80/90-luvulla ei ihmiset eläneet vuosia tukien varassa
Tukien käyttö oli vain väliaikaista, nyt sadat tuhannet elää niiden varassa. Ei ihme että valtiolta on rahat loppu
Kommentit (124)
Itse asiassa elivät. Olin tuolloin yrittäjä ja osalle asiakkaistani sossu maksoi lähes kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Arvaapa paljonko yritystukien kautta on valunut rahaa ulkomaille?
Mitä se tähän liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Minne ulkomaille?
Ei niin, kun ennen oli töitä kaikille, jos ei esim juuri älyä ollut niin tehtaaseen pääsi aina. Nykyään ei riitä tohtorin tutkintokaan mihinkään.
Sairaat päästettiin sairaseläkkeelle ja työttömille oli töitä. Pois lukien lama-aika
Kyllä mun suvussa oli parikin useamman vuoden työttömänä ja sai tukia. 90-luvullehan osuu myös pahat lamavuodet ja korkeat työttömyysluvut.
Vanhoina hyvinä aikoina ei ollut mahdollista tienata rahaa sillein että istuu kotona "etätöissä" tekemättä oikeastaan mitään oikeita töitä
Vierailija kirjoitti:
Vanhoina hyvinä aikoina ei ollut mahdollista tienata rahaa sillein että istuu kotona "etätöissä" tekemättä oikeastaan mitään oikeita töitä
Miksi etätyö ei olisi oikeaa työtä?
Elin ainakin viisivuotta opintotukien varassa, no ainakin osittain.
Suomalaiset paiski töitä eikä ollut tullut loisijoita muualta vielä kasarilla kela-eläteiksi. Ysärillä tilanne muuttui täysin.
Vierailija kirjoitti:
Taidat itse tehdä suorittavaa työtä?
Eikä kukaan myöskään odottanut, että tukien varassa eläessä olisi kovinkaan korkea elintaso vaan ymmärrettiin se tosiasia, että silloin on vain just ne perustarpeet joihin rahat riittää ja penniä joutuu niissäkin venyttämään.
No vtun Sherlock, silloin oli töitä joista maksettiin ihan kunnollista palkkaa, joten hulluhan sitä olisi ollut jos ei olisi käynyt tienaamassa töissä. Valitettavasti olin itse vielä peruskouluikäinen joten en kerennyt päästä mukaan siihen kyytiin, ja 90-luvun puolella opiskelujen aikana jo heti alkoi se lama eikä päässyt enää tuoreella tutkinnollakaan töiin perkele!
Silloin oli niitä kuuluisia töitä. Lisäksi sillon ei vaadittu jos jonkunlaista osaamiskorttia jonkun työn tekemiseksi. Alalle pääsi myös kouluttamattomat jotka vaan oppivat töidensä lomassa työn. Esim äitini pääsi palkanlaskijaksi näin. Sitä ennen oli töissä valokuvausluikkeessä. Omalla tahdolla pystyi nostamaan elintasoaan. Nyt mikään tälläinen ei ole mahdollista. Pitää olla tietty koulutus jotta pääsee tietylle alalle jossa on pulaa työntekijöistä. Sitten kun alalle on kouluttautunut niin ei olekkaan enää tuöpulaa kuten kävi sairaanhoitajille jne. Tervetuloa turbulanssielämään jossa toiset vedetään piippuun ja toisille ei ole työpaikkoja.
Ei niin, koska hyppäsivät katoilta tai silloilta
Silloin oli työpaikkoja. Maisterin koulutuksella pääsi mihin vaan johtotehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
No vtun Sherlock, silloin oli töitä joista maksettiin ihan kunnollista palkkaa, joten hulluhan sitä olisi ollut jos ei olisi käynyt tienaamassa töissä. Valitettavasti olin itse vielä peruskouluikäinen joten en kerennyt päästä mukaan siihen kyytiin, ja 90-luvun puolella opiskelujen aikana jo heti alkoi se lama eikä päässyt enää tuoreella tutkinnollakaan töiin perkele!
Ei ihme että et löydä töitä, sen verran agressiivista tekstiä
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa elivät. Olin tuolloin yrittäjä ja osalle asiakkaistani sossu maksoi lähes kaiken.
Ei ne silti vuosia eläneet tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä kukaan myöskään odottanut, että tukien varassa eläessä olisi kovinkaan korkea elintaso vaan ymmärrettiin se tosiasia, että silloin on vain just ne perustarpeet joihin rahat riittää ja penniä joutuu niissäkin venyttämään.
Nykyään kotonamakoilijoille taataan jopa parempi elintaso kuin töissäkäyville.