Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk
TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio.
Kommentit (1415)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei työpaikalla osaa ajatella, että työtön työkokeilija on poliitikon sukulainen ja ihmiset puhuvat mitä sylki suuhun tuo.
Olen ollut aika hyvä vakooja.
Olen työpaikalla puhunut kahvitauoilla varovasti, jotta ei paljastu kenen sukulainen olen. Kerran meinasin yksikön johtajalle sanoa, että vie terveisiä, kun se oli lähdössä yhteen kokoukseen.
Se oli lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannatakaan. Mutta moni on yrittäjä pakosta (ei saa muita töitä) tai hyvästä tahdosta. Yks mies piti jossain pohjois-karkalan hevonperseessä kyläkauppaa et vanhuksil ois lähellä kauppa vaikka se ei paljo mitää tuottanu.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei työpaikalla osaa ajatella, että työtön työkokeilija on poliitikon sukulainen ja ihmiset puhuvat mitä sylki suuhun tuo.
Olen ollut aika hyvä vakooja.
Meillä Suomessakin on tätä vakoilutoimintaa.
Sukulaiseni kysyi pärjääkö yksin johtaja kuinka hyvin tehtävässään.
No, johtaja on nyt vaihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.
T. P. Orpo
Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?
Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?
AP
No, mitä odotit? Jäit kotiin lasten kanssa, et varmaan ole kovin hyvin kouluttautunut tai tehnyt erityisen tuottavaa työtä? Oikeasti se lasten kanssa kotiin jääminen pitkiksi ajoiksi on kardinaalimunaus työn kannalta. Miehen kanssa jos tulee ero, niin mies tietysti elää hyvällä eläkkeellä ja sinä jäät tyhjän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.
T. P. Orpo
Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?
Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?
AP
Eihän eläkkeellä kuul nauttia ja matkustella, vaan kittuuttaa jos pysyy hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa minimieläkkeenä toimii takuueläke, jonka täysi määrä on 986,30 euroa kuukaudessa vuonna 2025, tarkentaa Eläketurvakeskus. Takuueläkettä maksetaan, jos muut eläkkeet (kuten kansaneläke ja työeläke) jäävät alle tämän summan. Jos eläkkeensaaja saa muita eläkkeitä, takuueläkkeen määrä vähenee sen mukaan, kuinka paljon muita eläkkeitä hänellä on.
Takuueläkkeen täysi määrä on 986,30 euroa kuukaudessa, jos kaikki eläkkeet (kuten kansaneläke ja työeläke) ennen verotusta ovat yhteensä enintään 978,34 euroa kuukaudessa, tarkentaa Eläketurvakeskus. Jos eläkkeensaaja saa muita eläkkeitä, takuueläkkeen määrä vähenee sen mukaan, kuinka paljon muita eläkkeitä hänellä on. Takuueläkettä ei makseta, jos muut eläkkeet ylittävät tulorajan.
Esimerkiksi, jos henkilön työeläke on 200 euroa kuukaudessa, ja hän saa lisäksi täyden
Niin? Sinulle varmaan kertyi sen 40v uran aikana mukavasti säästöjä eläkettä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannatakaan. Mutta moni on yrittäjä pakosta (ei saa muita töitä) tai hyvästä tahdosta. Yks mies piti jossain pohjois-karkalan hevonperseessä kyläkauppaa et vanhuksil ois lähellä kauppa vaikka se ei paljo mitää tuottanu.
Tyhmyydellä on hintansa.
AP otapa puheeksi miehesi kanssa että hoidit lapsia kotona, ja eläkkeesi tulee olemaan surkea sen takia. Ennenkuin miehesi häipyy ja jäät näppejäsi nuolemaan.
Ottakaa hyvät ihmiset puheeksi nämä asiat, älkää tuudittautuko siihen että kaikki sujuu omalla painollaan, parisuhde ei muutu, kukaan ei petä eikä jätä, rahaa riittää elämiseen aina.
Opiskelija, joka asuu vanhempien omistamassa asunnossa saa asumislisää jatkossa vain 83 euroa ja sitäkin vain opiskelukuukausilta. Opintotuki on 299.
Hyvä hallitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyydellä on hintansa.
Niin kumpikaan noista syistä ei oo tyhmyyttä niin en oikein ymmärrä tätä kommenttia
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija, joka asuu vanhempien omistamassa asunnossa saa asumislisää jatkossa vain 83 euroa ja sitäkin vain opiskelukuukausilta. Opintotuki on 299.
Hyvä hallitus
Elokuusta alkaen vanhempi maksaa siis asuntolainaa omasta pussista.
