Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk
TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio.
Kommentit (1415)
Diskontataas takuueläkkeen arvo 10% reaali-inflaatiolla seuraavaksi 10 vuodeksi.
0v 986,30
1v 1084.93
2v 1193,4
3v 1312,8
4v 1444,0
5v 1588.4
6v 1747,3
7v 1922,0
8v 2114,4
9v 2325,6
10v 2558,2
Eli jos olet nyt 55v, työeläkeotteessasi lukee 2500€ ja saat fudut etkä löydä enää töitä, niin eläkeiässä saat nykyisen takuueläkkeen arvosta eläkettä.
Onneksi olkoon on lottovoitto syntyä Suomeen!
Vierailija kirjoitti:
Diskontataas takuueläkkeen arvo 10% reaali-inflaatiolla seuraavaksi 10 vuodeksi.
0v 986,30
1v 1084.93
2v 1193,4
3v 1312,8
4v 1444,0
5v 1588.4
6v 1747,3
7v 1922,0
8v 2114,4
9v 2325,6
10v 2558,2
Eli jos olet nyt 55v, työeläkeotteessasi lukee 2500€ ja saat fudut etkä löydä enää töitä, niin eläkeiässä saat nykyisen takuueläkkeen arvosta eläkettä.
Ei ihan noin.
Palkkakerroin:
Kun jäät eläkkeelle, kaikki työuran aikaiset palkat ja työtulot tarkistetaan palkkakertoimella eläkkeen alkamisvuoden tasoon. Tämä tarkoittaa, että jos palkkasi nousee vuosien varrella, eläkkeesi perusteena olevat ansiot eivät vanhene, vaan ne päivitetään vastaamaan nykyistä palkkatasoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0v 986,30
1v 1084.93
2v 1193,4
3v 1312,8
4v 1444,0
5v 1588.4
6v 1747,3
7v 1922,0
8v 2114,4
9v 2325,6
10v 2558,2
Ei ihan noin.
Palkkakerroin:
Kun jäät eläkkeelle, kaikki työuran aikaiset palkat ja työtulot tarkistetaan palkkakertoimella eläkkeen alkamisvuoden tasoon. Tämä tarkoittaa, että jos palkkasi nousee vuosien varrella, eläkkeesi perusteena olevat ansiot eivät vanhene, vaan ne päivitetään vastaamaan nykyistä palkkatasoa
Kunnes keksittiin "pohjainflaatio" eli selkokielellä "kusetettu inflaatio".
https://www.eurojatalous.fi/fi/2019/3/pohjainflaatio-mittaa-tilapaisist…
"Suomen inflaatiovauhdin vaihteluihin ovat vaikuttaneet erityisesti energian sekä elintarvikkeiden hintojen muutokset, mikä onkin tavallista. Koska tiedetään, että näihin hyödykeryhmiin kohdistuu paljon lyhytaikaista vaihtelua, yksi tapa mitata pohjainflaatiota on tarkastella hintaindeksiä, josta nämä hyödykeryhmät on poistettu."
Kukaanhan ei tarvitse elintarvikkeita ja energiaa eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
0v 986,30
1v 1084.93
2v 1193,4
3v 1312,8
4v 1444,0
5v 1588.4
6v 1747,3
7v 1922,0
8v 2114,4
9v 2325,6
10v 2558,2
Oletko tyhmä vai esitätkö vain? Sinun kannattaisi selvittää itsellesi miten eläkekertymää korotetaan ennen eläkeikää vuosittain!
Olen itse 34 vuotias mieshenkilö ja mulla työeläke kertymä olin 650e/kk. Ei vielä eläkkeelle voi jäädä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0v 986,30
1v 1084.93
2v 1193,4
3v 1312,8
4v 1444,0
5v 1588.4
6v 1747,3
7v 1922,0
8v 2114,4
9v 2325,6
10v 2558,2
Oletko tyhmä vai esitätkö vain? Sinun kannattaisi selvittää itsellesi miten eläkekertymää korotetaan ennen eläkeikää vuosittain!
Korottamalla sitä "inflaation" mukaan, joka on laksettu kiinalaisten muistitikkujen hintakehityksen mukaan.
Aika monta gigaa saat tikulle eläkeiässä, mutta montaa perunaa ja kilowattituntia et saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0v 986,30
1v 1084.93
2v 1193,4
3v 1312,8
4v 1444,0
5v 1588.4
6v 1747,3
7v 1922,0
8v 2114,4
9v 2325,6
10v 2558,2
Korottamalla sitä "inflaation" mukaan, joka on laksettu kiinalaisten muistitikkujen hintakehityksen mukaan.
Aika monta gigaa saat tikulle eläkeiä
Eli olet ihan pihalla! Jos henkilö ei ole vielä eläkkeellä, niin eläkekertymää korotetaan palkkakertoimella vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."
https://www.etk.fi/ajankohtaista/elakeuudistus-vahvistaa-elaketurvan-ra…
Alle 23 vuotiaana ansaittuja tuloja ei oteta huomioon. Mä tein tosi paljon töitä nimenomaan ennen ikävuotta 23. Sen jälkeen sain lapsen ja menin yliopistoon.
Eläkkeesi on kertynyt tekemästäsi palkkatyöstä. Olet ollut paljon pois työelämästä ja sekin vähä, mitä olet töitä tehnyt, olet ollut joko matalapalkka-alalla tai osa-aikatöissä. Tai molempia. Jos olet ollut yrittäjä, oma mokasi, kun et ole halunnut maksaa itsellesi kunnon eläkettä. Miksi ihmeessä heräsit todellisuuteen vasta nyt etkä jo 40-vuotiaana? Tai jo aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Eli olet ihan pihalla! Jos henkilö ei ole vielä eläkkeellä, niin eläkekertymää korotetaan palkkakertoimella vuosittain.
