Kerrostalojen parvekkeet notkuu ulkokalusteita, mutta en koskaan näe niissä oleskelevan ketään
Kommentit (184)
Täällä taas omakotitaloalueella on paljon uudehkoja suuria kivitaloja, joihin on rakennettu hieno lasiaidoitettu ulkoterassi yläkerroksen yhteyteen. Ne on tyypillisesti sisustettu hienoilla terassisohvaryhmillä markiiseineen yms.
KERTAAKAAN en ole nähnyt yhdelläkään em. terassilla ketään, ja kuljen noiden talojen ohi jatkuvasti. Veikkaan, että tuollainen ratkaisu tekee vaikutuksen kun taloa käy katsomassa, mutta asuessa ei olekaan kovin käytännöllinen tai viihtyisä. Uima-allas lienee vastaava "upea" täysturhuus.
Kun asuin kerrostalossa ja minulla oli parveke, oleskelin siellä jatkuvasti. Ei kiinnostanut tippaakaan näkeekö joku sinne vai ei. Kirjan lukemiseni tms. ei ollut kuitenkaan niin kovin salaista puuhaa.
Ja sälekaihtimet tiukasti kiinni kerrostaloasunnoissa, on aika pimeää sisällä kaikilla.
Edellisessä asunnossa oli parveke, joskus siellä tuli istuttua, mutta se oli melko lämmin. Kesän ja syksyn juhlissa toimi hyvin lisätilana ja itse joskus lueskelin siellä. Parvekekalusteet ei vaan olleet niin mukavia kuin sohvat, eli mukavampi oli lueskella sisällä. Parvekkeessa oli umpikaide ja lasitettu yläosa (avattava toki), mutta kaide oli niin korkea, että istuessa parvekkeelta ei nähnyt mitään. Eli maisemaa tai viilentävää tuulenvirettäkään ei saanut lisäbonukseksi sisätilaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Ja sälekaihtimet tiukasti kiinni kerrostaloasunnoissa, on aika pimeää sisällä kaikilla.
No, mitäs savustit aikaisemmasta asunnosta pihalle. Oma syy. Nyt et näe senkään vähääkään mitä ennen olisit nähnyt.
Joko siellä paistuu tai sitten siellä on kylmä. Ei tosin ole kalusteitakaan.
Mä olen asunut aikoinaan kerrostalossakin, mutta oli 1970-luvun kerrostaloja ja kiikari olisi tarvittu, jos olisi halunnut katsella vastapäisen kerrostalon parvekkeille. En mä itsekään varmaan näissä uusissa tiiviisti rakennetuissa kerrostaloasunnoissa olisi parvekkeella, jos jo vastapäisestä talosta ilman kiikareitakin näkisi, jos mä kaivan nenääni. Toisaalta mirtä olen nyt pääkaupunkiseudun uusia omakotitaloalueita katsellut, niin niissähän on naapuri suunnilleen yhtä lähellä kuin rivariasunnoissakin. Ei ihan seinän takana, mutta melkein. Vähän aikaa sitten oli juttua Espooseen rakennetusta udesta omakotitaloalueesta, jossa asunnot ei mene kaupaksi. Mikä "omakotitalo" se on, jos viereinen talo on 1,5 metrin päässä? En yhtään ihmettele, jos ei mene kaupaksi. Rivitalohan tollanen on, jos kahden rakennuksen välistä ei mahdu ajamaan edes henkilöautolla.
Vierailija kirjoitti:
Onko sullakin moottoroidut verhot, jotka eivät toimi?
Vierailija kirjoitti:
Hirveä tupakansavu kaiken aikaa ja siitepölyä ja ampiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä polta äläkä pidä kukkia siellä.
Olisit antanut asua asossa niin olisit nähnyt edes jotakin. Nyt et näe mitään. Oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntomyyntiesitteissä silti tärkein ominaisuus on ISO parveke tai mikälie, miksi jos sitä ei käytetä?
Kriteerisi vuokra-asunnolle -ketjussa moni listaa parvekkeen. Itse en parveketta kaipaa (enkä saunaa).
Kyllähän parveke kiva olisi, jos se avautuisi luonnon helmaan niin ettei kukaan näkisi sinne pihasta tai toisesta talosta. Tämmöisiä taloja vaan ei missään taida olla. Toisekseen vaikka olisikin, niin parvekkeella ei voisi ainakaan kenenkään kanssa jutella, koska se kaikuisi lähiparvekkeille ja häiritsisi naapureita.
Aina kun olen itse parvekkeelliseen asuntoon joutunut, parveke on ollut lähinnä roskapussin ja likaisten kenkien säilytyspaikka.
Mun mielestä oleellista ei ole niinkään parveke vaan se, että on nk läpiasunnon huoneisto. Jos tuuletusmahdollisuus on vain asunnon yhdeltä puolelta, on aika sama, onko siinä ikkuna vai parveke. Itse en ikinä muuttaisi asuntoon, johon ei ole mahdollista saada läpivetoa.
Noi täysin läpinäkyvät parvekkeet on kyllä villin näköisiä, kun ihmiset itse on yrittäneet saada näkösuojaa mitä villeimmin ratkaisuin. Yhdellä on pride-lippu, toisella nasse-lippu, kolmannella kissan repimät paperikaihtimet, neljännellä foliota, viidennellä 70-luvun helmiverhot jne. Aivan karmean näköistä. Mutta karmealta näyttäisi ilmankin. Hirveitä kolosseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä polta äläkä pidä kukkia siellä.
Mistä päättelit, että minä tupakoin? Jos minä tupakoisin niin luulisi, että minua ei haittaisi tupakansavu vai mitä?
Mulla on partsilla fillari ja kissan kiipeilypuu. En itse siellä juurikaan oleile, mutta parveke on pakko olla, muuten tuntisin asuvani umpiossa. Ulkoilen muuten kyllä todella paljon.
Parvekkeelta kuuluu ihan normaali puheääni todella hyvin naapureihin. Ärsyttää kun siellä pitää miettiä mitä sanoo. Alakerrassa nimittäin asuu tyyppi, joka kuuluu talon juoruilijoihin.
Mulla on lasitettu parveke. Istun siellä sillon tällön, luen, juon kahvit tai joskus jotain vahvempaa. Jos tulee ystäviä kesäaikaan niin istuskellaan joskus parvekkeella. Hyvin mahtuu muovironttinkisohva johon mahdun maate.
Mun kissojen kiipeilypuu on siellä, viihtyvät hyvin. Lasit on vaan aina pidettävä kiinni kissojen takia.
Oikeastaan kukaan ei näe parvekkeelleni. Hyvä extrahuone. Voin kuivattaa pyykkiäkin.
90 luvun kerrostalo niin alaosa ei ole läpinäkyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietty jos joku kaveri tulee käymään, niin silloin saatetaan istua parvekkeella.
Ja naapurit kuulee kaiken mitä puhutte...
Mitä väliä? Ootko vainoharhainen tai rikollinen? Minä en.
Naapurin muija tulee parvekkeelle puhumaan puhelimeen.
Naapurin mies samoin. On melko erilaiset keskustelun puolikkaat.
Mua et parvekkeella näe kuin kukkia kastelemassa, koska kaide suojaa kun lökötän aurinkotuolissa.
Eikä siihen kyllä näe viereisten koivujenkaan takia. Siellä on kivasti piilossa.
Kuulee kun naapuritalon huumekauppias neuvoo lihavaa renkiään: asiakkaat on tuolla, älä anna niiden odottaa! Ja sitten lihava poika juoksee.
Kriteerisi vuokra-asunnolle -ketjussa moni listaa parvekkeen. Itse en parveketta kaipaa (enkä saunaa).
Kyllähän parveke kiva olisi, jos se avautuisi luonnon helmaan niin ettei kukaan näkisi sinne pihasta tai toisesta talosta. Tämmöisiä taloja vaan ei missään taida olla. Toisekseen vaikka olisikin, niin parvekkeella ei voisi ainakaan kenenkään kanssa jutella, koska se kaikuisi lähiparvekkeille ja häiritsisi naapureita.
Aina kun olen itse parvekkeelliseen asuntoon joutunut, parveke on ollut lähinnä roskapussin ja likaisten kenkien säilytyspaikka.