Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (6346)

Vierailija
5521/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä niminen tuo saksalainen youtube-tili on, mistä puhutte? En ole tainnut siihen törmätä, mutta voisin katsastaa, vaikken edelleenkään ole reaktiovideoiden ylin ystävä.

Eurovision Histories on hänen tilinsä nimi.

Kiitos 🤗

Vierailija
5522/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Havahduin tänä aamuna kuunnellessani Ylen Ykköseltä Muistojen bulevardia. Siinä Chubby Checker lauloi klassikkoaan "Let's twist again".  Hän lauloi (tai huuteli): "Is it a bird? Is it a plane?" - oho, just noin KAJ laulaa Mosquitossa!  Googlella selvisi tämäkin aukko sivistyksessä: nuo sanat ovat alun perin jo vuoden 1940 Teräsmies (Superman) -radio-ohjelmasta, siitä levinnyt Teräsmies-sarjakuvaan ja sittemmin uudelleenkäytetty populaarikulttuurissa siellä sun täällä.

Mosquiton alkupuolella:

"Is it a bird? Is it a plane? Or the Egyptian plague?"

Egyptian plague taas viittaa Raamatun kertomukseen, jossa Egyptiä kohtasi kymmenen ankaraa vitsausta.

Eli niin kuin jo lukemattomat kerrat on todettu: KAJ'n sanoitukset pursuavat viittauksia historian ja kulttuurin eri saroille, kunhan niitä vain etsii ja tutkailee.

Ai niin, Let's twist againissahan lentelijä ei ole l

Mä sain viikonloppuna luettua loppuun Axelin novellikokoelman, sen joka pian ilmestyy myös suomennoksena. Senkin teksti oli kyllä niin iso nautinto myös suomenkieliselle, jonka ruotsin osaaminen on vähän takkuilevaa. Hieno tyyli avautuu silti, tarinoista puhumattakaan. Jännityksellä odotan, millaisen ilmiasun teos on saanut suomen kielellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5523/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Förbannat bra rockbillymusik. :)

Ahh... Kumi palaa Vöyrin raitilla. :D  Celeste on muuten luvannut seuraavaksi tehdä Vörjeans-arvion koko albumista. Hauska nähdä, miten tämä niin tyypillinen suomalaisilmiö puree keskieurooppalaiseen. Uskon, että puree kyllä, iskihän Hallnin pohjalaishuumorikin häneen täysillä.

Vierailija
5524/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://areena.yle.fi/1-70703277?utm_medium=social&utm_campaign=areena-…

Niin hauska kuulla näitä taustatarinoita, kiitos kun linkitit! Mä olin jotenkin kuvitellut, että Älska en gubb olisi Jakob-lähtöinen tarina (hän esittää sen niin älyttömän hyvin), mutta ilmeisesti idea onkin peräisin Axelin häistä ja hänen pohdinnoistaan.

Kiva myös kuulla, että koko Kaj lähestyy hitaasti "todellista ikäänsä" ja että pikkuvanhoja ovat olleet kaikki kolme, ei pelkästään Axel. No, olisihan se pitänyt osata itsekin päätellä vaikka siitä, että he kirjoittivat esimerkiksi Pablos frestelsen jo teini-ikäisinä. Ja kolmekymppinen Axel on nyt sitten (tai oli puolitoista vuotta sitten) lähdössä lomalle Kreikkaan ja miettii, mitä siellä voikaan sattua. :D

Ulkoisesti yhä pikkupoikia pomppimassa lavalla, henkiseltä iältään vanhoja viisaita miehiä... Tuo kolmekymppiä on kyllä monelle sellainen paalu, jossa alkaa katsella elämää myös taaksepäin, ei pelkästään eteenpäin. Se 30 år on ehkä haikein heidän kaikista lauluistaan. Jäikö yhteisöllisyyden aika heidän lapsuuteensa, tuijottavatko kaikki nykyään vain erilaisia ruutuja kukin yksin omassa pienessä maailmassaan.

Vierailija
5525/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://areena.yle.fi/1-70703277?utm_medium=social&utm_campaign=areena-…

Niin hauska kuulla näitä taustatarinoita, kiitos kun linkitit! Mä olin jotenkin kuvitellut, että Älska en gubb olisi Jakob-lähtöinen tarina (hän esittää sen niin älyttömän hyvin), mutta ilmeisesti idea onkin peräisin Axelin häistä ja hänen pohdinnoistaan.

Kiva myös kuulla, että koko Kaj lähestyy hitaasti "todellista ikäänsä" ja että pikkuvanhoja ovat olleet kaikki kolme, ei pelkästään Axel. No, olisihan se pitänyt osata itsekin päätellä vaikka siitä, että he kirjoittivat esimerkiksi Pablos frestelsen jo teini-ikäisinä. Ja kolmekymppinen Axel on nyt sitten (tai oli puolitoista vuotta sitten) lähdössä lomalle Kreikkaan ja miettii, mitä siellä voikaan sattua. :D

Ulkoisesti yhä pikkupoikia pomppimassa

Ei kun ne kaikki eristävät ullakkoa, tapetoivat, suunnittelevat sisustusta, hankkivat lapsia. Ja hankkivat mökin! Johan se biisissä kerrottiin. Ja vanhuksetkin vaan matkustelevat.

Ei tää oikeasti ole nykyaikana niin muuttunut entisestä. Mitä olen jutellut 70-80-vuotiaiden kanssa, samaa sanovat, että meni nuo ikävuodet juostessa töissä, perhettä perustaessa ja kotia laittaessa. Ei siinä suurin osa ehdi jatkuvasti iltaa viettämään rennosti kavereiden kanssa.

Vierailija
5526/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulkitsin, että nuo sisustuksen suunnittelut ja muut on enemmänkin tekosyitä, kun ei vaan yksinkertaisesti viitsitä eikä jakseta lähteä ystävän synttäreille. Tämähän on tutkitustikin yleinen ilmiö nykyään, kyläilykulttuuri katoaa. Vielä mun lapsuudessa (tosin mä elin sen maalla), kukaan ei kieltäytynyt kutsusta, kun joku järjesti juhlat. Se olisi ollut tosi epäkohteliasta.

Vierailija
5527/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on usein pitänyt kysyä mutta oon aina unohtanut. Kysynpä siis nyt kun tuli taas mieleen: kuinka te muut tulkitsette Dågär åt böndriniä? Mikä teidän mielestä on sen viesti ja sanoma? Mulla on oma tulkinta, mutten kerro sitä heti, jotten johdattele ketään mihinkään suuntaan. (Sivumennen sanoen Dågär kuuluu mulla Kaj'n top kymppiin, tykkään siitä tosi paljon.)

Vierailija
5528/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tulkitsin, että nuo sisustuksen suunnittelut ja muut on enemmänkin tekosyitä, kun ei vaan yksinkertaisesti viitsitä eikä jakseta lähteä ystävän synttäreille. Tämähän on tutkitustikin yleinen ilmiö nykyään, kyläilykulttuuri katoaa. Vielä mun lapsuudessa (tosin mä elin sen maalla), kukaan ei kieltäytynyt kutsusta, kun joku järjesti juhlat. Se olisi ollut tosi epäkohteliasta.

Samaahan Kaj muisteli jo teini-iän lauluissaan ja haastatteluissakin. Lapsena käytiin tuhka tiheään släktkalaseissa, leikittiin serkkujen kanssa ja laskettiin, montako niitä nyt on (ryömiviä ei otettu mukaan, vain ne jotka osasi jo kävellä), välillä oli tylsää kun aikuiset pölöttivät juttujaan, nauratti niiden kursailu kaffepöydässä, mutta kalas oli silti aina kalas. :)

Vierailija
5529/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkutyttö on päässyt haastattelemaan 22-vuotiaita Kaj-poikia, jotka vastailevat sydämellisesti mutta samalla asiallisesti  kuin aikuiselle toimittajalle. Ja tarjoavat vielä limun. :)

Vierailija
5530/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sympaattiset maalaispojat yhä vaan ykkösinä.

Vierailija
5531/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen vitsaushan on se ettei vaivauduta ilmoittautumaan tai perumaan ilmoittautumista. Jätetään vain tulematta. 30 år on itkettävä biisi jopa omien vanhempien välinpitämättömyydestä.

Vierailija
5532/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän sympaattiset maalaispojat yhä vaan ykkösinä.

