Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (21885)

Vierailija
21361/21885 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni tuntuu mainitsevan Älska en gubbin. Itsekin olen siis samaa mieltä sanoituksen hyvyydestä, mutta haluaisin tietää, miksi se on muista hyvä? Kokevatko ihmiset sen jotenkin henkilökohtaisesti puhuttelevana ja universaalina?

Mä rakastan Kaj'n sanoituksia niiden tiiviyden takia. Parissa sanassa tai lauseessa he onnistuvat kiteyttämään niin paljon. Älska en gubb on munkin tekstisuosikkeja. He maalaavat niin ytimekkäästi, muutamalla vedolla sen tyypillisen suomalaisen ukon, joka on meille kaikille niin tuttu hahmo. Ei puhu (paitsi halkojen teosta ja bensasta), tuskin pussaakaan, kulkee arpajaisvoittopipo päässä ja hakee postin pelkät pappakalsongit jalassa. Valittaa kuinka polvet on kipeät mutta ei missään nimessä lähde lääkäriin.

Se nuoruuden muistelu ja rakkauden kuvauskin on tietysti ihania. Pieni laulu, suuri sisältö.

Vierailija
21362/21885 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni tuntuu mainitsevan Älska en gubbin. Itsekin olen siis samaa mieltä sanoituksen hyvyydestä, mutta haluaisin tietää, miksi se on muista hyvä? Kokevatko ihmiset sen jotenkin henkilökohtaisesti puhuttelevana ja universaalina?

Mä rakastan Kaj'n sanoituksia niiden tiiviyden takia. Parissa sanassa tai lauseessa he onnistuvat kiteyttämään niin paljon. Älska en gubb on munkin tekstisuosikkeja. He maalaavat niin ytimekkäästi, muutamalla vedolla sen tyypillisen suomalaisen ukon, joka on meille kaikille niin tuttu hahmo. Ei puhu (paitsi halkojen teosta ja bensasta), tuskin pussaakaan, kulkee arpajaisvoittopipo päässä ja hakee postin pelkät pappakalsongit jalassa. Valittaa kuinka polvet on kipeät mutta ei missään nimessä lähde lääkäriin.

Se nuoruuden muistelu ja rakkauden kuvauskin on tietysti ihania. Pieni laulu, suuri sisältö.

Minä ajattelen, että siinä on kolme aikatasoa. Nykyaika, joka on tavallaan lähtökohta. Alussa siinä katsotaan menneisyyteen (Vi va båda ung å vi ståo å sjungd) ja kolmas aikataso on se vielä toteutumaton ukko-vaihe. Olen aina kääntänyt kombär-sanan päässäni kommer-sanaksi eli futuuriksi. Nykyaika ikään kuin ankkuroi sanoituksen, eikä nuoruuden kuvaus ole minusta sekään merkityksetön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
21363/21885 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on hienoja valittavana, mutta otan kaksi vanhempaa suosikkiani Bodil twista me beinprotes ja Rock elo blus. Niissä molemmissa leikitellään sanojen kaksoismerkityksilä herkullisesti.

Har on värkin i beini?

- Nää beini e laga åv värki.

Har on en sticko i fåotin?

- Nää fåotin e in sticko.

E beini en pina?

- Nåo er e fol he

Pa do kall e rock…

elo pa do kall e blus

Vierailija
21364/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avautuuko VASABLADET vapaasti teille muillekin? Maanantaiaamuna julkaistu pitkä artikkeli "Österbottniska dundertrion redo för premiär", KAJ-Jakob drar publik från 21 länder. Haastattelussa Jakob från Vörå, Sannah från Vasa och Birthe från Jakobstad. 

Vierailija
21365/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Österbottniska dialekter! Introduktion till de österbottniska dialekterna
Täällä oli alkukesällä ennakkotietoa Vaasan kansalaisopisto Medborgarinstitut ALMAn hybridikurssista: osallistu paikan päällä tai verkossa. Nyt syksyllä tuli lisätietoa, myös vastaus kysymykseen voiko suomenkielinen osallistua "kuunteluoppilaana" osallistumatta keskusteluun. 

Just nu har vi 8 anmälda, så vi tar gärna emot flera, så att vi kan starta med minimum 10. 

