Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk
TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio.
Kommentit (1415)
Se mikä teidän kommenteissa ärsyttää on se HARHAKUVITELMA; kun vertaatte omaa työuraanne johonkin kuvitteeelliseen henkilöön joka " ei ole päivääkään ollu töissä ja saa lähes saman"!!! No, kuulkaas! Semmosta ei ole olemassakaan! Jos olisi, he on kehit---vamma isia, tai skitsofreenikoita joita EI PALKATA, TAI he joutuuvat koko IKÄNSÄ olemaan lukkojen takana laitoksissa yhessä 10 m kopissa, ja sen jälkeen käytännössä VANKINA jonkun uraholhoojan kurituksen alla, mitä ostat, minne meet, mitä teet, et saa matkustaa, et saa ostaa, et saa edes lehteä tilata! Ja te vielä kehtaatte verrata tällaisiin, ikäänkuin he vaan ois LOIKOILLEET koko elämänsä, kun te RAADATTE niska limassa. Nykyään muuten keh--vamm-PAKOTETAAN PAKKOTYÖHÖN tukiaan vastaan! KYLLÄ! Kuulitte oikein. HEillä on PAKKO osallistuminen joka päivä aamusta iltaan johonkin työtoimintaan jossain kunnan työtoiminnassa! He tekee harjoja. KUKAAN ei meidän yhteiskunnassa saa vain "olla". Tiedän tämän kun hain henkilökohtaisen avustajan työpaikkoja, asia tuli eteen, kv-sairas on aamusta iltaan pakkotyöleirillä (nimitä tätä ihan miksi vaan haluat se ei muuta faktaa).
No, mitä tulee alkkiksiin. HE EI SUOMESSA SAA HOITOA, vaikka haluaa!! Se on vakava sairaus josta ei itse pääse irti. Voin luvata ei ole helppo elämä se. Haluaisi raitistua ET VOI. Että ole onnellinen kun sut ON palkattu, ja SAAT tehdä työtä ja kerryttää omaisuuttasi, jolla saat matkustella, ja ostaa mitä haluat, auton, kodin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan uteliaisuutta mennä katsomaan eläkekertymää. Jos teen tavoiteltuun ikään asti töitä, niin kertymä on kolmisen tonnia. On kannattanut opiskelu ja työnteko. Lapsista en ole ollut kotona kun vuoden per lapsi.
Mitä teet muuten työksesi? Kiinnostaisi tietää mihin tähdätä
Yamk tutkinto johtamisesta. Esihenkilö sotealalla.
Eli olet valtiolla/kunnalla hommissa.
On sitä yksityisiäkin sote firmoja: mm. mehiläinen, terveystalo, pihlajalinna
On on mutta tuskin missään näistä kirjoittaja on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi edes muuttaa ulkomaille, kun et saa takuueläkettä sinne mukaasi. Työeläkkeen saat.
Niin, totta kai ihmisen, joka ei työikäisenä tehnyt mitään, pitäisi saada asua "eläkkeellä" ulkomailla muiden kustannuksella. Vai....?
Jossain on pakko asua, miksei siis ulkomailla? Mikä siitä ulkomaasta tekee niin erikoisen, että siellä ei saa asua?
Taitaa olla se totuus, että siellä on parempaa kuin Suomessa. :D Kukaan ei nimittäin valittaisi, jos köyhällä menisi huonosti, mutta jos sillä menee yhtään millään tavalla hyvin, niin se on kauhistus.
Kumma kun sinne ei työputkessa voinu muuttaa... ei taida sosiaaliturva olla niin hyvä
Vierailija kirjoitti:
Se eläkekertymä alkaa enemmän kasvaa vasta myöhemmin, ihan normaali summa tuo on. Itsekin muistan kauhistelleeni, mutta kun jatkoin töitä niin kyllä siitä sitten reilusti enemmän kertyi lopulta.
Ei kyllä ole noin ainakaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.
T. P. Orpo
Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?
Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?
AP
Mikäli aikoo nauttia viimeisinä elinvuosisnaan jotain extraa kuten matkustella kannattaa alkaa säästää ja sijoittaa viimeistään kolmekymppisenä sitä varten. Eikö ihmiset tosiaan tajua, että työeläke kertyy palkkasi mukaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen pitää olla vähintään 180 cm.
Ja naisen 60 kg max
Paino ja pituus ei ole sama asia, sun olisi pitänyt laittaa naisen pituus.