"Historian menestynein vöyriläislaulu", niinhän pojat on asian ilmaisseet. Ja heillä on vielä plakkarissa se Vöyrin kunnan kulttuuripalkintokin, vuodelta 2014.

Vierailija
5533/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas kiva tuo Grim Groovesin Gambämark-reaktio.

Vierailija
5534/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipas kiva tuo Grim Groovesin Gambämark-reaktio.

Todellakin! Mä juuri sain katsottua Grimin reaktion loppuun. Hänellä taisi muutaman kerran olla kyynelet silmissä, hän oli niin vaikuttunut. Gambämark oli pojille ensimmäinen musikaali, ja he ovat selvästi panneet siihen koko sielunsa. Se näkyy ja tuntuu.

Mäkin olen kerta kerralta vaikuttuneempi kun tuon katson. Aina löytyy jotain uutta, mitä en aiemmin ole huomannut tai tajunnut. Yksi Josuan päiväkirjalaulun säe aukesi mulle suomenkieliselle vasta nyt, kun joku Grimille kommentoiva ruotsinkielinen sen selitti. Tähän asti olin vain ihmetellyt, miksi yleisö purskahtaa nauruun.

En malttaisi odottaa, milloin Grimiltä tulee arvio Botnia Paradisesta ja mitä hän siitä sanoo.

Vierailija
5535/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grim Grooves ihastui Gambämarkin balladiin Dehär e min by (kukapa ei ihastuisi). Sen kaunein versio on mun mielestäni tämä. Jakobin tulkinta, Kevinin kitara, Axelin viulu. Ei mitään lisättävää.

Vierailija
5536/6346 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on usein pitänyt kysyä mutta oon aina unohtanut. Kysynpä siis nyt kun tuli taas mieleen: kuinka te muut tulkitsette Dågär åt böndriniä? Mikä teidän mielestä on sen viesti ja sanoma? Mulla on oma tulkinta, mutten kerro sitä heti, jotten johdattele ketään mihinkään suuntaan. (Sivumennen sanoen Dågär kuuluu mulla Kaj'n top kymppiin, tykkään siitä tosi paljon.)

En oikein tiedä kuinka tulkita. Mutta biisi on huippu ja tämä sen toiseksi paras esitys (paras oli talvella Vöyrin koululaiskonsertissa, jossa presidenttipari vieraili).

Vierailija
5537/6346 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kyykkyflirtti ole aina hyvä aamunavaus? Tämän koreografia ottaa aina vaan lisää lämpöä ja kierroksia.

Vierailija
5538/6346 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen vitsaushan on se ettei vaivauduta ilmoittautumaan tai perumaan ilmoittautumista. Jätetään vain tulematta. 30 år on itkettävä biisi jopa omien vanhempien välinpitämättömyydestä.

Ainoa kappale, josta minulle tulee surullinen olo, on juurikin 30 år. En tosin ehkä ymmärrä riittävän hyvin kaikkia kappaleita, joten voi olla että on joku muukin surullinen. Frassin esimerkiksi on mielestäni lähinnä hauska, koska se on niin selvästi kieli poskessa tehty. Ikävää tietenkin jos kissa katoaa, mutta tämä on hulvaton.

Vierailija
5539/6346 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä kuinka tulkita. Mutta biisi on huippu ja tämä sen toiseksi paras esitys (paras oli talvella Vöyrin koululaiskonsertissa, jossa presidenttipari vieraili).

Rakastan tätä kappaletta ja erityisesti sen liveversioita ja varsinkin tätä versiota. En ole oikein ajatellut sen sanomaa, mutta se mitä olen käännöksistä ymmärtänyt, se kertoo siitä, että on onnea olla tyytyväinen siihen (vähään?) mitä on eikä tavoitella koko ajan enemmän. Minä rakastan kappaletta sen energian ja iloisen tunnelman takia.

Vierailija
5540/6346 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa kappale, josta minulle tulee surullinen olo, on juurikin 30 år. En tosin ehkä ymmärrä riittävän hyvin kaikkia kappaleita, joten voi olla että on joku muukin surullinen. Frassin esimerkiksi on mielestäni lähinnä hauska, koska se

Värm bilin on niin, niin surullinen laulu parisuhteen eritahtisuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän