Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk

Vierailija
01.07.2025 |

TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio. 

Kommentit (1415)

Vierailija
621/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina sanonut, että työikäisiltä leikkaaminen vaikuttaa negatiivisesti asuntokauppaan ja kiinteistöjen arvoon.

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

Kaupan alalla noin 60 % saa vain osa-aikatyötä ja sama ravintola-alalla, missä on paljon nolla-sopimuksia eli noissa töissä ei saa asuntolainaa, jos ei ole hyvin tienaavaa puolisoa.

Kiinteistöjen arvot romahtavat kunnolla.

Ja potkulaki tulee pahentamaan asiaa entisestään. 

Vierailija
622/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Saman verran kuin opintotuki 

Opintotukeen kuuluu myös opintolaina. Kukapas eläkeläiselle lainaa antaa elämiseen? Ei kukaan. 

Ja eläkeläiselläkin ollut samat mahdollisuudet kartuttaa omaisuuttaan.

Ei kaikilla. Ja muistapa, että nytkin opiskelevista iso osa on vääjäämättä aikanaan takuueläkkeen varassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ota enää 200 000 asuntovelkaa, kun voidaan irtisanoa kuukauden päästä alisuoriutumisen takia.

Pitäkää hatuistanne kiinni, asunnoillanne ei ole kohta enää mitään arvoa.

Vierailija
624/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä eläke 1200 - 1300 e. Ei naurata. Onneksi aloitin säästämisen jokunen vuosi sitten. Tosin pienistä summista on huono säästää.

Vierailija
625/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se eläkekertymä alkaa enemmän kasvaa vasta myöhemmin, ihan normaali summa tuo on. Itsekin muistan kauhistelleeni, mutta kun jatkoin töitä niin kyllä siitä sitten reilusti enemmän kertyi lopulta.

Ei kyllä ole noin ainakaan enää.

Tein töitä vajaat 2 v. yli alimman eläkeiän ja vasta sitten hain v. 2000 eläkettä ja jäin eläkkeelle ja tällä keinolla kuukausieläkkeeni nousi vajaat 200 euroa/kk ja tämä kompensoi sen minkä menetin eläkkeessä 1990-luvun lama-aikana ollessani useamman vuoden työtön. Monilla hiipuvat työhalut 60 ikävuoden täyttyessä ja lopulliselle vapaalle pyritään keinolla millä hyvänsä, mutta ei kyllä kannattaisi jos asiaa ajattelee eläkekertymän kannalta.

Vierailija
626/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, sama homma. Neljä lasta tein, kaikki pärjääväisiä ja ahkeria nuoria. 2/4 lääkiksessä, 1 lukiossa ja 1 yläkoulussa erinomaisin arvosanoin kumpainenkin. Mutta on nähty kovasti vaivaakin kasvatuksen eteen ja huolehdittu, että koulu hoidetaan hyvin jne. Jäi omat ylityöt tekemättä ja joskus on lasten vuoksi täytynyt myös tehdä lyhyempää työpäivää. Ja kiitokseksi valtio antaa onnettoman heikon eläkkeen. Suututtaa. Saman saisi kun makaisi koko elämänsä kotona, tekemättä mitään hyödyllistä, yhtäkään uutta veronmaksajaa ja kaljaa kitaten.

No, nyt kun kulut on pienemmät, laitan tonnin kuussa säästöön ja sijoituksiin. Ehtii tässä onneksi vielä paikata itse tilannetta ja onneksi alani työtilanne mahdollistaa lähes varmasti työt vaikka eläkeiän ylikin. Mutta silti, olisi tuo tonni kulutuksessakin ihan tarpeellinen, sekä itselle että suomalaisille yrittäjille. Nyt jätän tietoisesti ravintolat, kahvilat, kampaajat, hierojan, leffat, siivoojat yms. väliin. 

Vierailija
627/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, sama homma. Neljä lasta tein, kaikki pärjääväisiä ja ahkeria nuoria. 2/4 lääkiksessä, 1 lukiossa ja 1 yläkoulussa erinomaisin arvosanoin kumpainenkin. Mutta on nähty kovasti vaivaakin kasvatuksen eteen ja huolehdittu, että koulu hoidetaan hyvin jne. Jäi omat ylityöt tekemättä ja joskus on lasten vuoksi täytynyt myös tehdä lyhyempää työpäivää. Ja kiitokseksi valtio antaa onnettoman heikon eläkkeen. Suututtaa. Saman saisi kun makaisi koko elämänsä kotona, tekemättä mitään hyödyllistä, yhtäkään uutta veronmaksajaa ja kaljaa kitaten.

No, nyt kun kulut on pienemmät, laitan tonnin kuussa säästöön ja sijoituksiin. Ehtii tässä onneksi vielä paikata itse tilannetta ja onneksi alani työtilanne mahdollistaa lähes varmasti työt vaikka eläkeiän ylikin. Mutta silti, olisi tuo tonni kulutuksessakin ihan tarpeellinen, sekä itselle että suomalaisille yrittäjille. Nyt jätän tietoisesti ravintolat, kahvilat, kampaajat, hierojan, le

Eläkeläinen saa asumistukea, mutta siinä saa olla tilillä maksimissaan 15000.

Vierailija
628/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus haluaa työntekijöitä Suomeen ulkomailta esim. Lääkäreitä, hoitajia, palomiehiä ja puheterapeutteja."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011230572.html

Vierailija
629/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hallitus haluaa työntekijöitä Suomeen ulkomailta esim. Lääkäreitä, hoitajia, palomiehiä ja puheterapeutteja."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011230572.html

En tiedä liittyykö tuohon voimaan tullut paikallinen sopiminen, missä palkoista saa sopia ohi työehtosopimuksen.

Vierailija
630/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Helsingissä oli huhtikuun lopussa 47096 työtöntä."

https://kaupunkitieto.hel.fi/fi/talous/tyomarkkinat/tyottomyys

Vierailija
631/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjästäkö sitä rahaa pitäisi saada?! Nykyiset eläkeläisetkään (työssä käyvät siis) eivät ole maksaneet tarpeeksi TyEL-maksuja! Eläkekassoissa on vain 275 mrd euroa rahaa ja eläkevelkaa on 800 mrd €! TyEL-maksu on nykyään 24,4 % (se työnantajan osuus otetaan työntekijän selkänahasta), ennen vuotta 1995 se oli aivan liian pieni vielä! Keskustelussa puhuttiin vielä takuueläkkeestäkin? Kukas muukaan sen maksaa kuin nykyiset työntekijät? Elikä eläkejärjestelmästä hyötyy eniten ne, jotka eivät ole maksaneet järjestelmään sisään mitään ja ne jotka puolet työelämästään maksoivat liian vähän järjestelmään rahaa sisään. Miettikääpä kaikki nyt vielä vuosikymmeniä työssä käyvät sitä. Ette myöskään luultavasti tule itse eläkettä edes saamaan.

Itse olen hoitanut asiaa siten, että sijoitan varallisuuttani arvopapereihin, säästötileille, kryptovaluuttoihin ja jalometalleihin. Suosittelen samaa muillekin työtä tekeville 80-luvulla ja myöhemmin syntyneille. Ei kannata myöskään hakeutua liian korkeapalkkaisiin ammatteihin, sillä se vain lisää stressiä ja veronmaksun progressiivisuutta, joka on sinun rahan jakamista niille jotka eivät sitä ole ansainneet. Parempi tehdä rahaa pääomalla kuin työllä. Ihminen pystyy kikkailemaan pääomilla, työllä ei. Miettikääpä sitä. Älkää olko hyväuskoisia, älkää antako varojanne varkaille!

Vierailija
632/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä ole tulevaisuudessa varaa maksaa kenelläkään kunnon eläkkeitä, ihan sama mitä on työuran aikana tienannut. 

Vierailija
633/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei ole järkeä, että pienipalkkaisessa työssä puurtanut ihminen, joka on synnyttänyt lapset, ollut äitiys- ja hoitovapaalla, saa käytännössä saman eläkkeen (eli sen noin tonnin kuussa) kuin se, joka ei ole tehnyt töitä ollenkaan tai erittäin vähän.

Molemmat saavat siis sen kansaneläkkeen vain.

Mielestäni jokainen euro, mikä työnteosta on eläkettä kertynyt, pitäisi lisätä siihen kansaeläkkeen PÄÄLLE (esim. tonnin kansaeläke ja siihen päälle vielä extraa omasta työstä kerrytettyä eläkettä 400 euroa eli 1400 euroa saisi kuukaudessa). Ei niin, että loppupeleissä nollataan koko sun työhistoria, mikäli sun kertyny eläke jää alle sen kansaneläkkeen eli alle tonnin. Ja sit sulle maksetaan vain se kansaneläke eli se tonni. Voit niinkun tossa kohtaa pyyhkiä persettäsi koko työhistoriallasi.

No mullehan toi kävisi vallan hyvin.  Saan työeläkettä nettona alle tonnin.  Bruttona se on vähän yli, joten tietenkään en saa mitään kelasta sen päälle.  Nettotuloilla kuitenkin tässä eletään.

Joten mun on elettävä alle tonnin kuukausituloilla, mutta sun pitäisi saada tienaamasi 400 euron eläkkeen päälle vielä tonni Kelalta.

Jokin siinä ei nyt nappaa.

Vierailija
634/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kela säästää lisää: väki vähenee noin 150 henkilöllä vuodessa. Palvelupisteitä lakkautetaan."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011293856.html

Vierailija
635/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus aikoo leikata valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. Kuntien valtionosuuksista leikataan 75 miljoonaa euroa."

https://www.is.fi/poliitikka/art-2000011188208.html

Vierailija
636/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hallitus aikoo leikata valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. Kuntien valtionosuuksista leikataan 75 miljoonaa euroa."

https://www.is.fi/poliitikka/art-2000011188208.html

Kiinteistöveroa saa nostaa jatkossa paljon. Kunnille ja kaupungeille annettiin lupa siihen.

Vierailija
637/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläke on palkanosa mikä maksetaan myöhemmin eli silloin kun jää eläkkeelle.

Työeläkkeiden verotus on rahasampo verottajalle koska eläkeläiset eivät voi lakkoilla.

Vuoden alusta mun eläkekorotuksesta meni 65% verottajalle ja itse sai pitää 35% joten tervetuloa vaan kiristyvien verojen maailmaan, ylärajaa ei ole näköpiirissä.

Töissä ollessaan sotu- ja eläkemaksut vähennetään täysimääräisesti verotuksessa.

Vierailija
638/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistöverot kolminkertaistuvat nykyisestä, kun kaupungit ja kunnat tarvitsevat rahaa, kun hallitus leikkaa. Niin luki lehdessä.

Vierailija
639/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet ansiot.

Vierailija
640/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työeläke on palkanosa mikä maksetaan myöhemmin eli silloin kun jää eläkkeelle.

Työeläkkeiden verotus on rahasampo verottajalle koska eläkeläiset eivät voi lakkoilla.

Vuoden alusta mun eläkekorotuksesta meni 65% verottajalle ja itse sai pitää 35% joten tervetuloa vaan kiristyvien verojen maailmaan, ylärajaa ei ole näköpiirissä.

Töissä ollessaan sotu- ja eläkemaksut vähennetään täysimääräisesti verotuksessa.

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.