Kursen har varit öppen sedan maj månad som hybrid. Man kan delta på distans via Zoom och ni hittar den under kurser i svenska. Det finns nu 10 lediga platser. Välkomna! 

Och visst kan man komma med som gäststuderande. Jag kan meddela det till våra kursledare, om ni i anmälan skriver in "gäststuderande" i fältet för kommentarer. 
Kurssi EI löydy opiston valikon kohdasta "verkkokurssit", vaan sitä pitää etsiä aiheen nimellä ruotsinkurssit tai kurssin nimellä. Ainealue / kielet / ruotsi. Joka kerta on eri opettaja puhumassa yhdestä näkökulmasta. Ensimmäinen osa maanantaina 21.9. klo 17. 

https:// uusi.opistopalvelut .fi/vasa/fi/ course/160618 

Opisto vahvisti, että kurssi toteutuu. Tilaa on vielä kahdeksalle. 

Vierailija
21366/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avautuuko VASABLADET vapaasti teille muillekin? Maanantaiaamuna julkaistu pitkä artikkeli "Österbottniska dundertrion redo för premiär", KAJ-Jakob drar publik från 21 länder. Haastattelussa Jakob från Vörå, Sannah från Vasa och Birthe från Jakobstad. 

Ei aukea. 

Vierailija
21367/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jakob Hbl-haastattelupätkä. Onnistuikohan linkitys... 

Onnistui! Suurkiitos tästä löydöstä. Vaikka saman sisällön oli jo lukenut, Jakobin oma puhe tekee tästä aitoa. Luonteva liksom-toistelu (omalla äidinkielellä) osoittanee, että hän pohtii mitä sanoo eikä latele jotakin ennalta opeteltua. Arvostan. 

Jännä, että minä en ollut kiinnittänyt likosomeihin mitään huomiota, vaikka olin kuunnellut pätkän ainakin pari kertaa. Nyt laskin yhdeksän liksomia ja onhan se aika paljon noin lyhyeen pätkään😅

Minua ne liksomit häiritsevät yhtä suunnattomasti kuin Kevinin suomenkielinen niinkuttelu. Täytesanojen määrä viittaa mielestäni päinvastoin siihen ettei puhuja ole miettinyt mitä puhuu vaan hakee jokaisen liksomin ja niinkun aikana aivoistaan sanoja. Ei hyvä.

Voi olla noinkin, tai voi olla myös ihan puhtaasti tapa. Pari tuttuani "niinkuttelee" koko ajan puhuessaan, ja heillä se tuntuu olevan vaan piintynyt jostain tarttunut tapa, jota eivät ehkä itse niin tiedosta tai huomaa. 

Mutta nyt onkin kyse tv-haastatteluista.

Vierailija
21368/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistui! Suurkiitos tästä löydöstä. Vaikka saman sisällön oli jo lukenut, Jakobin oma puhe tekee tästä aitoa. Luonteva liksom-toistelu (omalla äidinkielellä) osoittanee, että hän pohtii mitä sanoo eikä latele jotakin ennalta opeteltua. Arvostan. 

Jännä, että minä en ollut kiinnittänyt likosomeihin mitään huomiota, vaikka olin kuunnellut pätkän ainakin pari kertaa. Nyt laskin yhdeksän liksomia ja onhan se aika paljon noin lyhyeen pätkään😅

Minua ne liksomit häiritsevät yhtä suunnattomasti kuin Kevinin suomenkielinen niinkuttelu. Täytesanojen määrä viittaa mielestäni päinvastoin siihen ettei puhuja ole miettinyt mitä puhuu vaan hakee jokaisen liksomin ja niinkun aikana aivoistaan sanoja. Ei hyvä.

Voi olla noinkin, tai voi olla myös ihan puhtaasti tapa. Pari tuttuani "niinkuttelee" koko ajan puhuessaan, ja heillä se tuntuu olevan vaan piintynyt jostain tarttunut tapa, jota eivät ehkä itse niin tiedosta tai huomaa. 

Mutta nyt ei ole kyse viimeisen päälle mediakoulutetusta ja tähteyteen valmennetusta musiikkiteollisuuden tuotteesta. 

Vierailija
21369/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Änglagårdin lipunostajia on 21 eri maasta, jopa Afganistanista (!). Mikähän talibaani sieltä on tulossa. Jakob sanoo Vbl-haastattelussa, että yksi hänen unelmistaan toteutuu nyt, päästä mukaan Svenskiksen musikaaliin.  Heillä on supertiimi, joka on joustanut, jos Jakob on joskus joutunut KAJ-esiintymisten takia olemaan pois, mutta keikat ovat enimmäkseen olleet viikonloppuisin, jolloin ei harjoitella. Toteaa kuten Hbl:n haastattelussa että ei varmaan koskaan ole harjoitellut niin paljon kuin tähän.

Vierailija
21370/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkka-Pohjalaisessa on Änglagård mainittu yhden kerran. Viime helmikuussa Sannah Nedergård oli Ritzin filmifestivaalin (Ostrobothnia Film Fest) vieraana ja häntä haastateltiin lehteen ajankohtaisista töistä (mm. pian ensi-iltaan tuleva Lapin sota). Lopuksi: "Ensi syksynä Sannah Nedergård nähdään Svenska Teaternin Änglagård-musikaalissa. Siinä on mukana muitakin pohjalaistähtiä, KAJ-yhtyeen Jakob Norrgård ja pietarsaarelaislähtöinen Birthe Wingren." I-P 9.2.2026. Toisaalla mediassa on mainittu neljäskin pohjanmaalainen: Svenskanin omaan henkilökuntaan kuuluva Simon Häger (Uusikaarlepyy) on pienemmässä roolissa. 

Vierailija
21372/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta nyt ei ole kyse viimeisen päälle mediakoulutetusta ja tähteyteen valmennetusta musiikkiteollisuuden tuotteesta. 

Täytesanat on turhia kenen tahansa puheessa. Niitä vilisee kylläkin yhden sun toisenkin telkkarissa ja radiossa esiintyvän puheessa, harvemmin tietysti "ammatikseen" puhuvien puheessa, eri alojen asiantuntijat, poliitikot yms. En nyt itse jaksaisi noista niin ärsyyntynyt olla. 

Enemmän mua häiritsee telkkariohjelmissa kiroilu sellaisissa yhteyksissä, mihin se ei todellakaan kuulu. Esim. kevään Emma-gaalassa eräs palkinnon saaja aloitti kiitos(!) puheensa kaiken kansan edessä tv-lähetyksessä sanoilla "ei v*ttu".... 

Vierailija
21373/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gnistanista näkyy tehdyn artikkeli Wikipediaan - mutta vain på svenska. 

Vierailija
21374/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakobin ja Lotan signeeraus Akateemisessa kirjakaupassa on lisätty HS:n menokoneeseen, ma 28.9.2026 17:00—17:40 

Vierailija
21375/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suosikkeja Kaj-sanoituksista on Pöbeln vid jutas, Frassin, Kom ti byin, Firmans man, Älska en gubb, Text TV ainakin. Ja musikaaleista löytyy myös upeita sanoituksia.

Täytyypä käydä kirjastossa lukemassa tuo HBL -artikkeli. 

Vierailija
21376/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jakobin ja Lotan signeeraus Akateemisessa kirjakaupassa on lisätty HS:n menokoneeseen, ma 28.9.2026 17:00—17:40 

Nyt mä vaan toivon, että Gnistan tulee postissa ennen sitä. Ja pääsen kyseisenä päivänä lähtemään Helsinkiin! Siellä voi kyllä olla paikan päällä moni muukin nimmarin metsästäjä... 

Joku faniryhmäläinen oli fanisivustolla kirjoittanut pitkän arvioinnin kirjasta, antoi arvosanaksi 9,5/10. Puoli pinnaa putosi hänellä täysistä pisteistä värityksen takia ja siksi ettei ollut sivunumerointia. Mutta muutoin oli kirjasta oikein innostunut ja iloinen. Toki hän on fani, mutta ymmärtääkseni myös kirjallisuuden kanssa tekemisissä työkseen. Liekö peräti kirjailija itsekin.

Vierailija
21377/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suosikkeja Kaj-sanoituksista on Pöbeln vid jutas, Frassin, Kom ti byin, Firmans man, Älska en gubb, Text TV ainakin. Ja musikaaleista löytyy myös upeita sanoituksia.

Minusta artikkeli oli hyvä. Hieman hymähdyttää vaan, että otsikon adjektiivi "kåt" herättää jonkinlaista pahennusta joissakin tyypeissä fanisivuilla. Ei saisi kirjoitella näin "rumalla" tavalla tällaisen lehden otsikoissa. Edward af Sillén heittänyt huumorilla tällaisen lausahduksen Jakobille, että muista olla Mårtenina "kåt och glad" - voi kamala sentään.... No, ehkä nämä tädit eivät tienneet miten juttu oikein on mennyt, ja mihin lehti tässä otsikossaan viittaa. Ja itse asiassa, mitäs  väliäkään kenenkään närkästyksellä on, ei mitään 😊. Tuli vaan taas sitäkin kautta mieleen, miten kovin erilainen huumorintaju meillä ihmisillä on. Että eihän se ihme, jos KAJ'nkaan huumoria ei kaikki ihan heti ymmärrä. 

Vierailija
21378/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta artikkeli oli hyvä. Hieman hymähdyttää vaan, että otsikon adjektiivi "kåt" herättää jonkinlaista pahennusta joissakin tyypeissä fanisivuilla. Ei saisi kirjoitella näin "rumalla" tavalla tällaisen lehden otsikoissa. Edward af Sillén heittänyt huumorilla tällaisen lausahduksen Jakobille, että muista olla Mårtenina "kåt och glad" - voi kamala sentään.... No, ehkä nämä tädit eivät tienneet miten juttu oikein on mennyt, ja mihin lehti tässä otsikossaan viittaa. Ja itse asiassa, mitäs  väliäkään kenenkään närkästyksellä on, ei mitään 😊. Tuli vaan taas sitäkin kautta mieleen, miten kovin erilainen huumorintaju meillä ihmisillä on. Että eihän se ihme, jos KAJ'nkaan huumoria ei kaikki ihan heti ymmärrä. 

Tuntuu, että joskus ihmisillä menee sekaisin roolit ja oikea ihminen. Jos näyttelijän rooliin kuuluu olla kåt (tai aivan mitä vain), sitten hän on sitä. Teatteriin ei kuulu esittää vain siveitä, asiallisia, miellyttäviä tai mukavia hahmoja, vaan aivan kaikkea mitä tarina edellyttää.

En tiedä onko faniryhmän keskustelussa kyse tästä, mutta tämä ainakin joskus on hieman hukassa joiltain ihmisiltä. 

Vierailija
21379/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukemassa, tästä kåt-sanan nostamisesta oli näemmä pari kolmekin eri henkilöä närkästynyt. Yksi oli huolissaan Jakobin imagon kärsivän moisesta. Täytyy olla ihminen, joka ei ole nähnyt esimerkiksi Vörjeansin esiintyvän. Tai Jakobin heikosti peiteltyä riemua siitä, että somessa on olemassa video joka on omistettu vain hänen hauiksilleen. Tai ei ole nähnyt edes Gelaterian koreografiaa. En usko, että Jakob itse on kovin huolissaan maineestaan.

Vierailija
21380/21885 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että joskus ihmisillä menee sekaisin roolit ja oikea ihminen. Jos näyttelijän rooliin kuuluu olla kåt (tai aivan mitä vain), sitten hän on sitä. Teatteriin ei kuulu esittää vain siveitä, asiallisia, miellyttäviä tai mukavia hahmoja, vaan aivan kaikkea mitä tarina edellyttää.

En tiedä onko faniryhmän keskustelussa kyse tästä, mutta tämä ainakin joskus on hieman hukassa joiltain ihmisiltä. 

Jakobhan on kyllä ottanut kaiken ilon irti kåt och gladista. Kun hän ensimmäisen kerran mainitsi sen siinä Nyhetsmorgonin lähetyksessä, hän myös sutkautti, että hänet on "typcastad" .

Sen jälkeen hän viime viikolla mainitsi kåt och gladin vielä kahdessa muussakin haastattelussa. Selvästi hän siis on halunnut pitää asiaa esillä ja varmaan tuo Hbl:n klikkejä keräävä otsikkokin on hänelle ihan mieleinen ja mahdollisesti jopa tahalleen syötetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi