90-luvun puolella opiskelujen aikana jo heti alkoi se lama eikä päässyt enää tuoreella tutkinnollakaan töiin perkele!

Ei ihme että et löydä töitä, sen verran agressiivista tekstiä 

Vierailija
19/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa elivät. Olin tuolloin yrittäjä ja osalle asiakkaistani sossu maksoi lähes kaiken.

Ei ne silti vuosia eläneet tukien varassa.

Vierailija
20/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä kukaan myöskään odottanut, että tukien varassa eläessä olisi kovinkaan korkea elintaso vaan ymmärrettiin se tosiasia, että silloin on vain just ne perustarpeet joihin rahat riittää ja penniä joutuu niissäkin venyttämään.

Nykyään kotonamakoilijoille taataan jopa parempi elintaso kuin töissäkäyville.