Selvitäppä mistä se palkkakerroin oikein tulee, niin huomaat, että jäljet johtaa siihen pohja eli kusetettuun inflaatioon eli kiinalaisten muistitikkujen hintakehityksestä laskettuun inflaatioon.
Miksei eläkettä ole sidottu esim. sähkön, taksimatkan ja perunakilon hintaan?
Aivan!
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeesi on kertynyt tekemästäsi palkkatyöstä. Olet ollut paljon pois työelämästä ja sekin vähä, mitä olet töitä tehnyt, olet ollut joko matalapalkka-alalla tai osa-aikatöissä. Tai molempia. Jos olet ollut yrittäjä, oma mokasi, kun et ole halunnut maksaa itsellesi kunnon eläkettä. Miksi ihmeessä heräsit todellisuuteen vasta nyt etkä jo 40-vuotiaana? Tai jo aiemmin?
Juuri näin. Se vaan on tosiasia, että eläke karttuu sen mukaan, miten käyt töissä ja millä palkalla. Mutta ei hätäpäivää, sillä kun olet eläkkeellä, niin saat takuueläkkeen lisäksi asumistukea ja tt-tukea, jos olet yksineläjä. Tuet jää saamatta, jos olet parisuhteessa, koska koko talouden tulot huomioidaan. Hyvin sinä selviät.
Olen ymmärtänyt, että juuri tuon takia Suomessa on kansaneläke. Eli kaikki saavat sen elämiseen riittävän eläkkeen riippumatta statuksesta tai elämässä pärjäämisestä. Toki se on minimieläke, mutta sen saa tekemättä mitään tai onnistumatta missään.
Vaikea ymmärtää, miksi hyvinvointivaltiolta edes vaadittaisiin vielä enemmän. Tuohan on tavallaan ylellisyyttä.
Muistan kun yksi lääkäri sanoi rohkeasti vielä 90-luvun lopussa jossain TV:n lääkäriohjelmassa sanoa, että suomalaiset ovat vähän sellaisia kommunisteja, jotka odottavat, että muut maksavat kaikki. No, oikeassa hän kieltämättä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitäppä mistä se palkkakerroin oikein tulee, niin huomaat, että jäljet johtaa siihen pohja eli kusetettuun inflaatioon eli kiinalaisten muistitikkujen hintakehityksestä laskettuun inflaatioon.
Aivan!
Palkkakerroin ei tule kiinalaisten muistitikkujen hinnasta vaan: palkkakertoimessa hintatason muutoksen osuus on 20 prosenttia ja ansiotason muutoksen 80 prosenttia.
Työeläkeindeksissä (maksussa olevien eläkkeiden korotus) prosentit ovat sitten toisinpäin. Ja myös korotukset yleensä pienempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan!
Palkkakerroin ei tule kiinalaisten muistitikkujen hinnasta vaan: palkkakertoimessa hintatason muutoksen osuus on 20 prosenttia ja ansiotason muutoksen 80 prosenttia.
Työeläkeindeksissä (maksussa olevien eläkkeiden korotus) prosentit ovat sitten toisinpäin. Ja myös korotukset yleensä pienempiä.
Palkkoja korotetaan 0-3% eläkkeiden indeksikorotus 2% ja reaali-inflaatio 10-15%.
Sun eläkkeen arvo ei kasva, vaikka käyt töissä.
Työeläkeotteeni on virheellinen. Kannattaa käydä tarkkaan läpi kaikki työsuhteet, joissa olet ollut. Minulla oli eräs työsuhde laitettu vain 5 kuukauden mittaiseksi, vaikka olin kyseisessä yrityksessä 11 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan!
Työeläkeindeksissä (maksussa olevien eläkkeiden korotus) prosentit ovat sitten toisin
Palkkoja korotetaan 0-3% eläkkeiden indeksikorotus 2% ja reaali-inflaatio 10-15%.
Sun eläkkeen arvo ei kasva, vaikka käyt töissä.
Kesäkuun inflaatio oli 0,2%. Se palkkakerroin, jolla eläkertymää korotetaanhan on juuri se, mitä itse eläkkeellä olevat on vonganneet itselleen viimeiset 20 vuotta! Eli he olisivat halunneet että itse eläke sidottaisiin vahvemmin palkkaindeksiin, eikä inflaatioon. Parina vuonna toki saivat sen inflaation takia hyvät korotukset eläkkeisiin. Mutta sen jälkeen valitus jatkui.
Ehdit vielä ansaita itsellesi eläkettä 10-15 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Alle 23 vuotiaana ansaittuja tuloja ei oteta huomioon. Mä tein tosi paljon töitä nimenomaan ennen ikävuotta 23. Sen jälkeen sain lapsen ja menin yliopistoon.
Sama täällä. Suomessa ollessani ahkeroin parikymppisenä opiskelujen ohessa kaikki lomat ja vapaat. Onkohan satanen kertynyt yhteensä. Onneksi muualla kertyy myös.
Minulla on kolmikymppisenä kertymä 0,01 euroa.
Pian on työkyvylle sopiva tutkinto ja ammatti, mutta lisääntymisikäisenä, työkykyrajoitteilla ja lähes työkokemuksettomana tässä työllisyystilanteessa todennäköisyys työllistyä on lähellä nollaa.
Onneksi tällä terveydellä tuskin tarvitsee elää eläkeikään.