Ei miehet preferoi ominaisuutta josta ei ole hyöryä ja voi muuttaa omilla elintavoillaan
Vierailija kirjoitti:
Se mikä teidän kommenteissa ärsyttää on se HARHAKUVITELMA; kun vertaatte omaa työuraanne johonkin kuvitteeelliseen henkilöön joka " ei ole päivääkään ollu töissä ja saa lähes saman"!!! No, kuulkaas! Semmosta ei ole olemassakaan! Jos olisi, he on kehit---vamma isia, tai skitsofreenikoita joita EI PALKATA, TAI he joutuuvat koko IKÄNSÄ olemaan lukkojen takana laitoksissa yhessä 10 m kopissa, ja sen jälkeen käytännössä VANKINA jonkun uraholhoojan kurituksen alla, mitä ostat, minne meet, mitä teet, et saa matkustaa, et saa ostaa, et saa edes lehteä tilata! Ja te vielä kehtaatte verrata tällaisiin, ikäänkuin he vaan ois LOIKOILLEET koko elämänsä, kun te RAADATTE niska limassa. Nykyään muuten keh--vamm-PAKOTETAAN PAKKOTYÖHÖN tukiaan vastaan! KYLLÄ! Kuulitte oikein. HEillä on PAKKO osallistuminen joka päivä aamusta iltaan johonkin työtoimintaan jossain kunnan työtoiminnassa! He tekee harjoja. KUKAAN ei meidän yhteiskunnassa saa vain "
Höpöhöpö. Alkoholismi on itse aiheutettu sairaus. Apua saa jos on itse valmis laittaa korkin kiinni, muuten siitä hoidosta ei ole hyötyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.
T. P. Orpo
Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?
Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?
AP
Mikäli aikoo nauttia viimeisinä elinvuosisnaan jotain extraa kuten matkustella kannattaa alkaa säästää ja sijoittaa viimeistään kolmekymppisenä sitä varten. Eikö ihmiset tosiaan tajua, että työeläke kertyy palkkasi mukaan .
Ennemmin kannattaa elää hetkessä. Kolmikymppisellä on enemmän energiaa matkustella ku seitenkymppisellä.
"Keskituloinen suomalainen saa työttömänä yli 800 euroa vähemmän ansiosidonnaista kuin ruotsalainen."
"Espanja maksaa asumistukea 525 euroa vuokra-asuntoon."
Suomessa on Pohjoismaiden huonoin ansiosidonnainen tällä hetkellä.
Työttömyyskorvauksia maksetaan vain 4 miljardia joten 10 miljardin puolustusmeno lisäys rahoihin joudutaan leikkaamaan muualta. Varallisuusvero on ollut yksi ehdotus eli jos 100000 tilillä niin menisi vero.
Mulla 44 vuotiaana 1060€, en kyll tuolla summalla vielä elä, joten ei auta kuin painaa duunia vielä 25 vuotta jos elon päiviä ja työt riittää.
Mitä järkeä on tehdä töitä matala palkka aloilla kun saman eläkkeen saa tekemättä mitään. Todellisuudessa eläkevarat riittävät tulevaisuudessakin koska niin moni tekee pätkätöitä tai 0 tunti sopimuksella joista eläke kiertymä on mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Saman verran kuin opintotuki
Opintotukeen kuuluu myös opintolaina. Kukapas eläkeläiselle lainaa antaa elämiseen? Ei kukaan.
Ja eläkeläiselläkin ollut samat mahdollisuudet kartuttaa omaisuuttaan.
Itse olen 46v. Eläkekertymä nyt n. 2000€ ja muutama velaton sijoitusasunto tällä hetkellä, joiden vuokratulot työnnän muihin sijoituksiin. Itse pitää rakentaa oma elämä, niin makaa kuin petaa. Uskon, että pärjään eläkkeellä ihan ok.
Sulla on vielä aikaa valmistautua, mutta nyt kannattaa toimia!
Naisten työt on pätkätyötä ja ansiosidonnaista leikattiin 400 euroa kuukaudessa.
Sen seurauksena
"Lapsia ei enää synny, omakotitaloja ei enää tarvita."
Opiskelin 10 vuotta ja nyt kolmekymppisenä saman verran eläkekertymää kuin aloittajalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse vähän yli 40-vuotias ja eläkekertymä on ilmeisesti 0 euroa. En stressaa, sillä en pääse koskaan vanhuuseläkkeelle. Sairauseläkkeelle jäisin heti, jos pääsisin. Olen työttömänä, mutta en ole oikeasti työkykyinen. Se takuueläke vähän alle 1000 euroa tuntuu oikeasti houkuttelevalta lottovoitolta nykyisen tuloni työmarkkinatuen 595 euroa jälkeen. Kunpa tosiaan saisin edes tuon takuueläkkeen.
Mun kertymä on 7 € ja oon 35 v 😂 Työura on ollut pelkkää freelancerina kituuttamista. AMK-tutkinto on huonosti työllistävältä alalta. Mulla on autismi ja ADHD, ja mut on 3 vuotta sitten todettu 100% työkyvyttömäksi. Eläkkeelle en kuitenkaan pääse (haettu on 2 krt) koska en ole koskaan ollut osastohoidossa.
V. 1980 ja sen jälkeen syntyneiden kohtalo on nyt mikä on. Ei terveetkään tule saamaan eläkkeitään. Epäilen myös, että enne kuin täytän 60, niin julkista terveydenhuoltoa ei enää ole nykyisessä muodossaan. Tulee USAn malli.
Näin toimii jokainen tolkun henkilö 👍