Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (21888)
Mikä tuossa Elämäni biisissä olikaan ideana, mä en ole ohjelmaa katsonut? Eri alojen laulajat esittelevät biisin, joka on merkinnyt hänelle eniten? Jos saa arvata, kuvittelisin että Kevinille se on Jåo nåo. Fabbo forever. :)
Jakob Hbl-haastattelupätkä. Onnistuikohan linkitys...
Onnistui! Suurkiitos tästä löydöstä. Vaikka saman sisällön oli jo lukenut, Jakobin oma puhe tekee tästä aitoa. Luonteva liksom-toistelu (omalla äidinkielellä) osoittanee, että hän pohtii mitä sanoo eikä latele jotakin ennalta opeteltua. Arvostan.
Mikä tuossa Elämäni biisissä olikaan ideana, mä en ole ohjelmaa katsonut? Eri alojen laulajat esittelevät biisin, joka on merkinnyt hänelle eniten? Jos saa arvata, kuvittelisin että Kevinille se on Jåo nåo. Fabbo forever. :)
"Eri alojen laulajat" - ei, vaan eri alojen ihmisiä, joista osa voi tietysti olla laulajia. Lordi oli valinnut biisin omalta alaltaan, mutta ei sentään omaa tuotantoaan. Yleensä valinnat ovat yleisölle yllättäviä, ja ideana on arvata kuka osallistujista oli valinnut mitäkin. Ylen Areenassa on monta vuosikertaa, sieltä voi katsoa valikoiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten kävikin ihmisellä sellainen tuuri, että elää samaan aikaan kuin KAJ. :)"
Sanopa muuta! Ja että elää samassa maassa! Ettei KAJ ole joku amerikkalainen tai aasialainen megabändi, joka ei koskaan tule keikalle Suomeen, vaan heidän keikoilleen on oikeasti mahdollista päästä suhteellisen helposti!
Mä olen tänään taas jotenkin erityisen kiitollinen ja onnellinen tuosta. Varmaan tuon Svenska Ylen jutun myötä ja Jakobin söpöyden sokaisemana. Ja katsoin tässä viikolla yksi ilta pitkästä aikaa kaikkia hauskoja lyhyitä videopätkiä viisukeväältä ym. ja nekin oli niin ihania ja olin ihan 🥰🥰🥰
Mä olen täysin samalla fiiliksellä. Muutenkin usein, mutta tänään jotenkin erityisen vahvasti.
Niin paljon kaikkea mukavaa odotettavaa heidän suunnastaan.
Näin on. Ajatelkaas mitä onkaan tulossa. Nyt syksyllä Jakobilta Änglagård ja Gnistan, KAJ'n syksyn konserttikiertue, Jakob ja Axel På Spåretissa, Man Cave biisin julkaisu ainakin lupailtu (toivottavasti pian!), Halln kakkoskausi telkkarissa, Vörjeans Tavastialla tammikuussa, mahdollisesti uusia KAJ/Vörjeans biisejä, Axelin Eldsjäl Wasa Teaternissa ensi vuoden syksynä,.... Mitäköhän nyt jo tiedossa olevaa tuosta jäi puuttumaan. Ja kolmas KAJ-musikaali ehkä sitten tulevina vuosina, tällainenkin saattaisi toteutua.
Eivät todellakaan lepäile laakereillaan!
Sitten odotamme myös Erikin kuvaamaa viime vuodesta kertovaa dokumenttisarjaa.
Aivan! Tätähän on jo pitkään odotettu. Ja samoin ammattimaista tallennetta KOIsta. Dokkarihan pitäisi oikeasti tulla jossain vaiheessa, mutta en tiedä, onko KOI-tallenne varmasti luvattu ja missä yhteydessä. Jossain näin erään fanin jopa toivovan, että Hemmaplanista julkaistaisiin aikanaan DVD myyntiin.... Mä olen luullut, että DVDt on jo historiaa, mutta kai niitä sitten edelleen julkaistaan :)
Vierailija kirjoitti:
"Eri alojen laulajat" - ei, vaan eri alojen ihmisiä, joista osa voi tietysti olla laulajia. Lordi oli valinnut biisin omalta alaltaan, mutta ei sentään omaa tuotantoaan. Yleensä valinnat ovat yleisölle yllättäviä, ja ideana on arvata kuka osallistujista oli valinnut mitäkin. Ylen Areenassa on monta vuosikertaa, sieltä voi katsoa valikoiden.
Kiitos vinkistä, täytyypä katsoa Areenasta jotain. Olisikin tosi kiinnostava tietää, mikä on Kevinin "elämän biisi", jos jätetään pois laskuista hänen itse laulamansa kappaleet. Ja tietysti kiinnostaisivat myös Jakobin ja Axelin vastaavat biisit.
Vierailija kirjoitti:
Onnistui! Suurkiitos tästä löydöstä. Vaikka saman sisällön oli jo lukenut, Jakobin oma puhe tekee tästä aitoa. Luonteva liksom-toistelu (omalla äidinkielellä) osoittanee, että hän pohtii mitä sanoo eikä latele jotakin ennalta opeteltua. Arvostan.
Sitten on vielä se söpöys-efekti.... 😊
Österbottniska dialekter!
Introduktion till de österbottniska dialekterna
Täällä oli alkukesällä ennakkotietoa Vaasan kansalaisopisto Medborgarinstitut ALMAn hybridikurssista: osallistu paikan päällä tai verkossa. Nyt syksyllä tuli lisätietoa, myös vastaus kysymykseen voiko suomenkielinen osallistua "kuunteluoppilaana" osallistumatta keskusteluun.
Just nu har vi 8 anmälda, så vi tar gärna emot flera, så att vi kan starta med minimum 10.
Kursen har varit öppen sedan maj månad som hybrid. Man kan delta på distans via Zoom och ni hittar den under kurser i svenska. Det finns nu 10 lediga platser. Välkomna!
Och visst kan man komma med som gäststuderande. Jag kan meddela det till våra kursledare, om ni i anmälan skriver in "gäststuderande" i fältet för kommentarer.
Kurssi EI löydy opiston valikon kohdasta "verkkokurssit", vaan sitä pitää etsiä aiheen nimellä ruotsinkurssit tai kurssin nimellä. Ainealue / kielet / ruotsi. Joka kerta on eri opettaja puhumassa yhdestä näkökulmasta. Ensimmäinen osa maanantaina 21.9. klo 17.
https:// uusi.opistopalvelut .fi/vasa/fi/ course/160618
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä, täytyypä katsoa Areenasta jotain. Olisikin tosi kiinnostava tietää, mikä on Kevinin "elämän biisi", jos jätetään pois laskuista hänen itse laulamansa kappaleet. Ja tietysti kiinnostaisivat myös Jakobin ja Axelin vastaavat biisit.
Itse olen tykännyt tästä ohjelmasta. Viime vuonna tosin seurasin vähän huonosti. Olin varmaan niin sekaisin ja hullaantunut KAJ'sta, etten osannut mitään muuta katsoakaan.... 🤗 Paljon on kiinni tietysti siitä, millaiset vieraat Elämäni biisiissä kulloinkin ovat mukana. Kevin olisi kyllä hyvä valinta tähän ohjelmaan. Ennemmin näkisin hänet tässä kuin Tanssii tähtien kanssa -ohjelmassa, mitä olen monien nähnyt toivovan.
Kevin olisi kyllä hyvä valinta tähän ohjelmaan. Ennemmin näkisin hänet tässä kuin Tanssii tähtien kanssa -ohjelmassa, mitä olen monien nähnyt toivovan.
Sitä paitsi TTK vaatii monen viikon panostuksen harva se päivä, vaikka putoaisi heti ensimmäisissä osissa, mitä Kevin ei tietenkään tekisi. Elämäni biisi vaatii yhden päivän (illan) reissun Tampereelle. Suomenruotsalaisia on ollut, mutta muistan vain sellaisia joiden suomi on hyvin sujuvaa kuten Linda Lampenius, Marion Rung, Hjallis Harkimo, Sixten Korkman, Peter Nyman, Li Anderson, Alex Stubb... Lähetys on suora ja aika on rajallinen.
Faceryhmään oli linkitetty tämä Sannahin Änglagård - haastattelu. Oikein hyvä ja valottaa, mitä teemoja Änglagårdissa käsitellään. Tulee väistämättä mielleyhtymiä Gambämarkiin ja myös kappaleeseen Vems pojk e do...
Sannah Nedergård om Änglagård: ”Små orter är bättre på samhörighet och mänsklig kontakt” - Svenska Teatern https://share.google/AywxagO8WutJYj3hC
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten kävikin ihmisellä sellainen tuuri, että elää samaan aikaan kuin KAJ. :)"
Sanopa muuta! Ja että elää samassa maassa! Ettei KAJ ole joku amerikkalainen tai aasialainen megabändi, joka ei koskaan tule keikalle Suomeen, vaan heidän keikoilleen on oikeasti mahdollista päästä suhteellisen helposti!
Mä olen tänään taas jotenkin erityisen kiitollinen ja onnellinen tuosta. Varmaan tuon Svenska Ylen jutun myötä ja Jakobin söpöyden sokaisemana. Ja katsoin tässä viikolla yksi ilta pitkästä aikaa kaikkia hauskoja lyhyitä videopätkiä viisukeväältä ym. ja nekin oli niin ihania ja olin ihan 🥰🥰🥰
Mä olen täysin samalla fiiliksellä. Muutenkin usein, mutta tänään jotenkin erityisen vahvasti.
Niin paljon kaikkea mukavaa odotettavaa heidän suunnastaan.
Näin on. Ajatelkaas mitä onkaan tulossa. Nyt syksyllä Jakobilta Änglagård ja Gnistan, KAJ'n syksyn konserttikiertue, Jakob ja Axel På Spåretissa, Man Cave biisin julkaisu ainakin lupailtu (toivottavasti pian!), Halln kakkoskausi telkkarissa, Vörjeans Tavastialla tammikuussa, mahdollisesti uusia KAJ/Vörjeans biisejä, Axelin Eldsjäl Wasa Teaternissa ensi vuoden syksynä,.... Mitäköhän nyt jo tiedossa olevaa tuosta jäi puuttumaan. Ja kolmas KAJ-musikaali ehkä sitten tulevina vuosina, tällainenkin saattaisi toteutua.
Eivät todellakaan lepäile laakereillaan!
Sitten odotamme myös Erikin kuvaamaa viime vuodesta kertovaa dokumenttisarjaa.
Juu ja Axelhan on mukana nyt syyskuun lopussa Aurora Music Forumissa Vaasassa. Siinä yhdessä (en muista missä oli) lehtijutussahan myös annettiin ymmärtää, että Axelilla olisi jo aihio olemassa seuraavaan kirjailijuusprojektiinkin, kunhan hän vaan saa rauhoitettua sille aikaa jossain välissä. Eli kaikenlaista on kyllä tulossa näiltä toimeliailta miehiltä.
Mä olen luullut, että DVDt on jo historiaa, mutta kai niitä sitten edelleen julkaistaan :)
Vilkaisin oman alueeni kirjastokimpan uutuusluetteloa. Ryhmään "Video" on viimeksi kuluneen vuoden aikana on hankittu 277 erilaista Dvd:tä ja 185 BluRay:tä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä niin totta, mitä Jakob puhuu. Samassa ryhmässä pitkään toimiminen "homogenisoi", samakaltaistaa ja yhdenmukaistaa ajattelua. Pitkän päälle ei ehkä enää nähdäkään uusia ajatuksia ja ideoita eikä havaita, että asioita voisikin tehdä aivan uudella tavalla. Aikanaan työelämässä tähän ilmiöön törmäsin montakin kertaa. "Kun näin meillä täällä on aina tehty."
Tuohon kuvioon vähän irtiottoa ryhmästä, työskentelyä uusissa ja erilaisissa ympyröissä uusien ihmisten kanssa, niin näkökulmat saattavat avartua kummasti, ja vaikka mitä uusia oivalluksia saattaa syntyä. KAJ nyt on ollut innovatiivinen ja luova koko ajan eikä ole epäröinyt heittäytyä uusiin haasteisiin. Mutta varmasti esim. nämä Jakobin sooloprojektit ja hänen saamansa kokemukset niistä tuovat KAJhin jotain uutta, mistä inspiroituu sitten jatkossa ties mitä. Fiksua puhetta tältä nuorelta mieheltä.
Kuinkas monen vuoden kokemus tällä nuorella miehellä onkaan näyteltyjen videoiden tekemisestä?
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että minä en ollut kiinnittänyt likosomeihin mitään huomiota, vaikka olin kuunnellut pätkän ainakin pari kertaa. Nyt laskin yhdeksän liksomia ja onhan se aika paljon noin lyhyeen pätkään😅
Hevosurheilu-lehdessä oli kysytty varsojen kasvattajilta, miten he keksivät nimiä varsoilleen. Pitkän linjan kasvattaja Saara Mäkinen kertoi mm. että "nimeen voi liittyä myös jokin ajankohtainen biisi, joka soi paljon radiossa. Tällainen on vaikka Bara bada bastun mukaan inspiraationsa saanut Löyly, joka sopi hyvin myös sen puolesta, kun isä on Liising ja emä I.P. Liekki."
Kaj-nimi on jo käytetty, mutta Suomen Hippoksen hevosrekisteristä löytyy viime vuonna syntyneet Keskimäen Kaj sekä Hissun Kaj, jonka emä Hissun Pamela saa mieleen Jeppos Turboronkin... Freppa-nimi näyttää olevan vapaana, samoin Määnin, vink vink varsanomistajat, mutta Tommy on jo käytössä.
https://areena.yle.fi/1-78374238?utm_medium=social&utm_campaign=areena-…
Tässä vielä yksi Jakobin haastattelu. Samasta aiheesta kuin aiemmatkin mutta vähän eri.
Tillsammans-ryhmään joku ilmeisesti kirjastonhoitaja tms. oli kirjoittanut kehotuksen ehdottaa kirjastoille Jakobin kirjan hankkimista. Kirjastot kuulemma hankkivat sitä mitä asiakkaat toivovat.
Otin neuvosta vaarin ja lähetin hankintaehdotuksen sellaisen kirjaston verkkolomakkeella, jossa en ole koskaan käynyt mutta jossa näyttää - suomenkieliseksi paikkakunnaksi - olevan suht' mukavasti ruotsinkielisiä lastenkirjoja. Gnistan siis puuttuu vielä. Ruotsipainotteiset kunnat hankkinevat S & S-kustantamon kirjoja automaattisesti.
Lähetin ehdotukseni torstaina päivällä. Nyt sunnuntaina muistin vilkaista samaisen pienehkön kaupungin kirjaston aineistoluetteloa. Gnistan on "tilattu". Varauksia ei ole vielä.
"Hieman talouslukujenkin kanssa töitä tekevänä kiinnostaisi kyllä nähdä Hemmaplanin luvut. Kiinnostaisi tietää miten tuollaisen tapahtuman talous toimii."
Mitäköhän tuollaisen stadionin vuokraaminenkin jo yksistään mahtaa maksaa.... Siihen päälle vielä ison bändin palkkiot, järjestäjän palkkiot ja kulut, markkinointi ym. Ylipäätään kaikki puitteet ja fasiliteetit mitä siellä paikalla oli nähtävissä, on tullut maksamaan jotain. Ei sitä täysin ummikkomaallikkona osaa edes kuvitella mitä kaikkea tuollaisen ison konsertin järjestämiseen liittyy. Plus vielä kaikki harjoitukset siihen lisäksi. "Vi har övat, övat och övat." Jotenkin näinhän Jakob taisi sanoa.
Konsertteja on tietysti niin kovin monenlaisia, mutta onkohan jotain karkeaa nyrkkisääntöä olemassa, minkä verran lippuja pitäisi myydä, jotta plussan puolelle pääsisi....? 80%?
Jakobillahan (Mårtenilla) on Änglagårdissa vain yksi soolonumero ja se ei ole ihan helppo. Piti ihan tekoälyltäkin kysyä, mitä lauluteknisiä vaatimuksia tuohon liittyy, ja vastaus: Mårtenin soolokappale ja musiikilliset teemat heijastavat hahmon sisäistä ristiriitaa, mikä vaatii laulajalta herkkää mutta dynaamisesti voimakasta äänenkäyttöä. No tähän Jakob kyllä kykenee. Vaatii lisäksi laajaa äänialaa, no sitähän Jakobilla on. Alkuperäisessä sävellajissa tietääkseni lauletaan ja aika korkealle se menee parissa kohtaa. Uskon kyllä että hän klaaraa tuon, kun klaaraa Nessun Dormankin :). Tästähän oli aika paljon keskustelua yhdessä vaiheessa ainakin faniryhmissä, mutta myös täällä.