Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (21888)

Vierailija
21301/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, lisää ylisöpöjä kuvia Jakobista tuolla HBL:ssa!

Vierailija
21302/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitava riimittely ja tarinan kuljettaminen on taitavaa. Ja taidetta. Se on vaikeaa, mutta juuri siksi onnistuessaan on niin nautinnollista kuultavaa. Olen joskus lukenut Mihály Csíkszentmihályin kirjan Flow, jossa hän kuvaa teoriaansa optimaalisesta kokemuksesta ja yksi elementti siinä on taitojen ja haasteen tasapaino. Tehtävän vaikeus, mutta omien kykyjen riittäminen juuri ja juuri saavuttamaan tavoite. 

Minusta tuntuu kuin KAJ'n biisien tekstit olisivat useasti olleet kirjoitettu juuri tuossa pisteessä. Ja lukijana saavuttaa osan siitä kokemuksesta oivaltaessaan riimit. Ei niin hyvin ruotsia osaavana tekstit ovat vielä täysin ehtymätön lähde tälle kokemukselle, kun kielitaidon parantuessa ja muiden käännöksiä lukiessa aina oivaltaa uutta.

Flow-kokemukseen liittyy muitakin tekijöitä, suosittelen lukemaan koko kirjan, jos jotakuta kiinnostaa. Sangen paksu opus, eikä kevyin luettava myöskään sisällöltään, mutta täällä taitaa olla väkeä, jotka eivät sellaista säikähdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
21303/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mietin tämän Hbl:n kohdan luettuani, että ovatkohan he saaneet negatiivista palautetta siitä että istumakatsomosta ei nähnyt ja skriinit olivat liian pieniä."

On täysin totta, että skriinit olisivat voineet olla suuremmat, eri malliset ja suunnattu ehkä toisella tavalla, jotta näkyvyyttä olisi saatu paremmaksi myös istumakatsomon joka kolkkaan. Ymmärrän, että joitakin on voinut vähän harmittaa ja krtiikkiä on esitetty. Jos vielä järjestävät samanlaisen ison konsertin, niin toivottavasti nuo asiat mietitään sitten tarkemmin, kaiken tekniikan asettamissa rajoissa tietenkin. 

MUTTA, mielestäni ihmisten täytyisi myös tuollaiseen jättikonserttiin mennessään ymmärtää, että se on jalkapallostadion eikä konserttisali, ja se on ISO. Välimatka penkkiriveiltä lavalle on pitkä. Äänentoistoa ei ikinä saa samanlaiseksi kuin vartavasten konserttikäyttöön suunnitelluissa saleissa. Jos haluaa päästä osallistumaan tällaiseen jättitapahtumaan, kokea sen huiman fiiliksen, vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden, mahtavan tunnelman  yhteislauluineen ja nähdä, miten sekä yleisö että esiintyjät nauttivat ja iloitsevat, niin jostain joutuu väkisin myös tinkimään. Se on sitten näkyvyys, kuuluvuus tai joku muu. Olin itse permannolla, johon äänentoisto tuntui toimivan oikein hyvin. Jalka- ja selkävaivoista aika ajoin kärsivänä harkitsin kyllä istumapaikkaa, mutta en lopulta ottanut, kun ajattelin, että haluan myös nähdä jotain. Tosin edessäni oli joku minua pidempi ihminen ja vähän joutui aina "hakemaan" sitä näkölinjaa. Lopulta olin ihan tyytyväinen tuohon permantopaikkaan ja selkäkin kesti ihan kohtuuhyvin 😊

Vierailija
21304/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juu kyllä. Puhelimen näytön taustakuvakin vaihtui yhteen noista... 💚

Vierailija
21305/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku saanut käsiinsä signeeratun kirjan? Mietin, kirjoittavatko Jakob ja Lotta koko nimensä vaiko vain etunimen, mikä sinänsä olisi lastenkirjaan ihan luontevaa ja säästäisi aikaa, mustetta ja rannetta.

Vierailija
21306/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juu kyllä. Puhelimen näytön taustakuvakin vaihtui yhteen noista... 💚

Ihan itsestään! 🙃

Vierailija
21307/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku saanut käsiinsä signeeratun kirjan? Mietin, kirjoittavatko Jakob ja Lotta koko nimensä vaiko vain etunimen, mikä sinänsä olisi lastenkirjaan ihan luontevaa ja säästäisi aikaa, mustetta ja rannetta.

En osaa täysin varmuudella vastata, mutta näin Instagramissa videon, jossa näytettiin kun Jakob signeerasi kirjoja. Sen perusteella näytti siltä, että kirjoitti niihin koko nimensä. 

Jännä nähdä, miten siellä parin viikon päästä olevassa signeeraustilaisuudessa toimitaan. Jos siellä on hirmu paljon väkeä, kirjoittavat ehkä vain etunimensä tai nimikirjaimensa. 🤔

Vierailija
21308/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tillsammans-faceryhmään oli linkitetty kuva Tero Harjunniemen instasta, jossa Jakob poseeraa Teron kanssa kirja kädessä ja kuvatekstinä:

"Det första sålda exemplaret av Jakob Norrgårds nya barnbook "Gnistan" Tack min bonusson från Änglagård! "

Oikein kivasti ja nätisti kirjoitettu!

Vierailija
21309/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi... mutta kuka on tuo Tero?

Vierailija
21310/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oopperalaulaja (Tampereeltako?), joka esittää Svenskanin Änglagårdissa Axel Flogfältin roolin. Axel on Jakobin esittämän Mårtenin isä. 

Vierailija
21311/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tero on oopperalaulaja, jolla on upea ääni ja lavapresenssi. Hän laulaa Änglagårdin pääroolin. Sanoisin, ettei ole ihan helppoa muilla hänen rinnallaan, vaikka koko ensemble hyvä onkin.

Vierailija
21312/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten kävikin ihmisellä sellainen tuuri, että elää samaan aikaan kuin KAJ.  :)"

Sanopa muuta! Ja että elää samassa maassa! Ettei KAJ ole joku amerikkalainen tai aasialainen megabändi, joka ei koskaan tule keikalle Suomeen, vaan heidän keikoilleen on oikeasti mahdollista päästä suhteellisen helposti!

Mä olen tänään taas jotenkin erityisen kiitollinen ja onnellinen tuosta. Varmaan tuon Svenska Ylen jutun myötä ja Jakobin söpöyden sokaisemana. Ja katsoin tässä viikolla yksi ilta pitkästä aikaa kaikkia hauskoja lyhyitä videopätkiä viisukeväältä ym. ja nekin oli niin ihania ja olin ihan 🥰🥰🥰

Mä olen täysin samalla fiiliksellä. Muutenkin usein, mutta tänään jotenkin erityisen vahvasti.

Niin paljon kaikkea mukavaa odotettavaa heidän suunnastaan.

Näin on. Ajatelkaas mitä onkaan tulossa. Nyt syksyllä Jakobilta Änglagård ja Gnistan, KAJ'n syksyn konserttikiertue, Jakob ja Axel På Spåretissa, Man Cave biisin julkaisu ainakin lupailtu (toivottavasti pian!), Halln kakkoskausi telkkarissa, Vörjeans Tavastialla tammikuussa, mahdollisesti uusia KAJ/Vörjeans biisejä, Axelin Eldsjäl Wasa Teaternissa ensi vuoden syksynä,.... Mitäköhän nyt jo tiedossa olevaa tuosta jäi puuttumaan. Ja kolmas KAJ-musikaali ehkä sitten tulevina vuosina, tällainenkin saattaisi toteutua. 

Eivät todellakaan lepäile laakereillaan!

Vierailija
21313/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi intohimoa ja uraa 

https:// tampereenseurakunnat .fi/ kaksi-intohimoa-ja-uraa/ 

Vierailija
21314/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi intohimoa ja uraa 

Kurjien päärooli Tampereella, Oopperan kummitus Helsingissä ym. 

"Harjunniemi on kiinnitetty musikaaliin, joka esitetään pääkaupunkiseudulla vuonna 2026." Seurakuntalehden juttu on viime vuodelta. 

Vierailija
21315/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi intohimoa ja uraa 

Kurjien päärooli Tampereella, Oopperan kummitus Helsingissä ym. 

"Harjunniemi on kiinnitetty musikaaliin, joka esitetään pääkaupunkiseudulla vuonna 2026." Seurakuntalehden juttu on viime vuodelta. 

Harjunniemi oli upea tuossa Oopperan kummituksessa. Kävin katsomassa kaksi kertaa. 

Hän on myös ollut mukana konsertoimassa Tuliset Tenorit -kokoonpanossa, jossa myös lauloivat Pentti Hietanen, Jyrki Anttila ja Tomi Metsäketo. Meikäläisen suosikkilaulajia oikeastaan kaikki :) 

Ihailen hyviä, vahvoja ja taidokkaita miesääniä, etenkin tenorit ja baritonit, ja tähän mun ihailemaan kategoriaan kuuluu myös ehdottomasti Jakob. Toki kaikki KAJ'ssa osaavat laulaa hyvin, ja ovat huimasti kehittyneet ja kypsyneet laulajina viime vuosina, mutta Jakobilla tuo laulun  lahja on aivan erityinen. Häneltähän on kysytty, kaduttaako häntä, että ei ole lähtenyt kouluttautumaan alalle ja esim. klassisen laulun puolelle tai oopperauralle. Se ei kuitenkaan ole ollut hänellä tavoitteena, vaan hän on ollut täysin tyytyväinen tekemäänsä valintaan. Valintaan, josta me nyt kaikki  saamme nauttia. 

Vierailija
21316/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oopperafriikki olen joskus kärvistellyt konserteissa, joissa oopperalaulajien kanssa esiintyy kevyen musiikin artisteja. Usein menee ihan hyvin, jos oopperan ammattilaiset osaa ns. sovittaa voimansa oikein eikä jyrää muiden yli. Mutta välillä se unohtuu, ja sitten joutuu kuulijat kiemurtelemaan.

Uskon kuitenkin vakaasti Svenskanin (ja Teron) ammattitaitoon. Änglagårdissa ilmeisesti lauletaan mikrofoniin toisin kuin oopperassa, jossa mikrofonina ja kaiuttimina toimii laulajan keho. Kun on tekniset apuvälineet käytössä, äänet varmasti voidaan miksata yhteensopiviksi niin, ettei sen oopperalaisen mikin nupit ole ihan kaakossa. 

Mutta todella kiinnostavaa nähdä, kuinka itseoppinut mutta huippulahjakas Jakob vertautuu muiden rinnalla. Sen mitä olen hänen roolistaan musiikkia kuullut, se ei ole helpoimmasta päästä. En silti epäile yhtään, ettei Jakob siitä selviäisi, luultavasti liput liehuen. 

Vierailija
21317/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten kävikin ihmisellä sellainen tuuri, että elää samaan aikaan kuin KAJ.  :)"

Sanopa muuta! Ja että elää samassa maassa! Ettei KAJ ole joku amerikkalainen tai aasialainen megabändi, joka ei koskaan tule keikalle Suomeen, vaan heidän keikoilleen on oikeasti mahdollista päästä suhteellisen helposti!

Mä olen tänään taas jotenkin erityisen kiitollinen ja onnellinen tuosta. Varmaan tuon Svenska Ylen jutun myötä ja Jakobin söpöyden sokaisemana. Ja katsoin tässä viikolla yksi ilta pitkästä aikaa kaikkia hauskoja lyhyitä videopätkiä viisukeväältä ym. ja nekin oli niin ihania ja olin ihan 🥰🥰🥰

Mä olen täysin samalla fiiliksellä. Muutenkin usein, mutta tänään jotenkin erityisen vahvasti.

Näin on. Ajatelkaas mitä onkaan tulossa. Nyt syksyllä Jakobilta Änglagård ja Gnistan, KAJ'n syksyn konserttikiertue, Jakob ja Axel På Spåretissa, Man Cave biisin julkaisu ainakin lupailtu (toivottavasti pian!), Halln kakkoskausi telkkarissa, Vörjeans Tavastialla tammikuussa, mahdollisesti uusia KAJ/Vörjeans biisejä, Axelin Eldsjäl Wasa Teaternissa ensi vuoden syksynä,.... Mitäköhän nyt jo tiedossa olevaa tuosta jäi puuttumaan. Ja kolmas KAJ-musikaali ehkä sitten tulevina vuosina, tällainenkin saattaisi toteutua. 

Hallnin kakkoskautta ainakin mä odotan kieli pitkällä. Sekä Axelin kässärin uusia juonikuvioita että Jakobin hahmon kehittymistä ja hänen kameratyöskentelyään. Jos joskus voi myötähäpeästä nauttia, niin Hallnin kohdalla voi.  :D

Vierailija
21318/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakob Hbl-haastattelupätkä. Onnistuikohan linkitys...... 🤔

https://www.facebook.com/reel/981051591667156/?mibextid=ZZyLBr

Vierailija
21319/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten odotamme myös Erikin kuvaamaa viime vuodesta kertovaa dokumenttisarjaa.

Vierailija
21320/21888 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oopperafriikki olen joskus kärvistellyt konserteissa, joissa oopperalaulajien kanssa esiintyy kevyen musiikin artisteja. Usein menee ihan hyvin, jos oopperan ammattilaiset osaa ns. sovittaa voimansa oikein eikä jyrää muiden yli. Mutta välillä se unohtuu, ja sitten joutuu kuulijat kiemurtelemaan.

Uskon kuitenkin vakaasti Svenskanin (ja Teron) ammattitaitoon. Änglagårdissa ilmeisesti lauletaan mikrofoniin toisin kuin oopperassa, jossa mikrofonina ja kaiuttimina toimii laulajan keho. Kun on tekniset apuvälineet käytössä, äänet varmasti voidaan miksata yhteensopiviksi niin, ettei sen oopperalaisen mikin nupit ole ihan kaakossa. 

Mutta todella kiinnostavaa nähdä, kuinka itseoppinut mutta huippulahjakas Jakob vertautuu muiden rinnalla. Sen mitä olen hänen roolistaan musiikkia kuullut, se ei ole helpoimmasta päästä. En silti epäile yhtään, ettei Jakob siitä selviäisi, luultavasti liput liehuen. 

Eilisessä Elämäni biisissä oopperalaulaja Iris Candelaria kuvaili upeasti miltä hänestä tuntuu kun oopperalaulu osuu kohdalleen. Muistaakseni hän mainitsi tunteen kuin hubajaa valuisi kurkussa.

( Olin salaa toivonut, että Kevin geistä parhaiten suomea puhuvana olisi mukana syksyn Elämäni biisissä, mutta ei vielä tällä kaudella näy nimeä listalla. Mielessä on se herkullinen kuvaus epäonnisesta keikkareissusta jonnekin pimeälke Uudelkemaalle. Ehkä ensi vuonna...)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän