Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (6330)
Aamen tuolle ylläolevalle, juuri noin.
Unohdetaan ne idioottimaiset termit pakkoruotsi ja pakkosuomi. Kannatan kaikesta sydämestäni niille lanseerattuja korvikkeita eli pokkaruotsia ja pokkasuomea. Puhutaan iloisesti pokalla ruotsia, suomea ja kaikkia muitakin kieliä juuri niillä eväillä, jotka itsellä on.
Aivan jokaisen kielen taitamisesta on hyötyä, niin "ystävien" kielen kuin varsinkin "vihollisten" kielen. Esimerkiksi venäjää dissataan (ymmärrettävistä syistä) juuri nyt ja sen (vähäistä) opetusta vaaditaan ajettavaksi alas. Mutta kuvitelkaapa tilannetta, että Suomessa ei kukaan enää osaisi itänaapurin kieltä eikä pystyisi tarkkailemaan, mitä siellä milloinkin on meneillään.
Suoranaisen hyödyn lisäksi kielitaidosta on tietysti myös ja ennen kaikkea huvia. Ruotsintaitoisena pääsen nauttimaan Kaj'sta täysin siemauksin ja venäjäntaitoisena lukemaan Tšehovia alkukielellä. Ei huono, kuten Jorma Uotinen sanoisi.
Vierailija kirjoitti:
Rääppöö odotti eilen eteisessä. Parempi niin, sillä Helsingin kaupunginkirjastossa 129 varausta.
Oho! Virallinen ilmestymispäivähän on vasta 7.10. Kerro sitten pidit!
Vierailija kirjoitti:
Axel avasi hyvin, miksi livebändiä ei tule. Heillä ei ole kaikkien Euroviisu- ja kiertuekiireiden keskellä ollut yksinkertaisesti aikaa sovittaa 100 minuutin edestä musiikkia livebändin soitettavaksi. Helpompaa mennä taustanauhoilla. Axel kertoi toivoneensa kovasti livebändiä, mutta ajanpuute vei väkisin voiton.
Jos nyt joku jättää menemättä konserttiin sen takia, ettei ole livebändiä, niin voi kyllä kysyä, miksi ylipäätään on lipun hankkinut.
Luulisi, että oston motiivina olisi nimenomaan ollut päästä näkemään KAJ ja nauttimaan heistä, eikä tuijottamaan taustabändiä. Mä olen nähnyt KAJ'n livenä ja tuntuu, että tarvittaisiin useampi silmäpari jo yksistään heidän seuraamiseensa lavalla, koska esitys on niin intensiivinen ja koko ajan tapahtuu paljon. Moni yksityiskohta, eleet ja ilmeet jää havainnoimatta, kun ei vaan ehdi nähdä kaikkea. Siinä ei kyllä edes muista, että musiikki tulee nauhalta. Sitä paitsi, Kevin ja Axel soittavat osassa biisejä ihan livenä, samoin Jakob (se kuuluisa melodika). Joku ehkä sitten tykkäisi katsella ennemmin bändin jäseniä soittamassa...
Sauna-tourin käyneistä ylivoimainen enemmistö on kommentoinut keikkakokemuksiaan fantastisiksi ja ainutlaatuisiksi. En muista nähneeni kuin ehkä yhden kommentin, missä kummasteltiin, että kas kun ei ollut bändiä. Kommentoija ei muutoinkaan tainnut olla KAJ'sta kovin hyvin perillä. Eli todella hyvin on taustanauhat kelvanneet ja uponneet. Moni haltioitunut katsoja ei varmaan ole edes kiinnittänyt koko asiaan mitään erityistä huomiota. Nykytekniikalla saadaan kaikki toimimaan ja kuulostamaan hyvältä.
Nyt sitten ei joillekin enää tämä konsepti käykään päinsä 🙄. Tekisi mieli yhtyä tälläkin palstalla aiemmin vilahtaneeseen ajatukseen, että suomalaisille ei mikään kelpaa. Vai löytyvätkö suurimmat nirpistelijät Ruotsin puolelta.
Eilisessä Axelin ja Joelin live streamissä kuultiin, että tässä joulukalenterin jaksossa esiintyvä pappa, joka sanoo fuck off, on Axelin äidinisä. Oli kuulemma vaikea oppia sanomaan off. Fuck sujui hyvin 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Axel avasi hyvin, miksi livebändiä ei tule. Heillä ei ole kaikkien Euroviisu- ja kiertuekiireiden keskellä ollut yksinkertaisesti aikaa sovittaa 100 minuutin edestä musiikkia livebändin soitettavaksi. Helpompaa mennä taustanauhoilla. Axel kertoi toivoneensa kovasti livebändiä, mutta ajanpuute vei väkisin voiton.
Jos nyt joku jättää menemättä konserttiin sen takia, ettei ole livebändiä, niin voi kyllä kysyä, miksi ylipäätään on lipun hankkinut.
