Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (21888)

Vierailija
21281/21888 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yle Teema / Fem Nyheter 19.30 

https://areena.yle.fi/1-76075415 

6 minuutin kohdalta.

Kiva, että Vörjeanskin mainittiin tässä. Ehkä joku vielä kiinnostuu

Äh, linkki ei onnistunut. Siis 6 min kohdalla

https://areena.yle.fi/1-76075415 

Yritetään sitten etusivun kautta

https://areena.yle.fi/1-76075415?utm_medium=social&utm_campaign=areena-…

No siis oikeesti, jo oli mun mielestä aikakin Jakobin päästä tv-kanaville myös omassa kotimaassaan! Ruotsissa jo ehdittiin haastatella häntä useammallakin tv- ja radiokanavalla. Tuollainen lahjakkuus ja varsinainen kulttuurin moniottelija! Ei noita ihan joka oksalla kasva ainakaan näin pienessä kansassa kuin me. 

Vierailija
21282/21888 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haastattelun mukaan KAJt ovat itse suuria Vörjeans faneja.

Aika huvittavaa, kun ajattelee, mitä mieltä Vörjeans on Kaj'sta. Tasan ei käy.

Mä kyllä luulen että Vörjeansin pojat kuitenkin ihailevat Kaj'ta salaa. Eivät vaan kehtaa myöntää kun pitää pitää kovan jätkän imagosta kiinni. Kaj on heidän guilty pleasure.

Ja varmasti heistä oli kiva päästä viime syksynä esiintymään Helsingin jäähalliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
21283/21888 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä luulen että Vörjeansin pojat kuitenkin ihailevat Kaj'ta salaa. Eivät vaan kehtaa myöntää kun pitää pitää kovan jätkän imagosta kiinni. Kaj on heidän guilty pleasure.

Ja varmasti heistä oli kiva päästä viime syksynä esiintymään Helsingin jäähalliin.

Aivan varmasti, mutta eivät voisi ikinä myöntää. Maine ja uskottavuushan siinä menisi, jos tunnustaisivat edes vähän ihailevansa lälläreitä.

Vierailija
21284/21888 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kolmen tonnin keikkapalkkiokin saattoi vaikuttaa asiaan (vaikka siitä sitten kepeästi luopuivatkin).

Vierailija
21285/21888 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten kävikin ihmisellä sellainen tuuri, että elää samaan aikaan kuin KAJ.  :)"

Sanopa muuta! Ja että elää samassa maassa! Ettei KAJ ole joku amerikkalainen tai aasialainen megabändi, joka ei koskaan tule keikalle Suomeen, vaan heidän keikoilleen on oikeasti mahdollista päästä suhteellisen helposti!

Mä olen tänään taas jotenkin erityisen kiitollinen ja onnellinen tuosta. Varmaan tuon Svenska Ylen jutun myötä ja Jakobin söpöyden sokaisemana. Ja katsoin tässä viikolla yksi ilta pitkästä aikaa kaikkia hauskoja lyhyitä videopätkiä viisukeväältä ym. ja nekin oli niin ihania ja olin ihan 🥰🥰🥰

Mä olen täysin samalla fiiliksellä. Muutenkin usein, mutta tänään jotenkin erityisen vahvasti.

Niin paljon kaikkea mukavaa odotettavaa heidän suunnastaan.

Vierailija
21286/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HBL:ssä tänään Jakobin haastattelu maksumuurin takana. Paljon samaa kuin muissakin, mutta pieni tiedonmurunen tuli, että KAJ10 myi 8000 lippua, mutta he jäivät vain 25 € plussalle. Nyt vanhempana he ymmärtävät, että myös taloudellinen puoli on hoidettava hyvin, muuten ei pärjää.

Vierailija
21287/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiinnostavaa, että näissä haastatteluissa tuodaan esiin se, että Lotta sai idean miettiessään AI:n vaikutusta. Tässäkin haastattelussa Jakob korostaa luonnollisten ideoiten tärkeyttä, mutta myöntää AI:n mahdollisuudet esim. kirjanpidossa. Tämä on tärkeää keskustelua.

Vierailija
21288/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Svenska Ylen haastattelua lukiessa ei tarvinnut jännittää, onko toimittaja tehnyt kotiläksynsä. 

Ihan totta. Tekstin alkuun lisätyssä tiivistelmässä tosin sanotaan, että "På hösten spelar han - - och spelar rockabilly med Vörjeans." Jos ei lue pitkää tekstiä kokonaisuudessaan, voi jäädä käsitys että Vörjeans-esiintyminenkin on tämän vuoden puolella, jo syksyllä. Tuossa uutisessa ei harmi kyllä ole tilaa lukijakommenteille. 

Vierailija
21289/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti, mutta eivät voisi ikinä myöntää. Maine ja uskottavuushan siinä menisi, jos tunnustaisivat edes vähän ihailevansa lälläreitä.

Mielenkiintoista, että Jakob kirjoittaa biisiä Vörjeansille. Saa nähdä kelpuuttaako Vörjeans yhteistyön KAJ'n kanssa. Ei kuitenkaan varmasti myönnä!

Vierailija
21290/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HBL:ssä tänään Jakobin haastattelu maksumuurin takana. Paljon samaa kuin muissakin, mutta pieni tiedonmurunen tuli, että KAJ10 myi 8000 lippua, mutta he jäivät vain 25 € plussalle. Nyt vanhempana he ymmärtävät, että myös taloudellinen puoli on hoidettava hyvin, muuten ei pärjää.

Tämä on kiinnostava tiedonmurunen. Tuo hyvin esiin sen, että ei riitä, että on lahjakas ja suosittu. Ei riitä, että saa tuvan täyteen. Rahaa palaa paljon, jotta meille voidaan tarjota sirkushuveja. Pitää osata olla hoitaa raha-asiat ja olla myös älyä sen kanssa, jotta homma kantaa.

Kun puhumme millaisia monilahjakkuuksia he ovat, jää huomaamatta herkästi millaisia kykyjä vaaditaan myös sen meille näkyvän ulkopuolella.

Hieman talouslukujenkin kanssa töitä tekevänä kiinnostaisi kyllä nähdä Hemmaplanin luvut. Kiinnostaisi tietää miten tuollaisen tapahtuman talous toimii.

Vierailija
21291/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo HBL:n artikkeli on aivan erinomainen. Lisäksi oikein hyvät kuvat! Ainakin äsken kun kokeilin, pääsin lukemaan artikkelin vapaasti. Mielestäni minulla ei ole enää voimassa olevaa lukuoikeutta lehteen. 

Olisiko KAJ'lta odotettavissa jotain pienempää, ehkä akustista konserttia jossain vaiheessa tulevaisuudessa, kun Jakob mainitsee lopuksi:

"Hemmaplan-konserten i Vasa var fantastisk, men vi pratade faktiskt nu efteråt om att saker inte nödvändigtvis blir bättre bara för att de blir större, så nu vill vi kanske göra något lite mer småskaligt till näst." 

Hmmmmm.... mikä on seuraava askel, se jää nähtäväksi. 

Vierailija
21292/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo HBL:n artikkeli on aivan erinomainen. Lisäksi oikein hyvät kuvat! Ainakin äsken kun kokeilin, pääsin lukemaan artikkelin vapaasti. Mielestäni minulla ei ole enää voimassa olevaa lukuoikeutta lehteen. 

Olisiko KAJ'lta odotettavissa jotain pienempää, ehkä akustista konserttia jossain vaiheessa tulevaisuudessa, kun Jakob mainitsee lopuksi:

"Hemmaplan-konserten i Vasa var fantastisk, men vi pratade faktiskt nu efteråt om att saker inte nödvändigtvis blir bättre bara för att de blir större, så nu vill vi kanske göra något lite mer småskaligt till näst." 

Hemmaplan oli upea!

Mietin tämän Hbl:n kohdan luettuani, että ovatkohan he saaneet negatiivista palautetta siitä että istumakatsomosta ei nähnyt ja skriinit olivat liian pieniä. Sellaista olen itse kuullut ja todella ikävää, koska kun konsertin pääsi näkemään läheltä se oli kertakaikkisen mahtavan upea😍

Vierailija
21293/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli Hemmaplanissa istumapaikka lavaa vastapäätä ja kun olen katsellut fanivideoita lähempää kuvattuna, tuntuu kuin olisimme olleet eri konsertissa. Me näimme kokonaisuuden ja miksaus oli tasapainoinen, lähikuvissa näkyvät nyanssit ja hulluttelu lavalla. Screenit eivät ihan välittäneet sitä meille kauemmas. Olen siis sitä mieltä, että tämä oli ehkä se suurin mittakaava, jota tavoitella. Kun katsoo maailmantähtien keikkoja esim. Wembleyllä, miettii kannattaako todella maksaa maltaita paikasta piippuhyllyn takanurkasta, josta ei ehkä kuule eikä varsinkaan näe kunnolla. KAJ osaa onneksi skaalata esiintymisensä  eri kokoisille lavoille ja heille on yleisön saama kokemus tärkeä. Nykytekniikka tuo myös taustan käytön ihan eri tasolle kuin pelkkä koivumaisema nuorisoseurantalon lavan takana.  

Vierailija
21294/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edward af Sillénin neuvo on nostettu HBL:ssä otsikkoon: "Jakob Norrgård spelar kåt och glad och ger ut barnbok i höst". Mitä Jakob tykkää roolista? – Han vill vara en bad boy, men är egentligen en mjukis, det är en kul kontrast att spela. Och så är han kåt och glad, det tycker jag är roligt. 
Toimittaja on haastatellut myös Lotta Forsia. Idean saatuaan kuvittaja oli ottanut yhteyttä Axeliin, jonka tunsi ennestään, ja saanut vastauksen että tällainen homma on omiaan Jakobille. Yhteistyö alkoi ennen Melloa. 

Millaista on taiteellinen yhteistyö muiden kuin KAJ'n kanssa? – Det är väldigt inspirerande att träffa nya människor som man klickar konstnärligt med, det ger energi! Men visst längtar jag varje dag efter att få sätta mig ner med Axel och Kevin, det är det bästa jag vet. Jakob vertaa kirjan tekoa musikaaleihin. Samaa asiaa ei sanota sekä sanoin että kuvin tai sekä repliikein että musiikin ja koreografian kautta. 
KAJ10:n tuottamaan 25 euroon KAJ oli silloin tyytyväinen, mutta nyt on "skönt att samarbeta med andra som styr upp det affärsmässiga, så att vi kan fokusera på det vi tycker är roligt". Hemmaplanin jälkeen he ajattelevat että seuraavaksi tehtäisiin ehkä jotakin pienimuotoista; suurempi ei ole aina parempaa. 
På spåret mainitaan vain lyhyesti. Nykyisistä projekteista siinä on eniten häviämisen mahdollisuuksia. Mutta "Melloartistilta ei odoteta että he tietäisivät jotakin. Jos vastaamme edes kerran oikein, olemme plussalla!" 

Myös HBL:llä näkyy olevan tarjous, HBL Digital 2 månader 7,90 EUR 

Vierailija
21295/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemmaplan oli upea!

Mietin tämän Hbl:n kohdan luettuani, että ovatkohan he saaneet negatiivista palautetta siitä että istumakatsomosta ei nähnyt ja skriinit olivat liian pieniä. Sellaista olen itse kuullut ja todella ikävää, koska kun konsertin pääsi näkemään läheltä se oli kertakaikkisen mahtavan upea😍

Oli se upea ostumakatsomostakin, mutta skriinit olivat tosiaan harmillisen pienet. Olisi ollut mukavaa nähdä lavan tapahtumia enemmän eikä vain kuulla. 😅

Vierailija
21296/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä arvostan suuresti KAJ'n/Jakobin tekstinkirjoitustaitoa ja huolellisuutta sen kanssa. Biisien lyriikat istuvat kuin nakutettu, eivätkä töki kuulijan korvaan. Tuo Jakobin moneen otteeseen esille tuoma sanojen rytmi on todella tärkeä. En henkilökohtaisesti pidä siitä tyylistä, millä tavalla monet suomenkieliset nykybiisit sanoitetaan. Teksti ei solju vaan töksähtelee, sanat pätkitään, riimittelyä ei joko ole tai se ei toimi kuin ehkä vähän sinnepäin. Lisäksi laulettaessa monesti sanojen loput nieleskellään, jotta kuulijalla on entistä vaikeampaa hahmottaa, mitä sanotaan. Asia ei tietenkään kaikkien biisien kohdalla ole näin, mutta kyllä näitä esimerkkejä löytyy vaikka kuinka. 

Olen tätä asiaa monen muun tavoin hieman kritisoinut mm.  viime ja tämän vuoden euroviisujen yhteydessä. Se vasta-argumentti, minkä useimmiten olen saanut, on, että olen täysin menneestä maailmasta ja vanhanaikainen. Enää ei kuulu kirjoittaa mihinkään muinaiseen Vexi Salmi -tyyliin, vaan nykyään kirjoitetaan näin ja se on "mageeta". 

Olkoon sitten noin, mutta tunnustaudun dinosaurukseksi ja totean, että minun korvani kyllä mieluummin kuuntelee tekstiä, joka on sujuva, josta saa selvän, ja joka - kuten Jakob sanoo - kuljettaa tarinaa eteenpäin:

"Den första raden får inte finnas där bara för att rimma på den andra. Ofta skriver jag den andra raden först, och går sedan tillbaka och funderar hur jag ska fă det att landa." 

Vierailija
21297/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakobin viimeisin huono idea: banaanitacot 😁

Vierailija
21298/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä arvostan suuresti KAJ'n/Jakobin tekstinkirjoitustaitoa ja huolellisuutta sen kanssa. Biisien lyriikat istuvat kuin nakutettu, eivätkä töki kuulijan korvaan. Tuo Jakobin moneen otteeseen esille tuoma sanojen rytmi on todella tärkeä. En henkilökohtaisesti pidä siitä tyylistä, millä tavalla monet suomenkieliset nykybiisit sanoitetaan. Teksti ei solju vaan töksähtelee, sanat pätkitään, riimittelyä ei joko ole tai se ei toimi kuin ehkä vähän sinnepäin. Lisäksi laulettaessa monesti sanojen loput nieleskellään, jotta kuulijalla on entistä vaikeampaa hahmottaa, mitä sanotaan. Asia ei tietenkään kaikkien biisien kohdalla ole näin, mutta kyllä näitä esimerkkejä löytyy vaikka kuinka. 

Olen tätä asiaa monen muun tavoin hieman kritisoinut mm.  viime ja tämän vuoden euroviisujen yhteydessä. Se vasta-argumentti, minkä useimmiten olen saanut, on, että olen täysin menneestä maailmasta ja vanhanaikainen. Enää ei kuulu kirjoittaa mihinkään muinaiseen Vexi Salmi -tyyliin, vaan nykyään kirjoitetaan näin ja se on "mageeta". 

Olkoon sitten noin, mutta tunnustaudun dinosaurukseksi ja totean, että minun korvani kyllä mieluummin kuuntelee tekstiä, joka on sujuva, josta saa selvän, ja joka - kuten Jakob sanoo - kuljettaa tarinaa eteenpäin:

"Den första raden får inte finnas där bara för att rimma på den andra. Ofta skriver jag den andra raden först, och går sedan tillbaka och funderar hur jag ska fă det att landa." 

Et ole ainoa "dinosaurus". Olen aivan samaa ajatellut, että tosi monissa suomalaisissa nykybiiseissä sanoitus t-ö-k-k-i-i ja pahasti. Usein jotenkin niin tekemällä tehdyn kuuloista, kuin olisi väkisellä väännnetty, "pakko tehdä biisi", ei luontevaa. Tai jos on riimitelty, niin sitten on riimitelty tyylillä mennään sieltä mistä aita on matalin (ei esimerkkejä todellisista biiseistä, mutta että ja vettä, vuori ja kuori jne. tyylillä).

Vierailija
21299/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, että Jakob kirjoittaa biisiä Vörjeansille. Saa nähdä kelpuuttaako Vörjeans yhteistyön KAJ'n kanssa. Ei kuitenkaan varmasti myönnä!

Vörjeansilla trubbel i idefabriken ja Jakob päättänyt auttaa?

Vierailija
21300/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi