Kerrostalojen parvekkeet notkuu ulkokalusteita, mutta en koskaan näe niissä oleskelevan ketään
Kommentit (184)
Miksi näihin lasikuutioihin ei voi suosiolla asentaa ne peilikalvot?
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalojen ja rivitalojen pihoilla on nykyisin valtavia kalustettuja terasseja, porealtaita ym. mutta harvoin niillä terasseilla ketään näkee.
Mä asun isohkossa rivitaloyhtiössä (56 asuntoa, 9 eri rakennusta). Alle puolella asunnot on katseilta suojassa eli metsään päin. Lopuilla on pihat joko kadun varressa tai sitten niin, että viereisen rakennuksen pihat on ihan vastapäätä. Välissä vain kapea polku. Olen asunut tässä taloyhtiössä jo yli 30 vuotta ja eniten pihojaan laittavat just ne, joilla on pihat metsään päin. Ja he myös vaikuttavat viettävän eniten aikaansa pihoillaan. Varmaan osin siksikin, että ne pihat eivät ole mihinkään vuorokauden aikaan paahteisia. Vähiten taas ne, joilla on pihat kadun varressa. Tai no yhdellä sellaisella on pihallaan iso trampoliini, jossa lapsensa hyppivät. Tässä rakennuksessa, missä itse asun, on kyllä ihmisiä pihoillaan. Ihan aamukahvilla, grillaamassa päivällä, ystäviensä tai sukulaistensa kanssa illalla syömässä tai ihan vaan iltaa istumassa. Kun tämä just kuuluu niihin, missä pihat on metsään päin. Olen asunut tässä taloyhtiössä pari vuotta myös pienemmässä asunnossa ja siellä se piha oli suoranainen pätsi. Aurinko porotti lähes koko päivän suoraan pihaan. Ei siellä voinut olla kuin hetken kerrallaan. Kun tämä mun nykyinen asuntoni vapautui, ostin tämän. En pelkästään siksi, että saatiin yksi huone lisää, vaan myös siksi, että tän asunnon pihassa ei saa alle tunnissa lämpöhalvausta.
Eli ainakaan tässä taloyhtiössä ei päde se, että ihmiset laittaisivat pihojaan kalliisti, vaikka eivät pihoillaan edes ikinä ole. Toki täälläkin on ihmisillä ainakin joku tuoli ja pöytä pihallaan, mutta ei niihin ole tuhansia euroja investoitu. Ja on mulla kyllä tuolla etupihallakin (sisäänkäynti siis sieltä) pöytä ja kaksi tuolia sekä paljon kesäkukkaistutuksia, mutta aika harvoin mä sillä pihalla istuskelen. Kuljen kuitenkin siitä ovesta ulos ja sisään monta kertaa päivässä, niin ihan kiva, että on kukkia. Parvekekin multa löytyy, mutta siellä ei ole kuin pyykinkuivaustelineet sekä yksi kasvihuone. Ja miksi tiedän niin hyvin, mitä täällä naapurerlla on? Koska muutamaa vuotta lukuunottamatta mulla on aina ollut koiria, joiden kanssa on tullut kuljettua taloyhtiön alueella sekä tuolla kadun varressa. Vähintään 3 kertaa päivässä.
No ei kai niissä nyt istua uskalla, jos parveke notkuu jo pelkkien tyhjien kalusteiden painosta.
Minun kissat oleskelee parvekkeella, mutta ei niitä näe. Tämä on vähän sivussa kadulta ja alaosa parvekkeesta on läpinäkymätöntä niin satunnaiset ohikulkijat ei näe tänne ellei kävele niska kenossa yläviistoon katsoen.
Kyllähän ennen vanhaan, joskus 90-luvulla ja 20-luvun alussa ihmiset liikku tuulipuvuissa, verryttelyasuissa ym ostareilla tms ja todennäköisesti eivät olleet niitä urheilullisia. Elämä on mitä on, toiset on aatellu että nyt siellä parvekkeella on kivaa/nyt kun on oikeet vermeet alan liikkuu. Inhimillistä.
Mä näin eilen meidän naapurit eka kerran niiden pihalla niin, että eivät vain käväisseet siinä. Tai toisen heistä, oli siinä joidenkin ystäviensä/ sukulaistensa kanssa.
Ovat meidän talon naapuriomakotitalossa asuneet nyt 2, 5 vuotta.
Ihmiset oleilee niillä minne ei täysin näe.
Parveke on hyvä raittiin ilman kannalta. Oven kautta ilma vaihtuu nopsaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun kissat oleskelee parvekkeella, mutta ei niitä näe. Tämä on vähän sivussa kadulta ja alaosa parvekkeesta on läpinäkymätöntä niin satunnaiset ohikulkijat ei näe tänne ellei kävele niska kenossa yläviistoon katsoen.
Mulakin parvekkeella viettää eniten aikaansa kissa ja koira. Tykkäävät kyylätä naapureita ja muita ohikulkijoita :D
Meillä on iso lasitettu terassi talon pohjoispuolella. Suora näkymä kadulle ja naapureihin. Istutaan paljon terassilla kahvilla, syömässä ja joskus kaljalla. Ollaan lihavia ja keski-ikäisiä, eikä asu ja kampaus ole aina tiptop. Tämä on arvoaluetta. Naapureita ei näy ulkosalla ja omistajia on vaihtunut. Olen alkanut epäillä, että syynä on talomme epäesteettinen terassinäkymä. Liika rentous tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Märistään vuosia parveketupakoinnista kun ei voi olla parvekkeella, kun naapuri käy tupakalla, nyt kun naapuri on ajettu pihan perälle tupakalle, ei siellä kuitenkaan voi olla.
Ei pelkästään se, ettei voi haukata raitista ilmaa parvekkeella: kun kesähelteillä availee pätsiksi muuttuvan asunnon tuuletusräppänöitä, niitä saa myös sulkea jatkuvasti naapurin parveketupakoinnin takia.
Vierailija kirjoitti:
Omituisia vastauksia. Vastaajat eivät halua olla parvekkeella. Tuskin siis myös laittavat rahaa sen hienoksi sisustamiseenkaan.
Itse ole nähnyt vaikka mitä kivoja parvekkeen sisustuksia, on puutarhatuoleja pöytiä, riipputuoleja, kasveja jne. Muttei ikinä ketään. Itse olen parvekkeella kesäisin lähes koko ajan. En halunnut etelä- tai länsiparveketta, että siellä voi olla.
Jos parvekkeella näkyy hyvinvoivia kasveja, joku käy pakostakin niitä välillä hoitamassa.
Parveke on ilta-auringossa, eniten tulee istuttua siellä jos ottaa siideriä. Jostain syystä sen juominen tuntuu kesäisin parvekkeella paljon mielekkäämmältä kuin sisällä.
Pitää olla kulissit kunnossa naapureita/sukulaisia varten. "Täydellinen kotimme"
Aamupäivällä parveke on hieman liian kuuma, mutta iltapäivällä ja illalla täydellinen. Olen siellä paljon: syön, luen, kuuntelen radiota, kuivatan pyykkiä, vilvoittelen saunan jälkeen, kestitsen vieraita, otan päiväunet, joskus nukun yönkin parvekkeella. Ja aina kesällä vilpoisampaan aikaan vuorokaudesta pidän parvekkeen ovea auki, niin kämppä tuulettuu ja jopa viilenee. Minulle parveke on tärkeä osa kotiani.
Eikö kukaan muu laita parveketta nätiksi siksi, että se näkyy sisälle niin hyvin? Onhan se kivampi sisältäkin katsella kun on matto, jotain huonekaluja, ja kasveja. Avaruutta ja tilan tuntua tuo sisällekin. Verrattuna vaikka pahvilaatikoihin ja pyykkitelineeseen.
Ja tosiaan tuo että tuuletuksen ym kannalta parveke on hyvä.
istutaan silloin, kun sinä et ole kyylämässä
terkuin kaikki naapurisi
Juon siellä aamukahvit, kun naapurit vielä nukkuvat.
Meillä pienen pieni parveke. Just mahtuu pikkuinen pöytä ja 2 tuolia. Siinä kiva juoda lasillinen punkkua tms.
Isompaa en kaipaa.
Ihmettelen myöskin partdrja sohvineen ja grilleineen, ei niissä tosiaan kukaan oleile.
Parvekkeita sisustaa lähinnä akat, jotka ilmeisesti kokevat (tästäkin) sosiaalista painetta ja hankkivat samat kamat mitä muutkin eukot somessa ja tiktokissa. Kalustetusta partsista otetaan ehkä muutama kuva someen, joita muut eukot ihailevat ja toimivat samoin.