Luulisi, että oston motiivina olisi nimenomaan ollut päästä näkemään KAJ ja nauttimaan heistä, eikä tuijottamaan taustabändiä. Mä olen nähnyt KAJ'n livenä ja tuntuu, että tarvittaisiin useampi silmäpari jo yksistään heidän seuraamiseensa lavalla, koska esitys on niin intensiivinen ja koko ajan tapahtuu paljon. Moni yksityiskohta, eleet ja ilmeet jää havainnoimatta, kun ei vaan ehdi nähdä kaikkea. Siin
Muutamat ihmiset, jotka sanovat olleensa KAJ:n faneja pitkään ja käyneensä yli 30 konsertissa, sanovat nyt, ettei KAJ ole enää livebändi, koska tässä konsertissa ei ole livebändiä. Se on naurettavaa ja loukkaavaa.
No nämä muutamat itseään pitkäaikaisiksi faneiksi tituleeraavat eivät sitten tainneet käydä Karar i arbeit -konserteissa ollenkaan. Lienevätkö oikeita fanejakaan...
KAJ nyt ei itsessään oikeastaan ole bändi, vaikka tätä nimitystä käytetään, vaan ennemmin laulu/musiikkiryhmä. On tuiki tavallista, että tällaiset ryhmät esiintyvät hyvin erilaisilla konsepteilla, joskus värvätyn bändin kanssa ja monesti ilman bändiä, ihan siitä riippuen, miten esityksensä haluavat rakentaa. Niin on KAJ'kin esiintynyt, ja tulevat varmasti esiintymään jatkossakin.
Ai ei ole enää live.... Aika eläviltä ovat pojat kyllä noissa esityksissään vaikuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että oston motiivina olisi nimenomaan ollut päästä näkemään KAJ ja nauttimaan heistä, eikä tuijottamaan taustabändiä. Mä olen nähnyt KAJ'n livenä ja tuntuu, että tarvittaisiin useampi silmäpari jo yksistään heidän seuraamiseensa lavalla, koska esitys on niin intensiivinen ja koko ajan tapahtuu paljon. Moni yksityiskohta, eleet ja ilmeet jää havainnoimatta, kun ei vaan ehdi nähdä kaikkea. Siin
Minä olen menossa konserttiin ja odotan sitä innolla. Tunnustan silti, että olisin toivonut livebändiä - en siksi että olisin halunnut katsoa sitä vaan siksi että musiikki kuulostaa vielä paremmalta livebändin kanssa. Olen siis hieman pettynyt, mutta samalla toivon ja luotankin siihen että tulen yllättymään positiivisesti.
Ei. On niitä kolme h i nttiä.
Eihän siinä ole mitään pahaa tai tuomittavaa, että olisi toivonut Kaj on Ice -konserttiin elävää orkesteria. Axelhan juuri kertoi, että sitä Kaj kovasti toivoi itsekin. Sehän on itsestään selvää, livesäestys on livesäestys, ja tämä konsertti on heidän historiansa suurimpana aivan erityinen.
Hän myös kertoi, miksi livebändi oli pakko jättää pois eli ajanpuutteen vuoksi. Musiikin sovittaminen on kova urakka. Erittäin ymmärrettävä ja hyväksyttävä syy.
Mutta kaikeksi onneksi Kaj'n karisma kantaa yksinäänkin. Nämä kolme miestä kykenevät täyttämään valtavan hallin pelkästään omalla lumovoimallaan, ja illasta tulee taatusti ikimuistoinen. (Ja sen orkesterikonsertinkin vuoro tulee vielä joskus.)
Ei suoraan liity keskustelun aiheeseen, mutta sivusta seuranneen kommentti kuitenkin...
Tämä ei ole kielipolitiikkakeskustelu, enkä ota kantaa "pakko"suomen tai -ruotsin (erittäin huonot termit muuten...) opetukseen meidän koululaitoksessa, mutta sen vaan sanon, että ei kannattaisi yhtään väheksyä ruotsin kielen tarpeellisuutta.
Suomella ja Ruotsilla on yhteinen historia, pitkät ja hyvät suhteet ja monitahoinen ja tiivis yhteistyö ja kanssakäyminen hyvin pitkältä ajalta, niin liike-elämässä, ulkomaankaupassa kuin kulttuurinkin alalla, Ruotsin kielen osaajia tarvitaan aina. Lisäksi tämän maailman epävakaus ja erilaiset uhkakuvat johtavat väistämättä siihen, että yhteistyö ja jopa liittoutuminen tulee vain tiivistymään. Eikä ainoastaan Ruotsin kanssa vaan Pohjoismaissa yleensä. Tästä trendistä ovat monet asiantuntijatkin puhuneet. Ja tässä koalitiossa, jossa Suomi siis tietenkin mukana, ruotsin kielellä on luonnollisesti aivan keskeinen ja vahva asema.
Minä en lähtisi huutelemaan, että ruotsin kieltä ei tarvita Suomessa mihinkään - vain sillä perusteella, että juuri itse ei ehkä sitä tarvitse. Minusta asiaa pitää katsoa laajemmin ja nähdä, miten monissa eri yhteyksissä siitä päin vastoin on erittäin paljon etua ja mitä kaikkea se mahdollistaa. Tulevaisuudessa kasvavassa määrin.