"Taloushallinnon ammattilaisena olen kyllä sitä mieltä, että sellaista yritystoimintaa ei kyllä kannattaisi harjoittaa mistä ei tule tulosta sen vertaa, että sillä rahalla saa itselleen kunnon palkan ja pystyy maksamaan myös sitä eläkemaksua niin paljon, että se tuottaa kohtuullisen eläkkeen. Yrittäminen on vapaaehtoinen valinta joten ihan turhaan yrityäjät kitisette niistä yel-maksuistanbe."
Taloushallinnon ammattilaisen kannattaa selvittää Suomen yritystoiminnan rakenne ja keskiansio. Suomessa valtaosa yrityksistä on pienyrityksiä ja toiminimiä, joissa yrittäjä ei juurikaan rikastu ja henkilökohtainen omaisuus on yritystoiminnan panttina. Kannattaa perehtyä myös Marinin hallituksen luoman Yel-järjestelmän kritiikkiin. Yritystoiminta pitää Suomen ja talouden käynnissä, vai mistä taikaseinästä taloushallinnon ammattilainen ajatteli pieraista rahaa yritystoiminnan lopettajille :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hallitus
Eläkeläisiltä ei voi leikata, mutta kaikilta muilta voi.
Opiskelija ei saa toimeentulotukea, koska hänen pitää nostaa opintolaina.
Vierailija kirjoitti:
"Taloushallinnon ammattilaisena olen kyllä sitä mieltä, että sellaista yritystoimintaa ei kyllä kannattaisi harjoittaa mistä ei tule tulosta sen vertaa, että sillä rahalla saa itselleen kunnon palkan ja pystyy maksamaan myös sitä eläkemaksua niin paljon, että se tuottaa kohtuullisen eläkkeen. Yrittäminen on vapaaehtoinen valinta joten ihan turhaan yrityäjät kitisette niistä yel-maksuistanbe."
Taloushallinnon ammattilaisen kannattaa selvittää Suomen yritystoiminnan rakenne ja keskiansio. Suomessa valtaosa yrityksistä on pienyrityksiä ja toiminimiä, joissa yrittäjä ei juurikaan rikastu ja henkilökohtainen omaisuus on yritystoiminnan panttina. Kannattaa perehtyä myös Marinin hallituksen luoman Yel-järjestelmän kritiikkiin. Yritystoiminta pitää Suomen ja talouden käynnissä, vai mistä taikaseinästä taloushallinnon ammattilainen ajatteli pieraista rahaa yritystoiminnan lopettajille :D
Jep, lähetetään avi sun ravintolaan katsomaan, että kaikilla työntekijöillä on työsopimukset ja työvuorolistat tehty 2 viikkoa etukäteen.
Ei käteispalkkoja, ei kuitteja ohi kassan.
Suomi on ihana maa. Olemme maailman onnellisin kansa. Synnymme jo pienessä huppelissa ja kaikki on niin hassua. Meillä kaikilla on tyhjäkatse ja hiukan hölmistynyt hymy. Lenkkarit on hiukan linttaan astutut ja olemme hiukan liian hyväuskoisia hölmöjä. Piipautot on kivoja ja jäätelö on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hallitus
Eläkeläisiltä ei voi leikata, mutta kaikilta muilta voi.
Opiskelija ei saa toimeentulotukea, koska hänen pitää nostaa opintolaina.
Kun valmistuu ei ole töitä ja opintolainaa joutuu maksamaan 595 työmarkkinatuella.
Laina ei ole meno toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloushallinnon ammattilaisen kannattaa selvittää Suomen yritystoiminnan rakenne ja keskiansio. Suomessa valtaosa yrityksistä on pienyrityksiä ja toiminimiä, joissa yrittäjä ei juurikaan rikastu ja henkilökohtainen omaisuus on yritystoiminnan panttina. Kannattaa perehtyä myös Marinin hallituksen luoman Yel-järjestelmän kritiikkiin. Yritystoiminta pitää Suomen ja talouden käynnissä, vai mistä taikaseinästä taloushallinnon ammattilainen ajatteli pieraista rahaa yritystoiminnan lopettajille :
Onkoha sulla paranoidi skitsofrenia
Hallitus leikkaa apteekeilta 30 miljoonaa.
Jee
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011334966.html
Ja vihdoin saadaan kauppoihin itsehoitolääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa apteekeilta 30 miljoonaa.
Jee
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011334966.html
Ja vihdoin saadaan kauppoihin itsehoitolääkkeitä.
Pikku kunnissa saattaa apteekit loppua, mutta aina voi mummot ajaa autoilla.
Mulla on nyt 51-vuotiaana vajaa 2000€. Sitten kun muka pääsen eläkkeelle on 4000€ mutta tuhkauurnassa olen ollut silloin jo vuosia. Pointti on se: eläkää nyt ja tehkää asioita, voi olla ettei niitä päiviä tule ja lopulta se terveys ja ystävät sekä tietysti perhe on ne tärkeät asiat