Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (13585)
Vierailija kirjoitti:
No niin. Nyt MULLA alkoi soida päässä Manlig vänskap. Mutta pääsin ehkä vähäksi aikaa eroon Västerutista. :D
Sori😆
T. edellinen
Mulla on pahiten jäänyt päähän Taco hej sipulin pilkkomisineen, mutta tuo Manlig vänskap on kanssa aika tarttuvaa laatua...
Vierailija kirjoitti:
Eilisessä Axelin ja Joelin live streamissä kuultiin, että tässä joulukalenterin jaksossa esiintyvä pappa, joka sanoo fuck off, on Axelin äidinisä. Oli kuulemma vaikea oppia sanomaan off. Fuck sujui hyvin 😂
Sama pappa taitaa olla mukana myös Kom ti byin -videolla siinä kahvittelukohtauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Axel avasi hyvin, miksi livebändiä ei tule. Heillä ei ole kaikkien Euroviisu- ja kiertuekiireiden keskellä ollut yksinkertaisesti aikaa sovittaa 100 minuutin edestä musiikkia livebändin soitettavaksi. Helpompaa mennä taustanauhoilla. Axel kertoi toivoneensa kovasti livebändiä, mutta ajanpuute vei väkisin voiton.
Jos nyt joku jättää menemättä konserttiin sen takia, ettei ole livebändiä, niin voi kyllä kysyä, miksi ylipäätään on lipun hankkinut.
Luulisi, että oston motiivina olisi nimenomaan ollut päästä näkemään KAJ ja nauttimaan heistä, eikä tuijottamaan taustabändiä. Mä olen nähnyt KAJ'n livenä ja tuntuu, että tarvittaisiin useampi silmäpari jo yksistään heidän seuraamiseensa lavalla, koska esitys on niin intensiivinen ja koko ajan tapahtuu paljon. Moni yksityiskohta, eleet ja ilmeet jää ha
Muutamat ihmiset, jotka sanovat olleensa KAJ:n faneja pitkään ja käyneensä yli 30 konsertissa, sanovat nyt, ettei KAJ ole enää livebändi, koska tässä konsertissa ei ole livebändiä. Se on naurettavaa ja loukkaavaa.
Noooo... mun mielestä voisi tässäkin asiassa kuitenkin suhtautua ymmärtäväisestikin. Kuulun itse tuohon kategoriaan istumapaikkalaiset, jotka eivät jaksa rettelöidä. Luotan, että elämys on luvassa, ja ymmärrän mitä Axel sanoo. Kyllähän se etukäteen vaikutti todennäköiseltä, että ei ole ehditty bändihommaa virittää tähän hätään. Mutta juuri nuo ihmiset voivat hyvinkin olla hiukan huolissaan, jotka pelkäävät menettävänsä ne ihanat alkuvuosien keikat, jotka tulevat kyllä tallenteistakin läpi. Ne reilusti alle tuhannen ihmisen keikat, joista ei intiimiyttä puutu, ja joissa on jotenkin käsittämättömän maaginen meininki muutaman poikanuijan aikaansaannoksena. Nämä ovat niin konkreettisesti heidän poikiaan, varmasti tosi monella jotain sukuyhteyttäkin ja joku tuttu tuntee heidät jne.
Ja sitten se sukupolvihomma. Ihan oikeasti ottaa aikansa sopeutua siihen, että livemusiikki nykyisin on niin paljon vähemmän liveä kuin ennen. Minäkin olen keikoilla käynyt nuorena nimenomaan kuuntelemassa jazzia, klassista yms. Toki heidän oma soittamisensa helpottaa asiaa paljon, mutta eihän se ihan sama ole. Kuten ei heistä itsestäänkään ilmeisesti, sen verran ovat kuitenkin myös nimenomaan muusikoita, vaikka ovat niin paljon muutakin. Ja heillähän on ollut upeita kokoonpanoja tukenaan.
Varmaan hätääntyneet tuntemukset ovat helpommin hahmotettavissa, jos seuraavaksi KAJ muuttuukin stadionbändiksi, jota pääsee hyvin harvoin kuulemaan kotimaassa. Vaikka olisi miten iloinen ja ylpeä, niin kyllähän siihen haikeuttakin punoutuu etenkin niille, jotka ovat onnistuneet pääsemään noille pienemmän yleisön keikoille tänä kesänä. Itse seisoin tuhansien seassa molemmilla keikoilla sen verran kaukana, ettei ilmeiden näkemisestä ollut toivoakaan, ja harmittelen hölmöyttäni, etten osannut saalistaa pienempään tapahtumaan lippuja. Tuli mieleen vasta kun keikkakesä oli jo ohi. Rakkauden intensiteetti johtaa kaikenlaisiin pettymyksiin, ja se on elämän hinta. Ihmiset pelkäävät negatiivisia tunteita ja niiden ilmaisua nykyisin vähän liikaa. Ymmärrettävää, kun ne johtavat someaikakaudella kaikenlaiseen vielä paljon ikävämpään, mutta ilman negatiivisia tunteita elämä on kuin ruoka ilman suolaa. Ei makeaa mahan täydeltä tässäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on jääneet pahimmiksi korvamadoiksi Kaj'n musikaalit. Ne pyörii päässä jatkuvalla syötöllä, ei mahda mitään. Juuri nyt Jakob laulaa Västerutia ihan sydäntäsärkevän ihanasti.
Mä katsoin koko Botnia Paradisen juuri, jotta pääsisin eroon tästä Manlig vänskapista välillä.
Hyvin toimi musikaalin ajan. Kunnes minuutti musikaalin loppumisen jälkeen olohuoneen hiljaisuudessa aivot ilmoittavat: Godag på de Jakob ursäkta att ja stör.
Taas mennään. Oon aika monta korvamatoa saanut KAJ'n biiseistä, mutta tää on pahin tähän mennessä. Aivan jatkuvasti soi päässä.
Terveisin se biisi vasta löytänyt
Niin tuttua ja makoisasti kerrottu... ja vaikka korvamato ei yleensä todellakaan pyydä anteeksi häiriötä, niin en nyt tiedä, lohduttaako se yhtään enempää, että se niin tekee...
"Mutta juuri nuo ihmiset voivat hyvinkin olla hiukan huolissaan, jotka pelkäävät menettävänsä ne ihanat alkuvuosien keikat, jotka tulevat kyllä tallenteistakin läpi. Ne reilusti alle tuhannen ihmisen keikat, joista ei intiimiyttä puutu, ja joissa on jotenkin käsittämättömän maaginen meininki muutaman poikanuijan aikaansaannoksena."
Varmasti näin on. KAJ on nyt kuitenkin kasvanut kokoluokkaa paljon isommaksi ja tehnyt sopimukset ison ohjelmatoimiston ja uuden levy-yhtiön kanssa. Luulen että tämä kasvu, kehitys ja muutos väistämättä vaikuttaa heidän toimintaansa ja esiintymisiinsä jatkossa. Saamme alkaa opetella sopeutumaan, että kaikki ei ole niinkuin ennen. Ja tottakai bändin pitääkin kehittyä eteenpäin. Toivottavasti kaikki tuo ei kuitenkaan liikaa "kahlitse" heitä tulevaisuudessa, vaan taiteellinen vapaus ja omaleimaisuus säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Axel avasi hyvin, miksi livebändiä ei tule. Heillä ei ole kaikkien Euroviisu- ja kiertuekiireiden keskellä ollut yksinkertaisesti aikaa sovittaa 100 minuutin edestä musiikkia livebändin soitettavaksi. Helpompaa mennä taustanauhoilla. Axel kertoi toivoneensa kovasti livebändiä, mutta ajanpuute vei väkisin voiton.
Jos nyt joku jättää menemättä konserttiin sen takia, ettei ole livebändiä, niin voi kyllä kysyä, miksi ylipäätään on lipun hankkinut.
Luulisi, että oston motiivina olisi nimenomaan ollut päästä näkemään KAJ ja nauttimaan heistä, eikä tuijottamaan taustabändiä. Mä olen nähnyt KAJ'n livenä ja tuntuu, että tarvittaisiin useampi silmäpari jo yksistään heidän seuraamiseensa lavalla, koska esitys on niin intensiivinen ja koko ajan tapahtuu
KAJ on 32-vuotias ja äärettömän lahjakas porukka, joka ansaitsee kaiken saamansa menestyksen. Heidät on otettu lämpimästi vastaan niin Suomessa ja Ruotsissa kuin kansainvälisestikin. Tämä tunnustus ei koske vain KAJ:n musiikkia, vaan myös Vörjeansia, heidän musikaalejaan ja Axelin kirjoja.
He ovat aina osoittaneet kiitollisuutta alkuperäisille faneilleen, mutta osallistuminen Melodifestivaleniin oli tietoinen päätös. Se vain vei heidät pidemmälle kuin he itse osasivat odottaa. Kuten Axel on sanonut, he tiedostavat hyvin, ettei menestys välttämättä kestä ikuisesti, ja siksi he haluavat nauttia siitä ja ottaa siitä kaiken irti niin kauan kuin voivat.
Minusta koko livebändikeskustelu on mennyt vähän yli, ja ihmisistä on tullut ehkä hieman ahneita odotustensa ja vaatimustensa kanssa. On ihan ymmärrettävää kaivata niitä pienempiä keikkoja tai alkuaikoja, mutta samalla on tärkeää antaa artistien kasvaa ja tehdä asiat omalla tavallaan.
Tämä vanha haastattelu jaettiin faceen. Löytyy myös Areenasta suomeksi tekstitettynä. Olen nähnyt sen aiemminkin, mutta en muistanut että se on näin hyvä. Facessakin kommentoitiin tuota Jakobin kertomusta siitä kun hän alakouluikäisenä esitti tehneensä kappaleen minuutissa vaikka oli itse käyttänyt siihen koko edellisen illan. Axel kommentoi että samanlainen se on edelleen.
Jakob haluaa antaa vaikutelman että hän ei tee muuta kuin hymyilee ja näyttää söpöltä ja muut pojat komppaavat sitä sketseissä. Uskon että hän itse asiassa tekee todella paljon työtä kappaleiden kanssa. Karat i arbeiithan on Jakobin ja Kevinin tekemä. Axel oli mukana vain Kallna matilla. Oopperalaulun ja laulutekniikan suhteen uskon myös että on treenannut vaikka muuta väittää. Sama juttu hänellä fyysisen kunnon kanssa - väittää vaan makaavansa sohvalla ja silti nostaa punttia todella vahvasti ja pomppii tasajalkaa korkealle.
Tuo on alunperin varmaan joku itsesuojelukeino. Ei kehtaa sanoa kuinka paljon on käyttänyt aikaa jos tehty työ tai idea ei osoittaudukaan hyväksi.
Livebändikeskusteluun liittyen ainakin facessa eniten vauhkoontuneet ovat rauhoittuneet ja sanovat odottavansa konserttia innolla. En näe siellä moittivia kommentteja. Tietty voi olla että jotkut ovat äänestäneet ns. jaloillaan ja laittaneet lippunsa myyntiin. Toivottavasti ei kovin yleinen ilmiö.
Näinpä. Toiveiden tynnyrihän on ihmisillä pohjaton. Tai tässä tapauksessa jopa vaatimusten. Ja kaikkien toiveisiin ei mitenkään voi vastata. Järkevästi tuntuu KAJ vetävän rajat sen suhteen, mitä on mahdollista tehdä näillä aikatauluilla ja mitä ei. Kaikki vaan ei ole mahdollista, vaikka yleisö mitä odottaisi.
Kyllä mullakin on parinkymmenen biisin lista, mitä haluaisin konsertissa ehdottomasti kuulla - mm. Nessun dorma jousiorkesterin säestyksellä - mutta arvaan, että se ei tule toteutumaan. En silti ole lippuani pois myymässä, vaan menen avoimin ja iloisin mielin paikan päälle katsomaan ja kuulemaan, mitä KAJ meille tarjoilee. En hetkeäkään usko, että sieltä pitäisi pettyneenä pois lähteä.
Minulle kelpaa ihan akustinenkin keikka.
Vierailija kirjoitti:
Niin minullekin mutta sellainen mieluummin jossain muualla kuin jäähallissa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja mulle kelpaa kyllä ihan kaikki. Mun iso unelma olisi juuri tuollainen akustinen keikka, mutta siihen taitaa tuo halli olla liian iso paikka. Se pitäisi toteuttaa intiimimmässä paikassa pienellä yleisöllä. Mutta sellaista keikkaa ei taida olla näköpiirissä.
Kuuntelin niin huonosti tuon Seesarin videon, missä Axel pari päivää sitten oli, että en yhtään muista - enkä varmaan kaikkea ymmärtänyt - mitä Axel siinä loppupuolella kertoi. Mun mielestä siinä kyllä puhuttiin jotain näistä esiintymisistä, että aikooko KAJ tehdä vielä paikallisia pieniä keikkoja... Muistaako joku, mitä Axel sanoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja mulle kelpaa kyllä ihan kaikki. Mun iso unelma olisi juuri tuollainen akustinen keikka, mutta siihen taitaa tuo halli olla liian iso paikka. Se pitäisi toteuttaa intiimimmässä paikassa pienellä yleisöllä. Mutta sellaista keikkaa ei taida olla näköpiirissä.
Kuuntelin niin huonosti tuon Seesarin videon, missä Axel pari päivää sitten oli, että en yhtään muista - enkä varmaan kaikkea ymmärtänyt - mitä Axel siinä loppupuolella kertoi. Mun mielestä siinä kyllä puhuttiin jotain näistä esiintymisistä, että aikooko KAJ tehdä vielä paikallisia pieniä keikkoja... Muistaako joku, mitä Axel sanoi?
Chatissa tuli paljon kehuja Djuronäsetin keikasta ja Axelilta kysyttiin siitä. Hän sanoi että pienemmillä ja tiiviimmillä keikkapaikoilla on kyllä ihan omanlaisensa mahtava tunnelma. Sanoi että Ruotsissa on sen tyyppisiä hienoja paikkoja mutta mainitsi myös Aitoon upeana paikkana. Taisi sanoa pienistä paikoista myös että haluaisi tehdä keikkoja myös pienemmillä paikoilla, mutta tällä hetkellä se on suosion takia ongelma. Tulevaisuudessa suosion tasaantuessa mahdollista.
En tiedä, kuinka moni tykkää näistä reaktiovideoista, mutta tässä yksi mun mielestä aika kiva ja erilainen "Late reaction to Mello". Videon tekijä tuntuu olevan kova KAJ-fani ja etenkin Kevin-fani. Ja hauskasti hän poimii noita yksityiskohtia Kevinin esiintymisestä. Tämä nuori nainen (en edes tiedä minkä maalainen) tekee ilmeisesti enimmäkseen Tiktok-juttuja, mutta tämä oli YT:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vanha haastattelu jaettiin faceen. Löytyy myös Areenasta suomeksi tekstitettynä. Olen nähnyt sen aiemminkin, mutta en muistanut että se on näin hyvä. Facessakin kommentoitiin tuota Jakobin kertomusta siitä kun hän alakouluikäisenä esitti tehneensä kappaleen minuutissa vaikka oli itse käyttänyt siihen koko edellisen illan. Axel kommentoi että samanlainen se on edelleen.
Jakob haluaa antaa vaikutelman että hän ei tee muuta kuin hymyilee ja näyttää söpöltä ja muut pojat komppaavat sitä sketseissä. Uskon että hän itse asiassa tekee todella paljon työtä kappaleiden kanssa. Karat i arbeiithan on Jakobin ja Kevinin tekemä. Axel oli mukana vain Kallna matilla. Oopperalaulun ja laulutekniikan suhteen uskon myös että on treenannut vaikka muuta väittää. Sama juttu hänellä fyysisen kunnon kanssa - väittää vaan makaavansa sohvalla ja silti nostaa punttia todella vahvast
Nyt kun nuo tuohon perättäin laittaa, niin onhan tässä jonkunlainen kaava havaittavissa. :D Jakob on kyllä mielenkiintoinen persoona.
Taisi sanoa pienistä paikoista myös että haluaisi tehdä keikkoja myös pienemmillä paikoilla, mutta tällä hetkellä se on suosion takia ongelma. Tulevaisuudessa suosion tasaantuessa mahdollista.
Tässäkin tulee hyvin esiin se, miten heillä on jalat maassa. Myöntävät, että suosio on nyt niin suurta, että on pakko esiintyä isommille joukoille, mutta sitten tietävät, että se tuskin kestä loputtomiin. Vain aika näyttää, miten hyvin suomenkieliset pysyvät mukana ja missä määrin kokeilevat keikkoja Euroopassa. Onneksi heillä on vankka taitopankki, josta löytävät tekemistä uran eri vaiheissa.
Axel sanoi siinä Seesarin ohjelmassa, että yleisön lämmin vastaanotto tuntuu aina tietysti hyvältä (ja sellaisen he ovat kuulemma tänä vuonna saaneet joka paikassa), mutta kaikkein parhaita ovat pienet/pienehköt paikat, jotka ovat tappiin asti täynnä innostunutta väkeä.
He eivät ikinä unohda Ruotsi Djurönäsetiä (josta täällä on paljon puhuttu) mutta eivät myöskään Aitoon kirkastusjuhlia. Sellaista huimaa tunnelmaa he eivät todellakaan osanneet odottaa pienessä supisuomalaisessa hämäläisessä kylässä.
Kaj myös aiemmin jossain kertoi, että heidän yleisömääränsä heidän keikkahistoriansa aikana on vaihdellut neljän ja neljäntuhannen välillä (tämä siis ennen Melloa). Aina he tekevät parhaansa, ei väliä sillä, montako henkeä katsomossa istuu/seisoo.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kuinka moni tykkää näistä reaktiovideoista, mutta tässä yksi mun mielestä aika kiva ja erilainen "Late reaction to Mello". Videon tekijä tuntuu olevan kova KAJ-fani ja etenkin Kevin-fani. Ja hauskasti hän poimii noita yksityiskohtia Kevinin esiintymisestä. Tämä nuori nainen (en edes tiedä minkä maalainen) tekee ilmeisesti enimmäkseen Tiktok-juttuja, mutta tämä oli YT:ssa.
Joo, tähän Mello-videoon tulee itsekin palattua aika ajoin - vieläkin. Se on vaan esityksenä ihan sairaan hyvä. Tottakai viimeisen päälle mietitty ja harjoiteltu, mutta silti se ei mielestäni ole liian sliipatun oloinen. Ja toi energia on vaan niin uskomaton!
No niin. Nyt MULLA alkoi soida päässä Manlig vänskap. Mutta pääsin ehkä vähäksi aikaa eroon Västerutista. :D